سرگذشت بقیع (۸۹ سال پس از تخریب)

وهابیان در ۸ شوال سال ۱۳۴۴ (هجری قمری) قبور مطهر ائمه بزرگوار شیعه را در بقیع ویران کردند. تا آن زمان بر روی قبور پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت. ائمه بقیع در بقعه بزرگی که به‏ طور هشت ضلعی ساخته شده بود و اندرون و گنبد آن سفیدکاری شده بود مدفون بودند. پس از تسلط وهابیان بر مدینه‌ آن‌ها ضمن تخریب قبور آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند. در جریان این واقعه بارگاه امام حسن مجتبی(علیه السلام) امام سجاد(علیه السلام) امام محمد باقر(علیه السلام) و امام جعفر صادق(علیه السلام) نیز ویران شد.

سرگذشت بقیع...

/>
 

وهابیان پس از تضعیف امپراتوری عثمانی و پیروزی بر «شرفای حاکم بر حجاز» و تسلط بر مدینه در ۸ شوال سال ۱۳۴۳ قمری (ماه می‌۱۹۲۵ میلادی) قبور و بارگاه چهار امام معصوم را ویران کردند. آنها حتی قصد خراب کردن حرم پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را نیز داشتند که به دلایلی موفق به این کار نشدند. پس از استیلای آل‏سعود سخت‏گیری‏های زیادی برای زیارت این مقبره مقدس به وجود آمد که تا امروز ادامه دارد.

 

پیشینه تاریخی بقیع به دوران قبل از اسلام می‌رسد ولی در کتب تاریخی به روشنی قدمت تاریخی آن مشخص نشده‌است. بعد از هجرت مسلمانان به مدینه بقیع تنها قبرستان مسلمانان گردید. مردم مدینه قبل از آمدن مسلمانان به آن‎جا اجساد مردگان خود را در دو گورستان «بنی‎حرام» و «بنی‎سالم» و گاهی نیز در منازل و خانه‌های‎شان دفن می‌کردند و در واقع بقیع اولین مدفن و مزاری است که به دستور پیامبر اسلام توسط مسلمین صدر اسلام به وجود آمده ‌است.

 

"بقیع الغرقد"یا"قبرستان بقیع"در نزدیکی مسجد و منزل پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) قرار دارد و گفته شده است اولین کسی که به توصیه پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در بقیع دفن شد «جناب عثمان بن مظعون» بود که از اصحاب خالص پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و ارادتمندان امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) به شمار می‌رفت. حضرت علی(علیه السلام) در سخنانش او را بسیار یاد می‌کرد و از روی علاقه‌اش به او نام یکی از فرزندانش را عثمان نهاد.

 

حضرت رسول(صلی الله علیه و آله و سلم) برخی از شهدای اُحُد و نیز فرزندش ابراهیم را در آنجا دفن کرد و به این ترتیب بر شرافت آن افزود.

 

پیروان مکتب اهل‏بیت(علیه السلام) به دلیل آنکه پیکر مطهر چهار امام معصومشان ـ امام حسن مجتبی امام سجاد امام محمدباقر و امام جعفر صادق (علیهم السلام) به همراه فاطمه بنت اسد مادر و ام‏البنین همسر امیرالمؤمنین(علیه السلام) و اسماعیل فرزند امام صادق(علیه السلام) ـ در این قبرستان مدفون است به آن توجه دارند.

 

همچنین قبر بیشتر زنان حضرت پیامبر و نیز عباس عموی حضرت رسول و برخی دیگر از بزرگان در این قبرستان قرار دارد. بقیع قبرستانی است مورد احترام همه فرقه‌های اسلامی و اکنون در چند قدمی حرم پیامبر قرار دارد.

 

"بیت الاحزان"یعنی مکانی که حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در آن برای پدر بزرگوارش(صلی الله علیه و آله و سلم) و نیز ستم‏هایی که بر وی و همسرش رفته بود می‏گریست نیز در همین مکان قرار دارد.

 

 

در کمتر کشوری به اندازه سرزمین حجاز آثار مربوط به قرون نخستین اسلام وجود داشته است چرا که زادگاه اصلی اسلام آنجاست و آثار گران بهایی از پیشوایان اسلام در جای جای این سرزمین دیده می‌شود. ولی متأسفانه متعصّبان خشک مغز وهّابی بیشتر این آثار ارزشمند را به بهانه واهی آثار شرک از میان برده اند و کمتر چیزی از این آثار پرارزش باقی مانده است. نمونه بارز آن قبرستان بقیع است. این قبرستان مهم ترین قبرستان در اسلام است که بخش مهمی از تاریخ اسلام را در خود جای داده و کتاب بزرگ و گویایی از تاریخ مسلمانان به شمار می‏آید.

