چهل حدیث منتخب گهربار از حضرت رضا علیه السلام

قال الامام علیّ بن موسی الرّضا صلوات اللّه و سلامه علیه:
۱. مَنْ زارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ علیه السلام بِشَطِّ الْفُراتِ، کانَ کَمَنْ زارَاللّهَ فَوْقَ عَرْشِه. [۱] 
هر مؤ منی که قبر امام حسین علیه السلام را کنار شطّ فرات در کربلاء زیارت کند همانند کسی است که خداوند متعال را بر فراز عرش زیارت کرده باشد. 
۲.کَتَبَ علیه السلام: أبْلِغْ شیعَتی: إ نَّ زِیارَتی تَعْدِلُ عِنْدَاللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ألْفَ حَجَّةٍ، فَقُلْتُ لاِ بی جَعْفَرٍ علیه السلام: ألْفُ حَجَّةٍ؟! قالَ: إی وَاللّهُ، وَ ألْفُ ألْفِ حَجَّةٍ، لِمَنْ زارَهُ عارِفا بِحَقِّهِ. [۲]
به یکی از دوستانش نوشت: به دیگر دوستان و علاقمندان ما بگو: ثواب زیارت قبر من معادل است با یک هزار حجّ. راوی گوید: به امام جواد علیه السلام عرض کردم: هزار حجّ برای ثواب زیارت پدرت می باشد؟! ترجمه:بلی، هر که پدرم را با معرفت در حقّش زیارت نماید، هزار هزار یعنی یک میلیون حجّ ثواب زیارتش می باشد.
۳. أوَّلُ ما یُحاسَبُ الْعَبْدُ عَلَیْهِ، الصَّلاةُ، فَإنْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلاةُ صَحَّ ماسِواها، وَ إنْ رُدَّتْ رُدَّ ماسِواها. [۳]
اوّلین عملی که از انسان مورد محاسبه و بررسی قرار می گیرد نماز است، چنانچه صحیح و مقبول واقع شود، بقیه اعمال و عبادات نیز قبول می گردد وگرنه مردود خواهد شد.
۴. لِلصَّلاةِ أرْبَعَةُ آلاف بابٍ. [۴]
نماز دارای چهار هزار جزء و شرط می باشد.
۵. الصَّلاةُ قُرْبانُ کُلِّ تَقیٍّ. [۵]
نماز، هر شخص باتقوا و پرهیزکاری را - به خداوند متعال - نزدیک کننده است.
۶.یُؤْخَذُالْغُلامُ بِالصَّلاةِ وَهُوَابْنُ سَبْعِ سِنینَ. [۶]
پسران باید در سنین هفت سالگی به نماز وادار شوند.
۷.فَرَضَاللّهُ عَلَی النِّساءِ فِی الْوُضُوءِ أنْ تَبْدَءَالْمَرْیَةُ بِباطِنِ ذِراعِها وَالرَّجُلُ بِظاهِرِالذِّراعِ. [۷] 
خداوند در وضو بر زنان لازم دانسته است که از جلوی آرنج دست، آب بریزند و مردان از پشت آرنج. (این عمل از نظر فتوای مراجع تقلید مستحبّ می باشد).
۸.رَحِمَاللّهُ عَبْدا أحْیی أمْرَنا، قیلَ: کَیْفَ یُحْیی أمْرَکُمْ؟ قالَ علیه السلام: یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا وَیُعَلِّمُها النّاسَ. [۸] 
رحمت خدا بر کسی باد که أمر ما را زنده نماید، سؤ ال شد: چگونه؟ حضرت پاسخ داد: علوم ما را فرا گیرد و به دیگران بیاموزد.
۹.لَتَأمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ، وَلَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ، اَوْلَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرارُکُمْ، فَیَدْعُو خِیارُکُمْ فَلا یُسْتَجابُ لَهُمْ. [۹] 
باید هر یک از شماها امر به معروف و نهی از منکر نمایید، وگرنه شرورترین افراد بر شما تسلّط یافته و آنچه که خوبانِ شما، دعا و نفرین کنند مستجاب نخواهد شد.
۱۰. مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلی مایُکَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ، فَلْیَکْثُرْ مِنْ الصَّلوةِ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، فَإنَّها تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْما. [۱۰]
کسی که توان جبران گناهانش را ندارد، زیاد بر حضرت محمّد و اهل بیتش علیهم السلام صلوات و درود فرستد، که همانا گناهانش اگر حقّ الناس نباشد محو و نابود گردد. 
