موضوع مهدویت و امام غایب هرچند به نظر میرسد که جزو بدیهیات فرهنگ شیعه باشد اما با کمی تأمل میتوان دریافت که شاید حقیقت این موضوع هنوزبه طور کامل تبیین نشدهباشد. سرویس فرهنگ و اندیشه آفتاب در راستای تلاش برای روشن ساختن بخشی از حقایق ناشناخته و مکتوم درباره وجود مقدس حضرت ولی عصر (عج) به مناسبت نیمه شعبانالمعظم گفتگویی با آیتالله میرسید محمد یثربی انجام دادهاست. آیت الله یثربی از اساتید برجسته دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و رییس حوزه علمیه کاشان در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی در شهر مقدس قم در بیت علم وفقاهت چشم به جهان گشود.
پدر بزرگوارشان مرحوم آیت الله آقای حاج سید مهدی یثربی میباشد که تا زمان وفات (۱۳۸۵) ریاست حوزه علمیه کاشان نمایندگی ولی فقیه و امامت جمعه کاشان را عهدهدار بودند. آیتالله یثربی در محضر اساتید بزرگی چون آیات عظام گلپایگانی حاج آقا مرتضی حایری میرزا جواد تبریزی وحید خراسانی روحانی و سلطانی طباطبایی همچنین شهید مطهری و آیتالله جوادی آملی تلمذ کردهاست. از ایشان آثار و تألیفات متعددی منتشر شدهاست که از جمله آنها میتوان به «تقریرات درس مکاسب محرمه (فقه) در ۲جلد» «کتاب حج در ۳ جلد» «تفسیر آیات ولایت» «شرح رساله حقوق امام سجاد – علیه السلام – (فارسی) در ۳جلد» «شرح زیارت عاشورا» و... اشاره کرد. تأسیس میسسه تحقیقاتی «علامه مجدّد وحید بهبهانی» نیز از دیگر اقدامات ماندگار این استاد حوزه علمیه قم است. گفتگوی ما با آیتالله میر سید محمد یثربی درباره موضوع مهدویت در یک بعداز ظهر گرم تیرماه در دفتر موسسه تحقیقاتی «علامه مجدّد وحید بهبهانی» در شهر مقدس قم انجام شد. آیتالله یثربی به گرمی از ما پذیرایی کرد و سخنان عمیق و شیرین ایشان تا هنگام اذان مغرب ادامه یافت. آنچه در پی میآید بخش نخست گفتگوی دو ساعته سرویس فرهنگ و اندیشه آفتاب با آیتالله یثربی است.
به گزارش شیعه نیوز به نقل از آفتاب آیت الله یثربی گفت: «معمولاً به مسئله مهدویت به عنوان یک موضوع آینده جهانی یا پایان جهان نگاه میشود که هم در قرآن و هم در کتب آسمانی دیگر مثل تورات و انجیل و زبور از آن به عنوان وعدهای قطعی و الهی نام برده شده است».
آیتالله میر سید محمد یثربی رییس حوزه علمیه کاشان و از اساتید برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در گفتگوی اختصاصی با سرویس فرهنگ و اندیشه آفتاب گفت: «اساساً عالم خلقت الزاماً از ابتدا تا انتها نیازمند وجود امام است ولی این موضوع مورد غفلت واقع شده و در مورد امام زمان (عجل الله فرجه) نیز فقط به ثمره وجودیشان سن و سال و طول عمر ایشان پرداخته میشود در حالی که در ابتدا معرفت به امام باید کامل بشود تا به یکی از شیون ایشان که کمال جامعه و ایدهآل مطلوب است برسیم».
اثبات وجود امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
وی درباره دلایل اثبات مهدویت گفت: «نسبت به اثبات امام در هر دورهای صرفنظر از براهین نقلی برهان عقلی هم وجود دارد. «قاعده لطف» «علت غایی آفرینش» و «برهان تقابل قطبین» از جمله براهین مختلفی است که درباره مسئله مهدویت و وجود «امام حی» در اختیار داریم».
این استاد حوزه علمیه قم در تشریح «برهان قاعده لطف» گفت: «بر حسب طبیعت خلقت انسان همه افراد بشر دارای اختیار هستند که یا به سمت خیر روند یا به سمت شر و بدی. انسان ممکن است به سمت شر رود و دچار خطا شود و این انسان خطاکار نیازمند یاور و پناه و حامی است و لطف خداوند همیشه شامل حال انسان است و محال است که او را تنها بگذارد و انسان بیپناه نخواهد بود».
