در ابتدا باید مقداری از خصوصیات ذی القرنین گفته شود تا شباهت‌های امام زمان با وی مشخص گردد:

۱- او بر تمام زمین (مسکونی) حکومت کرد :

إِنَّا مَکَّنَّا لَهُ فِی الْأَرْضِ وَآَتَیْنَاهُ مِنْ کُلِّ شَیْءٍ سَبَبًا

سوره کهف: آیه ۸۴.

ما در زمین به او امکاناتی دادیم و از هر چیزی بدو وسیله ای بخشیدیم.

طبق روایات حضرت مهدی نیز حاکم تمام زمین خواهد شد:

فروی أن جمیع ملوک الدنیا کلها أربعة: مؤمنان وکافران، فالمؤمنان سلیمان بن داود وإسکندر (ذی القرنین)، والکافران نمروذ وبختنصر، وسیملکها من هذه الأمة خامس لقوله تعالی:"لیظهره علی الدین کله" [ التوبة: ۳۳ ] وهو المهدی

تفسیر قرطبی ج ۱۱ ص ۴۷

روایت شده است که مالکان تمام جهان (مسکونی) چهار نفر بوده اند ؛ دو نفر با ایمان و دو نفر کافر ؛ آن دو با ایمان سلیمان بن داوود و اسکندر (ذوالقرنین) بودند و آن دو کافر نمرود و بختنصر ؛ و از این امت نیز شخص پنجمی مالک تمام زمین خواهد شد ؛ زیرا خداوند فرموده است:"تا این (دین) را بر سایر دین ها برتری بخشد"و او مهدی است.

سخاوی نیز از علمای بنام اهل سنت در کتاب خویش از کعب الاحبار نقل می‌کند که گفت:

إنی لأجد المهدی مکتوبا فی أسفار الأنبیاء ما فی حکمه ظلم ولا عیب. یملک الدنیا کما ملک ذو القرنین، وسلیمان بن داود علیهما السلام..

القناعة فیما یحسن الإحاطة به من أشراط الساعة ص ۵۶ چاپ مکتبة القرآن قاهرة

من مهدی را می‌بینم که نام او در کتاب‌های پیامبران آمده است و در حکومت او هیچ گونه ظلم و عیبی نیست ؛ دنیا را مالک می‌شود همانگونه که ذوالقرنین و سلیمان بن داوود علیهما السلام مالک شدند.

 

۲- به او از اسباب غیبی داده شده بود:

همان آیه اشاره شده در عنوان قبل (آیه ۸۴ سوره کهف) بر این مطلب دلالت دارد ؛ در مورد امام زمان نیز اسباب غیبی یاری کننده حضرت خواهد بود.

 

۳- او به همه جای زمین گذر نمود:

عن أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب (علیه السلام) فی قصة المهدی قال: ویتوجه إلی الآفاق فلا تبقی مدینة وطأها ذو القرنین إلا دخلها وأصلحها

الزام الناصب ج ۲ ص ۲۶۱.

از امیر مومنان علی بن ابی طالب (علیه السلام) در ماجرای مهدی روایت است که فرمودند: و به همه سو روی می‌کند ؛ پس هیچ شهری در زمین که ذوالقرنین به آن وارد شده باشد باقی نمی‌ماند مگر اینکه مهدی در آن وارد شده و آن را درست می‌نماید.

 

۴- او در ابتدا غیبتی طولانی نمود و سپس در میان مردم آشکار شد:

یا أحمد بن إسحاق مثله فی هذه الأمة مثل الخضر علیه السلام، ومثله مثل ذی القرنین، والله لیغیبن غیبة لا ینجو فیها من الهلکة إلا من ثبته الله عز وجل علی القول بإمامته ووفقه [ فیها ] للدعاء بتعجیل فرجه.

معجم احادیث الامام المهدی ج ۴ ص ۲۶۷

ای احمد بن اسحاق ماجرای او در این امت مانند ماجرای خضر علیه السلام است و ماجرای او مانند ماجرای ذی القرنین است ؛ قسم به خدا غیبتی می‌نماید که در آن از هلاکت نجات نمی‌یابد، مگر کسی که خداوند او را بر اعتقاد به امامت او نگه داشته باشد ؛ و او را بر دعای برای جلو انداختن فرجش در آن زمان، موفق گردانیده باشد.

او دارای عمری طولانی بود:

وأنبأنا أبو الفضایل وأبو تراب قالا نا أبو بکر أنا أبو الحسن أنا عثمان وأحمد قالا أنا الحسن أنا إسماعیل قال وأنا إسحاق عن عبد الله بن زیاد بن سمعان قال بلغنی عن بعض مؤمنی أهل الکتاب أن ذا القرنین عاش ثلاثة آلاف سنة

تاریخ مدینة دمشق ج ۱۷ ص ۳۶۱

به ما از عده ای از مومنین اهل کتاب خبر رسیده است که ذی القرنین سه هزار سال عمر کرد

وفی التوراة أن ذا القرنین عاش ثلاثة آلاف سنة والمسلمون یقولون ألفا وخمسمایة.

تذکرة الخواص سبط ابن الجوزی ص ۳۶۴ به نقل از آداب عصر الغیبة شیخ حسین کورانی ص ۲۵

در تورات چنین آمده است که ذوالقرنین ۳۰۰۰ سال عمر کرد و مسلمانان آن را ۱۵۰۰ سال می‌دانند.

در همه این موارد حضرت حجت اباصالح المهدی عج الله تعالی فرجه با ذوالقرنین شباهت دارد.

 

//



سایت موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)