۱۱. الصَّلوةُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ تَعْدِلُ عِنْدَاللّهِ عَزَّ وَجَلَّ التَّسْبیحَ وَالتَّهْلیلَ وَالتَّکْبیرَ. [۱۱] 
فرستادن صلوات و تحیّت بر حضرت محمّد و اهل بیت آن حضرت علیهم السلام در پیشگاه خداوند متعال، پاداش گفتن ((سبحان اللّه، لا إ له إ لاّاللّه، اللّه اکبر)) را دارد.
۱۲. لَوْخَلَتِ الإرْض طَرْفَةَ عَیْنٍ مِنْ حُجَّةٍ لَساخَتْ بِأهْلِها. [۱۲] 
چنانچه زمین لحظه ای خالی از حجّت خداوند باشد، اهل خود را در خود فرو می برد. 
۱۳. عَلَیْکُمْ بِسِلاحِ الإنْبیاءِ، فَقیلَ لَهُ: وَ ما سِلاحُ الإنْبِیاءِ؟ یَا ابْنَ رَسُولِ اللّه! فَقالَ علیه السلام: الدُّعاءُ. [۱۳] 
بر شما باد به کارگیری سلاح پیامبران، به حضرت گفته شد: سلاح پیغمبران علیهم السلام چیست؟ ترجمه:توجّه به خداوند متعال ؛ و دعا کردن و از او کمک خواستن می باشد. 
۱۴. صاحِبُ النِّعْمَةِ یَجِبُ عَلَیْهِ التَّوْسِعَةُ عَلی عَیالِهِ. [۱۴] 
هر که به هر مقداری که در توانش می باشد، باید برای اهل منزل خود انفاق و خرج کند.
۱۵. المَرَضُ لِلْمُؤْمِنِ تَطْهیرٌ وَ رَحْمَةٌ وَلِلْکافِرِ تَعْذیبٌ وَ لَعْنَةٌ، وَ إنَّ الْمَرَضَ لایَزالُ بِالْمُؤْمِنِ حَتّی لایَکُونَ عَلَیْهِ ذَنْبٌ. [۱۵]
مریضی، برای مؤ من سبب رحمت و آمرزش گناهانش می باشد و برای کافر عذاب و لعنت خواهد بود. سپس افزود: مریضی، همیشه همراه مؤ من است تا آن که از گناهانش چیزی باقی نماند و پس از مرگ آسوده و راحت باشد. 
۱۶. إذَا اکْتَهَلَ الرَّجُلُ فَلا یَدَعْ أنْ یَأکُلَ بِاللَّیْلِ شَیْیا، فَإنَّهُ أهْدَءُ لِنَوْمِهِ، وَ أطْیَبُ لِلنَّکْهَةِ. [۱۶]
وقتی که مرد به مرحله پیری و کهولت سنّ برسد، حتما هنگام شب قبل از خوابیدن مقداری غذا تناول کند که برای آسودگی خواب مفید است، همچنین برای هم خوابی و زناشویی سودمند خواهد بود.
۱۷. إنَّما یُرادُ مِنَ الاْ مامِ قِسْطُهُ وَ عَدْلُهُ، إذا قالَ صَدَقَ، وَ إذا حَکَمَ عَدَلَ، وَ إذا وَعَدَ أنْجَزَ. [۱۷] 
همانا از امام و راهنمای جامعه، مساوات و عدالت خواسته شده است که در سخنان صادق، در قضاوت ها عادل و نسبت به وعده هایش وفا نماید.
۱۸. لایُجْمَعُ الْمالُ إلاّ بِخَمْسِ خِصالٍ: بِبُخْلٍ شَدیدٍ، وَ أمَلٍ طَویلٍ، وَ حِرصٍ غالِبٍ، وَ قَطیعَةِ الرَّحِمِ، وَ إیثارِ الدُّنْیا عَلَی الْآخِرَةِ. [۱۸]
ثروت، انباشته نمی گردد مگر با یکی از پنج خصلت: بخیل بودن، آرزوی طول و دراز داشتن، حریص بر دنیا بودن، قطع صله رحم کردن، آخرت را فدای دنیا کردن.
