بازسازی قبور

خشم وهابیون تکفیری ازبازسازی قبور مطهر ائمه اطهار علیهم السلام
چندی پیش خبر رونمایی ازگنبدهای شریف حرمین کاظمین علیهما السلام به سمع ونظر مردم شریف ایران وشیعیان سراسر جهان رسیده وباعث سروروشادی دوستداران امامان شیعه شد.
در مقابل،وهابیون افراطی،که شیعه را دشمن اصلی خود می‌دانند،باخشمی شدید،شروع به هتاکی و جسارت به ائمه اطهارعلیهم السلام ومحبین آنها نموده اند وشیعیان را"بت پرست"خواندند.همان کسانیکه از اقدام تروریستی تخریب حرمین شریفین سامرا خوشحال شدندوتبریک گفتند ،وقیحانه به این ذوات مقدسه حمله وقبور پاک آنان را"بتکده"وتعمیر آن را"تاراج اموال مردم"وروحانیت شیعه را یادگاری از حکومت صفوی و"عامل تمام سیاه بختی ملت ایران"دانسته اند.
در سالگرد شهادت امام جواد علیه السلام که مضجع شریفشان در کاظمین قراردارد ،برآن شدم دراین خصوص مطلبی به عرض خوانندگان گرامی برسانم.
قبل از آغاز تحلیل علمی اهانت‌های آقایی که نام دکتررا بر خود نهاده،لازم است از طرف آمریکا وتمام جنایتکارانی که دستشان تا مرفق به خون جوانان این مرز وبوم آلوده وبه هر نحوی که توانسته اند اموال ودارایی‌های این مملکت را به یغما برده اند،ازاین آقای دکتر تشکر کنیم که دست مریزاد که به این زیبایی،تمام سوابق سیاه مارادر دشمنی وقتل غارت این ملت تطهیر کرده وما را تبریه وبه جای ما روحانیت شیعه را آماج حملات خود قرار دادید.
آغازجریان تشیع: 
اگر این آقای دکتر سری به کتابهای خودشان میزدند می‌دیدند که جریان تشیع نه از زمان صفویه ؛که از دوران پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله شروع شد،آنجا که طی ۲۳سال مکررا امیرالمومنین علیه السلام رابه عنوان جایشین خودمعرفی وپیروانشان راشیعه وبهترین مردم خواندند:
هنگامی که آیه۷سوره بینه یعنی "ان الذین امنواوعملوا الصالحات اولیک هم خیر البریه"نازل شد، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله،به امیر المومنین علیه السلام فرمودند:
"هو انت وشیعتک یوم القیامه راضیین مرضیین"یعنی خیر البریه وبهترین مردم تووشیعیانت هستید که در روز قیامت خشنود وخداوند نیز ازشما راضی است (۱)
پس اعتقادات شیعه،نشیت گرفته اززمان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله است نه از۵قرن پیش.
اما ببینیم آنچه راکه جناب آقا"بت پرستی"خوانده اندچگونه است وآیا زیارت ؛بت پرستی است؟
زیارت:
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله،توصیه فرموده اند:
"...زورواالقبور فانها تزهد فی الدنیا و تذکرالاخره"
یعنی قبرها رازیارت کنید بدرستیکه این زیارت ؛باعث ایجاد زهد در دنیا شده وآخرت را به شما یادآوری می‌کند. بنا براین زیارت قبور،بطور کلی امری پسندیده است،چه رسد به زیارت مرقد شریف ترین انسانها یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله که از بالاترین مستحبات است(۲) وهمینطور زیارت ائمه اطهارعلیهم السلام.
