بررسی و نقد کتاب"آیة تطهیر و ارتباط آن با عصمت ائمه "

 

نوشته دکتر طه بن حامد الدیلمی

 

ترجمه اسحاق دبیری

 

 

یکی از خوانندگان وبلاگ در خواست نموده بودند که کتاب"آیة تطهیر و ارتباط آن با عصمت ائمه"نوشته دکتر طه بن حامد الدیلمی که توسط آقای اسحاق دبیری ترجمه و در فضای اینترنت منتشر شده و همچنین توسط دولت سعودی که این روزها به کشتار شیعیان بحرین مشغول است چاپ و برای انحراف شیعیان از مذهب تشیع در اختیار حجاج بیت الله الحرام قرار می‌دهد را بررسی و پاسخ دهیم.

 

اینک سومین قسمت ازبررسی و نقد مقدمه کتاب را تقدیم خوانندگان گرامی می‌نماییم:

 

اثبات عصمت از قران:

 

در جواب اینکه ایشان ادعا کرده اند که شیعه برای اثبات عصمت ائمه از این آیه استفاده کرده است می‌گوییم:

 

عصمت تنها از این آیه در نمی‌آید بلکه آیات متعددی از قبیل:

 

۱: الأحزاب: ۳۳ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً

 

۲: النساء: ۸۰ مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ وَ مَنْ تَوَلَّی فَما أَرْسَلْناکَ عَلَیْهِمْ حَفیظاً

 

۳ : النساء: ۵۹ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ...

 

۴ : المایدة: ۵۵ إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُیْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ

 

۵ : آل‏عمران: ۳۱ قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ

 

دلالت بر عصمت دارند.

 

بررسی آیه تطهیر:

 

الأحزاب: ۳۳ وَ قَرْنَ فی‏ بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولی‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً

 

و در خانه‏هایتان (شما زنان) بنشینید و مانند روزگار جاهلیت قدیم با خودنمایی ظاهر نشوید و نماز به پا دارید و زکات بدهید و خدا و رسولش را اطاعت کنید. جز این نیست که خدا می‏خواهد آلودگی را از شما اهل بیت بزداید و شما را کاملا پاکیزه گرداند.

 

۱: این آیه نشان میدهد صحبت از چند خانه است نه یک خانه و مخاطبین قسمت ابتداء زنان پیامبر هستند که با جمع مونث مشخص شده اند.

 

۲ : در وسط آیه خطاب عوض میشود و ضمیر مذکر میشود.

 

۳ : در این قسمت خطاب خدا با ساکنین یک خانه است (البیت) که با الف و لام تعریف این بیت از سایر بیوت جدا شده است خداوند یک بیت خاص را میگوید و این خانه جزء ان بیوتی که قبلا نام برده شده اند نیست. یک بیت خاص از آن مجموعه بیوت است نه همه آن بیوت که شامل زنان پیامبر هم بشود.

 

آن بیت خاص که خدا آنرا با الف و لام جدا کرده آنرا بعنوان الگو برای سایر بیت ها نشان داده است.

 

شما ای زنان اگر میخواهید مشول رحمت خدا شوید باید الگو و روش شما روش این بیت خاص باشد و ساکنین آن بیت خاص باید الگوی شما باشند و شما باید از آن بیت تبعیت کنید و خداوند میگوید این بیت خاص بری از رجس هستند.

 

۴ : چون خدا این بیت را از آن مجموعه بیوت (با الف و لام ) جدا کرده لذا یرید الله شامل بقیه بیوت نمیشود بلکه شامل فقط یک بیت خاص شده طبق صریح قران

 

۵: این آیه قطعا متشابه نیست.

 

سوال ما این است که اگر خدا میخواست آیه را به صورت محکم بیان کند چگونه باید میگفت

 

اولا: این آیه با البیت نشان میدهد خطاب خدا شامل همه بیوت نیست بلکه شامل یک بیت خاص است

 

ثانیا: به زنان و دیگران حتی من و شما میفهماند اگر شما میخواهید تابع فرمان خدا باشید باید تابع ساکنین آن بیت خاص باشید

 

ثالثا: هر کس که بخواهد در جامعه اسلامی پیرو خدا باشد اعم از زنان پیامبر ومن و شما باید آن بیت خاص برایش الگو باشد بدلیل آنکه خدا آن بیت خاص را تطهیر کرده است



وبلاگ قرآنیان
<<< لینک مبدأ >>>