وهابیت در مصر
مردم مصر اگر چه سنی مذهب هستند، ولی به دلیل حضور تاریخی اهل بیت (علیه السلام)و یا سلسلههای شیعی حاکم بر این کشور در ادوار گذشته و تاثیر عمیقی که بر آداب و رفتار و عقاید مردم گذاشته اند، به شدت به اهل بیت (علیه السلام) علاقه مندند و گاهی اوقات این تعبیر را بکار میبرند که"ما سنی المذهب و شیعی الهوی"هستیم. همچنین نقش اجتماعی دو گروه صوفیه و اشراف (سادات) را در این کشور نباید نادیده انگاشت. زیرا وهابیون از هر دوگروه بیزارند و در نوشتههای خود رسماً صوفیه را منحرف مینامند.
سلفیون در مصر زیادند و سلفی گری هم درجات مختلفی در این کشور دارد. برخی، سلفی ها را با وهابیون اشتباه میگیرند. باید توجه داشت که وهابیون شاخه ای از سلفیون هستند و گاهی به دلیل تفاوت افکار و عقاید میان آنها، یکدیگر را بر نمیتابند.
بنابه گزارش دفتر حفاظت منافع کشورمان در قاهره"جماعه انصار السنه المحمدیه"و"الجمعیه الشرعیه"از این دسته هستند که اگر چه اعلام نمیکنند، ولی مروج افکار وهابی در مصر میباشند. قابل ذکر است کلیه کتابهایی که علیه شیعه و انقلاب اسلامی در مصر انتشار مییابد با هزینه وهابی ها چاپ میشود. عناوین مراکز انتشاراتی که این کتابها را چاپ میکنند، غالباً دروغین هستند. به عنوان مثال باید از انتشارات دارالرضا للنشر و التوزیع قاهره نام برد که کتاب مهم ۳ جلدی اصول مذهب شیعه، نوشته ناصر بن عبدالله القفاری را در مصر منتشر کرده است، در حالی که این مرکز انتشاراتی، وجود خارجی ندارد.در خصوص اقدامات وهابیت در مصر، باید یادآور شد که اهم فعالیتهای آنها کارهای خدماتی است به همین دلیل چهرة فرهنگیشان برای مردم، تقریباً مغفول مانده است.
جماعه انصار السنه المحمدیه
این جماعت در سال ۱۹۲۶ توسط شیخ محمد حامد الفقی و با هدف مبارزه با بدعت ها و کارهای جدید و خرافات ایجاد شد. در آغاز سردمداران این جماعت در قهوه خانه"علی قاسم"قاهره دور هم جمع میشدند. بعدها مکانی را تهیه کردند و آن را"دار انصار السنه المحمدیه"نامیدند. بعد از وفات شیخ الفقی، شیخ عبدالرازق عفیفی جانشین او شد و بعد از او شیخ عبدالرحمان الوکیل ریاست این گروه را عهده دار گردید. در دوران عبدالناصر این گروه با الجمعیه الشرعیه ادغام شدند و در سال ۱۹۷۲ مجدداً از یکدیگر جدا شدند و گروه انصار السنه المحمدیه، مرکز فعلی را که در آن مستقر است خریداری کرد که عبارت است از یک ویلای قدیمی و تعدادی مغازه و … کم کم فعالیت این جمعیت بالا گرفت و اکنون دارای ۱۰ شعبه و ۱۵۰۰ مسجد در سراسر مصر میباشد. سال گذشته دکتر صفوت نور الدین رییس این جمعیت وفات کرد، بسیاری بر این گمانند که رییس بعدی جمعیت دکتر جمال المراکبی خواهد بود که مدت دو سال است نایب رییس جمعیت میباشد. برخی از اعتقادات آنها به قرار زیر است:
ــ آنها خود را وهابی نمینامند، اگر چه عبدالوهاب را از اصلاحگران دانسته و از او تقدیر میکنند.
ــ بخش اندکی از شیعه را کافر نمیشمارند، ولی آنها را هم گمراه میدانند.
ــ صوفیه را بطور کلی قبول ندارند.