زیارت با تشرف برسر قبور پاک ائمه اطهارعلیهم السلام صورت می‌گیرد. زیارت نامه معمولا با سلام به آن ولی خدا شروع شده وسپس متذکر صفاتی از آن امام همام می‌شویم مثلابه خدمت امام کاظم وامام جواد علیهما السلام عرض می‌کنیم:
"گواهی می‌دهم که شمادوامام بزرگوار،وظیفه ای که خداوند بر دوشتان گذاشته بود، انجام دادید وآنچه نزد شما به ودیعه گذاشته حفظ فرمودید.حلال خدارا حلال وحرام اورا حرام حکم کردید.حدود واحکام الهی رابرپاداشتید وکتا ب خدا را تلاوت نمودید....(ودر آخر درخواست می‌کنیم)پس برای من نزد خداوند 
شفاعت فرمایید که شما را نزد خداوند مقامی بزرگ است"(۳).
درخواست شفاعت: 
بهانه دیگری که این کوته نگران ؛ به شیعه برچسب بت پرستی میزنند،در خواست شفاعت از اهل بیت است. 
خوانندگان گرامی ملاحظه می‌فرمایید که زیارت،یعنی ارتباط وآشنایی با این اسوه‌های عالی انسانیت ؛سبب می‌شود که به تدریج صفات نیکوی آنان درزائر ایجاد واورا بخداوند نزدیک گرداند.
هنگامی که برادران یوسف،که ازحضرت یعقوب درخواست شفاعت نزد خداوند کرده وعرض کردند"یا ابانا استغفرلناذنوبنا انا کنا خاطیین "یعنی ای پدرما،شما برای گناهان ما نزد خداوند طلب مغفرت فرمایید ؛ایشان درخواست فرزندان راپذیرفته وفرمودند بزودی برای شما طلب مغفرت خواهم کرد.(۴)
همین گونه،مانیز در انتهای زیارت، از امامانمان درخواست می‌نماییم که برای ما از خداوند ؛طلب مغفرت فرمایند واین استغفار ایشان،رحمت خداوند را بسوی ما سرازیروباعث تقرب بسیار بیشتر ما بسوی خداوند میشود.
اصولا اعتقاد به زیارت مختص شیعه نبوده وچهار مذهب اهل تسنن به زیارت مرقد مطهر پیامبر اکرم صلی الله علیه واله اعتقاد راسخ داشته وآنرا بالاترین مستحبات می‌دانند وحدیث"من زار قبری وجبت له شفاعتی"رااز پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نقل کرده اند (۵)یعنی هرکس که قبرمرا زیارت کند،شفاعتم بر اوواجب می‌شود.
قدرت فوق بشری اولیاء: 
علت دیگری که این حضرات اتهام بت پرستی را به ما وارد می‌سازند،طلب حاجت از اهل بیت علیهم السلام در هنگام زیارت آنان است. اما باید بدانیم که خدای متعال نظام این دنیا را براساس استفاده از اسباب گذاشته است.مثلا حضرت عیسی باذن الهی،بیمار راشفا داده ومرده رازنده می‌کردند(۶)بنا براین بیماران باعلم باینکه شفا دهنده اصلی خداوند است،به حضرت مسیح مراجعه وشفا می‌گرفتند. اصولا چرا راه دور برویم،این جناب آقا!!وقتی بیمارمی شوند جهت مداوا، به پزشک مراجعه می‌کنند،یا استفاده ازاین وسایل رابت پرستی می‌خوانند؟
بنا براین استفاده از وسایل،به شرطیکه آنان را از خداوند مستقل ندانیم وخداوند را همه کاره عالم بدانیم،عین توحید است.
لذا نه شیعیان بت پرست هستند ونه بسیاری از برادران اهل تسنن که به زیارت معتقدند وبه مدینه،مشهد وکربلا می‌روند،،بلکه بت پرست کسی است که برای خداوند جسمیت قایل است ومعتقد است که درشبهای جمعه،خداوند از عرش پایین آمده وبه آسمان دنیا فرود می‌آید (۷). 
