چرا اطاعت از ایمه (ع) بر طبق گفته‌ی خودشان، مستلزم دور نخواهد شد؟

اخبار صریح و صحیحی از پیامبر اکرم (ص)رسیده است که بر طبق آن ها، ایمه‌ی اطهار (ع)، هم ردیف قرآن، مقتدای صاحبان خرد، کشتی نجات، باب حطه‌ی امت و مراکز امنیت امت معرفی شده‌اند؛ لذا، علاوه بر اینکه بر اساس این احادیث، لزوم اطاعت از ایشان برمی‌آید، خود کلام ایمه (ع) هم به تنهایی صلاحیت آن را خواهد داشت که مورد استناد واقع شود و حجتی بر مخالفان باشد. بنابراین، استدلال به سخنان آنان براساس فرمایش خدا و رسول است و مستلزم دور نخواهد بود. اکنون به بیان برخی از سخنان رسول خدا (ص)، در مورد لزوم تبعیت از ایمه (ع) پرداخته می‌شود:

۱- حدیث ثقلین: پیامبر (ص) در موارد فراوان و گوناگونی حقیقت لزوم تمسک به ثقلین، یعنی، قرآن و عترت را بازگو کرده‌اند.ایشان در ضمن این حدیث می فرمایند:
« یا ایهاالناس انی ترکت فیکم ما ان اخذتم به لن تضلوا، کتاب الله و عترتی اهل بیتی »
(کنزالعمال ۱/۴۴، باب « الاعتصام بالکتاب و السنة »)
« ای مردم همانا من در میان شما چیزی باقی می گذارم که اگر آن را برگیرید هرگز گمراه نمی شوید، کتاب خدا و عترتم اهل بیتم ».

۲- حدیث سفینه ی نوح: این حدیث ازجمله‌ی احادیثی است که مسلمانان را به سوی اهل بیت (ع) فرا می‌خواندوایشان را همچون کشتی نوح، سبب نجات مسلمانان می‌داند. در این حدیث پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند:
«الا ان مثل اهل بیتی فیکم مثل سفینه نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها غرق »
(مستدرک حاکم ۳/۱۵۱)
« بدانید مثل اهل بیت من در میان شما همچون کشتی نوح است، کسی که بر آن سوار شد نجات یافت و آن کس که تخلف ورزید غرق گردید».

همان گونه که ملاحظه می‌شود، منظور از این تشبیه، این است که هر کس به ایمه‌ی اطهار (ع)پناه ببرد نجات می‌یابد و از آتش دوزخ در امان خواهد بود و اگر نه، در آتش جهنم هلاک خواهد شد.

۳- حدیث باب حطه:در حدیث دیگری، پیامبر اکرم (ص)، پس از اینکه اهل بیت خویش را همانند کشتی نوح می‌شمارد، می‌فرماید:
«و مثل اهل بیت من در میان شما مثل باب حطه در بنی اسراییل است، که هر کس از آن داخل شد، آمرزیده شد»
(اربعین نبهانی /۲۱۶، ح ۱۸ ؛ اوسط طبرانی)

چنانچه از این حدیث پیداست، وجه تشبیه اهل بیت (ع) به باب حطه، اینست که خداوند متعال آن باب را یکی از مظاهر تواضع و سر فرود آوردن در برابر حکم خودش قرار داد و لذا هر کس با تواضع واستغفاراز آن باب وارد می‌شد، آمرزیده می‌شد. در میان امت اسلام نیز انقیاد وتسلیم در برابر اهل بیت (ع)، مظهری از مظاهر تواضع و سرفرود آوردن نسبت به حکم خداوند متعال و سبب آمرزش و مغفرت گناهان است.

۴- همچنین، پیامبر اکرم (ص)، در حدیث دیگری می‌فرمایند:
«النجوم امان لاهل الارض من الغرق و اهل بیتی امان لامتی من الاختلاف (فی الدین) فاذا خالفتها قبیلة من العرب (یعنی فی احکام الله) اختلفوا فصاروا حزب ابلیس»
(مستدرک حاکم ۳/۱۴۹)
«ستارگان موجب امنیت اهل زمین از غرق شدن هستند و اهل بیت من موجب امنیت امت من از اختلاف (در دین)؛ بنابراین،اگر قبیله‌ای از عرب با آن ها مخالفت کند (در احکام خدا) اختلاف ایجاد کرده است و از گروه ابلیس خواهد بود».
براساس این حدیث، به منظور پرهیز از هرگونه اختلافی باید به اهل بیت (ع) پناه برد تا مبادا جزء گروه ابلیس شد و در آتش جهنم افتاد.

۵- علاوه بر موارد گذشته، پیغمبر اکرم (ص)، در موردی پس از اشاره به حدیث ثقلین و لزوم تمسک به هر دوی قرآن و عترت می‌فرمایند:
«فلا تقدموهما فتهلکوا و لا تقصروا عنهما فتهلکوا و لا تعلموهم فانهم اعلم منکم»
(صواعق المحرقه /۱۳۵، باب وصایای پیامبر(ص))
«پس از آنان (قرآن و عترت) پیشی نگیرید که هلاک می‌شوید و در مورد آنان کوتاهی نکنید (از آن ها عقب نمانید) که هلاک می‌شوید و به آنان چیزی نیاموزید که همانا آنان از شما داناتر هستند».

چنان چه از این حدیث واضح است، تنها و تنها باید همگام و همراه با اهل بیت و قرآن بود و از آن ها اطاعت کرد. چه پیشی گرفتن از آن ها و چه عقب ماندن از آن ها، سبب هلاکت و نابودی خواهد بود. همچنین، از نظر علمی، اهل بیت(ع) اعلم از همه‌ی افراد دیگر هستند؛ لذا، شایسته‌تر از دیگران در اطاعت می‌باشند و اطاعت از آن ها براطاعت سایرین مقدم است.



سایت فطرت