برخی از ویژگیهای حضرت علی علیه السلام در گوشه ای از بیانات علّامه سیّد شرف الدین
- علامه سیّد شرفالدین - رحمه الله - گوید: در اینجا نکتهای است که تنها عالمان علم بلاغت به عمق آن میرسند و راسخان در علم و عارفان به اسرار قرآن قدر آن را میشناسند و آن اینکه: آیه کریمه ظهور دارد در عمومیت فرزندان و زنان و انفس چنانکه علمای علم بیان گواهند و کسانی که میدانند جمع مضاف، حقیقت در استغراق است این مطلب را به خوبی میدانند.
اما این عمومات از آن جهت در خصوص آنان اطلاق شدهاست که آنان چند نفر نمونههای اسلام و کاملترین مردم و برگزیدگان عالم و بهترین بهترینان از فرزندان آدمند و روحانیت اسلامی و خلوص عبودیتی که در آنان است در هیچ یک از آفریدگان وجود ندارد، بنابراین دعوت آنان برای مباهله در حکم دعوت همگان است و حضور همان چند نفر به منزله حضور همه امت است و آمین گفتن آنان بر دعای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم کافی است و نیازی به آمین دیگران ندارد. با توجه به این مطلب روا میشود که آن عمومات بر خصوص همین چند تن اطلاق گردد.
و هر که در اسرار کتاب با حکمت الهی غور کند و در آن بیندیشد و بر اهداف آن آگاهی یابد خواهد دانست که اطلاق این عمومات بر خصوص آنان نظیر محتوای این شعر است که: لَیْسَ عَلَیاللَّهِ بِمُسْتَنْکَرٍ/اَنْ یَجْمَعَ الْعالَمَ فی واحِدٍ/ <هرگز از خداوند ناخوشایند و ناممکن نیست که همه عالم را در یک شخص فراهم آورد>.
- علّامه سیّد شرفالدین - رحمه الله - نیز پس از نقل سخن رازی گوید: دقت کن ببین او به روشنی دلالت آیه را بر برتری علی علیه السلام بیان نمودهاست و ناخودآگاه ندا بهدرستی این استدلال بلند کردهاست. وی با آنچه از شیعیان گذشته و حال نقل کرده معارضهای ننموده و کلمهای در رد آنان بر قلم نیاوردهاست، گویی اعتقاد آنان را پذیرفته و به دلالت آیه بر عقیده آنان اعتراف نمودهاست، و تنها بر محمودبن حسن حمصی خرده گرفتهاست؛ در صورتی که اجماعی که رازی آن را بهانه قرار داده و بر حمصی حمله کردهاست چیزی است که مورد قبول محمود حمصی و همعقیدههای او نیست. دقت کنید.(الکلمة الغرّاء / ۵.)
سایت فطرت