یازدهم ذوالقعده سالروز میلاد امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است.به همین مناسبت با هدف آشنای بیشتر با شخصیت والای آن امام همام گفتگویی با «دکتر محمدحسین رجبی دوانی» پژوهشگر تاریخ اسلام انجام داده ایم و در آن به بررسی ابعاد مختلف شخصیتی ایشان در عرصه های فردی و اجتماعی پرداخته ایم.مشروح گفتگوی اختصاصی ابنا با استاد رجبی دوانی را در زیربخوانید:ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــبه کوشش: اعظم امیروثوقی (خبرگزاری ابنا)عکس: خبرگزاری بسیجــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ادامه ...

امام مهدی(علیه السلام) عصاره خلقت، خاتم اوصیا و وارث همه انبیا و اولیای پیشین است. چنان که در یکی از زیارات حضرت صاحب الامر(علیه السلام) خطاب به ایشان عرض می کنیم:السَّلامُ عَلی وارِثِ الانبیاءِ وَ خَاتَمِ الاوصیاءِ.. المُنتَهَی اِلَیهِ مَواریثُ الانبیاءِ وَ لَدَیهِ مَوجُودٌ اثارُ الاصفِیاءِ. (۱)سلام بر وارث پیامبران و خاتم اوصیا… آن که میراث تمام پیامبران بدو رسیده و آثار همه برگزیدگان در نزد او موجود است.آن حضرت چنان مقامی در نزد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) و ائمه معصومین(علیهم السلام) دارند که خطاب به ایشان از تعبیر «پدر و مادرم به فدای او» استفاده کرده اند. از جمله در روایات زیر که از ادامه ...

تاریخ را چه کسانی نوشته اند؟این سوال همیشه مطرح بوده و هست که تاریخ را چه کسانی نوشته اند؟ تاریخ نویسان چه منافعی در نوشتن یا سانسور برخی وقایع تاریخی داشته اند؟ وابستگی های اعتقادی اجتماعی، منفعت های شخصی و قومی و قبیله ای و وابستگی به دستگاه حاکمیت، همیشه و همیشه در رفتار تاریخ نویسان موثر بوده است.البته این سخنان به معنای بی اعتبار جلوه دادن تاریخ نیست. حتما راه هایی برای راستی آزمایی مفاد تاریخی وجود دارد. حتما روش هایی وجود دارند تا سرنخ های سانسورها پیدا شوند. حتما می توان راهی برای رسیدن به حقیقت یا بخشی از حقیقت پیدا کرد. البته نباید فراموش کرد هزاران سؤال از تاریخ بی جواب مانده اند و ادامه ...

این مرجع تقلید در نوشتاری به مناسبت میلاد امام محمد باقر(علیه السلام) می نویسد: بی­ شک بیشترین احادیث شیعه‏ که بالغ بر ده ها هزار حدیث می‏ شود از پنجمین و ششمین امام یعنی محمد بن علی الباقر و جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام نقل شده است و این به خاطر آن‏ است که این بزرگواران در شرایطی از زمان و مکان بودند که فشار دشمنان و حکام بنی ‏امیه و بنی‏ عباس بر آنها کمتر بود به همین دلیل توانستند احادیث زیادی که از رسول خدا صلی الله علیه و آله به وسیله پدران و اجدادشان به آنها رسیده بود در تمام ابواب معارف و احکام فقه اسلام از خود به یادگار بگذارند.هر چند خلفای جور تلاش می‏ کردند مردم را از دانش اهل بی ادامه ...

با توجه به پایه گذاری نهضت علمی جهان اسلام از دوران زندگانی امام باقر (علیه السلام) که در دوره امام صادق (علیه السلام) به اوج رشد و بالندگی رسید و به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام باقر (علیه السلام) با حجت الاسلام سید صمصام الدین قوامی نظریه پرداز اقتصاد و رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در خصوص تولید علم در دوره حیات امام باقر (علیه السلام) به گفتگو نشسته ایم که مشروح آن در ذیل می آید:نهضت علمی که امام باقر (علیه السلام) راه اندازی کردند چه ویژگی هایی داشت و آیا در این نهضت رویکردی خاص نسبت به تولید علوم انسانی اسلامی وجود داشت یا خیرپیامبر (صی الله علیه و آله) به هر امامی یک ماموریت داده ادامه ...