آیتالله یثربی در ادامه به برهانهای عقلی دیگری که در باب اثبات مهدویت وجود دارد اشاره کرد و گفت: «از طریق قاعده «امکان اشرف» نیز میتوان این مطلب را اثبات کرد».
وی در تشریح این قاعده گفت: «وجود حیات علم قدرت و همه این کمالات غیرمتناهی از ناحیه کمال مطلق که ذات اقدس خداوند است مستقیماً به اخس [مرتبه پایین] نمیرسد بلکه طبیعت این است که از مرتبه اشرف به اخس برسد»
وی افزود: «این اشرف در لسان متشرعه «حجتالله» است که در بین علمای علم معرفت از آن به «انسان کامل» در اصطلاح فلسفه مشاء به «عقل فعال» در فلسفه اشراق به «کلمه قدسیه» و در فلسفه پهلوی و فرس قدیم به «کدبانو و کدخدای عالم» تعبیر شده است. و امکان ندارد که در هیچ دورهای از تاریخ زندگی موجودات این واسطه فیض وجود نداشته باشد».
آیتالله یثربی تأکید کرد: «اگر حجت و امام وجود نداشته باشد زمین قابل ادامه نخواهد بود. حتی در بعضی روایات آمده است که «الحجة قبل الخلق و مع الخلق و بعد الخلق» (۱) یعنی «قبل از اینکه خداوند هر موجودی را بیافریند حجت اولین موجود است و در تمام زمان ها وجود دارد و پایان آفرینش نیز به اوست »».
او در ادامه گفت: «رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرموند: «اول ما خلق الله نوری » (۲) «اولین مخلوق نور رسول است» و فیض خداوند از این طریق به سایر مخلوقات میرسد و از آنجا که فیض خداوند همواره جاری است این واسطه هم همواره باید وجود داشته باشد».
استاد حوزه علمیه قم از «علت غایی» -که یکی از مراتب سلسله علل اربعه است- به عنوان برهان دیگری که میتوان به آن تمسک جست یاد کرد و در تشریح آن گفت: «علت غایی اگرچه در وجود موخر است اما در تصور مقدم است».
وی افزود: «سلسله ممکنات بدون وجود حجج الاهیه غیرممکن است و در تمام اعصار آفرینش حجت وجود داشته است. گاهی در قالب انبیاء گاهی در قالب اوصیاء و بعد از رسول خاتم در قالب ائمه ما هستند. در واقع خداوند اینگونه مقرر کرده است که فیضش از جانب امام در هر عصری جاری باشد. و این فیض بعد از رسول خاتم ائمه ما تا وجود امام عصر (عجل الله فرجه) میباشند».
ریشههای تاریخی مساله مهدویّت
رییس حوزه علمیه کاشان درباره ریشههای مسئله مهدویت در تاریخ گفت: «ریشه مهدویت به مسئله نبوت گره خورده است. ارسال رسل و انزال کتب و بحث پیغمبران و حتی خود نبوت هم بر اساس لطف خداوند است که خداوند بندگان خویش را رها نکرده و از نظر عقلی هم محال است که رها کند. پس طبعاً در هر زمانی که بحثی را از هر یک از انبیاء الهی را یادآوری کنیم مسئله امام و امام حی و حضرت مهدی عجل الله فرجه (به معنای عام) خود به خود تداعی میشود».
آیتالله یثربی در ادامه گفت: «هم در تورات هم انجیل و هم در کتب مربوط به آیین زرتشت و حتی در جاماسبنامه که مربوط به عصر گشتاسب است مسأله موعود عالم وجود دارد».
وی افزود: «تاریخ نبوت و مهدویت با اصل خلقت بشر گره خورده است. علت غایی همه آفرینش وجود انسان است و در حدیث قدسی هم آمده است: «عبدی خلقت الاشیاء لاجلک و خلقتک لاجلی» (۳) (یعنی همه عالم را برای عبد و بنده خود خلق کردیم و عبد و بنده را برای خودم خلق کردم) و علت اینکه آدم برای خدا خلق شده این آیه شریفه است «و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» (۴) یعنی که همه را برای عبودیت خلق کردهایم».
پاسخ به شبهه درمورد عمر طولانی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم درباره شبهاتی که در مورد امام زمان وجود دارد تصریح کرد: «یکی از مهمترین شبهات این است که چرا امام عصر (عج) عمر طولانی دارند».