۱۹. لَوْ أنَّ النّاسَ قَصَّرَوا فِی الطَّعامِ، لاَسْتَقامَتْ أبْدانُهُمْ. [۱۹]
چنانچه مردم خوراک خویش را کم کنند و پرخوری ننمایند، بدن های آن ها دچار امراض مختلف نمی شود.
۲۰. مَنْ خَرَجَ فی حاجَةٍ وَ مَسَحَ وَجْهَهُ بِماءِالْوَرْدِ لَمْ یَرْهَقْ وَجْهُهُ قَتَرٌ وَلا ذِلَّةٌ. [۲۰] 
هرکس هنگام خروج از منزل برای حوایج زندگی خود، صورت خویش را با گلاب خوشبو و معطّر نماید، دچار ذلّت و خواری نخواهد شد.
۲۱. إنَّ فِی الْهِنْدِباءِ شِفاء مِنْ ألْفِ داءٍ، ما مِنْ داءٍ فی جَوْفِ الإنْسانِ إلاّ قَمَعهُ الْهِنْدِباءُ. [۲۱]
گیاه کاسنی شفای هزار نوع درد و مرض است، کاسنی هر نوع مرضی را در درون انسان ریشه کن می نماید. 
۲۲. السَّخیُّ یَأکُلُ طَعامَ النّاسِ لِیَأکُلُوا مِنْ طَعامِهِ، وَالْبَخیلُ لایَأکُلُ طَعامَ النّاسِ لِکَیْلایَأکُلُوا مِنْ طَعامِهِ. [۲۲]
افراد سخاوتمند از خوراک دیگران استفاده می کنند تا دیگران هم از امکانات ایشان بهره گیرند و استفاده کنند؛ ولیکن افراد بخیل از غذای دیگران نمی خورند تا آن ها هم از غذای ایشان نخورند. 
۲۳. شیعَتُناالمُسَّلِمُونَ لإمْرِنا، الْآخِذُونَ بِقَوْلِنا، الْمُخالِفُونَ لإعْدایِنا، فَمَنْ لَمْ یَکُنْ کَذلِکَ فَلَیْسَ مِنّا. [۲۳]
شیعیان ما کسانی هستند که تسلیم امر و نهی ما باشند، گفتار ما را سرلوحه زندگی در عمل و گفتار خود قرار دهند، مخالف دشمنان ما باشند و هر که چنین نباشد از ما نیست. 
۲۴. قالَ علیه السلام مَنْ تَذَکَّرَ مُصابَنا، فَبَکی وَ أبْکی لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکِی الْعُیُونُ، وَ مَنْ جَلَسَ مَجْلِسا یُحْیی فیهِ أمْرُنا لَمْ یَمُتْ قَلْبُهُ یَوْمَ تَمُوتُ الْقُلُوبُ. [۲۴] 
هر که مصایب ما اهل بیت عصمت و طهارت را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست، و هر که در مجلسی بنشیند که علوم و فضایل ما گفته شود همیشه زنده دل خواهد بود. 
۲۵. الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ یَعْدِلُ سَبْعینَ حَسَنَةٍ، وَالْمُذیعُ بِالسَّیِّیَةِ مَخْذُولٌ، وَالْمُسْتَتِرُ بِالسَّیِّیَةِ مَغْفُورٌ لَهُ. [۲۵] 
انجام دادن حسنه و کار نیک به صورت مخفی، معادل هفتاد حسنه است ؛ و آشکار ساختن گناه و خطا موجب خواری و پستی می گردد و پوشاندن و آشکار نکردن خطا و گناه موجب آمرزش آن خواهد بود.
۲۶. أنَّهُ سُیِلَ مَا الْعَقْلُ؟ فَقالَ علیه السلام: التَّجَرُّعُ لِلْغُصَّةِ، وَ مُداهَنَةُ الإعْداءِ، وَ مُداراةُ الإصْدِقاءِ. [۲۶]
از امام رضا علیه السلام سؤ ال شد که عقل و هوشیاری چگونه است؟ فرمود: تحمّل مشکلات و ناملایمات، زیرک بودن و حرکات دشمن را زیر نظر داشتن، مدارا کردن با دوستان می باشد - که اختلاف نظرها سبب فتنه و آشوب نشود -.
