در این نوشته، توسط اسناد برادران اهل سنت به نتیجه ای خواهیم رسید. (البته باز هم مانند بحثهای قبلی منتظر جوابهای برادران اهل سنت هستیم)
اول به این قضیه میپردازیم که تا دم مرگ، حضرت فاطمه سلام الله علیها از ابی بکر و عمر راضی نبودند.
در صحیحین برادران اهل سنت این مطلب نوشته شده که: فوجدت ای فغضبت فاطمة علی ابی بکر فهجرته فلم تکلمه حتی توفیت فلما توفیت دفنها زوجها علی لیلا و لم یوذن بها ابابکر و صلی علیها.
یعنی فاطمه سلام الله علیها در حال خشم و غضب ابی بکر را ترک کردند و بر او غضبناک ماندند و با او حرف نزدند تا وفات نمودند آن گاه امیرالمومنین علی علیه السلام بر او نماز گزاردند و شبانه ایشان را دفن کردند و به ابی بکر نگفتند که بر جنازه حاضر شود و نماز بخواند.
علاوه بر این مطلب که در صحیحین آمده، در باب ۹۹ کفایة محمد بن یوسف گنجی شافعی نیز چنین مطلبی دیده میشود و ابو محمد عبد الله هم بن مسلم بن فتیبه دینوری در صفحه ۱۴ الامامة و السیاسة آورده که حضرت فاطمه سلام الله علیها در بستر بیماری به ابی بکر و عمر فرمودند: انی اشهد الله و ملایکته انکما اسخطتمانی و ما ارضیتمانی لین لقیت النبی لاشکونکما
معنی این عبارت این است که حضرت زهرا به ابی بکر و عمر فرمودند: خدا و ملایکه را شاهد و گواه میگیرم که شما دو نفر (ابی بکر و عمر) مرا بسخط آوردید و رضایت مرا فراهم ننمودید اگر پیغمبر را ملاقات کنم شکایت شما را خواهم نمود.
ابو محمد عبد الله بن مسلم قتیبه در همان کتاب نیز نوشته: غضبت فاطمة من ابی بکر و هجرته الی ان ماتت.
یعنی فاطمه سلام الله علیها از ابی بکر غضبناک شد و به همین حال غضب، او (ابی بکر) را تا زمان مرگ ترک نمود.
از این مطالب و اخبار در کتابهای برادران سنت زیاده که ما به چند تا از آن ها مخصوصاً صحیحین آن ها اشاره کردیم.
حالا از این جا به بعد مبحث میخواهیم به سندها و مطالبی اشاره کنیم که میگویند اذیت فاطمه سلام الله علیها، اذیت خدا و پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم است.
عموم علمای برادران اهل سنت، مثل امام احمد در مسند و سلیمان قندوزی در ینابیع المودة و میرسید علی همدانی در مودة القربی و ابن حجر در صواعق از ترمذی و حاکم و بقیه آن ها با اختلاف کمو زیادی در الفاظ و عبارات نقل کرده اند که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم مکرر میفرمودند: فاطمة بضعة منی و هی نور عینی و ثمرة فوادی و روحی التی بین جنبی من آذاها فقد آذانی و من آذانی فقد آذی الله و من اغضبها فقد اغضبنی یوذینی ما آذاها.
یعنی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مکرر میفرمودند که: فاطمه پاره تن من است و میوه دل و نور چشم و روح من که بین دو پهلوی من است کسی که فاطمه را اذیت کند مرا اذیت کرده است و کسی که مرا اذیت کند خدا را اذیت کرده و کسی که فاطمه را به غضب آورد مرا به غضب آورده و اذیت میکند کسی که او را اذیت کند.
ابن حجر عسقلانی در اصابه ضمن ترجمه حالات حضرت فاطمه علیها سلام از صحیحین بهاری و مسلم نقل کرده است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: فاطمة بضعة منی یوذینی ما آذاها و یریبنی ما ارابها. (فاطمه پاره تن من است مرا اذیت مینماید کسی که او را اذیت نماید و به من بدی مینماید کسی که با او بدی نماید.)
در صفحه ۶ مطالب السول و محمد بن طلحه شافعی و حافظ ابونعیم اصفهانی در صفحه ۴۰ جلد دوم حلیة الاولیا و خصایص العلوی امام ابوعبدالرحمن نسایی آمده است که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: انما فاطمة ابنتی بضعة منی یریبنی ما ارابها و یوذینی ما آذاها. (جز این نیست که فاطمه دختر من پاره تن من است کسی که به او بدی نماید به من بدی نموده و کسی که او را اذیت نماید مرا اذیت نموده است.)
و ابوالقاسم حسین بن محمد (راغب اصفهانی)در صفحه ۲۱۴ جلد دوم محاضرات الادبا نقل میکند که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: فاطمة بضعة منی فمن اغضبها فقد اغضبنی. (فاطمه پاره تن من است هر کس او را به غضب آورد مرا به غضب آورده است. )
حافظ ابوموسی بن المثنی بصری متوفی سال ۲۵۲ قمری در معجم خود و ابن حجر عسقلانی در صفحه ۳۷۵ جلد ۴ اصابه و ابویعلی موصلی در سنن و طبرانی در معجم و حاکم نیشابوری در صفحه ۱۵۴ جلد سوم مستدرک و حافظ ابونعیم اصفهانی در فضایل الصحابه و حافظ ابن عساکر در تاریخ شام و سبط ابن جوزی در صفحه ۱۷۵ تذکره و محب الدین طبری در صفحه ۳۹ ذخایر و ابن حجر مکی در صفحه ۱۰۵ صواعق و ابوالعرفان الصبان در صفحه ۱۷۱ اسعاف الراغبین نقل کرده اند که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به دخترش فاطمه سلام الله علیها فرمودند: یا فاطمة ان الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک.
یعنی ای فاطمه به درستی که خداوند غضب میکند به غضب تو و راضی میشود به رضای تو.
و محمد بن اسماعیل بخاری در صفحه ۷۱ صحیح در باب مناقب قرابة رسول الله از مسور بن محزمه و نیز در صفحه ۷۵ نقل کرده است که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: فاطمة بضعة منی فمن اغضبها فقد اغضبنی. (فاطمه پاره تن من است پس کسی که او را به غضب آورد مرا به غضب آورده است.)
از این قبیل مطالب و اخبار در صحیحین بخاری و مسلم و سنن ابی داود و ترمذی و مسند امام احمد بن حنبل و صواعق ابن حجر و ینابیع المودة شیخ سلیمان بلخی حنفی برادران اهل سنت و دیگران در فضایل فاطمه سلام الله علیها بسیار آمده است.
خوب حالا مطلب اول و مطلب دوم نوشته را در کنار هم بگذارید.
بهتر است به آیه ۵۷ سوره احزاب هم اشاره ای بکنیم.
إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِینًا
یعنی کسانی که (می خواهند) خداوند و پیامبر او را برنجانند، خداوند در دنیا و آخرت ایشان را لعنت می کند و برایشان عذابی خفتبار آماده ساخته است .
/
پایگاه اطلاع رسانی شیعیان