تعمیر قبور:
آخرین مستمسک آقایان برای این که به دیگران نسبت بت پرستی دهند،ساختن گنبد وبارگاه برای این مراقد مطهره می‌باشد.ببینیم نظر قرآن کریم در این باره چیست؟
قرآن کریم درخاتمه داستان اصحاب کهف(پس از اعلان فوت آنان ) می‌فرماید:
"وقالوا ابنوا علیهم بنیانا ربهم اعلم بهم،قال الذین غلبوا علی امرهم،لنتخذن علیهم مسجدا"(۸)یعنی گروهی گفتند که بر مزار آنان ساختمانی بنا کنیم،پروردگارشان به حال آنان دانا تر است.کسانی که به امر آنان آگاه تر بودند گفتند بر قبر آنان مسجدی بسازیم.خداوند متعال در مورد ساختن بنا یا مسجد سکوت فرموده وهیچکدام آنرا رد نکرده است سکوت قرآن کریم درموردهر مسئله ای مثل ساختن بنا یا مسجدسازی روی قبور،باصطلاح تقریر نامیده شده ودر واقع صحه گذاشتن به این عمل می‌باشد.والا روش قرآن اینست که وقتی عمل یا حرف باطل کسی را نقل میکند،اگر بطلانش خیلی واضح نباشد آنرا رد می‌کند.پیشنهاد مسجد سازی نیزازجانب موحدین بوده است(۹) که نشان میدهد درآن موقع، مسجد ساختن روی قبوردربین مومنین، امری پسندیده بوده است. 
بعلاوه،خداوند متعال می‌فرماید:
فیِ بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَ الاَْصَالِ(۱۰)”
یعنی(این چراغ نورانی) در خانه‌هایی قرار دارندکه خداوند اذن فرموده که دیوارهایش بالا روند ودران خانه ها نام خداوند،یاد شودوهرصبح وشبانگاه درآن تسبیح پروردگار به عمل آید.
ثعلبی که یکی از مشاهیر علماء اهل سنت است در تفسیر خود آورده که (۱۱)
روزی حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) این آیه میخواند مردی گفت یا رسول اللَّه این خانه‏های معظم کدام است فرمود که خانه‌های پیغمبران. ابو بکر گفت یا رسول اللَّه خانه فاطمه و علی از آن جمله است فرمود آری خانه علی و فاطمه از بافضیلت ترین آن خانه هاست.
ملاحظه می‌فرمایید که خانه‌های این اولیاء راکه درآن ذکروتسبیح خداوند انجام می‌شود؛ باید عزیز و بداریم،. همین طور قبور(۱۲)شریف آنان را نیز که محل تقرب به خداوند هستندوخداوند آنرا رفعت بخشید ه،بایدبزرگ بداریم وتعمیر مراقد آنها، یکی ازراههای بزرگداشت آنان است.
اصولا طبق آیه مودت که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می‌فرمایند: 
"از شما مردم اجر ومزدی نمی‌خواهم جز محبت به نزدیکانم"(۱۳)،مودت اهل بیت بر هر مسلمانی واجب است.بنا بر این هرفرد مسلمان به محلهایی که منسوب باین ذوات پاک است علاقه مند بوده،در آبادانی وزیبایی آن می‌کوشد که این خود باعث جلب بیشتر دوستان اهل بیت به این اماکن مقدسه شده وازاین طریق،اسباب نزدیکی به خداوند متعال بیش از پیش،فراهم می‌گردد. 
حال به بقیه اشکال این آقا که با زشت ترین وتوهین آمیزترین الفاظ،بارونمایی از گنبد‌های شریف کاظمین،برخورد کرده برگردیم.
البته آنچه که دل ایشان را به درد آورده،کثرت اقبال ورجوع مردم به اهل بیت علیهم السلام است،(نه دلسوزی برای فقرا).لذاست که همفکران ایشان با انفجاراین مراقد مطهره وقتل وترورزوار سعی در خلوت کردن این بیوت پاک می‌نمایند.