۲۷. مابَعَثَ اللّهُ نَبیّا إلاّ بِتَحْریمِ الْخَمْرِ، وَ أنْ یُقِرَّ بِأنَّ اللّهَ یَفْعَلُ مایَشاءُ. [۲۷]
خداوند هیچ پیغمبری را نفرستاده مگر آن که در شریعت او شراب و مُسکرات حرام بوده است، همچنین هر یک از پیامبران معتقد بودند که خداوند هر آنچه را اراده کند انجام می دهد.
۲۸. لاتَتْرُکُوا الطّیبَ فی کُلِّ یَوْمٍ، فَإنْ لَمْ تَقْدِرُوا فَیَوْمٌ وَ یَوْمٌ، فَإنْ لَمْ تَقْدِرُوا فَفی کُلِّ جُمْعَةٍ. [۲۸] 
سعی نمایید هر روز، از عطر استفاده نمایید و اگر نتوانستید یک روز در میان، و اگر نتوانستید پس هر جمعه خود را معطّر و خوشبو گردانید (با رعایت شرایط زمان و مکان) 
۲۹.. إذا کَذِبَ الْوُلاةُ حُبِسَ الْمَطَرُ، وَ إذا جارَالسُّلْطانُ هانَتِ الدَّوْلَةِ، وَ إذا حُبِسَتِ الزَّکاةُ ماتَتِ الْمَواشی. [۲۹] 
هرگاه والیان و مسیولان حکومت دروغ گویند باران نمی بارد، و اگر رییس حکومت، ظلم و ستم نماید پایه های حکومتش سست و ضعیف می گردد؛ و چنانچه مردم زکات و خمس مالشان را نپردازند چهارپایان می میرند. 
۳۰. الْمَلایِکَةُ تُقَسِّمُ أرْزاقَ بَنی آدَمِ ما بَیْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إلی طُلُوعِ الشَّمْسِ، فَمَنْ نامَ فیما بَیْنَهُما نامَ عَنْ رِزْقِهِ. [۳۰]
ما بین طلوع سپیده صبح تا طلوع خورشید ملایکه الهی ارزاق انسان ها را سهمیه بندی می نمایند، هرکس در این زمان بخوابد غافل و محروم خواهد شد. 
۳۱. مَنْ فَرَّجَ عَنْ مُؤْمِنٍ فَرَّجَ اللّهُ قَلْبَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ. [۳۱] 
هرکس مشکلی از مؤ منی را بر طرف نماید و او را خوشحال سازد، خداوند او را در روز قیامت خوشحال و راضی می گرداند.
۳۲. إنّا لَنَعْرِفُ الرَّجُلَ إذا رَأیْناهُ بِحَقیقَةِ الإیمانِ وَ بِحَقیقَةِ النِّفاقِ. [۳۲] 
همانا ما اهل بیت عصمت و طهارت چنانچه شخصی را بنگریم، ایمان و اعتقاد او را می شناسیم که اعتقادات درونی و افکار او چگونه است 
۳۳. إلاّ أنْ یَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصالٍ: سُنَّةٌ مِنَاللّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبیِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلیّهِ، أمَّاالسَّنَّةُ مِنَ اللّهِ فَکِتْمانُ السِّرِّ، أمَّاالسُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ مُداراةُالنّاسِ، اَمَّاالسُّنَّةُ مِنْ وَلیِّهِ فَالصَّبْرُ عَلَی النایِبَةِ. [۳۳]
مؤ من، حقیقت ایمان را درک نمی کند مگر آن که ۳ خصلت را دارا باشد: خصلتی از خداوند، که کتمان اسرار افراد باشد، خصلتی از پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله که مدارا کردن با مردم باشد، خصلتی از ولیّ خدا که صبر و شکیبایی در مقابل شداید و سختی ها را داشته باشد.
۳۴. إنَّ الصَّمْتَ بابٌ مِنْ أبْوابِ الْحِکْمَةِ، یَکْسِبُ الْمَحَبَّةَ، إنَّهُ دَلیلٌ عَلی کُلِّ خَیْرٍ. [۳۴]
همانا سکوت و خاموشی راهی از راه های حکمت است، سکوت موجب محبّت و علاقه می گردد، سکوت راهنمایی برای کسب خیرات می باشد.
