خداوند در قرآن به پیامبر می گوید « بگو من بشری همانند شما هستم.» چگونه شیعه عقیده دارد که پیامبر بر عالم تکوین ولایت و تسلط دارد؟

توضیح: خداوند در آیه ی 110 سوره ی کهف می فرماید: قل انما انا بشر مثلکم یوحی الی. بگو: همانا من بشری مانند شمایم که به من وحی می شود. پس فرق پیغمبر با افراد بشر چیزی نیست جز وحی و وحی هم راجع به امور تشریعی است. پس وحی بر بشری موجب ولایت تکوینی او نمی شود.

پاسخ 1- مراد از بشر مثلکم این است که پیامبر فقط در صورت مانند دیگران است ؛ چرا که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از نظر سیرت, جنس, ذات و حقیقت مانند دیگران نیست.

1-1- صدها روایت و خبر در مورد طینت پیغمبر (و ایمه ی هدی),کیفیت خلقت بدن های پاکیزه ی آنان از طینت طیب علیین خالص, نحوه ی ولادت, ایام شیرخوارگی و سایر احوال ایشان, سایه نداشتن و از طرف جلو و پشت دیدن ایشان و نیز روایات خلقت ارواح و قلوب شیعه از فاضل طینت بدن های پاکیزه آنان و غیره, با این ادعا که پیامبر از نظر سیرت, جنس, ذات و حقیقت مانند دیگران باشند منافات دارد, پس پیامبر فقط در صورت مثل بشر است.

2-1- خود عنوان رسالت, پیامبر را از سایر افراد بشر متمایز می کند.

پاسخ 2- وحی محدود به امور تشریعی نیست. وحی به سوی پیامبر منحصر در تشریع نیست بلکه آنچه خداوند بخواهد از علوم و احوال کاینات و مغیبات بر پیامبر وحی می شود.

پاسخ 3- اگر پذیرفته شود که این خداوند است که با افاضه ی وحی, بشری مثل همه را از دیگران ممتاز نموده است, پس امکان دارد که هر نوع قدرت دیگری را هم که خدا بخواهد به او بدهد. هر چه پیامبر دارد از جانب خدا به اوافاضه شده است. پس عبارت « انا بشر مثلکم » ولایت تکوینی یعنی حق فرمانفرمایی در کاینات – که در جای خود اثبات شده است - را نفی نمی کند.



سایت فطرت