تبرک حرام است ولی...+سند
اگر تبرک گرفتن از خاک قبر بزرگان دین حرام است پس چرا خود عزیزان اهل سنت چنین کاری میکنند
از نظر تاریخی ثابت شده است که مردم از خاک پاک قبر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت حمزه بلکه از کلّ مدینه به عنوان تبرک بر میداشتند و روایاتی هم وارد شده که تربت مدینه شفای هر دردی است و امان از جذام و صداع.
۱-از جمله زرکشی میگوید: تربت قبر حمزه از منع برداشتن خاک حرمین، استثنا شده است؛ زیرا اتفاق همگان بر جواز نقل آن برای معالجه صداع است.
وفاء الوفا، ج۱، ص۶۹.
۲- ابو سلمه از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل میکند:
غُبارُ الْمَدِینَةِ یُطْفِی الْجذام.
۳- ابن اثیر جزری از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده:
وَالَّذی نَفْسِی بِیَدِهِ إنَّ فی غُبارِها شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءٍ.
سوگند به کسی که جان من در دست اوست، غبارِ خاک مدینه شفای از هر دردی است.
سمهودی مینویسد: روش صحابه و دیگران این بود که از خاک قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برمیداشتند
وفاء الوفا، ج۱، ص۵۴۴
۴- تبرک به قبر و خاک قبرِ سعد بن معاذ صحابی
ابن سعد و ذهبی میگویند: شخصی مقداری از خاک قبر سعد بن معاذ برداشت، سپس نگاهی به آن کرد، ناگهان آن را مشک یافت.
طبقات الکبری، ۳، ۱۰ - سیر اعلام النبلاء، ۱، ۲۸۹.
۵- تبرّک به خاک قبر عبداللّه حداّنی
ابونعیم اصفهانی و ابن حجر عسقلانی میگویند: حدانی در سال ۱۸۳ هـ. در روز هشتم ذیالحجه - یوم الترویه - کشته شد و مردم از خاک قبراو همانند مشک برمیداشتند و در لباس و پیراهن خود قرار میدادند.
حلیة الاولیاء، ج ۲، ص ۲۵۸ - تهذیب التهذیب ج ۵، ص ۳۱۰.
۶- البته راجع به قبر بخاری در سمرقند، و ابن تیمیه نیز مطالبی نقل شده است، رجوع شود به طبقات الشافعیة ج ۲ ص ۲۳۳، سیر اعلام النبلاء، ج ۱۲، ص ۴۶۷ - البدایة و النهایه، ج۱۴، ص۱۳۶.