۳۵. مِنَ السُّنَّةِالتَّزْویجُ بِاللَّیْلِ، لإنَّ اللّهَ جَعَلَ اللَّیْلَ سَکَنا، وَ لنِّساءُ إنَّما ُنَّ سَکَنٌ.[۳۵]
بهترین وقت برای تزویج و زناشویی شب است که خداوند متعال شب را وسیله آرامش و سکون قرار داده، همچنین زنان آرام بخش و تسکین دهنده می باشند. 
۳۶. قالَ علیه السلام:ما مِنْ عَبْدٍ زارَ قَبْرَ مُؤْمِنٍ، فَقَرَأ عَلَیْهِ ((إنّا إنْزَلْناهُ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ)) سَبْعَ مَرّاتٍ، إلاّ غَفَرَ اللّهُ لَهُ وَلِصاحِبِ الْقَبْرِ. [۳۶] 
هر بنده ای از بندگان خداوند بر قبر مؤ منی جهت زیارت حضور یابد و هفت مرتبه سوره مبارکه إ نّا أ نزلناه را بخواند، خداوند متعال گناهان او و صاحب قبر را مورد بخشش و آمرزش قرار می دهد. 
۳۷. الإخُ الإکْبَرُ بِمَنْزِلَةِ الإبِ. [۳۷] 
برادر بزرگ جانشین و جایگزین پدر خواهد بود.
۳۸. انَّما تَغْضَبُ للّهِِ عَزَّ وَ جَلَّ، فَلاتَغْضَبْ لَهُ بِأکْثَرَ مِمّا غَضِبَ عَلی نَفْسِهِ. [۳۸] 
چنانچه در موردی خواستی غضب کنی و برای خدا برخورد نمایی، پس متوجّه باش که غضب و خشم خود را در جهت و محدوده رضایت و خوشنودی خداوند، اِعمال کن.
۳۹. خَیْرُ الإعْمالِ الْحَرْثُ، تَزْرَعُهُ فَیَأکُلُ مِنْهُ الْبِرُّ وَ الْفاجِرُ، أمَّا الْبِرُّ فَما أکَلَ مِنْ شَیْی ءٍ إسْتَغْفَرَ لَکَ، وَ أمَّا الْفاجِرُ فَما أکَلَ مِنْهُ مِنْ شَیْی ءٍ لَعَنَهُ، وَ یَأکُلُ مِنهُ الْبَهایِمُ وَالطَّیْرُ. [۳۹] 
بهترین کارها، شغل کشاورزی است، چون که در نتیجه کشت و تلاش، همه انسان های خوب و بد از آن استفاده می کنند. امّا استفاده خوبان سبب آمرزش گناهان می باشد، ولی استفاده افراد فاسد و فاسق موجب لعن ایشان خواهد شد، همچنین تمام پرنده ها و چرندگان از تلاش و نتیجه کشت بهره مند خواهند شد. 
۴۰. مَنْ تَرَکَ السَّعْیَ فی حَوایِجِهِ یَوْمَ عاشُوراء، قَضَی اللّهُ لَهُ حَوایجَ الدُّنْیا وَ الاَّْخِرَةِ، وَ قَرَّتْ بِنا فِی الْجِنانِ عَیْنُهُ[۴۰]. 
هرکس روز عاشورای امام حسین علیه السلام، دنبال کسب و کار نرود (و مشغول عزاداری و حزن و اندوه گردد)، خداوند متعال خواسته ها و حوایج دنیا و آخرت او را برآورده می نماید؛ و در بهشت چشمش به دیدار ما - اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام - روشن می گردد.

پی نوشت:
(۱)- مستدرک الوسایل: ج ۱۰، ص ۲۵۰، ح ۳۸. 
[۲] - مستدرک الوسایل: ج ۱۰، ص ۳۵۹، ح ۲.
[۳]- مستدرک الوسایل: ج ۳، ص ۲۵، ح ۴. 
[۴] - تهذیب الا حکام: ج ۲، ص ۲۴۲، ح ۹۵۷. 
[۵] - وسایل الشّیعة: ج ۴، ص ۴۳، ح ۴۴۶۹. 
[۶] - وسایل الشّیعة: ج ۲۱، ص ۴۶۰، ح ۲۷۵۸۰. 
[۷] - وسایل الشّیعة: ج ۱، ص ۴۶۷، ح ۱۲۳۸. 
[۸] - بحارالا نوار: ج ۲، ص ۳۰، ح ۱۳.
