سؤال: برخی از تفسیر و تحلیلها پیرامون حدیث «إنَّ فاطِمَة علیهاالسلام صِدِّیْقَةٌ شَهِیْدةٌ» را خواندم و دیدم اگر بر آن باشیم که از واژه «شَهِیْدةٌ» در این روایت، معنی فقهی آن را بگیریم، که نادرستی آن روشن است؛ چراکه شهید با احکام ویژهاش در فقه، کسی است که در میدان نبرد کشته شود، امّا اگر بر آن باشیم که از واژهی «شَهِیْدةٌ» معنای تشبیهی و همانندی در پاداش را بگیریم، زن نیز اگر در حال عادت ماهانه و به دنیاآودن فرزند از دنیا برود، در این معنا و پاداش آن مشترک است، و در نتیجه افتخار و عظمتی برای زهرا علیهاالسلام نیست که در این ردیف قرار گیرد و گفته شود که: «إنَّ فاطِمَة علیهاالسلام صِدِّیْقَةٌ شَهِیْدةٌ»؛ بنا براین، تنها این معنا میماند که منظور از معنی واژهی «شَهِیْدةٌ» همان معنای برتر و مرتبه والایی باشد که سرور بانوان دو عالم در ردیف پیامبران و صدِّیقین و شهیدان و گواهانی قرار گیرد که گواه و الگوی مردم هستند، امّا دریافت این مفهوم از واژه «شهید» با استدلال به این حدیث ممکن نیست، چراکه واژه شهید و شهیده در معنا و مفهوم اعمّ از مدّعاست.
جواب: شهید به معنی کسی است که در راه دفاع از حق به وسیله شمشیر یا سلاح و یا وسیله دیگری که بر او بزنند و کشته شود. چنین کسی اگر در میدان نبرد کشته شد، حکمی از احکام فقه به او اختصاص دارد و آن عدم نیاز به غسل است. و با اینوصف، آیا کسی میتواند چنین پندارد که امیرمومنان بهخاطر آنکه در میدان نبرد کشته نشد، شهید نیست؟ اما استناد مرگ فاطمه علیهاالسلام به زدن آن حضرت با تازیانه و فشردن میان در و دیوار، واقعیت غمباری است که روایات رسیده در این مورد بسیار است. در این باره به «کامل الزّیارات» و به خبر «حمّاد بنعثمان» از امام صادق بنگرید که میگوید: در سفر معراج پیامبر، به هنگام گزارش از آینده امّت، به آن حضرت گفته شد: امّا دخترت زهرا علیهاالسلام، پس از رحلت تو، مورد ستم قرار خواهد گرفت. او را در حالی که باردار است، خواهند زد و او جنین خود را بر اثر آن ضربات ظالمانه خواهد افکند و به شهادت خواهد رسید! «وَ امّا إبْنَتُکَ فاطِمَة فَتُظْلَم وَ هِیَ....». (کامل الزِّیارات/ ص ۳۳۳.)
به نقل از سایت خبر رسانی آیت الله سید محمد صادق روحانی
شیعه نیوز