بدعت ابوبکر در تعیین خلیفه

اگر شما (آقایان اهل سنت) می‏گویید پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله وسلّم) خلیفه معیّن نکرد و تعیین آن را به عهده مردم گذاشت؛ پس این کار حضرت، حقّ و به صلاح امّت و تضمین کننده هدایت مردم بود، و بر همه واجب است از او متابعت کنند؛ چون کار او باید برای تمام خداجویانی که معتقد به قیامت هستند، الگو باشد: زیرا آیه قرآن می گوید:

لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا. (۱)
یعنی: قطعا برای شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقی نیکوست برای آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد می‏کند.

بنابراین، کار ابوبکر که خلیفه معیّن کرد بر خلاف سنّت پیامبر (ص) و موجب ضلالت امّت شد.

و هم ‏چنین کار عمر که تعیین خلافت را به عهده شورای شش ‏نفره نهاد نیز برخلاف سنت پیامبر (ص) و سیره ابوبکر بود.

و اگر چنانچه بگویید کار ابوبکر و عمر به صلاح امّت بود، پس باید ملتزم باشید که کار رسول اکرم (ص) صحیح نبوده است، نستجیر باللَّه من ذلک.‏(۲)

با این تناقض چه کنیم؟ شما بما بگوپید!
______________________

پی نوشت ها

[1] - احزاب (33): آیه 21

[2] - ر. ک: المناظرات فی الإمامة، ص 246 و 259 ؛ قصص العلماء: 391 ؛ مناظره شیخ صدوق با ملک رکن الدولة و مناظره مأمون با علمای اهل سنّت.