وی افزود: «با سه دلیل میتوان این شبهه را دفع کرد. ۱- از حیث برهان عقلی ۲- از حیث وقوع خارجی ۳- از حیث براهین نقلی».
آیتالله یثربی در ارتباط با دلیل اول گفت: «اگر به معنی لغوی کلمه امام توجه کنیم به معنی مقدم و پیشواست معنای امام عصر (عجل الله فرجه) «حجت این زمان و آن زمان» نیست بلکه «حجت بر زمان» است زمان هم خود مخلوقی از مخلوقات خداوند است و وقتی امام مقدم باشد زمان در اختیار امام قرار میگیرد».
وی با اشاره به نظر شیعه مبنی بر اینکه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام ردالشمس کردند (۵) افزود: «پس عالم آفرینش در ید قدرت امام است و زمانی که بپذیریم مخلوقات موخر از امامند پس موخر بر مقدم تاثیر نمیگذارد. موخر میتواند بر موخر تاثیر بگذارد».
رییس میسسه تحقیقاتی «علّامه مجدّد وحید بهبهانی» با بیان اینکه «از حیث وقوع خارجی عامه و اهل سنت و حتی اهل کتاب مثل یهودیان و مسیحیان پذیرفتهاند که انبیایی در بین انبیای ما وجود داشتهاند که قرنها عمر کردند و حتی در قرآن هم ذکر شده که حضرت نوح (علیه السلام) ۹۵۰ سال پیغمبری کرده است» (۶) افزود: «هیچ دلیلی وجود ندارد که ما نپذیریم که بر اساس اراده الهی یکی از بندگان خداوند عمر طولانی کرده باشد».
وی با تأکید بر این نکته که «براهین نقلی نیز نسبت به وجود امام زمان بسیار زیاد است» گفت: «از همه معصومین (علیهم السلام) از شخص رسولالله (صلی الله علیه و آله وسلم) تا امام عسکری (علیهم السلام) روایات مختلفی در مورد حضرت مهدی و موعود آخرالزمان (عجل الله فرجه) نقل شده که در بین این روایات روایات متعددی که از نظر فن روایی صحت کامل داشته باشند و هیچ مناقشهای در باره آنها وجود نداشتهباشد بسیار است».
آیتالله یثربی در ادامه به یکی از این روایات اشاره کرد و گفت: «بر اساس این روایت رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: اگر یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد خداوند آن روز را آنقدر طولانی میکند تا آن موعود بیاید. اسم او اسم من است کنیهاش کنیه من و وقتی میآید که ظلم وجور به حد اعلی رسیده باشد و خداوند متعال به وسیله او همه عالم را سرشار از عدل و عدالت میکند» (۷).
مهدویّت و مکاتب منحرف
استاد حوزه علمیه قم در ارتباط با ریشههای تاریخی انحرافات و نحلههای مختلف فکری شیعی گفت: «دو تصور اصلی در مورد امام عصر (عجل الله فرجه) در بین شیعیان وجود دارد. ۱- آن تصوری که شیخیه قایل شدهاند ۲- آن تصوری که در مکتب بعضی عرفا وجود دارد چه عرفای شیعه و سنی».
وی در تشریح تصور شیخیه از امام عصر (عجل الله فرجه) گفت: «تعبیر شیخ احمد احصایی (از بنیانگذاران شیخیه) این است که که چون مهدی (عجل الله فرجه) از دشمنانش میترسد به عالم «هور قلیا» رفتهاست و هر زمان که وقت ظهور باشد در هر جسمی که خودشان بخواهند تجلّی میکنند».
آیتالله یثربی افزود: «اما اینکه عالم هور قلیا چه عالمی است شیخیه معتقدند که «اقلیم هشتم» است»!
آیتالله یثربی با بیان اینکه شیخیه در مورد اقلیم هشتم توضیح قابل درکی ندارند افزود: «همین درست نفهمیدن متون و عدم تطابق آنها با موازین عقلی باورهایی را به وجود میآورد که عدهای جرات میکنند و میگویند ما مهدی هستیم».
رییس حوزه علمیه کاشان در تشریح عبارت «وجود نوعی» نیز گفت: «مولوی در خصوص امام زمان (عجل الله فرجه) گفتهاند. «که مهدی همان یاور و هدایتکننده و همان که انسان را از انحراف نگه میدارد است» و این همان وجود نوعی است».