طبیعی است وقتی یک نفر در این زیارت گاهها، به حاجتی می‌رسد خیل حاجتمندان بیش از پیش به آنجا سرازیر میشود ومهمتر این که، این اماکن محلی برای ارتقاء سطح معارف واصلاح اخلاق واعمال انسان ها ست (۱۴)واین چیزی است که باعث ترویج مکتب شیعه می‌شود ولذا رهبران وهابیت به هر نحوی سعی در مبارزه با آن می‌نمایند. 
به این خبرتوجه فرمایید:
« عبدالله بن جبرین » مفتی سعودی در راستای سیاستهای آمریکا با صدور فتوایی خواستار انهدام کامل تمامی اماکن مقدسه شیعیان در جهان شد.
وی که پس از « عبدالرحمن البراک » دومین مرجع دینی وهابی ها به شمار می‌رود با صدور فتوایی بر ضد شیعیان در سایت شخصی خود خواستار انهدام تمامی اماکن مقدسه اسلامی شد.(۱۵)ویکی از مقامات عربستان اخیرا ابراز داشته است که برای جلوگیری از نشر مکتب شیعه حاضریم تا دویست میلیون دلار،(یعنی حدود دویست میلیارد تومان)هزینه نماییم.این گفته ها واقدامات نشان می‌دهد که این بقاع متبرکه حقیقتا درنشر مکتب شیعه تاثیر دارد که این حضرات با بذل مال وجان درصدد مبارزه با آن برآمده اندو سیر کردن شکم گرسنه فقراءشعار ظاهر فریبی بیش نیست و الا در آن هنگام که دولت عربستان برای نابودی ایران؛ میلیارد ها دلار به صدام کمک کرد والان برای مبارزه با شیعه خرج می‌نماید،چطور شکم گرسنه بیچارگان را فراموش نموده است؟
چرا راه دور برویم،هنگامی که در همین تهران خودمان بعضی واحدهای آپارتمانی درحد ۳-۲ میلیارد تومان معامله می‌شودویا دربعضی میهمانی ها ده ها میلیون تومان ریخت وپاش می‌شود صدای اعتراض این آقای وهابی بلند نمی‌شود؟بالاتر برویم،چرا جناب ایشان برجها وهتل‌های اطراف خانه خدا ؛که حریم بیت راشکسته واز همه طرف برآن مشرف شده وبه آخرین روش‌های مد روز تزیین شده اند( تا منافع خانواده بن لادن وبقیه سرمایه داران وهابی تامین شود)را،از یاد برده اندوبه نفع فقرا بر علیه این برجها اعتراضی نمی‌نمایند؟
وبازاز ایشان سوال می‌کنیم، آیا در طرح توسعه حرمین شریفین تزیینات فوق العاده ای که در بازسازی به کاررفته،مشمول این قاعده (اولویت فقرا) می‌شود یا نه؟(۱۶)چرا در این موارد،توصیه نمی‌فرمایند که به جای این خرجها از بیت المال،به محرومین کمک نمایند؟هر استدلالی که برای تزیینات حرمین شریفین ذکر کنند،همان را ما برای تزیین قبور ائمه علیهم السلام بازگو می‌نماییم. درواقع همانطور که در سطور گذشته ذکر شد، تزیین این بیوت،مصداقی از آیه شریفه است که می‌فرماید:
"فیِ بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَ الاَْصَالِ"
یعنی بزرگداشت ؛تعمیر وتزیین این بیوت مقدمه ای است برای یادوتسبیح الهی نه این که صرفا قصد تجملات مطرح باشد.
لازم به ذکر است که اهل بیت علیهم السلام احتیاجی به این خرج ها ندارند بلکه این ماییم که با بذل بهترین قسمت ازا موالمان،در صدد این هستیم که محبت ومودت خود را به آنها اثبات کرده تاالطاف آنان به سوی ما سرازیر گردد.لذا به سان برادران یوسف علیه السلام عرض می‌کنیم 
"ایها العزیز مسنا واهلنا الضروجیناک ببضاعه مزجاه فاوف لنا الکیل وتصدق علینا"
یعنی ای عزیز؛ ضرروبیچارگی به ماواهل وخانواده مان رسیده و هدیه ای ناقابل برای شما آورده ایم (تا علامت محبت ودوستی ما به شما باشد اگر چه شمارا به آن نیازی نیست)پس کیل ها وظرفها ی ما را پر بفرمایید و به ما صدقه ای مرحمت فرمایید.
