مجری:

خدا را شاکریم که دوباره توفیق داد که در این شب ها در خدمت شما باشیم. در ماه رمضان ویژه برنامه توسل را داشتیم که الحمد لله رب العالمین برنامه خیلی خوبی شد و عزیزان استفاده کردند. از خداوند متعال می خواهیم که توفیقات ما را روز افزون کند تا این بحث را ادامه دهیم .

ان شاء الله این مبحث را در برنامه حبل المتین ادامه می دهیم تا به سرانجام خوبی برسیم. مطالبی که در این برنامه گفته می شود عمدتا از منابع اهل سنت است تا هم برادران اهل سنت ارتباط بهتری برقرار کنند و هم حقانیت مکتب اهل بیت (علیهم السلام) مشخص شود. ما از بینندگان عزیز چه شیعه و چه سنی تقاضا داریم که تعصب را کنار گذاشته و موضوعات را به صورت واقعی و حقیقی پیگیری کنند. قضاوت این مباحث هم به عهده شما عزیزان است تا آن چه مرضی رضای خداوند و آن چه که حقیقت است و ما موظیفیم به پیروی آن انجام دهیم.

طبق هفته های گذشته در خدمت کارشناس عزیز و گرامی حضرت آیت الله دکتر حسینی قزوینی هستیم.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

از خداوند متعال خواهانم که حوایج شما را برآورده به خیر کند. گرفتاری های همگان را رفع نماید. همچنین برای نجات برادران ما چه شیعه و چه اهل سنت و چه دیگر ادیان الهی که الان در دست تکفیری های وحشی گرفتار شده اند دعا کنید زیرا وهابیت در سوریه و در عراق یک روز فتوای جهاد نکاح را مطرح می کنند و یک روز هم فتوای جهاد لواط را بیان می کنند آن هم به نام اسلام.

زن های مسلمان و اخیرا زن های مسیحی و زرتشتی را برای فروش در خیابان های موصل به گردش در می آورند و این باعث شده که چهره اسلام حتی در نزد دیگر تابعین ادیان الهی مخدوش شود. گرچه ما می دانیم همه دنیا جز اربابان این تروریست ها می دانند که این ها ارتباطی به اسلام ندارند. حتی دبیر کل سازمان ملل رسما وارد عمل شد و اعلام کرد که این ها زن ها را برای فروش در خیابان ها می چرخانند و تعدادی از زن ها و کودکان نیز در کوهستان ها در حال تلف شدن هستند.

مسلمانان را به جرم این که با آن ها بیعت نکردند یا شیعه هستند یا سنی که تابع آن ها نیستند را زنده به گور می کنند. تعداد زیادی از کودکان را در عراق همراه با والدینشان زنده به گور کردند. افرادی بعد از زدن تیر خلاص به دریا یا دره پرتاب می کنند. این گونه وحشی گری در تاریخ بشریت سابقه نداشت حتی وحشی ترین ارتش دنیا چنین جنایاتی را مرتکب نشده اند .

این تکفیری ها با این عملکرد چهره اسلام را مخدوش کرده و به اسلام ستیزی و اسلام گریزی در سطح بین الملل دامن می زنند. خیانتی که این ها نسبت به اسلام کرده اند شاید بدتری دشمنان اسلام به اسلام نکرده باشند.

ما از همه بزرگان چه شیعه و چه سنی تقاضا می کنیم که قدما و قلما جانا و مالا از این مسلمان ها حمایت و پشتیبانی کنند و عملکرد این جنایتکاران را محکوم نمایند. از همگام شدن با آمریکا و اسراییل و این که این ها دولت فراگیر هستند و باید حقوق این ها را دولت ها بپرازند خودداری کنید. از مردم مخصوصا برادران اهل سنت می خواهیم آن دسته از علمای شما که با اسراییل و آمریکا همگام و همسخن شده اند را بشناسند. این ها سنی نیستند این ها خاین به اهل سنت هستند. این ها همان سلفی های صهیونیسم هستند که به نام اهل سنت خود را عرضه می کنند.

دیروز کلیپی از شبکه وهابی کلمه دیدم که کارشناس آن می گفت: ما برای اولین بار در ایران با شبکه کلمه سلفی گری را ترویج دادیم.

این ها از طرفی می گویند ما وهابی نداریم. از طرف دیگر می گویند ما تفکر سلفی را ترویج دادیم. بعضی از این افراد خود فروخته و وطن فروشی که با این ها تماس می گیرند و مصاحبه می کنند مقداری بیاندیشند. اگر هم نمی خواهند به کارهای خود فکر کنند از عزیزان می خواهم که دوست را از دشمن بشناسند و خاین را از خادم تشخیص دهند.

مجری:

همان گونه که عرض کردیم موضوع برنامه ادامه همان مباحث توسل است که ان شاء الله این مبحث را به سرانجامی برسانیم. حضرت استاد! در جلسات گذشته حضرت عالی در باره مشروعیت توسل از منظر قرآن و سنت و سیره صحابه و علمای اهل سنت مطالبی را فرمودید.

لطف کنید و موضوع استغاثه مستقیم را به رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) یا دیگر صالحان را از نظر اهل سنت برای بینندگان عزیز ما مطرح بفرمایید.

دیدگاه اهل سنت در رابطه با استغاثه مستقیم به رسول خدا (ص) حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

یکی از اشکالاتی که معمولا وهابی ها و بعضی از افرادی که توجه ندارند می گیرند استغاثه و کمک خواستن مستقیم از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و دیگر صالحین است. یک زمانی است که می گوییم یا رسول الله حاجت مرا از خداوند بخواه. این مسیله برای بعضی ها زیاد مشکلی ندارد. ما از زنده هم می خواهیم که برای ما دعا کن از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هم می خواهیم .

اما زمانی که بگوییم یا رسول الله خودت حاجتم را بده خودت مشکلم را حل کن. این مسیله برای آقایان مقداری دشوار است و نمی توانند آن را قبول کنند. گرچه ما قبلا هم گفتیم که هر دو عین توحید است. چه مستقیما از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بخواهیم که به اذن الهی که خدوند به او عطا کرده حاجت ما را بدهد. چه او را واسطه قرار دهیم برای این که از خداوند در خواست کند که حاجت ما را بدهد. چه از خداوند به صورت مستقیم و بدون واسطه بخواهیم هیچ فرقی نمی کند. در قرآن هر سه نوع توسل بیان شده که حضرت موسی (علیه السلام)‌ مستقیم می گوید: «لَیِنْ کَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ» تو مشکل ما را حل کن. این کاملا واضح و روشن است.

هم چنین از خداوند بخواهد : قَالُوا یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِیِینَ. یوسف / ۹۷

فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ. نساء / ۶۴

1) آقای سبکی

اما بنده یکی دو مورد از فرمایشات علمای برجسته اهل سنت که از آن ها تعبیر امام العلامه می کنند مثل جناب سبکی .

ابن کثیر دمشقی سلفی متوفای ۷۷۴ هـ در کتاب البدایه و النهایه جلد ۱۴ صفحه ۷۷ شرح حال آقای سبکی را بیان می کند و می گوید:

الامام العلامه تقی السبکی ...

آقای ذهبی هم می گوید: اگر در باره کسی « الامام » گفته شود تضعیف هیچ تضیعفگری تأثیر ندارد.