اختصاص علم غیب به خدا و اعطاء آن به رسولان قال‌ الله‌ الحکیم‌ فی‌ کتابه‌ الکریم‌:عَـالِمُ الْغَیْبِ فَلاَ یُظْهِرُ عَلَی‌ غَیْبِهِ أَحَدًا إِلاَّ مَنِ ارْتَضَی‌ مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ و یَسْلُکُ مِنْ بَیْنَ یَدَیْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا * لِیَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالاَتِ رَبِّهِمْ وَ أَحَاطَ بِمَا لَدَیْهِمْ وَ أَحْصَی‌ کُلَّ شَیْءٍ عَدَدًا.[۱]«خداوند عالِم‌ به‌ تمام‌ غیب‌ است‌ و بس‌، پس‌ بر غیب‌ خود هیچکس‌ را واقف‌ نمی‌گرداند مگر آن‌ رسولی‌ را که‌ ب ادامه ...

گفته می‎شود: مگر نمی‎گویید خلافت حق علی بود؟ پس چرا پس از آنکه عثمان به دستور عایشه و دیگران به قتل رسید و مردم به حضرت علی (ع) رو آوردند، ایشان ابتدا قبول نکردند؟اگر خلافت حق بوده و وظیفه ای از جانب خدا، ایشان باید بی درنگ می‎پذیرفتند نه اینکه بعد از آنهمه اصرار، قبول کنند.جواب:اولا: خلافت علی بن ابیطالب (ع) از همان ابتدا پابرجا بود. خلافت شئونات زیادی دارد از جمله جانشینی پیامبر در امور اعتقادی و فقهی مردم. پیامبر محل رجوع مردم در هر زمینه‎ای بودند و خلیفه ایشان نیز همینطور. خلیفه پیامبر کسی است که بر رموز قرآن آگاه باشد که او علی بود. کسی است که برای مردم راهنما باشد که او علی بود و کسی است ادامه ...

معنای دقیق ((لولا حضور الحاضر وقیام الحجه بوجود الناصر))مقدمه:برخی از سخنان معصومین، گاه در عین روشنی، بسیار پیچیده و نیازمند دقت و تیزبینی هستند. چون کلامشان همانند قرآن دارای تفسیر و بطون مختلفی است، باید با توجه به سیره و سلوک آن ها و نیزحقیقت امامتشان معنی شوند. ما در این مختصر با الهام از سیره وسخنان این بزرگان و نیز دقت فراوان در احادیث دیگر به معنی این عبارت امیرمومنان - لولا حضور الحاضر وقیام الحجه بوجود الناصر - می پردازیم تا ان شاء الله مفهوم درست آن آشکار شود.این سخن مولا در کجا ذکر شده است؟قبل از هر چیز تذکر این نکته ضروری است که این دو جمله بخشی از خطبه شقشقیه هستند. یعنی خطبه ای ادامه ...

بنا به نظر اهل سنّت، امامت یک فرد به چه روش‌هایی می‌تواند منعقد شود؟۱- اختیار و انتخابِ اهل حلّ و عقد (به این ترتیب که اهل حلّ و عقد، بر امامت یک نفر اجماع کرده، با او بیعت کنند.)،۲- استخلاف و عهد (انتخاب امام قبل؛ یعنی زمانی که امام و خلیفه، احساس می‏کند اجلش فرارسیده‏است، با مشورت اهل حلّ و عقد، یک نفر را انتخاب می‏کند و برای عهده‏داری مقام امامت، او را جانشین خود می‏کندیا این که امام یک جمعِ محدودی را تعیین کند تا از میان خود یکی را به عنوان امام انتخاب کنند.)،۳- غلبه و قهر (به دست گیری امور جامعه از طریق قهر و زور)  ادامه ...

ویژگی‌های اساسی امامان (ع) در اندیشه ابن قبهچکیده برخی مدعی هستند شیعیان سده‌های نخستین، رویکردی بشری به امامت داشته‌اند. یکی از عالمانی که با استناد به برخی عبارات متشابه، به عنوان نماینده ی قرایت بشری از امامت معرفی شده، ابن قبه رازی است؛ اما با بررسی آرای وی درباره ی ویژگی‌های امامان(ع) معلوم می‌شود ابن قبه امامان را دارای ویژگی‌های زیر می‌دانسته است: ۱. وجوب طاعت، ۲. حجیت، ۳. منصوص و منصوب بودن از جانب خداوند، ۴. علم الهدی، ۵. قدرت الهی (معجزه)، ۶. عصمت. بنابر این هرگز نمی‌توان او را گواهی بر وجود عالمان با قرایت بشری از امامت، معرفی کرد. کلید واژه‌ها: ابن قبه، ویژگی‌ها ادامه ...