به قول شاعر"ارادتی بنما تا سعادتی ببری".
به علاوه چون این بیوت،مقدمه ذکر ویاد الهی هستند وبزرگداشت آنها برای رجوع مردم ونتیجتا تقویت دین آنها لازم است،لذا حتی اگر دولت ازبیت المال برای ترویج آنجا هزینه بنماید کاری مفید صورت داده است کما این که اگر دریک سالی مردم به حج مشرف نشوند ؛وظیفه دولت اسلامی اینست که از محل بیت المال با اعزام گروهی به مکه،حج را برپا نگه دارد که به وسیله آن دین مردم برپا بماند.
اما مع الوصف این بازسازی گنبد‌های مطهر از بیت المال صورت نگرفته،بلکه مردم عاشق اهل بیت ازاموال شخصی خودهزینه نموده اند وای بسا افرادی که حتی خود وسع مالی چندانی ندارند ولی برای ابراز محبت به اهل بیت علیهم السلام وپرداخت اجر رسالت،باصرفه جویی درخرجهایشان،مالی جمع نموده وتقدیم ستادهای بازسازی عتبات عالیات نموده اند.
از سوی دیگر،اکثریت کسانی که به فقرا ء،کمک می‌نمایند،همین افرادی هستند که اموالشان رادر راه ترویج اهل بیت علیهم السلام نیز خرج می‌نمایند وبالعکس اکثریت انتقاد کنندگان به این خرجها،خود توفیق رسیدگی به محرومین را پیدا نمی‌کنند.
از زندگی شخصی خود مثالی بزنیم: آیا اشکالی دارد که شما برای رسیدگی به محرومین هزینه‌های زیادی بفرمایید ودر عین حال برای مثلا جشن تولد دخترتان ؛گردن بند طلایی خریده وبه ایشان هدیه بفرمایید؟ 
به همین ترتیب،بسیارند کسانی که در سطح شهر با برپایی مراکز خیریه،اقدام به تهیه جهیزیه،اطعام مساکین،مداوای بیماران نیازمند و...کرده ودرعین حال،همین افراد نیکو کار بخشی از اموال خود را صرف بازسازی عتبات نموده اند. زیرا این بازسازی در واقع نوعی تعظیم شعایر اسلامی است که ضروری بوده وبه قول قرآن کریم علامتی از تقوای قلبها می‌باشد
ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعایِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ (۳۲حچ) 
البته اگر کسی مال محدودی داشته باشد وبا نذر، هزینه کردن برای عتبات را برخود واجب نکرده باشد(که بسیاری ازاین خرج ها از محل نذورات واجب می‌باشد)وفرضا مسلمان بیماری وجود داشته باشد که درصورت عدم مداوا به مرگ منتهی می‌شود،در این حال کسی این واجب را (حفظ جان مسلمان) رها نکرده و به خرج‌های مستحبی رونمی آورد.
درخاتمه سخن را با حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله دراهمیت زیارت وتعمیر این قبور شریف به پایا ن می‌بریم،تا هم اهمیت تعمیر کنندگان قبور را بفهمیم وهم مقام افراد سرزنش کننده را دریابیم.