آقای سبکی در کتاب شفاء السقام فی زیاره خیر الانام تألیف تقی الدین علی بن عبد الکافی بن علی سبکی شافعی متوفای 756 هـ صفحه 357:

اعلم انه یجوز ویحسن التوسل والاستغاثة والتشفع بالنبی (ص) الی ربه سبحانه و تعالی جواز ذلک وحسنه من الامور المعلومة لکل ذی دین المعروفة من فعل الانبیاء والمرسلین وسیر السلف الصالحین والعلماء والعوام من المسلمین ولم ینکر احد ذلک من اهل الادیان ولاسمع به فی زمن من الازمان حتی جاء ابن تیمیة فتکلم فی ذلک بکلام یلبس فیه علی الضعفاء الاغمار وابتدع ما لم یسبق الیه فی سایر الاعصار...

بدان که جایز و خوب است توسل (پیامبر را واسطه قرار دادن) و استغاثه (مستقیما از حضرت کمک خواستن یا رسول الله اغثنی) و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) را شفیع قرار دادن.

جایز بودن و خوب بودن توسل و استغاثه از امور قطعی است برای هر کسی که دین دارد. توسل و استغاثه از کارهایی بوده که انبیا و پیامبران انجام می دادند.

سیره سلف صالح علماء و عوام مسلمانان همین بوده. هیچ کدام از اهل ادیان آن را انکار نکرده و در هیچ وقت انکاری در این رابطه به گوش کسی نرسیده تا این که ابن تیمیه آمد و بر عده انسان های ضعیف و بی عقل تلبیس کرده و بدعت هایی را به جای گذاشته که در دیگر زمان ها سابقه نداشت .

ما صحت این روایت را بیان کردیم و هم چنین استغاثه را داخل این کتاب کرده است. این که ابن تیمیه توسل و استغاثه را انکار می کند گفتاری است که هیچ عالمی قبل از ابن تیمیه نگفته و این سخن ابن تیمیه اختلافی بین مسلمانان و شکافی در اسلام ایجاد کرد .

سبکی شافعی تقی الدین علی بن عبد الکافی بن علی شفاء السقام فی زیاره خیر الانام متوفای 756 هـ ص 357

همانطور که ما در ذیل آیه « أُولَیِکَ الَّذِینَ یَدْعُونَ یَبْتَغُونَ إِلَی رَبِّهِمُ الْوَسِیلَةَ» از آلوسی بیان کردیم که واسطه تمام انبیاء و ملایکه و تمام موجودات رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) بوده است. حال اگر این آقایان جرأت دارند بگویند: آلوسی کافر است. اگر وهابی های امروزی در آن زمان بودند حتما فتوا به مشرک بودن آلوسی می دادند .

این هم سخن آقای سبکی در باره توسل کسی که ابن کثیر او را امام و علامه می خواند. در صورتی که این سلفی های تازه به دوران رسیده می گویند: هر چیزی که مخالف قرآن باشد ما قبول نمی کنیم. گویا آقای سبکی که امام و علامه است به اندازه این ها قرآن نخوانده است. فقط این ها در قرآن خواندند که «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ» یا «وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ یَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ» و این آیات در قرآن آقای سبکی نبوده.

برادر عزیز من ! مقداری دقت کنید که این سلفی ها و وهابی ها دین شما را ندزدند. به والله قسم پشیمان می شوید. ما با کسانی که توسل را قبول ندارند هم حاضر به مناظره هستیم و هم حاضر به مباهله. هر کدامشان حاضر هستند به این جا بیایند. ما حدود 40 روز است که بحث توسل را به صورت مفصل بیان کردیم و هر آن چه گفتنی بود را گفتیم همه را هم از کتاب های اهل سنت گفتیم یک مورد هم از کتاب های شیعه بیان نکردیم. ان شاء الله اگر فرصت شد یک جلسه بحث توسل را از کتاب های شیعه مطرح می کنم.

این آقایان اگر راست می گویند برای مناظره بیایند. وقتی چهار نفر عوام را می بینند شروع می کنند به فریاد زدن و سر و صدا کردن که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) خدا هست یا غیر خدا مردم شما بگویید

توجه داشته باشید که این ها می خواهند مردم را با دست خودشان به جهنم بیاندازند. عزیزان من! چرا فریب این آخوند های فریب خورده را می خورید اگر این ها راست می گویند که توسل شرک است این جا بیایند و نظر خود را هم برای ما و هم برای بینندگان ثابت کنند. ما که گفتیم امکاناتمان را در اختیار آن ها قرار می دهیم هر چند جلسه ای که می خواهند البته باید از علمایشان باشد کسانی مثل امام جمعه استاد حوزه ...

اول مناظره می کنیم اگر دیدیم مناظره پاسخگو نبود حاضریم مباهله کنیم.

2) علامه سمهودی

وی از علمای اهل سنت هستند که ابن عماد حنبلی در باره ایشان می گوید:

الامام القدوة الحجة...

ایشان هم امام هم الگو هست و هم حجت است.

ابن عماد حنبلی شذرات الذهب ج 8 ص 50

آقای سمهودی در کتاب وفاء الوفاء باخبار دار المصطفی جلد 5 با تحقیق دکتر قاسم سامرایی چاپ مؤسسه الفرقان مکه مکرمه و مدینه منوره:

اعلم ان الاستغاثة والتشفع بالنبی (ص) وبجاهه وبرکته الی ربه تعالی من فعل الانبیاء والمرسلین وسیر السلف الصالحین واقع فی کل حال قبل خلقه (ص) وبعد خلقه فی حیات النبویة ومدة البرزخ وعرصات القیامة.

بدان استغاثه (مستقیم کمک خواستن از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ای رسول خدا به فریادم برس) و طلب شفاعت از رسول خدا (صلی الله علیه و آله)‌ و مقام و برکت آن حضرت از کارهای انبیاء و پیامبران و سیره سلف صالح در هر حالی چه قبل از خلقت چه بعد از خلقت در حیات در برزخ و در قیامت بوده است

سمهودی وفاء الوفاء باخبار المصطفی با تحقیق دکتر قاسم سامرایی چاپ مؤ سسه الفرقان ج 5

این تعبیری که آقای سمهودی دارد شرک است یا نه ایشان قرآن نخوانده بود سنت را نمی دانست

عزیزان توجه داشته باشید. ما در یکی از برنامه ها به صورت مفصل اقوال 40 نفر از علمای مذاهب اربعه اهل سنت را در رابطه با توسل به قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با استناد به آیه 64 سوره نساء خواندیم. هیچ کس هم نمی تواند اعتراض کند چون از همه فرق اهل سنت خواندیم .

مجری:

لطف کنید برای ما بیان کنید که آیا از خود علما بزرگ اهل سنت داشتیم که استغاثه مستقیم به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) داشته باشند آیا در کتب اهل سنت بیان شده یا نه

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

در کتاب المواهب اللدنیه من منح المحمدیه تألیف آقای احمد بن محمد قسطلانی (از علمای بزرگ اهل سنت و از شارحین صحیح بخاری) جلد 4 با تحقیق صالح احمد الشامی صفحه 593 :

وینبغی للزایر ان یکثر من الدعاء والتضرع والاستغاثة والتشفع والتوسل به (ص) ...

وقد یتوسل بصاحب الجاه الی من هو اعلی منه ثم ان کلا من الاستغاثة والتوسل والتشفع والتوجه بالنبی (ص)... واقع فی کل حال قبل خلقه وبعد خلقه فی مدة حیاته فی الدنیا وبعد موته فی مدة البرزخ وبعد البعث فی عرصات القیامة.

سزاوار است که زایر دعا و تضرع و استغاثه و تشفع و توسل به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) داشته باشند ...

این کلمه تضرع بالاتر از توسل است که شیعیان در حرم های ایمه (علیهم السلام) انجام می دهند.