این گروه با الجمعیه الشرعیه از دیر باز بر سر مساله اثبات یا تاویل (قرآن) مشکل دارند و تلاششان بر این است به شکل صوری هم که شده با یکدیگر رفت و آمد داشته باشند، زیرا هر دوی آنها از یک آبشخور سرچشمه میگیرند. پیروان این گروه ریش بلند میگذارند و لباس کوتاه میپوشند و آنرا سنت پیامبر میدانند.این گروه ماهنامه التوحید را منتشر میکند. همچنین با اعتراف به دریافت کمک از عربستان، کویت و امارات، آنها را تبرعاتی میدانند که صرف امور خیریه و اتیام میکنند. التوحید ماهنامه ایست اسلامی ـ فرهنگی که از سوی جماعه انصار السنه المحمدیه، مدت ۳۱ سال است در ۷۴ صفحه و به قیمت یک جنیه، در قطع وزیری در مصر و سایر کشورهای عربی، منتشر میشود. رییس هیات مدیره این نشریه محمد صفوت نور الدین و سردبیرش جمال سعد حاتم است.این نشریه آگهی تجارت چاپ نمیکند، تیراژ آن معلوم نیست و دارای صفحه آرایی زیبایی است. در مرکز این جمعیت هر شب بعد از نماز مغرب سخنرانی دینی برگزار میشود.هدف این جمعیت تبلیغ اسلام از طریق سلفی گری در مصر است. محتوای مقالات موجود در نشریه نیز بیانگر نزدیکی ایشان به وهابیون است اگر چه به صراحت چیزی در این باره نگفته اند. عنوان یکی از مقالات این شماره (ش ۷ سال ۳۱، رجب ۱۴۲۲) التوسل بین اهل السنه و مخالفیهم میباشد که در ضمن آن توسل به غیر خدا را مصداق شرکت و بدعت دانسته است.
الجمعیه الشرعیه
این جمعیت در محرم سال ۱۳۳۱ برابر با ۱۹۱۲ میلادی توسط شیخ محمود خطاب السبکی در قاهره تاسیس شد. این جمعیت اکنون در دو بخش نظری و عملی فعالیت دارد. بخش نظری آن شامل اعزام مبلغ و هفتههای تبلیغی، برنامههای وعظ و خطابه و تعلیم و تحفیظ قرآن میباشد. بخش عملی شامل طرحهای احسان و نیکوکاری (سرپرستی اطفال یتیم، ایجاد تسهیلات و جهیزیه برای ازدواج دختران یتیم، سرپرستی مسلمانان معلول، درمان بیماران کلیوی نیازمند و دفن و کفن مسلمانان بی بضاعت)، تربیت اسلامی، طرح اشتغال زنان یتیم دار و مراکز آموزش حرفه ای برای ایتام میباشد.
جمعیه الشرعیه ادعا میکند که درسراسر مصر بیش از ۵۰۰۰ مسجد و حدود ۵۰۰ مدرسه، مؤسسه خیریه و درمانگاه در اختیار دارد. این جمعیت نشریه التبیان را با سردبیری دکتر محمد المختار المهدی امام جمعیت یاد شده منتشر میکند.صفحه آرایی، کاغذ و چاپ این گاهنامه رنگی خوب است. آگهی تجاری چاپ نمیکند و تیراژ و قیمت آن معلوم نیست و تاکنون ۱۵ شماره از آن منتشر شده است.تقریباً نوشتههای این نشریه خالی از مسائل سیاسی است و کاملاً دینی و تا اندازه ای رنگ سلفی دارد. عناوین برخی از مقالات این شماره به قرار زیر است:
ــ من اسباب غضب الله علی الیهود.
ــ الامام البخاری و کتابه الادب المفرد.
ـــ ظاهره الهدایه، دلالتها علی الخالق و اثرها علی المخلوق.
ــ مقاصد الطهاره.
ــ من فتاوی الائمه.
ــ الاستنساخ بین العلم …. و الشرع … و الخیال.
ــ هجرة عزة و دعوة و رجولة.
ــ البطاله بین داء الواقع ودواء الاسلام.
ــ من بطولات الهجره.
ــ براءة الله من التجار المحتکرین.
ــ موسی بن نصیر.
ــ اسماء بنت عمیس.
ــ القضیه العراقیه بین المؤامره و الخیانه.
● منبع: خبرگزاری – فارس
خبرگزاری فارس