نام سه خلیفه بر فرزندان امیرالمومنین در میان این همه نام برای چیست؟
پاسخ : در هر زمان نامهای متعارفی وجود دارد ابابکر و عمر و عثمان هم از این قاعده مستنی نیستند لذا طبیعی است که ائمه ع نیز مانند سایر مردم از این نام ها را برای فرزندشان استفاده کنند.
نامگذاری به نام ابوبکر:
اولاً: اگر قرار بود که امیر مؤمنان علیه السلام نام فرزندش را ابوبکر بگذارد، از نام اصلی او (عبد الکعبه، عتیق، عبد الله و... با اختلافی که وجود دارد) انتخاب میکرد نه از کنیه او؛
ثانیا: ابوبکر کنیه فرزند علی علیه السلام بوده و انتخاب کنیه برای افراد در انحصار پدر فرزند نمیباشد؛ بلکه خود شخص با توجه به وقایعی که در زندگیاش اتفاق میافتاد کنیهاش را انتخاب میکرد.
نام گذاری به نام عمر:
یکی از عادات بد عمر تغییر نام افراد بود و بر اساس اظهار مورخان شخص عمر این نام را بر او گذازد و به این نام نیز معروف شد.
بلاذری در انساب الأشراف مینویسد: وکان عمر بن الخطاب سمّی عمر بن علیّ بإسمه.عمر بن خطاب، فرزند علی را از نام خویش، «عمر» نامگذاری کرد. البلاذری، أحمد بن یحیی بن جابر (متوفای۲۷۹هـ)، أنساب الأشراف، ج ۱، ص ۲۹۷.
نام گذاری به نام عثمان:
نام گذاری به عثمان، نه به جهت همنامی با خلیفه سوم و یا علاقه به او است؛ بلکه همانگونه که امام علیه السلام فرموده، به خاطر علاقه به عثمان بن مظعون این نام را انتخاب کرده است.
إنّما سمّیته بإسم أخی عثمان بن مظعون. فرزندم را به نام برادرم عثمان بن مظعون نامیدم.
الاصفهانی، أبو الفرج علی بن الحسین (متوفای۳۵۶)، مقاتل الطالبیین، ج ۱، ص ۲۳.
اما این سوال مطرح است که بهر ترتیب بهتر نبود حضرت از این اسامی استفاده نمیکردند؟
خواننده محترم برای درک بهتر پاسخ به این سوال باید خود را در آن دوران قرار دهیم.
اگر چنین کنیم متوجه خواهیم شد که در آن زمان شیعیان ائمه ع مورد غضب خلفاء بودند و تاریخ نشان داد افرادی چون حجاج با شیعیان چه کرد! و کم نبودند که بخاطر نامشان که علی بود کشته شدند لذا طبیعی یست ائمه علیهم السلام حتی بصورت تقیه نام خلفاء را بر فرزندانشان بگذارند تا شیعیان رغبت کنند این گونه نام ها را بر فرزندانشان بگذارند و از خطرات احتمالی مصون بمانند
اما کسی که چنین بحثی را مطرح میکند چه نتیجه ای میخواهد بگیرد؟
اگر بگوید استفاده حضرات معصومین از این گونه اسم ها نشانه محبت ائمه ع به خلفاء است باید گفت گوینده چنین مطالبی یا از تاریخ بی خبر است یا خودش را به تغافل زده است.
برای روشن شدن این مطلب ما فقط به دو نکته از کتب اهل سنت توجه شما را جلب میکنیم:
۱: غضب حضرت زهرا (سلام الله علیها) از ابوبکر وعمر و عدم رضایتش از آنها تا آخر عمر.
محمد بن اسماعیل بخاری در صحیح بخاری میگوید: أن فاطمة غضبت علی أبی بکر فهجرته حتی توفیت.
فاطمه بر ابو بکر غضب کرده پس از او کناره میگرفت (کنایه از قهر) تا اینکه از دنیا رفت
صحیح البخاری فی کتاب الخمس، باب فرض الخمس: ۴ / ۵۰۴، ح ۶۵ ۱۲.
۲: وقتی شخص خلیفه عمر بن الخطاب به عباس عموی پیامبر میگوید نظر تو و برادر زاده ات علی (ع ) در باره ابابکر و من (عمر) این بوده شما دو نفر ما دو نفر را (کاذبا،آثما،غادرا،خاینا) میدانستید و عباس عموی پیامبر و امیرالمومنین گفته او را رد نکردند آیا دوستی از این مطلب به ذهن میرسد؟
نتیجه: پس این گونه نام گذاری ها چندین احتمال میتواند داشته باشد.
۱: این گونه اسامی رایج آن زمان بوده
۲: این گونه نام گذاری بخاطر دوستی قلبی یکی از صحابه رسول خدا باشد (عثمان مظعون)
۳: این گونه نام گذاری بزور باشد (عمر)
۳: این گونه نام گذاری به جهت تقیه و عاقبت اندیشی باشد
۴: این گونه نام گذاری به یکی از دلایلی که ذکر شد باشد
در این صورت ادعای شبهه گر مبنی بر رفاقت بین امیرالمومنین و خلفاء بی اساس است.
وبلاگ قرآنیان