استغاثه و توسل و تشفع و توجه به رسول خدا (صلی الله علیه و آله)‌ همان طور که در کتاب تحقیق النصره و مصباح الظلام نقل شده در هر حالی بوده چه قبل از خلقت و چه بعد از خلقت آن حضرت. در زمان حیات دنیوی و بعد از مگر در زمان برزخ و در قیامت .

در صفحه بعد توسل حضرت آدم را نقل می کند و در صفحه 595 ادامه می دهد:

ولقد کان حصل لی داء اعیا دواؤه الاطباء واقمت به سنین فاستغثت به (ص) لیلة الثامن والعشرین من جمادی الاولی سنة ثلاث وتسعین وثمانمایة بمکه زادها الله شرفا ومنّ علیّ بالعود فی عافیة بلا محنة فبینا انا نایم اذ جاء رجل معه قرطاس یکتب فیه هذا دواء لداء احمد بن القسطلانی من الحضرة الشریفة بعد الاذن الشریف النبوی ثم استیقظت فلم اجد بی والله شییا مما کنت اجده وحصل الشفاء ببرکة النبی (ص) .

ووقع لی ایضا فی سنة خمس وثمانین وثمانمایة فی طریق مکة بعد رجوعی من الزیارة الشریفة لقصد مصر ان صرعت خادمتنا غزال الحبشیة واستمر بها ایاما فاستشفعت به (ص) فی ذلک فأت آت فی منامی ومعه الجنی الصارع لها فقال: لقد ارسله لک النبی (ص) فعاتبته وحلقته ان لایعود الیها ثم استیقظت ولیس بها قلبة کانما نشطت من عقال ولازالت فی عافیة من ذلک ...

من دچار بیماری سختی شدم که پزشکان همه از درمان من عاجز شدند. دو سال در مدینه ماندم و به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) استغاثه کردم (یا رسول الله مراشفا بده) خدای عالم بر منت گذاشت و شفا داد. به این صورت که من خواب بودم شخصی آمد و کاغذی در دستش بود گفت آن کاغذ چیست گفت : این دوای احمد بن قسطلانی از طرف رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است (نه از طرف خداوند) از خواب بیدار شدم. به خدا سوگند آثار بیماری در من نبود و من به برکت پیامبر (صلی الله علیه و آله) شفا پیدا کردم.

بعد از مدتی که گذشت در سال 885 هـ از زیارت پیامبر (صلی الله علیه و آله)‌ بر می گشتم که به سمت مصر بروم یکی از خادمین ما گرفتار تشنج و رعشه بدن شد. چند روز طول کشید من از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای این خادم طلب شفا کردم. کسی در خوابم آمد که چیز همراهش بود . گفت این را پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) برای تو فرستاده که آن بیماری دیگر به آن خادم بر نمی گردد. از خواب بیدار شدم دیدم این خادمه دیگر رعشه و تشنج ندارد و سلامتی خود را به دست آورده است.

این هم دو مورد از استغاثه مستقیم به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) که یکی از علمای بزرگ اهل سنت آن را نقل کرد .

تعبیر دیگری از آقای ابن الحاج از علمای مالکی متوفای 737 هـ دارد که مواردی را نقل می کند:

... فمن توسل به أو استغاث به أو طلب حوایجه منه فلا یرد ولا یخیب لما شهدت به المعاینة والآثار ...

هر کس به پیامبر (صلی الله علیه و آله) توسل کند یا به آن حضرت استغاثه کند یا این که حوایج خود را از پیامبر (صلی الله علیه و آله) بخواهد حاجت او رد شدنی نیست و ناامید نمی شود. من خودم شاهد بودم مواردی را که از حضرت حاجت خواستند و حاجت خود را هم گرفتند .

الفاسی العبدری (ابن الحاج) ابو عبد الله محمد بن محمد المدخل ج 1 چاپ مکتبه دار التراث قاهره ص 285

مورد بعدی از کتاب تاریخ دمشق است که در آن آمده محمد بن منکدر از علمای بزرگ اهل سنت همیشه کنار مسجد النبی (صلی الله علیه و آله) می آمد:

قال: ویأت فی المسجد متلوذا بقبر رسول الله (ص) مرة وبمنبره مرة حتی کاد یصبح فإذا شخص فی السواد یقول له: دونکها یا محمد قال: فمد یده فإذا صرة فیها ثمانون دینارا قال: وغدا علیه الرجل فدفعها إلیه ...

مشکلی داشت و به قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) پناهنده می شد و به ایشان توسل می کرد و می گفت: یا محمد!. دستش را سمت ضریح مطهر دراز کرد و کیسه ای گرفت که در آن 80 دینار بود .

ابی القاسم علی بن الحسن ابن هبه الله بن عبد الله شافعی تاریخ مدینه دمشق ج 56. ص 61

امثال این قضایا در کتاب های اهل سنت بسیار زیاد هست. اگر بخواهیم این موارد را بیان کنیم حدود هشتاد مورد در کتب علمای تراز اول اهل سنت را بیان شده از استغاثه توسل طلب حاجت از پیامبر (صلی الله علیه و آله) تحریک مردم به توسل به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) استغاثه به آن حضرت کار انبیاء و پیامبران علما و سلف صالح بوده .

مجری:

سخنان استاد بسیار زیبا بود مخصوصا عباراتی که از آقای سمهودی و سبکی از تضرع و تشفع و استغاثه نقل کردند. همان کارهای که شیعیان انجام می دهند و ما در شب های ماه مبارک رمضان عرض کردیم که بین شیعه و سنی حقیقی در توسل و استغاثه هیچ تفاوتی نیست. همان گونه که علمای اهل سنت تضرع و تشفع و استغاثه را در حرم های نبوی و ایمه معصومین (علیهم السلام) معتقد هستند ما هم معتقدیم.

آنچه که مهم است این است که ما و اهل سنت در یک طرف و این وهابی های تکفیری در طرف دیگر قرار دارند و به بهانه توسل و استغاثه مسلمانان را تکفیر می کنند.

تماس بینندگان بیننده: آقای خوانساری از قم ـ شیعه

قبل از این که مطالبم را آغاز کنم آیه ای از سوره زمر را بخوانم: أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ فَهُوَ عَلَی نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَیْلٌ لِلْقَاسِیَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِکْرِ اللَّهِ أُولَیِکَ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ. زمر / 22

در چند آیه بعد می فرماید :

فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَی اللَّهِ وَکَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جَاءَهُ أَلَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوًی لِلْکَافِرِینَ . وَالَّذِی جَاءَ بِالصِّدْقِ وَصَدَّقَ بِهِ أُولَیِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ. زمر / 32 و 33

برادران و خواهران شیعه و سنی! من به عنوان یک شیعه دستم را دراز می کنم از اتهاماتی که به تشیع زده می شود. یکی از آن ها توسل است سجده کردن بر مهر.

با اجازه از استاد بزرگوار چند مطلب را بیان می کنم. شما ملاحظه کنید برادر شیعه شما به حج مشرف می شود سی دی را پخش می کنند که عده ای از شیعیان به مضجع شریف امام حسین (علیه السلام) مشرف شده بودند و در حال زیارت ضریح مطهر آن حضرت هستند. اتهام می زنند که قبله شما کربلا است.

برادر اهل تسنن! که لازم است به فرموده قرآن کریم فرمایشات هر کسی را خوب گوش کنید و خوب های آن را انتخاب کنید. اگر حضرت سید الشهدا (علیه السلام) در حدود هزار و چند صد سال پیش می فرماید: الا ترون انّ الحق لایعمل به و انّ الباطل لایتنهی عنه. ما سر فرود می آوریم و احترام می گذاریم و این حلقوم را نگه می داریم. در یک جای مرفه و در حال رفاه این سخن را نگفته اند. بدن مطهر ایشان را قطعه قطعه کردند و فرزندان و خانواده آن حضرت را اسیر نمودند بدن های مطهر آن ها را زیر سم اسبان لگد کوب کردند. برای چه این کار را انجام دادند برای دفاع از کعبه و دفاع از قرآن .

