آیا علمای مذاهب چهارگانه، درباره تبرّک و یا مس منبر و قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و یا قبور صالحین، نظر مثبت دارند؟
آری، از احمد بن حنبل رییس مذهب حنابله، و رملی شافعی و محبالدین طبری و ابو الصیف یمانی - یکی از علمای بزرگ مکه و زرقانی مالکی و عزامی شافعی و دیگران نقل شده است، که تفصیل آن به این شرح است:
۱ - عبداللّه، فرزند احمد بن حنبل میگوید: از پدرم پرسیدم: مسّ منبر رسولاللّه و تبرّک با مس آن، و بوسیدن و یا مس و متبرّک شدن به قبر شریف و یا بوسیدن آن به قصد ثواب، چه حکمی دارد؟ پدرم گفت: هیچ اشکالی ندارد.
الجامع فی العلل و معرفة الرجال، ج۲، ص۳۲ ؛ وفاءالوفا، ج۴، ص۱۴۱۴.
۲ - رملی شافعی میگوید: تبرّک به قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و یا عالم و یا اولیا جایز است و بوسیدن و استلام آن ایرادی ندارد.
کنز المطالب، ص۲۱۹.
۳ - محب الدین طبری شافعی گوید: بوسیدن قبر و دست گذاشتن روی آن جایز است و سیره و عمل علما و صالحان بر آن است.
اسنی المطالب، ج۱، ص۳۳۱.
۴ - از نظر تاریخی ثابت شده است که مردم از خاک پاک قبر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت حمزه بلکه از کلّ مدینه به عنوان تبرک بر میداشتند و روایاتی هم وارد شده که تربت مدینه شفای هر دردی است و امان از جذام و صداع.
از جمله زرکشی میگوید: تربت قبر حمزه از منع برداشتن خاک حرمین، استثنا شده است؛ زیرا اتفاق همگان بر جواز نقل آن برای معالجه صداع است.
وفاء الوفا، ج۱، ص۶۹.
ابو سلمه از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل میکند: «غُبارُ الْمَدِینَةِ یُطْفِی الْجذام».
ابن اثیر جزری از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده:
«وَالَّذی نَفْسِی بِیَدِهِ إنَّ فی غُبارِها شِفاءٌ مِنْ کُلِّ داءٍ».
«سوگند به کسی که جان من در دست اوست، غبارِ خاک مدینه شفای از هر دردی است.»
سمهودی مینویسد: روش صحابه و دیگران این بود که از خاک قبر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) برمیداشتند
وفاء الوفا، ج۱، ص۵۴۴.
سایت فطرت