چرا زیر دست و پا، مهر نمیگذارید؟
سؤال کننده ی محترم"م.ف"پرسیده اند:چرا زیر دستها و پاهایتان مهر نمیگذارید؟!!!!
رسول خدا فرموده که امر شده ام که بر شش استخوان سجده کنم. پیشانی. بینی. دو دست. زانو و پاها
با این مقدمه که: سایر اعضاء به غیر از پیشانی از محلهای سجده هستند و این منافاتی با الزام قرار دادن پیشانی بر خاک ندارد عرض میکنیم:
خداوند در قرآن فرموده است نماز به جای آورید:إِنَّنی أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْنی وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری (طه۱۴)
کسی که قرآن را برای اولین بار مطالعه میکند -از ابتدا تا انتها- با این سوال مواجه میشود که: خداوند فرمود نماز بخوانید اما نگفت چگونه بخوانید!!
این پارادوکس دقیقاً نقطه عطف اختلاف ما و اهل وهابیت است که ما میگوییم قرآن به تنهایی کافی نیست، قرآن به راهنما و معلمی از جانب خداوند(و نه هرکسی که مدعی باشد) نیاز دارد تا مفاهیم الهی را به ما انتقال دهد، حال آن که اهل وهابیت به دنبال بزرگ خویش اند که گفته بود: حسبنا کتاب الله کتاب خدا برای ما کافی است
از این جا به بعد مطلب را این گونه پی میگیریم که: وقتی پذیرفتیم قرآن را معلمانی است تا که به تاویل و تفسیرش ما را راهنما باشند آن معلمان چگونه نماز خواندن را برای ما آموزش خواهند داد.
که ما به این آموزه ها میگوییم احکام.
بسط مبحث
احکام تنها در نماز خلاصه نمیشود بلکه در تمام شیون زندگی تسری پیدا میکند.
فلسفه ی احکام
حقیقت امر این است که فلسفه ی احکام جز بر معلمین قرآن بر دیگران پوشیده است.
مثلاً این که چرا نماز صبح دو رکعت است، چرا شرایط روزه چنین است، فلسفه ی وضو چیست؟ و....
رسیدن به فلسفه ی احکام جز از همان طریق که گفتیم میسر نیست اما، ممکن است در این بین عده ای به آثار و پیامد برخی احکام دست یابند که آن نمیتواند دلیل اصلی صدور حکم باشد.
مثلاً ممکن است از آثار و پیامدهای وضو صفای روح و نشاط جسم باشد ولی آیا کسی میتواند قسم بخورد خداوند به این دلیل وضو را چنین حکم کرد؟
برمی گردیم به موضوع بحث خودمان و سوالی که شما دوست عزیز مطرح فرموده بودید
حقیقت امر این است که ما نمیدانیم چرا سجده بر خاک واجب است مگر آن که معلمین قرآن دلیل را بیان کنند
اگر ایشان دلیل سجده بر خاک(پیشانی بر خاک) را چنان گفته اند با تکیه بر همان بحث فلسفه ی احکام نمیتوان آن بر دیگر اعضاء تعمیم و بسط داد و بر همان مبنا ایراد وارد نمود.
دوست عزیز خواهش میکنم به روش ما در بررسی این سوال دقت کنید
ما نخواستیم برای شما فلسفه بافی کنیم و از مقایسه روحانی و معنوی پیشانی با بقیه ی اعضاء بدن و یا معرفی سجده به عنوان یک حرکت و سمبل اجتماعی-بدون در نظر گرفتن نظر معلم قرآن- در مقام پاسخ گویی بربیاییم.ما در این روش از ارائه جواب به دنبال آنیم تا دیگر سوال ها و جواب ها را در همین موضوع بتوانیم پی گیری کنیم.
نکته ی آخر این که در این باب از همان معلمین قرآن درباب سجده بر خاک مطالبی نقل شده است که شرح آن را میتوانید در لینک زیر مطالعه بفرمایید.
http://www.fetrat.com/WFM_Baghie.aspx?FLD_ID=۳۲
گروه پرسش و پاسخ سایت فطرت