ما عرض ادب می کنیم و احترام این حلقوم را نگه می داریم و آن را هر ساله تجدید کرده و فریاد می کنیم. آیا به نظر شما جای تشکر و قدردانی از این برادران نیست و اتهام شرک و این که ما کربلا را کعبه و قبله خود قرار داده ایم بی انصافی نیست

به نظر بنده برادران اهل تسنن ما نوعا این گونه نیستند همان گونه که حضرت عالی از کتاب آقای سمهودی و دیگران فرمودید. عده ای از عزیزانی که فی قلوبهم مرض هستند عرض می کنم که این دنیا تا زنده است جای توبه می باشد. خداوند باب توبه را مفتوح گذاشته.

والله اتهام به شیعه که مشرک است شاید گناه نابخشودنی باشد. شیعیان راضی نیستند مگر غیر از این است که ما لا اله الا الله و محمد رسول الله می‌گوییم

مگر امام حسین (علیه السلام) در دعای عرفه غیر از توحید چیز دیگری هم فرموده اند غیر از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) چه کسی می تواند این گونه خداوند را در خطبه توحیدیه نهج البلاغه معرفی کند حال اگر ما نسبت به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) اظهار ارادت کنیم مشرک هستیم

اگر شما این سخنان را از روی نا آگاهی می گویید تحقیق کنید شیعه مشرک نیست موحد است. شیعه سمبل توحید است .

برادران اهل سنت! اگر ما روی زمین سجده می کنیم می گوییم روی فرش نمی خواهیم سجده کنیم فرشی که نقش گل و بلبل دارد و شاید جای پای احتیاط باشد. خاک را گل کردیم و روی آن سجده می کنیم. فرض کنید شما در سلیقه در حرف ها اگر یک شیعه ای در گوشه ای از دنیا اختلاف سلیقه ای داشت و سخنی گفت شما باید آن را سی دی کرده و پخش کنید

من می دانم این شبکه شاید حدود صد میلیون بیننده در تمام جهان دارد و خیلی ها علاقمند به این شبکه هستند. من به همه اهل تسنن عرض می کنم عزیزان برادران و خواهرانم! نسبت به تشیع هر حرفی را که می شنوید تحقیق کنید. ببینید که چه خون دل هایی خورند و چه علمایی از ما را در طول تاریخ به خاطر دفاع از مکتب اهل بیت (علیهم السلام) به دار آویخته اند. این در تاریخ کشور خودمان است. اما این شیعیانی که در این روز ها در سراسر جهان کشته می شوند شما بگویید بایّ ذنب قتلت

مگر شیعه چه گفته است فرض کنید که فتوای شما این است نباید توسل کرد ما اگر توسل کردیم مشرک می شویم اگر سلیقه شما این است که باید روی زمین مسطح سجده کنید پس شما ببینید شیخ انصاری که شیخ اعظم ما ست و تمام مجتهدین ما اگر با سواد شدند به خاطر کتاب های ایشان است. در کتاب مکاسب ایشان صفحه 78 امیر المؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) می فرماید: خلفا شاید در زمان خلیفه دوم در باب اراضی مفتوح العنوه اذن امیر المؤمنین (علیه السلام) را می گرفتند ولو این که ما انتقادهایی را از خلفا داریم .

انتقادهایی که ما داریم جای خودش را دارد. اگر کسی نقدی داشت مشرک است. حال این بیان کردن نقد فرق می کند یکی مؤدبانه می گوید دیگر با لحن دیگری .

مجری:

کلام شما بسیار متین است که هر سخنی را که درباره شیعه می شنوند تحقیق کنند که واقعا این سخن در باره شیعه صحیح است یا خیر یا این که نسبت به اعتقاداتی که شیعه دارد سریع مهر مشرک بودن را بر شیعه می زنند. متأسفانه این بسیار ناجوانمردانه است که ما گفتیم عزیزان اهل سنت این گونه نیستند و این وهابیت است که این کارها را انجام می دهند .

بیننده: علی از تهران ـ اهل سنت

این بیننده اشاره به آیه زیبایی از قرآن کردند: به بندگان من بگو آن هایی که سخنان را می شنوند پس بهترین آن را تبعیت کنند. من کلامی از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) نقل می کنم که من قال را نگاه نکنید ما قال را نگاه کنید .

ما هم باید هم آیه قرآن و هم نص سخن امیرالمؤمنین (علیه السلام) را بگیریم و به سخنان طرف مقابل خود گوش کنیم حتی از زبان اهل سنت مسیحی یا یهودی باشد و به فرموده باری تعالی باید بهترین آن را تبعیت کنیم.

از زمانی که خداوند انسان را خلق کرد و برای هدایت او پیامبرانی را مبعوث و کتاب آسمانی نازل کرد همواره اطاعت از کتاب خدا و سنت پیامبران الهی به عنوان دو مأخذ عظیم هدایت از طرف خدای متعال برای انسان ها در هر دوره ای از ادوار بشر مورد تأکید بوده است. مادامی که انسان ها بر این دو مأخذ بزرگ ثابت قدم بوده باشند همواره بر صراط مستقیم ماندگار بوده اند.

به نص صریح قرآن کریم در هر دوره ای از ادوار بشر زمانی که انسان ها از این دو مأخذ بزرگ دور شده اند در حقیقت بر وادی انحراف گام برداشته اند.

ما اهل سنت در حقیقت از خطیب بغدادی و ابن جوزی و سبکی و ابن تیمیه و امثال این ها دین خود را نمی گیریم بلکه بالاتر از این ها ما دین خود را از ابو بکر و عمر و علی بن ابیطالب (علیه السلام) نمی گیریم. ما دین خود را از کتاب خدا و سنت مطهر رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله) که ایمه اطهار (علیهم السلام) و صحابه هم بر این دو مأخذ بوده است می گیریم.

حال برگردیم به قرآن که کتاب هدایت است. خداوند توسل را در قرآن مطرح نموده اند و دو دسته از آیات را به توسل اختصاص داده اند. دسته ای از آیات توسل را مشروع و دسته ای دیگر آن را نامشروع می داند. بنابر طبیعت بشری در نوع اول توسل اختلاف کمتر است به همین دلیل آیات کمتری در این باره آمده است. اما در نوع توسل غیر مشروع آیات متعدد و فراوانی در قرآن آمده است که می توان آن را باز هم به دو دسته تقسیم کرد. آیاتی که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) را خطاب قرار می دهند. دست دوم آیاتی که انسان ها را خطاب قرار می دهند.

بالفرض مثال زمانی که خداوند می فرماید : ای پیامبر تو نمی توانی صدای خود را به گوش مردگان برسانی. ای پیامبر تو نمی توانی کسانی را که در قبر ها هستند شنوا کنی.

زمانی که این نص صریح از قرآن آن هم در مورد شخصیت بزرگوار رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هست که ایشان نمی توانند آن ها شنوا کنند ما چطور می توانیم صدای خود را به آن ها برسانیم. سؤال دوم این که خداوند خطاب به انسان ها در آیات متعددی فرموده اند: ای انسان ها شما به جای این که مرا بخوانید کسانی را به جای من می خوانید که صدای شما را نمی شنوند. کسانی را می خوانید که مثل شما بندگان من هستند کسانی را می خوانید که نمی توانند به شما سود و ضرری برسانند. کسانی را به جای من می خوانید که استطاعت این را ندارند که خودشان را یاری کنند. کسانی را می خوانید که مالک روزی شما نیستند. کسانی را می خوانید که از دعای شما بی خبرند آن از دعای شما غافل هستند.

