توضیح سؤال:

کسانی مدعی هستند کسی که ظهور خواهد کرد حضرت حجت امام زمان (عج) نمی‌باشد بلکه حضرت عیسی است که ظهور خواهد کرد؟ دلیل قرآنی آن وجود دارد و یا ذکر شده باشد کسی که ظهور خواهد کرد حضرت مهدی(عج) می‌باشد.

پاسخ:

اصل ظهور منجی در بسیاری از آیات قرآن آمده است ؛ از جمله در آیه شریفه:

وَنُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَیِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ. القصص / ۵.

و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین فرو دست شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان [ مردم ] گردانیم، و ایشان را وارث [زمین] کنیم.

نه تنها در قرآن ؛ بلکه در تمامی کتاب‌های مقدس، اصل ظهور منجی وعده داده شده است.

قرآن کریم اصول عقاید اسلامی را بیان می‌کند ؛ اما تشریح، تبیین و تفسیر آن را به عهده رسول گرامی اسلام قرار داده شده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:

وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ. النحل / ۴۴.

و این قرآن را به سوی تو فرود آوردیم، تا برای مردم آنچه را به سوی ایشان نازل شده است توضیح دهی.

وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ إِلَّا لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ. النحل /۶۴.

و ما [این] کتاب را بر تو نازل نکردیم، مگر برای اینکه آنچه را در آن اختلاف کرده اند، برای آنان توضیح دهی.

بنابراین تفسیر این اصول عقاید به عهده نبی مکرم اسلام است.

از طرف دیگر خداوند در قرآن کریم با آیه:

وَمَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا. الحشر / ۷.

و آنچه را فرستاده [او ] به شما داد، آن را بگیرید و از آنچه شما را باز داشت، بازایستید.

و آیه:

وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ. التغابن / ۱۲.

و خدا را فرمان برید و پیامبر [او ] را اطاعت نمایید.

اطاعت از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم را در ردیف اطاعت از خداوند قرار داده است ؛ یعنی همان طوری که اطاعت از خداوند واجب است، اطاعت از نبی او نیز واجب است و تخلف از آن حرام است.

و پیامبر اسلام در بیش از هزار روایتی که در کتاب‌های شیعه و سنی وجود دارد، منجی آخر الزمان را با نام و نشان، مشخص کرده است و او کسی نیست جز حضرت مهدی صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف.

مجموع روایاتی که در باره حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در کتاب‌های شیعه و سنی نقل شده است‌، در کتابی به نام معجم احادیث المهدی در پنج جلد چاپ شده است که مجموع همه آن‌ها ۱۹۴۱ روایت می‌شود. بنده فقط آماری از این روایات برای شما نقل خواهم کرد

۹۱ حدیث با این مضمون که ائمه دوازده نفر و اول آن‌ها علی (علیه السلام) و آخر آن‌ها مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

۹۴ حدیث با این مضمون که ائمه دوازده نفرند که آخر آن‌ها حضرت مهدی ( عج الله تعالی فرجه الشریف) است.

۱۰۷ حدیث با این مضمون که ائمه دوازده نفرند که ۹ نفر آن‌ها از فرزندان امام حسین و نهمین آن‌ها حضرت قایم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

۵۰ حدیث وارد شده است که تمام ائمه علیهم السلام را با اسامی معین کرده است.

۱۴۸ حدیث با این مضمون وارد شده است که حضرت مهدی، نهمین فرزند از فرزندان امام حسین علیه السلام است.

۹۹ حدیث با این مضمون که حضرت مهدی ششمین فرزند از نسل امام صادق علیه السلام است.

۹۸ حدیث با این مضمون که آن حضرت پنجمین فرزند از نسل امام موسی کاظم علیه السلام است.

۹۵ حدیث با این مضمون که آن حضرت، چهارمین فرزند از فرزندان امام رضا علیه السلام است.

۹۰ حدیث با این مضمون که آن حضرت سومین فرزند از فرزندان امام محمد تقی علیه السلام است.

۹۰ حدیث با این مضمون که آن حضرت از فرزندان امام هادی علیه السلام است.

۱۴۶ حدیث با این مضمون که آن حضرت از فرزندان امام عسکری علیه السلام است.

۱۳۶ حدیث با این مضمون که آن حضرت دوازدهمین امام از ائمه اثنی عشر و آخرین آن‌ها است.

و...

برای اطلاع از تمامی این روایات به کتاب وزین منتخب الأثر، تألیف حضرت‌ آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مراجعه فرمایید.