 

با سیری کوتاه در کتاب‏های موجود و تصاویر ارائه شده از سوی سیّاحان و سفرنامه نویسان این مسئله آشکار می‏شود که بیشتر قبور بقیع تا پیش از نفوذ تفکر وهابی در عربستان دارای گنبد و ضریح آهنین مسی یا نقره‏ای بوده و کتیبه‏ها و سنگ نوشته‏هایی نیز داشته‏اند که نام و نشان صاحب قبر بر آن ثبت بوده است.

 

«محمد لبیب مصری» که در سال ۱۳۲۷ هـ.ق به مدینه سفر کرده می‌نویسد:"در آن‎جا گنبدی معروف به «قبه‎البین» قرار دارد که حجره‌ای در آن وجود دارد و در میان آن گودالی است که ادعا می‌کنند جایگاه افتادن دندان پیامبر است. و ضریح امام حسن در داخل قبه‌ای است و از فلز ساخته شده‌است و خطوط فارسی بر آن نقش بسته‌است. به گمانم از آثار شیعیان عجم باشد".

 

وهابیت شناسی

 

از مسایلی که وهابیان درباره آن حساسیت خاصی دارند مسئله تعمیر قبور و ساختن بنا بر روی قبر پیامبران اولیای الهی و صالحان است. این مسئله را برای نخستین بار ابن تیمیه و شاگرد معروفش ابن قَیِّم عنوان کردند و بر تحریم ساختن بنا ولزوم ویرانی آن فتوا دادند.

 

ابن قیّم در کتاب خود نوشته است: «ویران کردن بنایی که روی قبور ساخته شده واجب است و پس از قدرت بر ویران کردن آن باقی گذاشتن آنها به همان صورت حتی یک روز هم جایز نیست». در سال ۱۳۴۴ هجری قمری که سعودی ها بر مکه و مدینه و اطراف آن تسلط یافتند به فکر تخریب بارگاه‌های بقیع و آثار خاندان رسالت و صحابه پیامبر افتادند و در هشتم شوال همان سال تخریب بی امان قبور بقیع را آغاز کردند.

 

از ابن تیمیه عقاید جالبی نقل شده است. از جمله اینکه او خدا را جسم می‌دانست! برای ذات مقدس خداوند دست و پا و چشم و زبان و دهان قایل بود! ابن بطوطه جهانگرد معروف در سفرنامه‌ی حود می‌گوید:"ابن تیمیه را بر منبر مسجد جامع دمشق دیدم که مردم را موعظه می‌کرد و می‌گفت: خداوند به آسمان دنیا می‌آید همان گونه که من اکنون فرود می‌آیم! سپس یک پله از منبر پایین می‌آمد!"

 

عقاید او آنچنان سخیف و بی‌مقدار بود که خود اهل سنت وی را به زندان افکندند و در رد او کتب متعددی را به رشته تحریر درآوردند.

 

افکار محمد بن عبد الوهاب

 

محمدبن عبدالوهاب بنیان‏گذار تفکر وهابیت در کودکی علاقه شدیدی به مطالعه کتاب‏های «ابن تیمیه» و «ابن قیّم جوزی» داشت و خمیرمایه افکار خود را از آن دو گرفت. محمدبن عبدالوهاب چند کتاب کوچک نوشته و عقاید خود را آشکارا در آنها بیان کرده است. او فهم درستی از دین نداشت و به همین دلیل اشتباه‌های فراوانی در عقایدش دیده می‏شد. یکی از کتاب‏های او کشف الشبهات است که آن را به منظور پاسخگویی از اشکالات علمای سرزمین‏های گوناگون بر افکارش نوشته بود.

 

سَلَفیّه ریشه وهابیت

 

سلفیّه یا سلفی‏ها بنیان‏گذاران اصلی مذهب وهابی به شمار می‏آیند. آنها دسته‏ای از پیروان مذهب حنبلی بودند که در قرن چهارم هجری پدید آمدند.

 

سلَفیّه اموری را منافی توحید می‏پندارند که فرقه‏های دیگر اسلامی آن را از ایشان نمی‏پذیرند. برای مثال آنها توسل جستن شفاعت زیارت قبور و این گونه امور را منافی توحید و بدعت می‏پندارند به همین دلیل دستور تخریب بارگاه‌های مطهر معصومان و بزرگان دین را صادر کردند.

 

سرگذشت مظلومیت بقیع

 

در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری پس از اشغال مکه وهابیان به سرکردگی عبدالعزیزبن سعود روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر سرانجام آن را اشغال نموده مأمورین عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور هم چنین قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله و سلم – قبور زنان آن حضرت قبر ام البنین مادر حضرت اباالفضل العباس و قبر عبدالله پدر پیامبر و اسماعیل فرزند امام صادق – علیه السلام – و بسیاری قبور دیگرپرداختند.

