اگر حق با مولا علی علیه السلام است …

یکی از مسایل مورد اختلاف بین مسلمانان، شیوه ی قرایت کردن « بسم الله الرحمن الرحیم » در نماز است. شیعیان در تمام نمازها، چه نمازظهر و عصر که باید با صدای آهسته خوانده شوند، چه نماز صبح، مغرب وعشا که باید با صدای بلند خوانده شوند، «بسم الله الرحمن الرحیم» را با آوای بلند (جهر) قرایت می کنند. (1)

در طرف مقابل، اهل سنت هستند که گروهی ازآنان بلند گفتن « بسم الله الرحمن الرحیم » را واجب نمی دانند وگروهی، بلندگفتن این آیه ی شریف را بدعت می دانند، و گروهی از اساس، خواندن این آیه درنماز را لازم نمی دانند، که تفصیل این نظرات درکتب فقهی اهل سنت وجود دارد. (دوستانی که به مکه و مدینه مشرف شده اند، یا نماز جماعت اهل سنت را شنیده اند، می دانند که امام جماعت پس از تکبیرة الاحرام، معمولا بدون گفتن بسم الله الرحمن الرحیم، شروع به قرایت حمد و سوره می کند.)

فخر رازی یکی از مشهورترین و برجسته ترین علمای اهل سنت است. این عالم بزرگ، در زمینه ی حکم قرایت « بسم الله الرحمن الرحیم » می نویسد:

به تواتر ثابت شده که علی بن ابیطالب رضی الله عنه در نماز « بسم الله الرحمن الرحیم » را با صدای بلند قرایت می کرده است، و هر کس در دین اش از علی بن ابیطالب پیروی کند، هدایت یافته است، چون پیامبر علیه السلام فرموده است: خداوندا! علی هرجا قرار گرفت، حق را با او قرار ده. (2) (3)

گرچه اکنون در صدد نقل فتاوای اهل سنت در مورد حکم « بسم الله الرحمن الرحیم » نیستم، همچنین سابقه ی تاریخی طرح این بحث فعلا مورد نظر نیست، ولی مدت هاست که سوالی از این عالم بزرگ اهل سنت ذهن مرا به خود مشغول کرده است:

جناب فخر رازی! شما که در مورد یک حکم فرعی فقهی به نظر امیرمومنان علی علیه السلام، توجه ویژه می کنید و در این راه به حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم استناد می نمایید، چگونه است که در مسیله ی اصلی و اساسی خلافت رسول الله صلوات الله علیه وآله، از نظر حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام پیروی نمی کنید؟ شما که تصریح پیامبر گرامی اسلام علیه وآله السلام را در مورد حقانیت همیشگی امیرمومنان علی علیه السلام می دانید، چرا به این حق در موضوع جانشینی رسول اکرم صلوات الله علیه وآله توجه نکردید؟ آیا حقانیت حضرت امیرالمومنین علیه السلام تنها در مسایلی است که به بنیان مذهب اهل سنت لطمه وارد نکند؟ چه جوابی برای امروزیان دارید؟!

———————————————————————-

پی نوشت ها:

1- بنابر روایات شیعی، حضرات ایمه علیهم السلام تاکید خاصی بر بلند خواندن « بسم الله الرحمن الرحیم » در نماز دارند و این کار را یکی از علایم مومن دانسته اند، لذا لازم است شیعیان این موضوع را رعایت کنند.

2- پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: رحم الله علیا (علیه السلام)، اللهم ادر الحق معه حیث دار. برخی از منابع اهل سنت که این حدیث را نقل کرده اند:

الف- مستدرک حاکم، جلد3، صفحه125

ب- جامع ترمذی، جلد2، صفحه213

ج- کنزالعمال، متقی هندی، جلد6، صقحه157

و بسیاری منابع دیگر…

3- تفسیر فخر رازی، جلد1، صفحه111

حیدر حسینی وبلاگ « بیایید بیشتر بدانیم



وبلاگ « بیایید بیشتر بدانیم