این روایات آن قدر زیاد است که حتی بن باز مفتی اعظم عربستان سعودی وهابی نیز به تواتر این روایات اعتراف کرده است. وی در این باره می‌نویسد:

أمر المهدی معلوم، والأحادیث فیه مستفیضة، بل متواترة وقد حکی غیر واحد من أهل العلم تواترها. وهی متواترة تواترا معنویا، لکثرة طرقها، واختلاف مخارجها، وصحابتها، ورواتها، وألفاظها، فهی - بحق - تدل علی أن هذا الشخص الموعود به أمره ثابت وخروجه حق.

وقد رأینا أهل العلم أثبتوا أشیاء کثیرة بأقل من ذلک. والحق أن جمهور أهل العلم، بل هو الاتفاق: علی ثبوت أمر المهدی، وأنه حق، وأنه سیخرج فی آخر الزمان. وأما من شذّ من أهل العلم - فی هذا الباب - فلا یلتفت إلی کلامه فی ذلک.

مجلة الجامعة الإسلامیة بالمدینة المنورة، العدد ۳، السنة الأولی ۱۳۸۸، فی ذیل محاضرة عبد المحسن العباد.

و حتی ابن تیمیه حرانی نیز در کتاب منهاج السنه در تعلیق روایتی از ابن عمر (یخرج فی آخر الزمان رجل من ولدی اسمه کاسمی، وکنیته کنیتی، یملأ الأرض عدلا کما ملیت جورا، وذلک هو المهدی) می‌گوید:

إن الأحادیث التی یحتج بها علی خروج المهدی أحادیث صحیحة، رواها أبو داود والترمذی وأحمد وغیرهم من حدیث ابن مسعود وغیره.

منهاج السنة النبویة، ج۴،‌ ص۲۱۱.

احادیثی که برای اثبات خروج مهدی به آن‌ها استناد می‌شود، احادیث صحیحه هستند که آن‌ها را ابوداود، ترمذی و احمد و دیگران از ابن مسعود و... نقل کرده‌اند.

و همچنین روایات فراوانی از طریق شیعه و سنی نقل شده با این مضمون که «منکر حضرت مهدی کافر است »:

وعن جابر بن عبد الله رضی الله عنه قال: قال رسول الله صلی الله علیه وسلم:"من کذب بالدجال فقد کفر، ومن کذب بالمهدی فقد کفر".

عقد الدرر فی اخبار المنتظر، ج۱، ص۳۶.

من انکر خروج المهدی فقد کفر.

فراید السمطین، ج۲، ص۳۳۴.

هر کس خروج حضرت مهدی را انکار کند، کافر شده است.

عن جابر رضی الله عنه رفعه من أنکر خروج المهدی فقد کفر بما انزل علی محمد.

لسان المیزان، ابن حجر، ج ۵، ص ۱۳۰.

هر کس خروج مهدی را انکار کند، به آن چه که بر محمد (صلی الله علیه وآله وسلم ) نازل شده، کافر شده است.

البته اصل آمدن و بازگشت حضرت عیسی علیه السلام نیز در نزد شیعه و سنی قطعی است. بلی ایشان نیز به همراه حضرت مهدی ظهور خواهد کرد و آن حضرت را در امر اقامه عدل و داد و از بین بردن ظلم و جور کمک خواهد کرد ؛ اما این که منجی آخر الزمان حضرت عیسی علیه السلام باشد، مردود و با بیش از هزار روایت در کتاب‌های شیعه و سنی در تضاد است.

محمد بن اسماعیل بخاری و مسلم نیشابوری در صحاحشان می‌نویسند:

أَنَّ أَبَا هُرَیْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کَیْفَ أَنْتُمْ إِذَا نَزَلَ ابْنُ مَرْیَمَ فِیکُمْ وَإِمَامُکُمْ مِنْکُمْ

صحیح البخاری - البخاری - ج ۴ - ص ۱۴۳ و صحیح مسلم - مسلم النیسابوری - ج ۱ - ص ۹۴.

پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: چگونه هستید آن زمانی که فرزند مریم نازل شود ؛ در حالی امام شما از خود شما است؟

هر چند که از طریق ائمه اهل بیت علیهم السلام روایات فراوانی وجود دارد ؛ اما از آن جایی که بنای ما بر دادن جواب از کتاب‌های خود اهل سنت است به همین مقدار بسنده می‌شود.

 

//



سایت فطرت