ولایت، غرض همه ادیان الهی استأعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطیّبین الطاهرین و لعنة الله علی أعدایهم أجمعیندو آیه که در روز هجدهم ذی ‏الحجّة نازل شددوستان خطاباتی را که در چنین روزی به پیغمبر اکرم شد، زیاد شنیده‌اند؛ یکی در مورد تبلیغ بود: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» و یکی هم درباره اکمال دین بود: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً». در اینجا دو مسأله وجود د ادامه ...

معنای وَلایت در روز غدیر در لسان رسول خدا صلّی الله علیه و آله و ایمّۀ علیهم السّلام• عَنْ عَطِیَّةَ السَّعْدِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ حُذَیْفَةَ بْنَ الْیَمَانِ عَنْ إِقَامَةِ النَّبِیِّ صلّی الله علیه و آله عَلِیّاً یَوْمَ الْغَدِیرِ غَدِیرِ خُمٍّ کَیْفَ کَانَ؟ فَقَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی أَنْزَلَ عَلَی نَبِیِّهِ،أَقُولُ أَنَا لَعَلَّهُ یَعْنِی بِالْمَدِینَةِ: «النَّبِیُّ أَوْلی‏ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» فَقَالُوا: یَا رَسُولَ اللَّهِ، مَا هَذِهِ الْوَلَایَةُ الَّتِی أَنْتُمْ بِهَا أَحَقُّ مِنَّا بِأَنْفُسِنَا؟فَقَالَ صلّی الله علیه و آله: السَّمْعَ وَ الطَّاعَةَ فِیمَا أَحْبَبْتُم ادامه ...

آیا عقیده ی شیعه در این که پیامبر بر عالم تکوین ولایت و تسلط دارد به معنای رب دانستن پیامبر بوده و کفر است؟توضیح پرسش: خداوند در آیه ی ۸۰ سوره ی آل عمران می فرماید: ولا یامرکم ان تتخذوا الملایکه و النبیین اربابا من دون الله ایامرکم بالکفر بعد اذ انتم مسلمون. یعنی خدا شما را امر نمی کند که فرشتگان و پیغمبران را ارباب و مربی خود بگیرید آیا خدا به چنین کفری امر می فرماید؟ پاسخ ۱- موضوع آیه این است که اگر کسی ملایکه یا پیامبران و ایمه ی هدی را خدا بداند کافر است و عقیده به ولایت تکوینی انبیاء و ایمه ی هدی به معنی خدا دانستن آنان نیست.آیه ی ۷۹ مراد آیه ۸۰ را روشن تر می نماید: ما کان لبشر ان یؤ ادامه ...

خداوند خود به پیامبر امر می کند که بگو «من جز ابلاغ رسالات خداوند, قدرت رسانیدن هیچ ضرر یا سودی به شما ندارم.» چگونه شیعه برای ایشان ولایت تکوینی قایل است؟توضیح: خداوند در آیات ۲۳-۲۱ سوره ی جن می فرماید: قل انی لا املک لکم ضرا و لا رشدا. …و لن اجد من دونه ملتحدا. الابلاغا من الله و رسالاته. بگو من مالک ضرر و نفعی برای شما نیستم و من جز خدا پناهی نخواهم یافت جز این که من مبلغ پیغام های خدایم. یعنی من عهده دار تبلیغم نه تکوین.پاسخ ۱- اگر ضرر رساندن یا نفع رساندن به دیگران ممکن نباشد پس چگونه در توصیه های دینی امر و نهی راجع به آن صورت گرفته است؟ در آیات و روایات از ضرر رساندن به دیگران و حتی از ادامه ...

 چگونه شیعیان اعتقاد دارند که پیامبر و ایمه بر عالم امکان ولایت و تسلط دارند در حالی که برخی مضامینی که در روایات هست با این عقیده منافات دارد؟ توضیح:در بخش نودم دعای جوشن کبیر چنین آمده است: « یا من لا یحیی الموتی الا هو: ای کسی که مردگان را غیراز او زنده نمی کند. » چگونه شیعه عقیده دارد که ایمه می توانند مرده را زنده کنند؟ پاسخ:احیای مردگان به صورت استقلالی, مختص خداست.مراد از عبارت مورد استشهاد آن است که آن کسی که به اراده, خواست و اذن خود مستقلا (یعنی بدون احتیاج به اذن دیگری) زنده می کند خداست و بس. این که پیامبر و ایمه ی هدی علیهم السلام زنده می کنند به اذن و قدرتی است که ادامه ...