ایشان به امیرالمومنین علیه السلام می‌فرمایند:
ای ابالحسن خداوند قبرتووفرزندانت رابقاعی از بقعه‌های بهشتی وعرصه ای از 
عرصات آن قرار داده است وبدرستیکه خداوند،قلوب برگزیدگان خلق راطوری قرارداده که بسوی شما مایل باشد و تحمل ذلت واذیت (درراه شما)داشته باشندپس برای تقرب به خداوند ومودت پیامبرش قبور شما را تعمیر می‌کنند وزیاد آن قبور را زیارت می‌کنند .ای علی اینان بطور مخصوص به شفاعت من میرسند وبر حوض من وارد می‌شوند وفردا در بهشت زیارت کنندگان من هستند.ای علی هر کس که قبور شما راتعمیر کند وبر آن متعهد باشد،پس گویا سلیمان ابن داوود را در ساختن بیت المقدس یاری کرده است.
هر کس که قبور شما رازیارت کند.... هنگام رجوع،از گناهانش خارج می‌شود همانطور که مادرش اورا (پاک) زایید.
پس دوستانت رابه آن چنان نعمت ها ونور چشمی‌هایی بشارت بده که هیچ چشمی ندیده وهیچ گوشی نشنیده وبر هیچ قلبی خطور نکرده است. 
ولیکن بعضی از مردم بسیار بی ارزش،زیارت کنندگان قبور شماراسرزنش می‌کنند همانطور که افراد زنا کار را سرزنش می‌کنند.اینان بدترین امت من هستند وخداوند شفاعت مرا بدینان نمی‌رسانند وبر حوض من وارد نمی‌شوند. (۱۷)


 

 

پاورقی 
(۱)تفسیر درالمنثور ۱۵/۵۷۷ وتفسیرآلوسی ۲۳/۵۹همچنین طبرانی در معجم الکبیر۱/۳۱۹از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به امیرالمومنین علیه السلام:تووشیعیانت(کنار)حوض بر من وارد می‌شوید درحالیکه سیراب شده وسفید روهستید و دشمن توبر من وارد می‌شوند درحالیکه تشنه وزشت روهستند .
(۲)سنن ابن ماجه باب ماجاءفی زیاره القبور ۵/۱۲۱الفقه علی اربعه مذاهب۱/۸۵۳:
بل یندب السفرلزیاره الموتی خصوصا مقابر الصالحین:اما زیاره قبر النبی صلی الله علیه وآله فهی من اعظم القرب
(۳)زیارت مشترک امام کاظم وامام جواد علیهما السلام –مفاتیح الجنان
(۴)۹۷و۹۸ سوره یوسف
(۵)سنن ابن ماجه ۲/۱۰۳۹
(۶)۴۹-آل عمران
(۷)ابن تیمیه درمجموعه الرسایل۱/۴۲۹به نقل ازوهابیان -فقیهی
(۸)۲۱-کهف 
(۹)تفسیر طبری ۱۵/۲۲۵به نقل از راهنمای حقیقت –آیه الله سبحانی
(۱۰)۳۷-نور
نورالثقلین ۳/۶۰۸امام جعفرصادق علیه السلام: و هی بیوتات الأنبیاء و الرسل و الحکماء و أیمة الهدی
(۱۱)منهج الصادقین ۶/۲۰۹: انه سیل النبی (صلی الله علیه و آله و سلم) لما قرء الایة ای بیوت هذه ؟ فقال بیوت الانبیاء فقام ابو بکر فقال یا رسول اللَّه بیت علی و فاطمة منها؟ فقال نعم من افاضلها 
(۱۲) طبیعی است که طبق آیه ۱۶۹آل عمران نباید شهدای راه خداوند را مرده بدانیم بلکه آنها زنده هستند، وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ
(۱۳) قُلْ لا أَسْیَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی‏ وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ 
(۱۴)زیارت جامعه کبیره:"وجعل صلاتنا علیکم وما خصنا بولایتکم طیبا لخلقنا وطهاره لانفسنا وتزکیه لنا"وخداوند صلوات وولایت شما را باعث پاکی ما وطهارت وتزکیه جان‌های ما نموده است 
(۱۵) به نقل از rajanews.com
(۱۶) 
سالانه مبلغ۶میلیون ریال سعودی یعنی حدود ۷۵۰میلیون تومان هزینه جامه بیت می‌شودیعنی هر ۵سال ۳میلیاردوهفتصد میلیون تومان خرج جامه بیت می‌شود.