مجری:

من از شما سؤالی دارم. شما به عنوان اهل سنت مطالب بسیار زیبایی بیان کردید. این که ما از کتاب و سنت پیروی می کنیم که متأسفانه الان وهابی ها فقط کتاب و کتاب می گویند و سنت را قبول ندارند. بحث دوم این که شما توسل را قبول دارید ولی مشروط این که قسمتی مشروط و قسمتی غیر مشروط. بحث اولی که شما سنت را می گویید باز هم بحث مفصلی دارد که زمان آن نیست که بخواهیم در باره آن بحث کنیم که این سنت را از چه کسی بگیریم .

اما بحث توسلی که شما می فرمایید و آیاتی را خواندید در خصوص بت پرستی بود و اگر بخواهیم انبیاء و صالحین را واسطه فیض خداوند قرار دهیم را شامل نمی شود و بر می گردد به بحث توسلی که شما در قسمت اول گفتید قبول داریم. شما این مطلب را می پذیرید

بیننده:

شما فرمودید که کسانی هستند که فقط کتاب خدا را قبول دارند و سنت را قبول ندارند. در حقیقت این نوع تفکر کاملا در مغایرت با آیات قرآن است. اما چیزی که شما مطرح کردید بنده فقط قطره ای از دریای بی کران آیات قرآن را بیان کردم آن جایی که خداوند می فرماید: ای پیامبر اعلام کن و بگو من تنها و تنها خداوند را می خوانم و اگر من کسی را به جای خداوند بخوانم شریک برای خداوند قایل شده ام . این آیات در خصوص توسل است.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

این که می گوید خداوند را فقط می خوانم و غیر خدا را نمی خوانم. در این جا مراد از خواندن چیست یعنی غیر خدا را خواندن شرک است

بیننده:

علم بنده در این حد نیست که بگویم شرک است یا نیست. اما این آیه را خدمت شما عرض کردم که خداوند می فرماید : ای پیامبر! اعلام کن و بگو ( در این جا حتما فرمان مهمی است که به خود رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می گوید ) تنها و تنها خداوند را می خوانم و کسی را با خداوند نمی خوانم .

یعنی اگر کسی را با خداوند بخوانم در واقع برای خداوند شریک قایل شده ام.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

بنده سؤالی از شما دارم. رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: وَالرَّسُولُ یَدْعُوکُمْ فِی أُخْرَاکُمْ در جنگ احد است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) صحابه را می خواند . آیا در این جا نعوذ بالله پیامبر (صلی الله علیه و آله) مشرک است. در این جا « یدعوکم » مگر خواندن صحابه نیست شما که گفتید: خداوند فرمود: غیر خدا را نخوان.

بیننده:

حضرت استاد! برای بنده مشکلی پیش آمده و من به شما و بینندگان عزیز متوسل شده ام که به نظرم این توسل هیچ اشکالی ندارد. به خاطر این که خدا محوری که در آیات قرآن است حفظ شود و به خاطر این که بندگی بندگانش فقط و فقط برای خداوند باشد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می فرماید: من رسول و بنده خدا هستم. به خاطر این که بندگی فقط در انحصار خدای عالم باشد و در انحصار غیر خدا نباشد. این عزت و حرمتی است که خداوند برای انسان خلق کرده است . زمانی که خداوند انسان را آفرید: خداوند به خودش تبریک گفت فتبارک الله احسن الخالقین.

انسان را آفرید و حرمت به او داد پس انسان هم متقابلا باید حرمت قایل شود و تنها و تنها بندگی خداوند را بکند .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

بنده خیلی واضح و روشن می گویم که هر کسی حتی یک کودک هم اگر بشنود آن را متوجه شود. دعا در قرآن به دو معنا است: دعا به معنای عبادت و دعا به معنای خواندن.

دعا به معنای عبادت هیچ ارتباطی به توسل ندارد. این که می فرماید: فَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آَخَرَ یعنی لاتعبد مع الله الها آخر . الَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ یعنی الذین یعبدون من دون الله.

وگرنه اگر شما بگویید هر خواندن توسل است و شرک به حساب می آید بنده سه آیه برای شما انتخاب کردم: یک آیه مربوط به حضرت نوح (علیه السلام) است که خداوند از قول حضرت نوح (علیه السلام) می فرماید: قَالَ رَبِّ إِنِّی دَعَوْتُ قَوْمِی لَیْلًا وَنَهَارًا پرودگارا من قوم خود را شب و روز (به سوی) دعوت کردم. نوح / 5

آیا در این جا حضرت نوح (علیه السلام) به قوم متوسل شد یعنی حضرت نوح (علیه السلام) شرک خود را بیان می کند

آیه دوم: از قول رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل می کند: وَالرَّسُولُ یَدْعُوکُمْ فِی أُخْرَاکُمْ و پیامبر (صلی الله علیه و آله) از پشت سر شما را صدا می زد . آل عمران / 153

آیه سوم: خطاب به صحابه می گوید : لَا تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَیْنَکُمْ کَدُعَاءِ بَعْضِکُمْ بَعْضًا. صدا کردن پیامبر (صلی الله علیه و آله) را در میان خود مانند صدا کردن یکدیگر قرار ندهد . نور / 63

پس این که شما گفتید به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) خطاب می شود: ای پیامبر غیر خدا را نخوان. در صورتی که در آیه 153 آل عمران می گوید: پیامبر شما را می خواند.

این کاملا واضح و روشن است بر این که مراد از« یدعوا » صدا کردن است. اما یدعوا در آیات دیگر که در کتاب های خود اهل سنت بیان شده:

در کتاب تفسیر ابی السعود (از علمای بزرگ اهل سنت):

وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ یَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَنْ لَا یَسْتَجِیبُ لَهُ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ وَهُمْ عَنْ دُعَایِهِمْ غَافِلُونَ.

چه کسی گمراه تر از کسی است ک غیر خدا را می خواند در حالی که استجابت نمی کند تا قیامت. احقاف / 46

تعبیر این عالم بزرگوار این است :

أی هم أضل من کل ضال حیث ترکوا عبادة خالقهم السمیع القادر المجیب الخبیر إلی عبادة مصنوعهم العاری عن السمع والقدرة والاستجابة

در این جا نمی گوید دعای خالق. پس ومن اضل ممن یدعوا من دون الله یعنی یعبد من دون الله.

تفسیر أبی السعود ج 8 ص 78

در تفسیر بغویی آمده است :

وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ یَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَنْ لَا یَسْتَجِیبُ لَهُ (یعنی الأصنام لا تجیب عابدیها إلی شیء یسألونها...(

مراد از من اضل ممن یدعوا یعنی یعبد من دون الله و مراد از دون الله بت ها است نه پیامبران.

بغوی تفسیر بغوی ج 4 ص 163

در تفسیر سمرقندی و تفسیر نسفی این چنین است. در الجامع الاحکام آقای قرطبی نیز همین آیه را می آورد :

منظور از من اضل ممن یدعوا بت های است که می پرستیدند.

آیه دوم که حضرت عالی هم بیان کردید :

إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُکُمْ فَادْعُوهُمْ فَلْیَسْتَجِیبُوا لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ.

غیر خدا را که شما صدا می کنید بندگانی مثل شما هستند.

