آخرین پیامبر خدا علیه وآله السلام در کتب اهل سنت

عید سعید مبعث، فرصتی است تا به بازخوانی عقاید اهل سنت درباره آخرین فرستاده ی الهی، حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم بپردازیم. بررسی معتبرترین منابع اهل سنت ما را به نتایج تکان دهنده ای می رساند که خود بخشی جداگانه می طلبد. برای شروع لازم است موضوعی که در سال های اخیر نیز تنش زا گردید، گزارش شود.

شیعیان رسول اکرم علیه وآله السلام را در تمام امور زندگی، اعم از زندگی عادی و دریافت و ابلاغ وحی الهی، معصوم و دور از اشتباه می دانند، اما اهل سنت نبی گرامی اسلام صلوات الله علیه وآله را فقط در دریافت و ابلاغ وحی دارای عصمت می دانند. حتما ماجرای سلمان رشدی و کتاب معروف اش، آیات شیطانی را شنیده ا ید. آیا می دانید مطالب این نویسنده که توهین آمیزترین مطالب در مورد رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم بود، ریشه در معتبرترین کتب اهل سنت دارد و پیش از وی در منابع اصلی اهل سنت نقل شده است؟ برای آن که این مطلب در حد یک ادعا باقی نماند، به این نقل دقت فرمایید، نقلی که روشن می سازد، اهل سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم را حتی در دریافت و ابلاغ وحی الهی نیز معصوم نمی دانند؛

از سعید بن جبیر نقل شد که گفت: پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) این آیات را تلاوت فرمود: أفرأیتم اللات و العزی* و منات الثالثة الاخری* (1) پس شیطان این گونه بر زبان ایشان جاری کرد: تلک الغرانیق العلی و شفاعتهن ترتجی. (2) پس مشرکان از این مطلب شادمان شدند و گفتند: او از خدایان ما یاد نمود. پس جبرییل نزد رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) آمد و گفت: کلام خدا را بر من بخوان! پس زمانی که پیامبر (صلوات الله علیه وآله) کلام خداوند را بازگو نمود، جبرییل گفت: این جمله آخر را من برای تو نیاورده ام، این جمله از شیطان است. (3)

به روشنی پیداست که در کتب اهل سنت چه نسبت دهشتناکی به حضرت خاتم الانبیا علیه وآله السلام داده شده است و ایشان را تحت تاثیر دشمن قسم خورده بشر، شیطان معرفی کرده اند. جالب این جاست که اهل سنت می بینند در ابتدای سوره ای که آیات فوق در آن قرار دارد، به صراحت سخن از این مطلب است که « آنچه می گوید چیزی جز وحی که بر او نازل شده، نیست » (4) در این حال آیا شرم آور نیست که چنین دربرابر تصریح خداوند در قرآن مجید موضع می گیرید و آن را در معتبرترین کتب خود نقل می کنید؟

این روایات و احادیث از کجا آمده است؟ آیا وقت آن نیست که دست از لجاجت بردارید و به راستی و درستی اهل سنت و عامل به فرامین خداوند متعال شوید؟ آیا غیر از این است که این احادیث با هدف توجیه زشت کاری های خلفا و اشکالات رفتار آنان در کتب شما وارد شده است؟ آیا نتیجه ی این روایات جز این است که اگر خلفا دچار اشتباهات فراوان شده اند، پیامبر خدا صلی الله علیه وآله وسلم نیز اشکالات فراوانی داشته اند؟ آیا حکم ارتداد مخصوص سلمان رشدی است، یا بزرگترین دانشمندان اهل سنت را نیز دربرمی گیرد؟ شما راچه می شود، چگونه حکم می کنید؟ (5)

————————————————————————

پی نوشت ها:

1- سوره نجم، آیه 19و20

2- معنی این عبارت: این سه مرغان بلند پروازی هستند که به شفاعت آنان امید می رود.

3- برخی منابع این مطلب از کتب اهل سنت:

الف- صحیح مسلم، جلد2، صقحه88

ب- مسند احمد، جلد1، صقحه443

ج- درالمنثور، سیوطی، جلد4، صفحه 368

د- تاریخ طبری، جلد2، صفحه76

هـ- الکامل فی التاریخ، جلد2، صفحه77

و- تاریخ طبرانی، جلد12، صفحه42

ز- مجمع الزواید، هیثمی، جلد7، صفحه 115

ح- سنن الکبری، جلد2، صفحه314

و بسیاری منابع دیگر…

4- سوره نجم، آیه 4

5- سوره صافات، آیه 154

حیدر حسینی از وبلاگ « بیایید بیشتر بدانیم



وبلاگ « بیایید بیشتر بدانیم