بررسی و نقد عقیده وهابیت پیرامون بنای بر قبور

وهابیت و سلفی گری می گوید: 
ساختن هرگونه بنا و گنبد و بارگاه بر روی قبور بدعت و عملی حرام و شرک آلود و نشانه ی مرده پرستی است و از این رو باید با تخریب قبرها و نشانه های مرده پرستی با شرک مبارزه کرد. 
سید ابوالفضل برقعی در مقدمه کتاب (خرافات وفور) می نویسد: 
((یکی از بدعت هایی که هزاران بدعت در آن مندرج است و اکثر ملت ما به آن مبتلا و دلخوش گردیده و عمر و امال خود را بر آن صرف کرده اند زیارت قبور و توجه به ان است)).

نقد و بررسی:
۱ - آیه الله سید محسن امین در کتاب کشف الارتیاب از صفحه ۳۰۶ به بعد بحثی تاریخی را در باب این که بنای بر قبور وجود داشته وامر مذمومی نبوده است مطرح کرده است . در بعضی مواقع مرده ها را در اتاقی دفن می کرده اند و بر روی آن بنا ایجاد می شده است. لذا حرمت بنای قبور وجود نداشته است. شما به لحاظ تاریخی نیز مشاجرات کلامی پیرامون قبر سازی مشاهده نمی کنید. این سیر بحث به ما نشان می دهد که بدعتی صورت نگرفته است. درصورتی که در طول تاریخ چنین دعواها یی برای پاره ای از مطالب داشته ایم. بعنوان نمونه، در بحث خلق قرآن (حادث یا ازلی بودن قرآن) حتی امثال احمد ابن حنبل و یا برخی دیگر از علمای عامه به جرم اعتقاد به مخلوق بودن قران (در مقابل ازلی بودن) به زندان افتاده اند. 
۲ - مگر بناهایی که در قدیم احداث می شد چه استحکامی داشته که ما توقع سالم ماندن در طی قرون متمادی از آنها داریم؟ و اگر اکنون چنین ساختمان هایی نباشد آیا دلیل بر نبود ابتدایی آن است؟
۳ - در کتاب کشف الارتیاب از قبور حضرت داود و حضرت ابراهیم در مصر یاد می شود که حضرت موسی آنها را در بیت المقدس و در بلد الخلیل و شهر الخلیل دفن می کند بطوریکه در زمان فتح فلسطین توسط خلیفه دوم بناهای مجلل با سنگ های عظیم داشتند و در زمان فتح فقط درب آنجا را مسدود کردند و خود قبر و بناها در همان جا باقی ماند و کسی دستور تخریب آن ها را نداد. اگر قبر سازی مثل خیلی از کارهایی که اهل کتاب انجام می دادند بدعت بود و یا حرمت داشت قطعا این گونه برخورد نمی کردند. با توجه به اینکه عمر شخصی خشن وبه ظاهر سخت گیر بود و اگر چنان چه ساختمان روی قبر اشکال داشت حنما آن را خراب می کرد.

۴- حجره نبوی که از قبل روی قبررسول خدا (ص) بوده یا اینکه بعدا بنا شده به هر حال مورد باز سازی قرار گرفته و توسعه یافته است و وجود مسجد بر روی قبر حضرت حمزه در قرن دوم از جمله دلایلی است که نشان می دهد قبر سازی و بنای قبور در قرون اولیه مشکلی نداشته است. قبر عباس عموی پیامبر داخل بیت عقیل بوده است. قبر ابراهیم فرزند رسول خدا (ص) نیز در دار محمد بن زید بن علی بوده است.

قبر سعد معاذ در دار ابن الخصم بوده و حتی قبه و گنبد هم داشته است و در زمان عمربن عبدالعزیز قبر سعد بن معاذ دارای گنبد و قبه بوده و این مطالب را می توان در کتاب (وفاء الوفاء) سمهودی) یکی از علمای اهل تسنن متوفی ۹۱۱ هجری قمری) مشاهده کرد.
۵ - مرحوم آیه الله امین در کتاب کشف الارتیاب در رابطه با سیره صحابه در این موضوع بحث مفصلی را مطرح کرده و گفته است که حجره بر روی قبر پیامبر (ص) از کجا شروع و چگونه ساخته شده است؟ بنابر آن چه که مشهور است این حجره در منزل عایشه بوده و عایشه یک حایطی برروی قبر ساخته و در همان جا نیز قبر پدرش و خلیفه دوم قرار دارد و خود عایشه در آن جا زندگی می کرده و نماز می خوانده است. در زمان بنی مروان و بنی امیه این منزل توسعه یافته و حجره ای بر روی قبر رسول خدا (ص) بنا شده و ضریح مشبک نیز بر روی آن قرار داده شده است.
۶ – یکی از عللی که باعث شده تا قبر انبیاء‌ معلوم نباشد آن است که اکثر مردم با انبیاء‌ خود درگیر بوده و اختلاف داشتند و آنها را می کشتند و حال شما از افرادی که خود پیامبر را کشته و یا وسط درخت گذارده و ارّه کرده اند، مقبره می طلبید؟ بدیهی است در شرایطی که دشمنان انبیاء خود انبیاء را به خاطر دشمنی با آنها از بین می بردند و اگر می توانستند گنبد و بارگاه آنها را هم خراب می کردند. در نتیجه می توان گفت که یکی از دلایل گنبد و بارگاه نداشتن انبیاء دشمنی خود مردم با آنها بوده و اکثر مردم با انبیاء و پیامبران مخالف بودند.

۷ - دوستان انبیاء پس از مرگ ایشان، آنها را به خاطر بی حرمتی دشمنان مخفیانه دفن می نمودند. و اگر دوستان پیامبران بعد از کشته شدنشان می خواستند آنها دفن کنند، این عمل را پنهانی انجام می دادند تا به جسد آنها بی حرمتی نشود. بنا بر این مردم مخالف انبیاء بودند و لذا بعداز مرگ آنها گنبد و بارگاه برای آنها نساختند. بعنوان مثال، اگر فرعون دستش به موسی (ع) می رسید، به نظر شما به خاطر عملکرد موسی او را جانشین خود می کرد و یا اینکه او را می کشت؟ و آیا دستور می داد روی قبر حضرت موسی (ع) گنبد و بارگاه درست کنند؟! آیا حاکم وقت با حضرت عیسی (ع) چه می کرد؟ اگر واقعا عیسی کشته شده بود او را با سلام و صلوات دفن می کردند و روی قبر او بقعه ای درست می کردند؟ قطعا دشمنان رو درروی انبیاء, در صدد تخریب و نفی آثار و مظاهر انبیاء، ازجمله گنبد و بارگاه آنان بوده اند.
۸ - چرا قبر حضرت امیرالمؤمنین (ع) مخفی شد؟، آیا به خاطر این که مردم روی قبر ایشان بقعه ای نسازند یا از ترس اینکه بی حرمتی به جسد حضرت صورت نگیرد؟ مردم که علی الظاهر دوست امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بودند و اگر امام می فرمود بقعه نمی خواهیم بسازیم، آیا کسی بدون اذن امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) بقعه می ساخت؟! در قضیه امام حسن (ع) با معاویه معلوم می شود که دشمنان ایمه بیشتر از دوستانشان بود. اگر هم به این واقعیت تاریخی برخورد کنیم که اصحاب و دوستان امام حسن (ع) و امام حسین (ع) کوشش جدی برای ساختن بارگاه و گنبد نکرده اند، دلیلش حفظ حرمت جنازه های این بزرگواران و خفقان ظالمانه بنی امیه و بنی عباس بوده است 
۹ - دلیل دیگر آن است که بعضی از انبیاء قوم خود را نفرین کردند و خدا قوم آنها را قبل از خودشان از بین برد مانند قوم لوط و ثمود. حال شما انتظار دارید مرده ها بعد از درگذشت انبیاء برایشان گنبد و بارگاه درست کنند؟

۱۰ - قبر حضرت امیر علیه السلام را هارون پیدا کرد و متوکل می خواست آن را خر اب کند. همچنین قبر امام حسین(ع) را آب انداخته و شخم زدند. 
علت مخفی بودن قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) چیست؟ 
مخفی بودن قبر ایشان به این دلیل بود که دیگران دوست آنها نبوده و خاین بودند و حقوق آنها را غصب کرده بودند. حضرت امیر علیه السلام نیز دستور داده بود جسد مرا به نیستان ببرید و دفن کنید. معاویه اکثر یاران حضرت را ترور کرد و خیلی راحت از او بر می آمد که جسارت به جسد حضرت بکند. او که دین نداشت. 
حضرت علی علیه السلام می دانست که معاویه و بنی امیه به جنازه او بی احترامی می کنند. مگر به جنازه امام مجتبی علیه السلام چنین نکردند؟
قبور انبیاء(ع)‌ نیز به خاطر دشمنانشان مخفی بوده است.
۱۱ - روی قبرامام حسین علیه السلام بنای عالی مشیّدی بوده و در زمان متوکل آن را خراب کرده و در آنجا کشاورزی کردند ؛ مسلمانان این عمل متوکل را قبیح دانسته اند و برای این کار شعر سروده اند و چنانچه کار او درست بود باید در شأن او شعر می سرودند و او راتشویق می کردند و حداقل اگر اورا تشویق نمی کردند مخالفت با متوکل هم نمی کردند.
۱۲ - در عهد خلفای عباسی موارد زیادی هست که بناء بر قبور می کرده اند. حال اگر بناء سازی امری خلاف بوده است، چگونه این کار را طلب می کردند. و حتی مأمون بقعه ای برای خود درست می کند و امام رضا (علیه السلام) را هم در همان جا می آورد و دفن می کند.
نتیجه: 
این مطالب تاریخی نشان می دهد که قبر سازی بدعت نبوده و سخن سید ابوالفضل برقعی با واقعیت های تاریخی سازگاری ندارد.

 



وبلاگ قرآنیان