[۹] - الدّرّة الباهرة: ص ۳۸، س ۳، بحار: ج ۷۵، ص ۳۵۴، ح ۱۰. 
[۱۰] - جامع الا خبار ص ۵۹، بحارالا نوار: ج ۹۱، ص ۴۷، ح ۲.
[۱۱] - أمالی شیخ صدوق ص ۶۸، بحارالا نوار: ج ۹۱، ص ۴۷، ضمن ح ۲. 
[۱۲] - علل الشّرایع: ص ۱۹۸، ح ۲۱. 
[۱۳] - بصایرالدّرجات: جزء ۶، ص ۳۰۸، باب ۸، ح ۵.
[۱۴] - وسایل الشّیعة: ج ۲۱، ص ۵۴۰، ح ۲۷۸۰۷.
[۱۵] - بحارالا نوار: ج ۷۸، ص ۱۸۳، ح ۳۵، ثواب الا عمال: ص ۱۷۵. 
[۱۶] - محاسن برقی: ص ۴۲۲، ح ۲۰۸.
[۱۷] - الدّرّة الباهرة: ص ۳۷، س ۱۳، بحار: ج ۷۵، ص ۳۵۴، س ۵. 
[۱۸] - وسایل الشّیعة: ج ۲۱، ص ۵۶۱، ح ۲۷۸۷۳. 
[۱۹] - مستدرک الوسایل: ج ۲، ص ۱۵۵، ح ۳۰.
[۲۰] - مصادقة الا خوان شیخ صدوق: ص ۵۲، ح ۱. 
[۲۱] - وسایل الشّیعة: ج ۲۵، ص ۱۸۳، ح ۳۱۶۹۳.
[۲۲] - مستدرک الوسایل: ج ۱۵، ص ۳۵۸، ح ۸. 
[۲۳] - جامع أحادیث الشّیعة: ج ۱، ص ۱۷۱، ح ۲۳۴، بحار: ج ۶۵، ص ۱۶۷، ح ۲۴.
[۲۴] - وسایل الشّیعة: ج ۱۴، ص ۵۰۲، ح ۱۹۶۹۳. 
[۲۵] - وسایل الشّیعة: ج ۱۶، ص ۶۳، ح ۲۰۹۹۰. 
[۲۶] - أمالی شیخ صدوق: ص ۲۳۳، ح ۱۷. 
[۲۷] - بحارالا نوار: ج ۴، ص ۹۷، ح ۳.
[۲۸] - مستدرک الوسایل: ج ۶، ص ۴۹، ح ۶. 
[۲۹] - أمالی شیخ طوسی: ص ۸۲، مستدرک الوسایل: ج ۶، ص ۱۸۸، ح ۱.
[۳۰] - وسایل الشّیعة: ج ۶، ص ۴۹۷، ح ۶۵۳۳. 
[۳۱] - اصول کافی: ج ۲، ص ۱۶۰، ح ۴، وسایل الشّیعة: ج ۱۶، ص ۳۷۲، ح ۶.
[۳۲] - إعلام الوری: ج ۲، ص ۷۰، بصایرالدّرجات: جزء ۸، ص ۳۰۸، ح ۵. 
[۳۳] - إعلام الوری: ج ۲، ص ۷۰، بصایرالدّرجات: جزء ۸، ص ۳۰۸، ح ۵. 
[۳۴] - مستدرک الوسایل: ج ۹، ص ۱۶، ح ۱۰۰۷۳
[۳۵] - وسایل الشّیعة: ج ۳، ص ۹۱، ح ۲۲۰۴۰. 
[۳۶] - من لا یحضره الفقیه: ج ۱، ص ۱۱۵، ح ۵۴۱، وسایل الشیعة: ج ۳، ص ۲۲۷، ح ۳۴۷۹.
[۳۷] - وسایل الشّیعة: ج ۲۰، ص ۲۸۳، ح ۲۵۶۳۶. 
[۳۸] - عیون أخبارالرّضا علیه السلام: ج ۱، ص ۲۹۲، ح ۴۴.
[۳۹] - الکافی: ج ۵، ص ۲۶۰، ح ۵. 
[۴۰] - عیون أخبارالرّضا علیه السلام: ج ۱، ص ۲۹۹، ح ۵۷.


 



پایگاه خبری -تحلیلی اهل البیت (ابنا)