کعبه وجامه آن ازآغاز تاکنون ص۲۷۰دکتر محمد الدقن ترجمه دکتر انصاری 
محلی که اکنون برای بافت کسوه در نظر گرفته شده در مدخل مکه در زمینی به مساحت صد هزار متر مربع قرار دارد و مشتمل بر آلات نساجی و بافندگی دستی و هم ماشین آلات جدید می‌باشد. 
● ویژگیهای پرده خانه خدا 
کارخانه ای که پوشش خانه خدا را تهیه می‌کند از بافتهای دستی و ماشینی همچنین افراد متخصص در این مورد خاص بهره می‌برد بر روی این پوشش آیات قرآن مجید با خط زیبا و به شکل جالبی با نخهای طلا و نقره بافته می‌شود به طوری که دهها کیلو طلا و نقره در ساخت آن استفاده می‌شود. 
جنس آن از حریر طبیعی و خالص و به رنگ مشکی است. بر روی این نوار آیات قرآنی نوشته شده است که در فواصل معین عبارات"یا حی یا قیوم"،"یا رحمن یا رحیم"و"الحمدالله رب العالیمن"با رنگ طلایی که اطراف خانه خدا را در بر می‌گیرد، نوشته شده است. 
پوشش"در"کعبه نیز از حریری است به ارتفاع ۵/ ۶ متر و عرض ۵/۳ متر و بر روی آن آیات قرآنی و تزیینات اسلامی با طلا نقره پوشیده شده است. 
پرده خانه خدا از ۵ قطعه تشکیل شده است که هر قسمت یک طرف کعبه را می‌پوشاند و قطعه پنجم هم در کعبه را در بر می‌گیرد؛ بطوریکه هنگام نصب وزن آن نزدیک به دو تن می‌رسد. 
این پرده با همکاری کارخانه‌های داخل و خارج عربستان تهیه می‌شود. پارچه حریر این پرده را هر سال یکی از کشورها هدیه می‌کند و پرده قبلی نیز به رؤسا و سران کشورهای اسلامی اهدا می‌شود. 
در کارخانه بافندگی و تهیه این پرده که حدود ۸ ماه با دست و ماشین طول می‌کشد بیش از ۲۰۰ بافنده ماهر و افراد شایسته و کارآمد فعالیت می‌کنند. 



نگاهی به تاریخچه پرده خانه خدا-aftab.ir

 


۱۷)بحار الأنوار / جزء ۹۷ / صفحة [۱۲]
فقال لی: یا ابا الحسن إن الله تعالی جعل قبرک وقبر ولدک بقاعا من بقاع الجنة وعرصةمن عرصاتها، وإن الله جعل قلوب نجباء من خلقه وصفوة من عباده تحن إلیکم وتحتمل المذلة والاذی فیعمرون قبورکم ویکثرون زیارتها تقربا منهم إلی الله ومودة منهم لرسوله، أولیک یا علی المخصوصون بشفاعتی الواردون حوضی وهم زواری غدا فی الجنة. یاعلی من عمر قبورکم وتعاهدها فکأنما أعان سلیمان بن داود علی بناء بیت المقدس. ومن زار قبورکم عدل ذلک ثواب سبعین حجة بعد حجة الاسلام وخرج من ذنوبه حتی یرجع من زیارتکم کیوم ولدته أمه، فابشر وبشر أولیاءک ومحبیک من النعیم وقرة العین بما لا عین رأت ولا أذن سمعت ولا خطر علی قلب بشر، ولکن حثالة من الناس یعیرون زوارقبورکم کما تغیر الزانیة بزنایها أولیک شرار أمتی لا أنالهم الله شفاعتی ولا یردون حوضی .
 



ارسال شده توسط آقای محمدرضا فاخری