چه دلیلی بر مشروعیت زیارت قبور داریم؟
 

در پاسخ این پرسش، از کتاب و سنّت می‏توان بهره جست و فعل صحابه نیز بر آن بوده:

‏ الف - قرآن کریم:

{ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ...}. نساء: ۶۴.

‏ «اگر به خود ستم کردند، سراغ تو می‏آیند و استغفار می‏کنند و تو ای محمد، برای آنان طلب مغفرت کنی...».

‏ این آیه به زیارت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در حیات و ممات تشویق می‏کند؛ چنانکه سبکی می‏گوید: علما از این آیه عمومیت؛ یعنی زمان حیات و وفات پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را استفاده کرده‏اند، چون طبق روایات از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده: «حَیاتی خَیرٌ لَکُمْ تحدثون و نحدث لکم و وفاتی خیر لکم تعرض علیّ أعمالکم...»

طرح التثریب، ص‏۲۹۷.

‏ ب - سنت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم): 
‏ 
روایات و احادیث بسیاری از رسول اللّه(صلی الله علیه و آله و سلم) در تشویق به زیارت قبر شریف خود، پس از رحلتش، نقل شده است: «مَنْ زَارَ قَبْرِی وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِی».

السنن الکبری، ج‏۵، ص‏۲۴ ۵. ‏

‏ ج - فعل صحابه:

‏ عبدالرزاق و بیهقی و ابن عبدالبر روایت کرده‏اند که حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، هر جمعه به زیارت قبر عموی خود حضرت حمزه می‏رفت ودر آنجا نماز می‏خواند و گریه می‏کرد.

‏ حاکم نیشابوری می‏گوید: سند و راویان این حدیث تماماً ثقه هستند.

مصنف عبدالرزاق ۳: ۵۷۲ - مستدرک حاکم، ج ۱،۳۷۷ - السنن الکبری ۴، ۱۳۱ - تمهید شرح مو طا، ۳، ۲۳۴ - و از خلیفه ثانی و عبدللَّه‏بن عمر نیز نقل شده که به هنگام بازگشت از سفر، ابتداء قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را زیارت می‏کردند شفاء السقام، ص‏۴۴ وفاء الوفاء ۴،۱۳۴۰..


 



سایت فطرت