نامه حسن جلالیان (استاد طب آب درمانی) خطاب به علمای محترم اهل سنت

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرات آقایان علمای محترم اهل سنت
سلام علیکم
از محضرتان سوالی دارم لطفا پاسخ بفرمایید
بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم، پیشوای حضرت فاطمه چه کسی بوده است؟

این سوال از این جهت قابل طرح است که در صحیح مسلم احادیثی از پیامبر(ص) نقل شده است منجمله این حدیث که:

مَنْ خَلَعَ یَداً مِنّ طاعَةٍ لَقِیَ الله یَوْمَ الْقِیامَة ِ لا حُجَّةَ لَهُ وَ مَنْ ماتَ وَ لَیْسَ فِی عُنُقهٍ بَیْعَةٌ ماتَ مِیْتَةٌ جاهِلَّیِةً.
صحیح مسلم- کتاب الاماره – باب وجوب ملازمه جماعه المسلمین عند ظهور الفتن و فی کل حال…. حدیث ۱۸۵۱ص۵۳۲ چاپ مصر (مکتبه عبادالرحمن)

مضمون کلی این حدیث و احادیث مشابه دیگر این است که هرکس باید بیعت پیشوایی را بر گردن داشته باشد وگرنه مرگش بمانند مرگ جاهلیت است..و در بررسی صحیحین می بینیم که حضرت فاطمه سلام الله علیها بر ابوبکر غضب کرده و از او روی برگردانیده و هرگز با او سخن نگفته ا ست تا هنگام وفاتش.ام المومنین عایشه می فرمایند:
…فَغَضََبتْ فاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللهِ (صلی الله علیه و سلم)، فَهَجَرتْ اَبابَکر، فَلَمْ تَزَلْ مُهاجِرَتَهُ حَتَّی تُوُفَّیَتْ وَ عاشَت ْ بَعْدَ رسول الله (صلی الله علیه وسلم) ستة اَشْهُرٍ.
…. پس غضب کرد فاطمه دختر رسول خدا (ص) و روی برگردانید از ابابکر و این روی برگردانیدن ادامه داشت تا وفاتش و فاطمه شش ماه زندگی کرد بعد از رسول خدا (ص).
الف- صحیح بخاری– کتاب فرض الخمس – باب فرض الخمس – حدیث ۳۰۹۳ ص۶۵۲ – چاپ بیروت (شرکه دارالارقم بن ابی الارقم)
ب- صحیح مسلم – کتاب الجهاد و السیر – باب قول النبی صلی الله علیه و سلم. لا نورث… حدیث ۱۷۵۹ – چاپ مصر (مکتبه عبادالرحمن) ص ۴۹۸
ام المومنین عایشه در روایت دیگری نیز می فرماید:
….. فَهَجَرتْهُ فَلَمْ تُکَلَّمهُ حَتّی تُوُفَّیَتْ وَ عاشَتْ بَعْدَ الَّنبیِ (صلی الله علیه وسلم) سِتَّةَ اَشْهُرٍ فَلَمّا تُوُفَّیتْ،‌دَفَنَها زَوْجُها عَلیٌ لَیْلاً، وَ لَمْ یُوذِنْ بِها اَبابَکْرٍ وَ صَلی عَلَیْها ….
… فاطمه روی برگردانید از ابابکر و با اوسخن نگفت تا وفاتش و ۶ ماه بعد از پیامبر (ص) زندگی کرد و بعد از وفاتش همسرش علی او را شبانه دفن کرد و برای نماز و دفنش، ابابکر را خبر
کرد….
الف- صحیح بخاری – کتاب المغازی – باب غزوه خیبر- حدیث ۴۲۴۰ و ۴۲۴۱ – ص ۸۸۴ – چاپ بیروت (شرکه دارالارقم بن ابی الارقم)
ب- صحیح مسلم- کتاب الجهاد و السیر – باب ۱۶
(باب قول النبی صلی الله علیه و سلم، لانورث ما ترکنا فهو صدقه) حدیث ۱۷۵۹ ص ۴۹۸ – چاپ مصر (مکتبه عبادالرحمن)
حضرات آقایان علمای اهل سنت
این روش و منش حضرت فاطمه سلام الله علیها با ابابکر از این جهت قابل تامل و دقت و توجه است که پیامبر اکرم صلوات الله علیه در باره این بانوی مکرم فرموده اند:
ان الله یغضب لغضبک یا فاطمه و یرضی لرضاک
ای فاطمه بدرستی که خدا غضب می کند به غضب تو وخشنود می شود به خشنودی تو
المستدرک علی الصحیحین ج ۳ ص۱۶۷.حدیث ۴۷۳۰ (و منابع دیگر مانند الصواعق المحرقه حافظ ابن حجر مکی ص ۱۰۵ و تهذیب التهذیب ج ۱۲ ص ۴۴۲ حافظ ابن حجر عسقلانی نیز وجود