آیا در این جا یدعون به معنای صدا است یا به معنای عبادت است

در تفسیر طبری با تحقیق دکتر عبد الله بن عبد الحسن ترکی ج 10 صفحه 195:

یقول جل ثناؤه لهولاء المشرکین من عبدة الاوثان موبخهم علی عبادتهم مالایضروهم ولا ینفعهم من الاصنام: ان الذین تدعون ایها المشرکون آلهة من دون الله ویعبدونها شرکا منکم .

خداوند عالم در این جا مشرکین را توبیخ می کند آن هایی که بت ها را می پرستند. شما بت هایی را عبادت می کنید که برای شما نه ضرری دارد و نه منفعتی. نه می تواند به شما بلا نازل کند و نه بلا را از شما بر طرف کند.

طبری تفسیر طبری باتحقیق دکتر عبد الله بن عبد الحسن ترکی ج 10 ص 195

آیه 72 سوره حج :

إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ یَخْلُقُوا ذُبَابًا.

ای یقول ان جمیع ما تعبدون من دون الله من الآلهة والاصنام لوجمعت لم یخلقوا ذبابا فی صغره وقلته .

آن هایی که غیر خدا را عبادت می کنید از بت ها و خدایان دروغین اگر همه آن ها با هم جمع شوند حتی نمی توانند یک مگس را خلق کنند.

طبری تفسیر طبری با تحقیق دکتر عبد الله بن عبد الحسن ترکی

آیات که خواندیم دعا به معنای عبادت کردن بود. اما این آیات دعا به معنای صدا زدن است:

گفتید: ای پیامبر تو نمی توانی به مردگان بشنوانی.

إِنَّکَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَی وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ...

در این جا خدای عالم می فرماید :

ای پیامبر این مشرکینی که سخن تو را می شنوند و عکس العملی از خود نشان نمی دهند مثل مرده هستند .

این مشرکینی که دل مرده هستند نمی توانی چیزی به آن ها برسانی. در این جا قرآن به صراحت می گوید: کسی که کر است صدای شما را نمی شنود. مگر نستجیر بالله پیامبر (صلی الله علیه و آله) به قول مرحوم فلسفی (ره) رفته بودند قبرستان و مرده ها را موعظه می کردند که خداوند بگوید : انک لاتسمع الموتی...

قوله تعالی: «فإنک لاتسمع الموتی» أی وضحت الحجج یا محمد لکنهم لإلفهم تقلید الأسلاف فی الکفر ماتت عقولهم وعمیت بصایرهم فلا یتهیأ لک إسماعهم وهدایتهم.

ای پیامبر نسبت به مشرکین تمام حجت ها روشن است. این کفار به خاطر تبلیغ از گذشتگانشان عقلشان مرده و چشمانشان کور شده. تو ای پیامبر نمی توانی آن ها را بشنوانی و هدایت کنی .

قرطبی تفسیر قرطبی ج 14 ص46

این سخنان امام قرطبی یکی از علمای بزرگ اهل سنت می باشد یک عالم شیعه نیست.

در کتاب فتح الباری شرح صحیح بخاری آمده:

وأما استدلالها بقوله تعالی «انک لا تسمع الموتی» فقالوا معناها لا تسمعهم سماعا ینفعهم أو لا تسمعهم الا أن یشاء الله.

تو ای پیامبر نمی توانی به کفار چیزی را بشنوانی که این ها منفعتی ببرند .

ابن حجر عسقلانی فتح الباری شرح صحیح بخاری ج3 ص234

در کتاب غریب الحدیث نیز بیان شده است :

فإنک لا تسمع الموتی :

یرید والله أعلم الکفار أی إنک لا تقدر أن تهدیهم وتوفقهم لقبول الحق وقد کانوا یسمعون کلام الله بآذانهم إذا تلی علیهم إلا أنهم إذ لم یقبلوه صاروا کأن لم یسمعوه...

کفار حق را قبول نمی کنند چون زمانی که صدای شما را می شنوند به هیچ وجه به سخنان شما گوش نمی کنند .

خطایی بستی احمد بن محمد بن ابراهیم غریب الحدیث ج1 ص 342

هم چنین این آیه که شما نخواندید و شاید بهتر از آن آیه بود:

وما انت بمسمع من فی القبور .

ای پیامبر کسانی را که در قبر ها هستند را نمی توانی بشنوانی.

أی کما لا ینتفع الأموات بعد موتهم وصیرورتهم إلی قبورهم وهم کفار بالهدایة والدعوة إلیها کذلک هؤلاء المشرکون الذین کتب الشقاوة لاحیلة لک فیهم ولا تستطیع هدایتهم.

همان گونه هدایت و دعوت برای مرده هایی که در حال کفر مرده اند و به قبر رفته اند فایده ای ندارد این مشرکینی که خداوند برای آن ها شقاوت را نوشته نمی توانی بشنوانی .

ابن کثیر دمشقی تفسیر قرآن العظیم ج3 ص553.

اما در تفسیر طبری آمده :

وما یستوی الاحیاء ولا الاموات.

هذا مثل ضربه الله لهذا المؤمن الذی یبصر دینه وهذا الکافر الأعمی فجعل المؤمن حیا وجعل الکافر میتا میت القلب أو من کان میتا فأحییناه قال هدیناه إلی الإسلام کمن مثله فی الظلمات أعمی القلب وهو فی الظلمات أهذا وهذا سواء.

... کسانی که قلب هایشان مرده و در ظلمات هستند نمی توانند صدای شما را بشنوند و با آن ها بفهمانی .

طبری محمد بن جریر تفسیر طبری ج 22 ص 128

بیننده:

بنده از صحبت های جنابعالی در باره دعا دو معنا را متوجه شدم: یکی معنای خواندن و دومی به معنای عبادت است. فرمایش شما بسیار متین است. آیات زیادی را شما بیان کردید در آیه ومن اضل ممن یدعو... در واقع دعا به معنای عبادت کردن بیان کرده. چه کسانی ستمکار تر است که به جای خدا کسانی را می خواند که تا روز قیامت او را جواب نمی دهد. البته جواب می دهند اما در روز قیامت.

وهم عن دعایهم الغافلون. ضمیر «هم » آورده که همگی آن ها از دعای شما غافل هستند. خداوند می فرماید: تا روز قیامت دعای شما را نمی شنوند روز قیامت چه اتفاقی می افتد

آیه بعدی توضیح داده که روز قیامت زمانی که مردم محشور می شوند کسانی که خوانده شده اند در واقع دشمنان کسانی می شوند که آن ها را خوانده اند. وَکَانُوا بِعِبَادَتِهِمْ کَافِرِینَ و عبادت آن ها را در واقع منکر می شوند.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

این جا یک اشتباه برای شما صورت گرفته بنده ذیل وَهُمْ عَنْ دُعَایِهِمْ غَافِلُونَ را خواندم. بیان می کند که خداوند عالم در روز قیامت تمام جمادات حتی بت ها را زنده می کند همان طوری که دست و پا شهادت می دهند خود همین بت ها علیه بت پرستان شهادت می دهند .

مفسرین اهل سنت همه این موارد را بیان کرده اند. حتی مثلا اگر ما به حیوانات ظلم کرده باشیم با این که حیوان هیچ حساب و کتابی ندارد ولی خداوند او را زنده می کند تا آن حیوان شکایت ما را نزد خداوند بکند. بعد از آن خداوند او را تبدیل به خاک می کند که کفار می گویند ای کاش ما هم مثل آن حیوان به خاک مبدل می شدیم.

