آیه‌ی عذاب برای کسی که خودش خواست


ابو اسحاق ثعلبی گوید: ۱ 
هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به سرزمین غدیر خم رسیدند، مردم را ندا داده و همه را جمع کردند. آن گاه دست علی بن ابی طالب را گرفت و فرمود:

«هر کس من مولای اویم این علی مولای اوست»

این خبر شایع شد در همه جا پیچید. از آن جمله خبر به حارث بن نعمان فهری رسید... او نزد پیامبر آمد و از شتر خود پایین آمد، شتر را خوابانید و پای او را بست. آن گاه به خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد در حالی که در میان جمعی از اصحاب خود بود. عرض کرد: ای محمد! ما را از جانب خداوند امر کردی تا شهادت به وحدانیّت خدا دهیم و این که تو رسول خدایی، ما هم قبول کردیم. و امر نمودی تا پنج نوبت نماز بخوانیم. آن را نیز از تو قبول کردیم. به این راضی نشدی تا آن که بازوان پسر عمویت را بالا برده و او را بر ما برتری دادی و گفتی: «من کنت مواه فهذا علیّ مولاه» هر کس که من مولای اویم این علی مولای اوست. آیا این مطلبی بود که از جانب خود گفتی یا از جانب خدای-عزّ وجلّ؟!

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: قسم به کسی که جز او خدایی نسیت، همانا این مطلب از جانب خداوند بوده است.

در این هنگام حارث بن نعمان به پیامبر پشت کرده و به سوی راحله خود حرکت کرد در حالی که می‌گفت: بار خدایا! اگر آنچه محمد می‌گوید حق است بر من سنگی از آسمان ببار یا عذابی دردناک بر من بفرست.

او به شتر خود نرسیده بود که خداوند بر او سنگی فرستاد که بر سر او خورده و از پشت او بیرون آمد و با این طریق به قتل رسید.

در این هنگام بود که خداوند –عزّ و جّل- این آیه را نازل کرد:

«سأل سایلٌ بِعَذابٍ واقٍع * لِلکافِرینَ لیسَ لَهُ دافِعٌ ». 

تقاضا کننده ای تقاضای غذابی کرد که واقع شود. این عذاب مخصوص کافران است، و هیچ کس نمی‌تواند آن را دفع کند.

افراد دیگری از اهل سنت که این روایت را نقل کرده اند عبارتند از:
۱- حافظ ابوعبید هروی (۲۲۳)۲/ ۲- ابوبکر نقّاش موصلی بغدادی(۳۵۱) ۳/ ۳- ابواسحاق ثعلبی نیشابوری (۴۲۷)۴/ ۴- حاکم حسکانی حنفی. ۵/ ۵- ابوبکر یحیی قرطبی (۵۶۷)۶/ ۶- سبط بن جوزی حنفی (۶۵۴)۷/ ۷- شیخ الاسلام حمویی.۸ / ۸- شیخ محمد زرندی حنفی. ۹ / ۹- نورالدین ابن صبّاغ مالکی. ۱۰ / ۱۰- سید نورالدین سمهودی شافعی.۱۱ / ۱۱- ابوالسعود عمادی.۱۲ / ۱۲- شمس الدین شربینی شافعی.۱۳ / ۱۳- سید جمال الدین شیرازی.۱۴ / ۱۴- شیخ زین الدین مناوی شافعی. ۱۵ / ۱۵- شیخ برهان الدین علی حلبی شافعی.۱۶ / ۱۶- سید مؤمن شبلنجی شافعی. ۱۷ / ۱۷- شیخ احمد بن باکثیر مکی شافعی. ۱۸ / ۱۸- شیخ عبدالرحمن صفوری. ۱۹ / ۱۹- شمس الدین حنفی شافعی. ۲۰ / ۲۰- ابوعبدالله زرقانی مالکی. ۲۱ / ۲۱- قندوزی حنفی. ۲۲ / ۲۲- محمد بن یوسف گنجی. ۲۳
---------------------------
پی نوشت

۱- الکشف و البیان، ذیل آیه./ ۲- تفسیر غریب القرآن، ذیل آیه. / ۳- تفسیر شفاء الصدور، ذیل آیه. / ۴- الکشف و البیان، ذیل آیه./۵- شواهد التنزیل، ج۲، ص۳۸۳.
۶- الجامع الأحکام القرآن، ج۸، ص۲۷۸. / ۷- تذکرة الخواص، ص۳۰. / ۸- فراید السمطین، ج۱، ص۸۲، ح۶۳. / ۹- نظم درر السمطین، ص۹۳. / ۱۰- الفصول المهمة، ص۴۱. / ۱۱- جواهرالعقدین، ص۱۷۹. / ۱۲- ارشاد العقل السلیم، ج۹، ص۲۹. / ۱۳- السراج المنیر، ج۴، ص۳۸۰. / ۱۴- الاربعین فی مناقب امیرالمؤمنین علیه السّلام، ص۴۰. / ۱۵- شرح جامع الصغیر، ج۶، ص۲۱۸. / ۱۶- السیرة الحبیبة، ج۳، ص ۲۷۴. / ۱۷- نورالابصار، ص۱۵۹. / ۱۸- وسیلة المّال، ص ۱۱۹. / ۱۹- نزهة المجالس، ج۲، ص۲۰۹. / ۲۰- شرح جامع الصغیر، ج۲، ص۳۷۸. / ۲۱- شرح المواهب اللدنیّة، ج۷، ص۱۳. / ۲۲- ینابیع المودة، ص۲۷۴. / ۲۳- کفایة الطالب. 
 


به نقل از وبلاگ راه وصال با کمی تغییر

ما هم می‌گوییم: آن‌هایی که امروز آل علی علیهم السلام را انکار می‌کنند آن‌قدر شجاعت ندارند که چنین عذابی را طلب کنند...