ریشه های تاریخی وهّابیّتوهّابیّت در یک نگاهپی ریزی مبانی فکری وهابیت:تبلیغ وهّابیّت مبتنی بر انحرافات شدید در امور اعتقادی، و اثبات شرک و کفر فرق اسلامی توسط ابن تیمیّه در سال ۶۹۸ هـ ق، در منطقه شام آغاز گردید، که با مخالفت صریح دانشمندان بزرگ اهل سنّت و شیعه روبرو شد.او در سال ۷۲۸ در زندان قلعه دمشق جان سپرد، که بامرگش افکار وی نیز به فراموشی سپرده شد.ترویج مجدّد افکار باطل ابن تیمیّه توسّط محمّد بن عبد الوهّاب در سرزمین نجد و هماهنگی با محمّد بن سعود حاکم «دِرعیّة»، در سال ۱۱۵۷ آغاز گردید، که با نبردهای خونین بر سواحل خلیج فارس و تمامی منطقه حجاز سلطه یافتند.خاندان سعود به ترتیب یک دوره ۷۵ س ادامه ...

وهابیت و تفرقهباسمه تعالیالحمد للّه ربّ العالمین والصلاة والسلام علی سیّدنا محمّد وآله الطاهرین.مقدمه گسترش تهاجم به شیعه بعد از انقلاب اسلامی وانگیزه های آن اندیشمندان اهل سنّت از دیر باز، نگاهی نقّادانه به فرهنگ و معارف شیعی داشته اند وهمواره سؤالات و شبهاتی را مطرح کرده اند. این رویکرد با ظهور وهّابیّت در شبه جزیره عربستان، روند وسیع تر وشدیدتری به خود گرفته است و پس از پیروزی انقلاب پرشکوه اسلامی ایران این هجمه با روشهای مدرن و با استفاده از رسانه های عمومی مانند اینترنت وماهواره در سطحی وسیع گسترش یافته است.این تهاجم در سالهای اخیر گسترش چشمگیری داشته است به گونه ای که همه گروهه ادامه ...

پاسخی به مدعی، نقد مختصری بر"در پاسخ مفتری" خواننده آگاهچند روز پیش در زوایای تاریک اینترنت با متنی مواجه شدم که مخلوق ناچیز خدا مصطفی حسینی طباطبایی نوشته بود. (http://www.tabatabay.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=۷۸۸#۷۸۸)ایشان درباره علت نوشتن آن متن، از جزوه ای یاد کرده بودند که ظاهرا در آن، از همسویی آقای طباطبایی با جریان وهابی گری چیزهایی آمده بود، و ایشان در صدد انکار برآمده، دست به قلم برده اند.البته ایشان ضمن تحقیر نویسنده آن جزوه، بخاطر تقطیع سخنان آقای طباطبایی و نقل گوشه هایی از گفته های ایشان، خود نیز از همین روش تقلید نموده و با تقطیع آن جزوه و نقل ادامه ...

وهابی‌ها چه می‌گویند؟در پاسخ به فتواها و اقدامات فتنه انگیز وهابیان در سرزمین های اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید محسن موسوی گرگانی یکی از اساتید معزز مدرسه علمیه کرمانی های قم، مقاله ای را نگاشته و برای بخش فرهنگی ارسال نموده اند که با تشکر از این استاد گرامی، متن آن را ذیلا تقدیم خوانندگان عزیز می نماییم؛تاریخ پر فراز و نشیب اسلام، افزون بر سلطه ستمگرانی خونخوار و قتل و غارت وحشیانه آدم نما، گاهی عربده های اختلاف برانگیز و گوش خراشی را از کسانی شنیده که هرگز برایش حل نشده است که چگونه کسانی که لباس دین را به تن کرده و جایگاه مفتی و قاضی را اشغال کرده و سنگ دین را به سینه زده و پیروی از رسو ادامه ...

بی تردید در کنار معاضدت ها و توطیه های استکبار جهانی برای تخریب چهره اسلام به عنوان مکتب نجاتبخش بشری خرابکاری ها و جنایات دشمنان داخلی که داعیه اسلام ناب! دارند نیز بر جریان موسوم به اسلام هراسی اثرگذار بوده و در بسیاری از موارد منجر به تغییر سبک زندگی جوامع اسلامی شده چراکه خرافات القایی جریاناتی همچون وهابیت و سلفی گری مردم را از آموزه های راستین اسلام دور کرده است.از این رو و به منظور واکاوی تاثیر جنایات و خرافات وهابیت بر سبک زندگی جوامع اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی رییس پژوهشکده حج و زیارت به گفتگو پرداختیم که در ذیل می آید:ریشه اصلی جنایات وهابیت در سوریه را در ادامه ...

مطالب‌‌مان را دنبال کنید




logo-samandehi

کپـی‌برداری از مطالب سایت فطرت با ذکر منبع در راه رضای خدا مجاز می‌باشد.