شما یک آیه بیاور که « دعا » به معنای توسل باشد

بیننده:

پس اجازه دهید بنده چند جمله از تفسیر المیزان علامه طباطبایی را در خصوص بت پرستی بیان کنم. ایشان در ذیل آیات 36 تا 49 سوره هود بحث مفصلی با عنوان چگونگی آغاز بت پرستی در میان بشر از کجا نشأت گرفته است

بحث بسیار زیبا و قشنگی را حضرت علامه (ره) بیان می کند. ایشان در جمع بندی کلام خود می گویند: بت پرستی از آن جا شروع شده که مجسمه مردان بزرگ و پیکر آن را مخصوصا بعد از مرگ به عنوان یاد بود می ساختند و در برابر آن ها خضوع می کردند. روی آوردن به مجسمه مردگان یا پرستش آن ها یکی از شواهدی است که نشان می دهد آن ها معتقد بودند با مرگ از میان نمی روند و ارواحشان بعد از مرگ باقی است.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

مراد شما چیست الان از رحلت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) 1400 سال می گذرد. در این 1400 سال آیا شده کسانی که به پیامبر (صلی الله علیه و آله) متوسل می شوند بگویند ما ایشان را عبادت می کنیم آن هایی که به امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) متوسل می شوند بگویند نعوذ بالله این عزیزان را عبادت می کنیم

حال در تاریخ اتفاقی افتاده و ما بیاییم این را ملاک قرار دهیم همان طور که این بت ها در گذشته آدم های صالحی بودند و مردم به آن ها متوسل می شدند بر این که بعد از توسل این ها را مثل بت بپرستند پس ما نباید به پیامبر و صالحین را توسل داشته باشیم شاید در آینده این ها به بت تبدیل شوند.

ببینید عزیزم! این ها یک سری تفکرات سلفی است برای این که اذهان مردم را مشوش کنند. وگرنه این عباراتی را که من امشب خواندم مثل آقای سمهودی سبکی قسطلانی و غیره حتی این افراد می گویند به صورت مستقیم از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) حاجت خواستن مشروع است مثلا ای پیامبر حاجت مرا بده مشکلم را حل کن. تشنه ام سیرابم کن .

بنده در یک از همین برنامه ها موارد متعدد را از کسانی که گرسنه یا تشنه بوده اند به قبر آن حضرت متوسل شدند و مستقیم از خود رسول خدا (صلی الله علیه و آله) طعام خواستند پیامبر (صلی الله علیه و آله) به خواب یکی از مسلمان ها آمده و برای آن شخص غذا آورده .

بنده از شما تشکر می کنم و از شما تقاضا دارم این بحث هایی که داشتیم را با دقت نگاه کنید و در جلسات آینده یک آیه از قرآن را بیان کنید که در آن کلمه دعا به معنای توسل آمده باشد. زمانی که قرآن به صراحت می گوید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ مایده / 35 یا نسبت به ملایکه و انیباء می گوید: أُولَیِکَ الَّذِینَ یَدْعُونَ یَبْتَغُونَ إِلَی رَبِّهِمُ الْوَسِیلَةَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ . اسراء / 57

نسبت به حضرت یعقوب (علیه السلام) می فرماید: یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِیِینَ . نسبت به نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ. در این جا استغاثه و توسل آمده. اما شما یک لفظ را که در خواندن و عبادت کردن مشترک است بیان کرده اید. بعد ما به این ها بگوییم که در قرآن یک توسل ممنوع داریم کم لطفی و کم مهری است.

بیننده: احمد از دماوند ـ اهل سنت

برای بنده سؤالی در خصوص همین مطالبی که عرض کردید مطرح شده مبنی بر این که حضرت علی (علیه السلام) توسل و وسیله را به ده چیز معنا کرده است. آیا ایشان نمی توانست بگوید که به من و فرزندانم و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) توسل کنید

سؤال دوم این که چرا همه مواردی که شفا می گیرند یا حاجت خود را می گیرند همه در خواب اتفاق افتاده از قرآن و سنت نیست مثلا شما می گویید فلانی به قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) متوسل شد خواب دید حاجت خود را گرفت. این ها ملاک نیست بلکه ملاک ما قرآن و سنت است. آیا از راه قرآن و سنت می توانید به ما پاسخ دهید

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

مگر ما در این چهل روز که در مورد توسل صحبت می کنیم غیر از قرآن و سنت چیزی گفته ایم

بیننده:

یک عالمی که 700 سال پیش یه غذایی خورده و خواب دیده در صورتی که قرآن کلام خداست. خداوند از حیض زن سخن گفته آیا نمی توانسته از شفاعت و توسل و استغاثه صحبت کند.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

بنده از حضرت عالی تعجب می کنم زمانی که قرآن می گوید: اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ تقوای پیشه کنید و بین خود و خدا واسطه قرار دهید. از این واضح تر به چه زبانی بگوید.

بیننده:

به نظر شما بنده باید سخن شما را که یک عالم هستید و کتاب خوانده اید قبول کنم یا این سخن حضرت علی (علیه السلام) را که شاگرد رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بود

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

شما که حضرت علی (علیه السلام) را قبول ندارید. حضرت علی (علیه السلام) در کجا گفته اند که متوسل نشوید

بیننده:

حضرت علی (علیه السلام) در نهج البلاغه توسل را به ده چیز معنا کرده. نمی دانم که خطبه 106 است یا 110. همه ایرانی ها هم نهج البلاغه دارند و آیه توسل را خوانده اند.

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

خطبه 235 نهج البلاغه زمانی که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از دنیا رفته اند و حضرت امیر (علیه السلام) به حضرت متوسل می شوند : بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی اذْکُرْنَا عِنْدَ رَبِّکَ وَ اجْعَلْنَا مِنْ بَالِک‏ ای رسول خدا! واسطه شوید و نزد خداوند ازما یاد کن و ما را فراموش نکن.

این هم نکته ای از نهج البلاغه در مشروعیت توسل بود.

بیننده:

منظور من این است که حضرت علی (علیه السلام) وسیله را برای مسلمانان به ده چیز معنا کرده است. این مورد را برای ما پیدا کنید که گفته باشد به من یا اولاد من یا به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) توسل کنید

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

امیر المؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) می فرماید: إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَی اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَی.... بهترین چیزی که می توان به آن توسل کرد این است.... شما همین را می گویید

شما فقط همین یک کلام را از حضرت علی (علیه السلام) را شنیده ای و سخنان بعد را نشنیده ای

بیننده:

من می گویم سخن حضرت علی (علیه السلام) را گوش کنم یا شما که 1400 سال بعد از ایشان هستید را گوش کنم

حضرت آیت اله حسینی قزوینی:

شما نه تابع بنده هستی و نه تابع امیر المؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) هستی. شما ابتدا بگو مذهب شما چیست اگر حنفی هستی بنده از حنفی ها بیاورم. مالکی هستی از مالکی ها بیاورم. شافعی هستی من از شافعی ها بیاورم.

بیننده:

پیامبر من نه امام شافعی است نه امام محمد حنبل بلکه پیامبر من محمد مصطفی (صلی الله علیه وآله) است. کتاب من قرآنکلام خداوند است .

مجری:

شما احکام شرعی خود را از چه کسی می گیرید اصلا شما به احکام شرعی عمل می کنید

بیننده:

احکام شرعی من با اصول دینم فرق می کند . احکام شرعی جزء فروع دین است.

شما زمانی که نمی توانید پاسخ یک سؤال را بدهید سعی دارید که مسایل را به فروع دین ربط دهید .

حضرت آیت الله حسینی قزوینی :

شما که نمی توانید بگویید حضرت علی (علیه السلام) چه فرموده اند. جمله ایشان را نمی دانی با این حال می گوید که امیرالمؤمنین (علیه السلام) توسل را به ده چیز معنا کرده به شما چه ارتباطی دارد شما می گویید ده معنا کرده چند مورد را بیان کنید تا ما پاسخ شما را بدهیم.

