پاسخ ۱: این ادعای قرطبی که بدنبال آن میگوید خدا روافض را رو سیاه کند که میگویند پیامبر بعضی از موارد وحی را پنهان می‌نمود! یک ادعا ی بی اساس است و تهمت و افترا است چون در میان شیعه کسی وجود ندارد که چنین سخنی گفته باشد.بلکه اعتقاد شیعه این است پیامبر گاه برای ابلاغ امری به مردم دنبال فرصت مناسب بود و هرگز شیعه اعتقاد ندارد که پیامبر امر خدا را مخفی می‌نمود.و اگر در آیه بیان شده است که اگر ابلاغ نکنی و یا کوتاهی در ابلاغ صورت گیرد تمام زحمات رسالت از بین مرود منظور اهمیت این ابلاغ ولایت است چرا که رسالت بدون پشتیبانی ولایت و امامت و خلافت مثل این است زحمات قبلی هم اثری ندارد. البته پیامبر به بهترین وجه و روشنترین راه ابلاغ ولایت را در غدیر غم انجام داد و از مردم براین ابلاغ اقرار گرفت.

پاسخ ۲: در بین مفسرین وعلما اهل سنت عده ای این نسبت را به پیامبر داده اند که چون معنای این آیه این است که ((اظهار کن تبلیغ را)) چون که آن حضرت در اول اسلام از خوف مشرکین تبلیغ خود را مخفی می‌نمود ودر این آیه امر اظهار شده است. ابن کثیر در ((البدایه و النهایه)) روایت می‌کند از ابن عباس از امام عل (علیه السلام) که پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) در وقت نزول آیه تبلیغ فرمود: اگر با قوم خود در میان بگذارم از آنان حرکت نا خوشایندی خواهم دید صبر کردم جبرییل نازل شد و گفت:یامحمد, اگر آنچه را که خدایت به تو دستور داده انجام ندهی تورا به آتش عذاب خواهد نمود۲ بنابر این اعتقاد برخی از اهل تسنن چنین است نه هیچ یک از شیعیان. پاسخ سوم: اشاره آیه ((وان لم تفعل فما بلغته رسالته)) میتواند این باشد, که ایاک اعنی واسمعی یاجاره, یعنی سخن آیه با پیامبراست, ولی منظورش اطرافیان پیامبر است زیرا خدا می‌داند که پیامبر مطیع بدون چون چرای اوامر اوست, اما برای اینکه ارزش انتصاب علی (علیه السلام) به امامت را به همه بفهماند, ارزش ابلاغ ولایت او را برابر با کل زحمات رسالت قرار میدهد. چنانچه پیامبر به همسر خود ام سلمه مفرماید: اگر بندهای هزار سال بعد از هزار سال دگر بین رکن مقام خدا را عبادت کند و با دشمنی علی (علیه السلام) بمیرد روز قیامت اورا به رو در آتش جهنم می‌افکنند.۳

 

پی‌نوشت‌ها:

۱- تفسیر قرطبی /ج۶/ص۲۴۳ ذیل آیه

۲- البدایه ی النهایه /ج۳/ص۲۹ باب الامر با بلاغ الرساله

۳- مناقب خوارزمی /ص۴۴

 

/



سایت فطرت