آیا نماز گزاری و دعا در کنار قبور اولیا و صلحا و یا قبر پیامبر(ص) اشکال دارد؟

در پاسخ این پرسش باید گفت:

‏ الف - آیه شریفه { وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوکَ...} دلالت بر رجحان دعا در کنار قبر پیامبر(ص) دارد، چون کلمه «جَاءُوکَ» هم شامل زمان حیات است و هم شامل زمان رحلت.

‏ ب - فاطمه زهرا(س) هر هفته - روز جمعه - کنار قبر حضرت حمزه حضور می‏یافت و در آنجا نماز می‏گزارد و گریه می‏کرد.
حاکم‏نیشابوری گوید: راویان این حدیث همگی ثقه هستند.
مستدرک حاکم، ج 1، ص 377.

‏ ج - سیره مسلمین بر این بوده است.
* ابن خلکان می‏گوید: سیده نفیسه، دختر حسن بن زید بن الحسن بن علی (ع) در محله‏ای به نام «درب‏السباع» به خاک سپرده شده و قبر او - در مصر معروف به استجابت دعا است و بسیار هم مجرب است.
و فیات الاعیان، ج 5، ص 424.
* شافعی نیز مکرّر به زیارت قبر ابو حنیفه می‏رفت و دو رکعت نماز می‏گزارد.
تاریخ بغداد، ج 1، ص 123.
* زهری هم درباره دعا کنار قبر معروف کرخی مطالبی را نقل کرده است.
سیر اعلام النبلاء، ج 9، ص 343.
‏ * جزری نیز راجع به قبر شافعی چیزهایی را نقل می‏کند.
الجواهر المضییه، ج 1، ص 461.




سایت فطرت