اذان گفتن در گوش نوزاد تازه متولد شده شرعا حرام است!!!

شیخ خالد بن علی المشیقح مفتی سرشناس وهابیت در تازه ترین فتوای خود تلاوت اذان و اقامه در گوشهای نوزاد تازه متولد شده را غیر مشروع و حرام دانسته!! و بدون اینکه در این زمینه حتی به خود زحمت مطالعه کتب خودشان را بدهد آنرا مستند به یک حدیث ضعیف از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در این باره کرده است.(ما در انتها جواب این مفتی را خواهیم داد انشاء الله
اصل فتوای این مفتی بدین شکل است:
حکم الأذان والإقامة فی أذن المولود
الشیخ خالد بن علی المشیقح
المصدر: موقع الشیخ خالد بن علی المشیقح
تاریخ النشر: ۸ صفر ۱۴۳۳ (۲‏/۱‏/۲۰۱۲)
السؤال:
ما هو حکم الأذان والإقامة فی آذان المولود بعد ولادته؟
هل هو سنة مشروعة عن رسول الله صلی الله علیه وسلم أم لا؟
الإجابة:
الحمد لله والصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله وصحبه، أما بعـد:
حکم الآذان والإقامة فی أذن المولود غیر مشروع لأن الوارد فی ذلک حدیث ضعیف لا یثبت عن النبی صلی الله علیه وسلم.

سوال:
حکم اذان و اقامه گفتن در گوشهای نوزاد بعد از ولادتش چیست؟
آیا این عمل جزء سنت مشروعه رسول خدا صلی الله علیه (و آله) و سلم است یا خیر؟
جواب:
... حکم اذان و اقامه در گوش نوزاد مشروع نیست(شرعا حرام است) چون حدیثی که در این مورد وارد شده حدیث ضعیفی است که ثابت نشده از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد.

جواب ما به این مفتی:
ظاهرا این مفتی وهابی به هیچ وجه کتب اهل سنت را مطالعه نکرده که دچار چنین فتوای مضحکی شده است چرا که به طور متواتر و در کتب مختلفی که در میان اهل سنت از اعتبار بالایی برخوردارند روایاتی ذکر شده که در آن پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) تاکید بر خواندن اذان و اقامه در گوشهای نوزاد تازه متولد شده دارند تا آنجایی که حتی بعضی از علمای اهل سنت مانند نووی در روضه الطالبین(ج۲,ص ۵۰۱) و... فصلی را در استحباب این امر ذکر کرده اند به هر حال ما به طور نمونه به برخی از این روایات اشاره میکنیم:
قال رسول اللّه‏ (صلی الله علیه و آله و سلم): مَن وُلِدَ لَهُ فَأَذَّنَ فی أُذُنِهِ الیُمنی و أَقامَ فی أُذُنِهِ الیُسری لَم یَضُرَّهُ أُمُّ الصِّبیانِ.
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود: هر کس صاحب فرزند شود و در گوش راست او اذان ودر گوش چپ او اقامه گوید، امّ صبیان به او زیان نرساند.(مسند أبی یعلی: ج ۶ ص ۱۸۱ ح ۶۷۴۷؛ الفردوس: ج ۳ ص ۶۳۲ ح ۵۹۸۲ ؛ کنز العمّال: ج ۱۶ ص ۴۵۷ ح ۴۵۴۱۴؛ سبل الهدی و الرشاد, ج ۱۲, ص ۸۴؛ تاریخ مدینه دمشق, ج ۵۷, ص ۲۸۱؛ الکامل عبدالله بن عدی, ج ۷, ص ۱۹۸؛فیض القدیر, ج ۶, ص۳۰۹؛کنز العمال, ج ۱۶, ص ۴۵۷؛جامع الصغیر, ج۲,ص ۶۵۳؛ و دهها منبع دیگر از کتب مهم اهل سنت)
عن أبی رافع: رَأَیتُ رَسولَ اللّه‏ِ صلی الله علیه و آله أذَّنَ فی اُذُنِ الحَسَنِ بنِ عَلِیٍ حِینَ وَلَدَتهُ فاطِمَةُ بِالصَّلاةِ.
به نقل از ابو رافع: پیامبر خدا را دیدم که وقتی فاطمه علیهاالسلام حسن بن علی علیهماالسلام را بزاد، در گوش او اذان نماز خواند. (سنن أبی داوود: ج ۴ ص ۳۲۸ ح ۵۱۰۵، مسند ابن حنبل: ج ۹ ص ۲۳۰ ح ۲۳۹۳۰؛ترمذی،ج۱،ص۸۲؛ شبیه این مطلب رک: مطالب السوول, ص ۳۷۴؛و...)
و نیز این روایات:
عن ابن عباس، قال: حدثتنی أم الفضل، قالت: مررت بالنبی صلی الله علیه وسلم، فقال إنک حامل بغلام، فإذا ولدت فأتینی به، قالت: یا رسول الله، أنی ذلک؟ وقد تحالفت قریش أن لا یأتوا، النساء، قال: هو ما أخبرتک، قالت: فلما ولدته أتیت به النبی صلی الله علیه وسلم، فأذن فی أذنه الیمنی، وأقام فی أذنه الیسری(امتاع الاسماع, ج ۱۲, ص ۳۰۰؛ السیره الحلبیه, ج ۱, ص ۳۱۴؛ تاریخ مدینه دمشق, ج ۲۶, ص ۳۵۲؛ تاریخ بغداد, ج ۱,ص ۸۵ و...)
عن أسماء قالت: قبلت فاطمة بالحسن، فجاء النبی صلی الله علیه وآله وسلم، (فقال: یا أسماء هلمی ابنی)، فدفعته إلیه فی خرقة صفراء، فألقاها عنه (قایلا: ألم أعهد إلیکن أن لا تلفوا مولودا بخرقة صفراء)، وقال: لففی بخرقة بیضاء فلففته، فأخذه وأذن فی أذنه الیمنی، وأقام فی الیسری... (ینابیع المودة لذوی القربی - القندوزی, ج ۲, ص ۲۰۰ و...)
و دهها روایت دیگر که به جهت اختصار به همین موارد بسنده می‌کنیم.

منبع: پرسمان دانشجویی وهابیت



موسسه حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف