نشانهها و ویژگیهای امام
عن ابیالجارود قال: سالت ابا جعفر الباقر (علیه السلام) بم یعرف الامام
قال علیهالسلام بخصال: اولها نص من الله تبارک و تعالی علیه و نصبه علما للناس حتی یکون علیهم حجه لان رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) نصب علیا و عرفه الناس باسمه و عینه و کذلک الائمه ینصب الاول الثانی و ان یسال فیجیب و ان یسکت عنه فیبتدی و یخبر الناس بما یکون فی غد و یکلم الناس بکل لسان و لغه.[۱]
«ابو جارود گفت: از حضرت امام محمد باقر علیهالسلام پرسیدم امام چگونه و به چه نشانی شناخته میشود امام علیهالسلام فرمود:
با خصال و ویژگیهای: نخستین آنها نص خدای تبارک و تعالی است. و خدای عز و جل امام (علیه السلام) را مانند پرچمی در میان مردم برمیافرازد تا نسبت به آنان اتمام حجت کند. همانگونه که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) امام علی (علیه السلام) را به امامت مردم نصب کرد و او را به نام و شخص به مردم شناسانید و آن حضرت را به مقام امامت تعیین کرد. و همین گونه ائمهی اطهار علیهمالسلام- در مورد امام پس از خود- عمل میکنند یعنی امام نخستین امام دوم را نصب و معین میکند. ویژگی دیگر امام اینکه:
پاسخ هر پرسشی را میگوید و هرگاه مردم- به دلیل ناآگاهی از امری- از گفتار بازمانده و ساکت شدند در این حال امام (علیه السلام) آغاز سخن کند. و نیز مردم را از- حوادث- فردای زندگی آنها با خبر کند و امام با هر زبان و لغتی با مردم سخن میگوید».
عن ابیعبدالله (علیه السلام) قال عشر خصال من صفات الامام:
العصمه و النصوص و ان یکون اعلم الناس و اتقاهم لله و اعلمهم بکتاب الله و ان یکون صاحب الوصیه الظاهره و یکون له المعجز و الدلیل و تنام عینه و لا ینام قلبه و لایکون له فیء و یری من خلفه کما یری من بین یدیه.[۲]
«امام جعفر صادق علیهالسلام فرمود ده خصلت از صفات امام معصوم است:
۱-پاکدامنی و عصمت ۲- نص و صراحت بر امامت ۳- داناترین مردم ۴- پرهیزگارترین مردم برای خدا ۵- داناتر از همه به کتاب خدا ۶- صاحب وصیت و سفارش آشکار ۷- دارا بودن معجزه و دلیل برای اثبات امامت ۸- به هنگام خواب چشمان امام به خواب میرود ولی دلش بیدار است ۹- امام سایه ندارد ۱۰- امام از پشت سر مشاهده میکند همانگونه که از پیش رو میبیند».[۳]
عن سدیر عن ابیعبدالله (علیه السلام) قال قلت له: جعلت فداک ما انتم
قال علیهالسلام: نحن خزان الله علی علم الله نحن تراجمه وحی الله نحن الحجه البالغه علی مادون السماء و فوق الارض.[۴]
«سدیر گوید که از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم فدایت شوم شما کیستید امام علیهالسلام ائمه اطهار را به سه ۳ صفت ممتاز معرفی کرده و فرمود:
۱- ما خزانهداران علم و دانش پروردگاریم.
۲- ما مفسران و توضیحدهندگان وحی آفریدگاریم.
۳- ما حجت رسا و آشکار خدا بر آفریدگان او در زیر آسمان و روی زمین میباشیم».
