امید بخش ترین آیه قرآن به فرموده پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم

داستان جالبی از امیر المومنین حضرت علی (علیه السلام) به این مضمون نقل شده است که:

روزی رو به سوی مردم کرد و فرمود: به نظر شما امید بخش ترین آیه قرآن کدام آیه است؟ بعضی گفتند:

آیه"ان الله لا یغفر ان یشرک به و یغفر ما دون ذلک لمن یشاء"

(خداوند هرگز شرک را نمی‌بخشد و پایین تر از آن را برای هر کس که بخواهد می‌بخشد) سوره نساء آیه ۴۸

امام فرمود: خوب است، ولی آنچه من می‌خواهم نیست، بعضی گفتند:

آیه "و من یعمل سوء او یظلم نفسه ثم یستغفرالله یجد الله غفورا رحیما"

(هر کس عمل زشتی انجام دهد یا بر خویشتن ستم کند و سپس از خدا آمرزش بخواهد خدا را غفور و رحیم خواهد یافت) سوره نساء آیه۱۱۰

امام فرمود خوبست ولی آن چه را می‌خواهم نیست. بعضی دیگر گفتند:

آیه"قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمة الله ان الله یغفر الذنوب جمیعا انه هو الغفورالرحیم"

(ای بندگان من که دراثر گناه،بر خویشتن زیاده روی کرده اید،ازرحمت خدا مایوس نشوید در حقیقت‏ خدا همه گناهان را می‏آمرزد که او خود آمرزنده مهربان است) سوره زمرآیه۵۳ 

فرمود خوبست ام ا آنچه می‌خواهم نیست! بعضی دیگر گفتند:

آیه "و الذین اذا فعلوا فاحشة او ظلموا نفسهم ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم و من یغفر الذنوب الا الله"

(پرهیزکاران کسانی هستند که هنگامی که کار زشتی انجام می‌دهند یا به خود ستم می‌کنند به یاد خدا می‌افتند، از گناهان خویش آمرزش می‌طلبند و چه کسی است جز خدا که گناهان را بیامرزد)سوره آل عمران آیه۱۳۵

باز امام فرمود خوبست ولی آن چه می‌خواهم نیست. در این هنگام مردم از هر طرف به سوی امام متوجه شدند و همهمه کردند

فرمود: چه خبر است ای مسلمانان؟ عرض کردند: به خدا سوگند ما آیه دیگری در این زمینه سراغ نداریم.

امام فرمود: از حبیب خودم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم که فرمود: امید بخش ترین آیه قرآن این آیه است

"واقم الصلوة طرفی النهار و زلفا من اللیل ان الحسنات یذهبن السییات ذلک ذکری للذاکرین"

(و نماز را در دو طرف (اول و آخر) روز به پا دار و نیز در ساعات آغازین شب، که البته نیکوکاریها، بدکاریها را نابود می‏سازد، این یادآوریی است برای اهل ذکر و پندی بر مردم آگاه است)سوره هود آیه ۱۱۸

و فرمود: ای علی! آن خدایی که مرا به حق مبعوث کرده و بشیر و نذیرم قرار داده یکی از شما که برمی‏ خیزد برای وضو گرفتن، گناهانش از جوارحش می‌‏ریزد،

و وقتی به روی خود و به قلب خود متوجه خدا می‌‏شود از نمازش کنار نمی‌‏رود مگر آنکه از گناهانش چیزی نمی‌‏ماند، و مانند روزی که متولد شده پاک می‌‏شود،

و اگر بین هر دو نماز گناهی بکند نماز بعدی پاکش می‏کند، آن گاه نمازهای پنجگانه را شمرد

بعد فرمود: یا علی جز این نیست که نمازهای پنج گانه برای امت من حکم نهر جاری را دارد که در خانه آن ها واقع باشد،

حال چه گونه است وضع کسی که بدنش آلودگی داشته باشد، و خود را روزی پنج نوبت در آن آب بشوید؟ نمازهای پنج گانه هم به خدا سوگند برای امت من همین حکم را دارد.‏