ارد)
و ملاحظه می فرمایید که این حدیث بطور کامل مطلق است و هیچ قیدی ندارد
وقتی پیامبر خدا صلی الله علیه وآله می فرمایند:
” خداوند به غضب فاطمه غضب می کند ”
قیدی بر آن قرار ندادند که: اگر چنین و چنان بود،یا به فلان شرط، یا اگر غضبش به فلان علت بود،این غضب به چه سببی باشد؟ نسبت به چه کسی باشد؟ در چه زمانی باشد؟ هیچ اشاره ای ندارد
بطور کامل مطلق است.
وپر و اضح است که کسی غضب و خشنودی اش برابر با غضب و خشنودی خداست که از هرگونه آلودگی و گناه و اغراض نفسانی پاک و پاکیزه باشد تا غضب و خشنودی اش مبنایی خدایی داشته باشد
به استناد آیه تطهیر حضرت فاطمه از تمام آلودگی ها و گناهان و ناپاکی ها مبراست و آن بانوی مکرم مطهره است
ام المومنین عایشه می فرماید:
خرج النبی صلی الله علیه و سلم،غداه و علیه مرط مرحل من شعر اسود فجاءالحسن بن علی فادخله ثم جاء الحسین فادخل معه ثم جایت فاطمه فادخلها ثم جاء علی فادخله ثم قال:
(انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا) الاحزاب:۳۳
رسول خدا صلی الله علیه و آله صبحگاهان از منزل خارج شد، ردایی (عبایی) از موی سیاه که شعری از اسود بر آن نقش بسته بود بر تن داشت، حسن بن علی امد، پس به زیر عبا داخل شد.
پس حسین آمد اوهم داخل در زیر عبا شد. سپس فاطمه آمد و او هم داخل در زیر عبا شد. سپس علی آمد و او هم داخل در زیر عبا شد. سپس پیامبر گفت: (جز این نیست که خدا اراده کرده است که
یدی و ناپاکی را از شما اهل بیت بزداید و پاک وپاکیزه اتان فرماید)
صحیح مسلم – کتاب فضایل الصحابه – باب فضایل اهل بیت النبی صلی الله علیه وسلم – حدیث ۲۴۲۴ ص ۶۸۶ – چاپ مصر (مکتبه عبادالرحمن)
این حدیث در منابع دیگری مانند سنن ترمذی و تفسیر الدرالمنثور سیوطی و مسند احمد و مسند طیالسی و مستدرک علی الصحیحین با روایانی دیگر از اصحاب و خواص نقل شده و وجود دارد که به
لالت خاص آیه تطهیر به خمسه طیبه اشاره شده است
دو روایت دیگر در خصوص آیه تطهیر و دلالت انحصاری آن به خمسه طیبه (پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، علی، فاطمه، حسن وحسین) اشاره شده است را در اینجا نقل می کنم.
۱- عن أنس بن مالک أن رسول الله صلی الله علیه و سلم کان یمر بباب فاطمة ستة أشهر إذا خرج إلی صلاة الفجر یقول الصلاة یا أهل البیت إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم
طهیرا
الف -سنن الترمذی /ج۵ /ص۳۵۲
ب- مسند احمد بن حنبل /ج۳/ ص۲۵۲
پ – مسند طیالسی /ج۷ / ص ۲۷۴ /حدیث ۲۵۰۹
۲- و أخرج ابن جریر و ابن أبی حاتم و الطبرانی عن أبی سعید الخدری رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه و سلم نزلت هذه الآیة فی خمسة فی و فی علی و فاطمة و حسن و حسین إِنَّما
ُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا
الدر المنثور سیوطی، ج۵، ص ۱۹۸
این نامه را با ذکر این حدیث از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم به پایان می رسانم که فرموده اند:
فاطمه سیده النساء اهل الجنه
فاطمه سرور زنان اهل بهشت است.
صحیح بخاری – کتاب فضایل اصحاب النبی (المناقب) – باب مناقب قرابه رسول الله (ص) ص ۷۹۰
والسلام علی عبادالله الصالحین
الاحقر حسن جلالیان
۱۳۸۹/۱۱/۹