مجری:

یعنی ما اگر کلام امیر المؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) را در مورد توسل بیان کنیمشما توسل را می پذیرید

حضرت آیت الله حسینی قزوینی:

امیرالمؤمنین (علیه السلام) و ایمه معصومین (علیهم السلام) به صورت مفصل ده ها و صدها روایت را بیان کرده اند. از خود حضرت امیر (علیه السلام) بر این که به ما متوسل شوید.

کتاب البرهان فی تفسیر القرآن جلد 2 صفحه 292 امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) می فرماید: قرآن می گوید: وابتغوا الیه الوسیلة انا وسیلته من همان وسیله بین شما و خداوند هستم.

در مناقب آل ابی طالب (علیهم السلام) جلد 3 صفحه 75 می فرماید: انا و ولدی ذریته ...

از این واضح تر بیان کنند. بنده از خود نهج البلاغه بیان کردم که در خطبه 235 آمده: حضرت امیر (علیه السلام) بعد از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) متوسل می شود.

در خطبه ای هم که شما می گویید حضرت می فرمایند: که بهترین وسیله برای توسل این ده مورد است. آیا افضل دلیل بر این است که غیر افضل شرک است مثلا شما در کتاب های خود دارید که نماز عصر افضل الصلوات است یعنی نماز ظهر شرک و بت پرستی است نماز صبح شرک و بت پرستی است

قرآن به صراحت می فرماید: وابتغوا الیه الوسیلة. شما سخن قرآن را قبول نکردید با این که ادعا می کنید ملاکتان قرآن است. بعد عبارتی از حضرت علی (علیه السلام) و نهج البلاغه که به هیچ عنوان قبول ندارید را اصرار به اثبات آن دارید. در صورتی که حتی نمی دانید این عبارت در کجای نهج البلاغه است .

ان شاء الله ما یک برنامه توسل را از دیدگاه امامان و ایمه شیعه بحث خواهیم کرد. ما بیش از صد روایت از ایمه معصومین (علیهم السلام)‌ در خصوص توسل داریم که امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: شعار الحسین یا محمد و شعارنا یا محمد. نه تنها متوسل می شویم بلکه شعار ما توسل به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است.

برادر گرامی! شما نه قرآن خوانده اید و نه کلام ایمه (علیهم السلام) را می دانی فقط یک عبارتی را شنیده ای و همان را تکرار می کنید. مقداری توجه کنید. اگر خواب است علمای شما نقل کرده اند با آب و تاب نقل شده باز هم علمای شما نقل کرده اند. علمای شیعه که بیان نکرده اند.

اگر آقای قسطانی خواب خود را نقل می کند کاری به خواب ایشان نداریم مهم اثری است که بعد از آن خواب مشاهده شده است. آقای سبکی و سمهودی می گویند: توسل و استغاثه من فعل الانبیاء والمرسلین کار انبیاء و پیامبران بوده.

شما خواب را ملاک قرار بده. بلال بن حارث مزنی صحابی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به قبر حضرت متوسل شده و ایشان را در خواب می بیند. خواب خود را برای خلیفه دوم نقل می کند خلیفه دوم او را تحسین می کند و آن را تأیید می کند. شما بهتر متوجه می شویی یا خلیفه دوم

شما نه امیرالمؤمنین (علیه السلام) را قبول دارید و نه خلیفه دوم و نه صحابه و نه ایمه (علیهم السلام) را. شما فقط یک چیز هایی از این وهابی ها شنیدید . شما حتی نمی دانستی که احکام شرعی خود را از کجا می گیری ما از علما بزرگ اهل سنت از حنفی مالکی حنبلی و شافعی توسل به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با استناد به آیه 64 سوره نساء را مطرح کردیم. یعنی همه این علما مشرک بودند یعنی همه این ها از قرآن بی خبر بودند این کسی که آیه قرآن را برای توسل به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) تفسیر کرده اند همه اشتباه کرده اند

برادر عزیز! این دنیا ارزش ندارد به والله در اولین لحظه که پا به آن دنیا بگذارید پشیمان می شوید. انکار توسل که خود ابن حجر هیثمی می گوید: انکار توسل کفر است و اجماع علمای اسلام بر مشروعیت توسل به قبر رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است.

در این جا ادعای اجماع می کند یعنی کسی که اجماع را انکار کند کافر است.

این خطبه ای را که شما گفتید خطبه 110 و نامه 37 نهج البلاغه است که امیدوار هستم مطالعه کنید و ان شاء الله شک و شبهه شما هم در این رابطه رفع شود. البته هم بنده و هم خانم های کارشناس شبکه به صورت مفصل این خطبه را بیان و در باره آن توضیحات کافی را بیان نموده اند .

إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَی اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَی الْإِیمَانُ بِهِ وَبِرَسُولِهِ وَالْجِهَادُ فِی سَبِیلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَامِ وَکَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ وَإِقَامُ الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ وَإِیتَاءُ الزَّکَاةِ فَإِنَّهَا فَرِیضَةٌ وَاجِبَةٌ وَصَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَابِ وَحَجُّ الْبَیْتِ وَاعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَیَرْحَضَانِ الذَّنْبَ وَصِلَةُ الرَّحِمِ فَإِنَّهَا مَثْرَاةٌ فِی الْمَالِ وَمَنْسَأَةٌ فِی الْأَجَلِ وَصَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُکَفِّرُ الْخَطِییَةَ وَصَدَقَةُ الْعَلَانِیَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِیتَةَ السُّوءِ وَصَنَایِعُ الْمَعْرُوفِ فَإِنَّهَا تَقِی مَصَارِعَ الْهَوَان‏.

افضل این است که زمانی که توسل می کنیم به اعمال صالح توسل کنیم یعنی این که بهتر است که انسان خود را بسازد و گناهی در زندگی انجام نشود ایمان جهاد اخلاص نماز زکات ما به اندازه ای در سطح بالا باشد که بتوانیم خودمان واسطه دیگران باشیم. نه این که خودمان واسطه داشته باشیم. امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) می فرماید که بهترین چیز که می توان به آن توسل کرد ایمان به خداست. ما که منکر این مسیله نیستیم. ربنا آمنا فغفر لنا ذنوبنا .

شرح نهج البلاغه خطبه 110

افضلیت یک چیزی باعث کفر چیز دیگر نمی شود. مثلا همان مثالی را که بنده زدم. که نماز عصر افضل از همه نماز ها است یعنی باعث می شود که نماز ظهر ما کفر شود.

مثلا خلیفه دوم نقل می کند :

وَالَّتِی یَنَامُونَ عنها أَفْضَلُ من التی یَقُومُونَ.

کسانی که نماز تراویح نمی خوانند و می خوابند افضل از آن هایی است که نماز تراویح می خوانند .

بخاری صحیح بخاری حدیث 2010

شما به این حدیث عمل می کنید. در این جا هم کلمه افضل دارد.

خدایا تورا قسم می دهیم به آبروی محمد و آل محمد سوگند می دهیم فرج مولایمان حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه) را هر چه سریعتر نزدیک بفرما.

ما را از یاران ویژه آن حضرت قرار دهید .

رفع گرفتاری از همه گرفتاران بگردان .

مجری:

ممنون و سپاسگذاریم از حضرت استاد که وقت خود را به ما دادند و هم چنین از شما بینندگان عزیز که تا این لحظه با ما همراهی کردید هم تشکر و قدردانی می کنیم



موسسه حضرت ولیعصر(عج)