 

ضریح فولادی ائمه بقیع را که در اصفهان ساخته شده بود و روی قبور حضرات معصومین امام مجتبی امام سجاد امام باقر و امام صادق – علیهم السلام – قرار داشت را از جا در آورده بردند. اما این اولین حمله آنان به مدینه نبود. آنان در سال ۱۲۲۱ هجری نیز یک بار دیگر به مدینه هجوم برده پس از یک سال و نیم محاصره توانسته بودند آن شهر را تصزف کنند و پس از تصرف اقدام به غارت اشیای گرانبهای حرم پیامبر – صلی الله علیه و آله و سلم – و تخریب و غارت قبرستان بقیع نمودند.

 

و این نیز نخستین حمله آنان به مقدسات اسلامی نبود. صلاح الدین مختار نویسنده و مورخ وهابی در کتاب"تاریخ المملکة العربیة السعودیة کما عرفت"بخشی از افتخارات وهابیت در حمله به کربلای معلی را چنین شرح می‏دهد:

 

در سال ۱۲۱۶ امیرسعود در رأس نیروهای بسیاری از مردم نجد و حبوب و حجاز و تهامه و نواحی دیگر به قصد عراق حرکت نمود و در ماه ذی القعده به شهر کربلا رسید و آن را محاصره کرد. سپاه مذکور باروی شهر را خراب کردند و به زور وارد شهر شدند. بیشتر مردم را در کوچه و بازار و خانه ها به قتل رسانیدند و نزدیک ظهر با اموال و غنایم فراوان از شهر خارج شدند سپس در محلی به نام ابیض گرد آمدند. خمس اموال را خود سعود برداشت و بقیه را به هر پیاده یک سهم و به هر سوار دو سهم قسمت کرد. (چون به نظر آنها جنگ با کفار بود!).

 

«عثمان بن بشر» از دیگر مورخان وهابی درباره حمله به کربلا چنین می‌نویسد:"… گنبد روی قبر (یعنی قبر امام حسین علیه السلام) را ویران ساختند و صندوق روی قبر را که زمرد و یاقوت و جواهرات دیگر در آن نشانده بودند برگرفتند و آنچه در شهر از مال و سلاح و لباس و فرش و طلا و نقره و قرآن‌های نفیس و جز آن‌ها یافتند غارت کردند و نزدیک ظهر از شهر بیرون رفتند در حالی که قریب به ۲۰۰۰ تن از اهالی کربلا را کشته بودند."

 

جالب این جاست که مورخ مزبور نام کتاب خود را"عنوان المجد فی تاریخ نجد"گذاشته و از این وقایع به عنوان نشانه‌های مجد و شکوه و عظکت وهابیت یاد کرده است!

 

اما این فقط شیعیان و اماکن مقدسه آن‌ها نبودند که وهابیان آثار مجد و شکوه خود را در آن به نمایش گذاشته‌اند مکه مکرمه و طایف نیز از حملات آنان در امام نماند. «جمیل صدقی زهاوی» در خصوص فتح طایف می‌نویسد:"طفل شیرخواره را بر روی سینه مادرس سر بریدند جمعی را که مشغول فراگیری قرآن بودند کشتند چون در خانه‌ها کسی باقی نماند به دکان‌ها و مساجد رفتند و هر کس بود حتی گروهی را که در حال رکوع و سجود بودند کشتند. کتاب‌ها را که در میان آن‌ها تعدادی مصحف شریف و نسخه‌هایی از صحیح بخاری و مسلم و دیگر کتب فقه و حدیث بود در کوچه و بازارافکندند و آنها را پیمال کردند."

 

سندی در رد مهملات وهابیان

 

در روز ۲۱ مهر ۱۳۸۸ هجری شمسی از سوی مجمع جهانی اهل‏بیت(علیه السلام) از بی‏نظیرترین و قدیمی‏ترین عکس بارگاه ۴ امام شیعه ـ علیهم السلام ـ در قبرستان بقیع رونمایی ‏شد.

 

هم‏اکنون کسانی که برای زیارت به این مکان مشرّف می‏شوند با افرادی مواجه می‏گردند که به زبان‏های فارسی و عربی در مذمت زیارت قبور سخنرانی می‏کنند و حتی اصل وجود قبور ائمه در این مکان را نیز انکار می‏نمایند!! که سند مذکور که به وسیله مجمع رونمایی و منتشر ‏شد یکی از قوی‏ترین ادله در رد این اظهارات به شمار می‏رود.

 

این تصویر که بتازگی از کشور ترکیه به دست آمده قدیمی‏ترین سند مصور از قبور منهدم‏شده چهار امام معصوم (علیه السلام) محسوب می‏شود:

 

 

 



ابنا