وی درباره مسأله بابیت و مدعیان دروغینی که در ادوار مختلف ظهور کردهاند با بیان اینکه «اگر کسی مهدی و مهدویت را بفهمد محال است که هر ادعایی را بپذیرد» افزود: «سیدعلی محمد باب و یا بعد از آن عوامل دیگرش ابتدا ادعای بابیت کردند و این در حالی است که بابیت در شیعه امر مقبولی است مثل باب نواب خاصه یا همان نواب اربعه».
آیتالله یثربی با یادآوری این نکته که «با وفات «علیابن محمد سمری» باب نواب خاصه بسته شد» افزود: «در روایات متعدد آمده است که از ناحیه خود حضرت (عجل الله فرجه) نامهای به علیابن محمد سمری داده شد با این مضمون که «روزهای آخر عمرت است کارهایت را انجام بده و به همگان اعلام کن که بعد از تو نایبی وجود ندارد. و این باب بسته شده است»(۸).
وی افزود: «این در حالی است که عدهای مثل شلمغانی در همان عصر و در آغاز غیبت کبری آمدند و ادعای بابیت کردند» (۹).
آیتالله یثربی یا بیان اینکه «تمام ابزارهایی که برای انحراف بهکار گرفته میشود بخشی از واقعیت را به همراه دارد چرا که اگر باطل محض باشد مقبولیت پیدا نمیکند» گفت: «این همان سخن حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) در نهجالبلاغه است «که اهل فتنه حق و باطل را با هم مخلوط میکنند تا به نتیجه دلخواه برسند».
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه «بابیت و نیابت واقعی در دوره غیبت صغری مدتزمانی بیش از ۷۰ سال طول کشیده است» گفت: «این در حالی است که سیدعلی محمد باب حدود ۱۲۰۰ سال بعد از بسته شدن موضوع بابیت واقعی امام زمان (عجل الله فرجه) ابتدا ادعای بابیت کرد بعد از آن ادعا کرد خود امام زمان هستم و بعد گفت که پیغمبر هستم و بعد هم که خود خدا هستم».
آیتالله یثربی با اشاره به اینکه ریشههای انحراف همان بد فهمیدن است در ادامه افزود: «معمولاً آیهها با اشاره هستند و روایات با صراحت. اگر معانی را درست دریافت کنیم و دریافتهای صحیح را به مردم انتقال دهیم جلوی سوءاستفادهها گرفته میشود».
وی خاطرنشان کرد: «کسی که باب است مسلماً باید بگوید من امام را میبینم در حالی که روایات فراوان داریم که هر کس مدعی رویت شد تکذیب کنید. هم توقیت را باید تکذیب کرد (۱۰) و هم ادعای مشاهده و زیارت را».
او با اشاره به اینکه روایاتی وجود دارد که برخی بزرگان و گذشتگان ما امام زمان (عجل الله فرجه) را زیارت کردهاند افزود: «بزرگانی مثل سیدبن طاووس یا سیدبحرالعلوم و یا دیگر بزرگان هرگز به صراحت اعلام رویت نکردند بلکه از لابهلای حرفهایشان چنین استشمام شده که مدعی رویت بودهاند و یا اینکه این مسأله را در پایان عمرشان مطرح کردهاند».
آیتالله یثربی افزود: «این بزرگان کسانی بودند که به دنبال پول و قدرت و مقام نبودند و اگر هم چنین ادعایی کردهاند صرفاً برای هدایت مردم بوده است و آنقدر این افراد از دنیا گریزان بودند که سیدبن طاووس (قدس سره) با آنکه مُلای کمنظیری در بین علمای شیعه بود اما با این حال مرجعیت شیعه را قبول نکرد و سیدبحرالعلوم (قدس سره) هم چنین بود».
۱- کافی جلد ۱ صفحه ۱۷۷
۲- بحارالانوار جلد ۱ صفحه ۹۷
۳- الجواهر السنیّة صفحه ۳۶۱
۴- سوره ذاریات آیه ۵۶
۵- من لا یحضره الفقیه جلد ۱ صفحه ۲۰۳
۶- سوره عنکبوت آیه ۱۴
۷- ارشاد مفید جلد ۲ صفحه ۳۴۰
۸- کتاب الغیبة شیخ طوسی صفحه ۳۹۵
۹- کتاب الغیبة شیخ طوسی صفحه ۴۰۳
۱۰- کتاب الغیبة شیخ طوسی صفحه ۴۲۶
سایت شیعه نیوز