عن علی بن موسی الرضا (علیه السلام) قال للامام علامات:
یکون اعلم الناس و احکم الناس و اتقی الناس و احلم الناس و اشجع الناس و اسخی الناس و اعبد الناس و یلد مختونا و یکون مطهرا و یری من خلفه کما یری من بین یدیه و لا یکون له ظل.[۵]
«امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام فرمود امام دارای نشانهها و ویژگیهایی است:
امام داناترین حکیمترین پرهیزگارترین و بردبارترین مردم است. و از همهی مردم دلیرتر گشادهدستتر پارساتر و خداپرستتر است. امام پاک و منزه و ختنه شده به دنیا میآید. امام از پشت سر میبیند همانگونه
که از پیش رو میبیند و امام علیهالسلام را سایهای نباشد».
عن ابیعبدالله (علیه السلام) قال: ان الامام یعرف الذی من بعده فیوصی له.[۶]
«امام صادق علیهالسلام فرمود: همانا هر امام و پیشوایی امام و رهبر پس از خود را معرفی کرده دربارهی او- به مردم- سفارش میکند.»
عن ابیهاشم الجعفری قال سمعت الرضا (علیه السلام) یقول:
لنا اعین لا تشبه اعین الناس و فیها نور لیس للشیطان فیها نصیب.[۷]
«ابوهاشم جعفری گفت: شنیدم امام علی بن موسی الرضا علیهالسلام فرمود:
ما را چشمانی است که به چشمهای مردم مانند نیست.[۸] و در دیدگان ما نوری است که شیطان را در آن بهره و نصیبی نیست».
عن السجاد (علیه السلام): الامام منا لا یکون الا معصوما و لیست العصمه فی ظاهر الخلقه و لذلک لا یکون الا منصوصا.[۹]
«حضرت امام علی بن الحسین علیهمالسلام فرمود:
امام معصوم (پاکدامن و دور از گناه) جز از خاندان ما (عترت پیامبر) نباشد. و عصمت در ظاهر انسان نیست که شناخته شود و به همین دلیل امام باید منصوص و معین از سوی خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد.»
در ارتباط با مسالهی جانشینی و خلافت پس از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامت امت اسلامی شیعیان امیرالمومنین علی علیهالسلام و یازده امام از نسل پاک و مطهر آن امام همام عقیده دارند که امام باید معصوم باشد. و یکی از ویژگیها و نشانههای امام را عصمت میدانند. و از آنجا که عصمت امری باطنی و پنهان از چشم مردم است و نشانی در ظاهر خلقت انسان ندارد. بنابراین شیعیان معتقدند امام معصوم را تنها خدای متعال برمیگزیند که دانای به پیدا و پنهان و اسرار دل و افکار انسانهاست. و هم اوست که در خلوت و در جلوت از اندیشه اراده نیت و عمل همهی بندگان و آفریدگانش آگاه است. به همین دلیل براساس حدیث فوق از آنجا که تشخیص و شناخت عصمت در زندگی انسانها از عهدهی هیچ کس از فرزندان آدم (علیه السلام) برنمیآید گزینش و اعلام امامت امام معصوم فقط مربوط به آفریدگار عالمیان است. و امام امت اسلامی باید براساس نص صریح از سوی خدا و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام قبل از خود به مردم معرفی شود. چرا که مردم را در انتخاب و معرفی امام حق و رایی نیست به دلیلی که پیش از این بیان شد.
پی نوشت ها:
۱) بحارالانوار ج ۲۵ ص ۱۴۱.
۲) بحارالانوار ج ۲۵ ص ۱۴۰.
۳) شاید مقصود اینستکه همانگونه که در زمان حال امام به حقایق امور آگاه است از آینده و حوادث و اخبار آن نیز آگاهی کامل دارد.
۴) بحارالانوار ج ۲۶ ص ۱۰۵.
۵) بحارالانوار ج ۲۵ ص ۱۱۶.
۶) بحارالانوار ج ۲۳ ص ۷۳.
۷) بحارالانوار ج ۲۶ ص ۶۶.
۸) شاید مقصود امام از این عبارت روشنی دل و نورانیت ذاتی اهلالبیت (علیه السلام) باشد که فیض خدادادی است و دیگران از این قداست دل و طهارت ضمیر محرومند.
۹) المحجهالبیضاء ج ۱ ص ۲۳۲.
سایت فطرت