خداوند در قرآن, گرفتن اولیایی جز خدا راکفر محسوب فرموده است. چگونه شیعه عقیده دارد که پیامبر بر همه ولایت دارد؟ توضیح: در آیه ی ۱۰۲ سوره ی کهف آمده است: افحسب الذین کفروا ان یتخذوا عبادی من دونی اولیاء. یعنی آیا کفار گمان دارند که بندگان مرا از غیر من برای خود اولیا بگیرند؟ پاسخ: ۱- این آیه متوجه مردمانی است که بدون فرمان و اذن و تعیین پروردگار برای خود اولیایی می گیرند. در این آیه توبیخ و سرزنش متوجه مردمانی است که از پیش خود بدون فرمان و اذن پروردگار اولیایی برای خود می گیرند. یعنی آیا کفار گمان دارند که بندگان مرا بدون امر, اجازه و تعیین من برای خود اولیا بگیرند. ۲- قرایت دیگر ادامه ...

آیا انتخاب مفضول به جای فاضل در انتخاب ابوبکر برخلافت با حضور علی (ع) اعتقاد شیعه است یا اهل سنت؟ پاسخ ۱: اهل سنت انتخاب مفضول بر فاضل را صحیح می دانند! نه شیعه! -سخن بزرگان اهل سنت ازجمله ابن ابی ابی الحدید در نادیده گرفت حکم عقل و شرع و عرف مشهور می باشد که گفته است: ((الحمد لله الذی قدم المفضول عل الفضل)) ۱ ((شکر خدا براین که پست را برتر و افضل مقدم داشت)) غافل از آنکه در این کار, ضمن رضایت برعمل خلاف گروهی نسبت ظلم و عمل کرد غیر عقلانی به خدا را روا دانسته است. -ابن حجر در صواعق المحرقه می گوید: (((ان اهل السنه اجمعو اعلی صحه امامه المفضول مع وجود الفاضل)))۲ ((اهل سنت براین امر ادامه ...

چرا شیعه میگوید امام رضا شیر پرده را زنده کرد ؟توضیح:در بخش نودم دعای جوشن کبیر چنین آمده است: « یا من لا یخلق الخلق الا هو: ای کسی که غیر از او موجودات را خلق نمی کند. » پس چگونه شیعه عقیده دارد که مثلا امام رضا شیر را خلق کردند؟پاسخ ۱: « خلق » به معنای مورد استشهاد مستشکل نیست.ممکن است مراد از کلمه ی « الخلق » تمام خلایق در مقابل خالق باشد یعنی این واژه همه ی مخلوقات را در برگیرد و در این صورت واضح است که خلق کردن تمام ما سوی الله منحصر است در پروردگار.پاسخ ۲: منظور از « خلق », نوع خاصی از خلقت می باشد.ممکن است مراد از خلق کردن, خلق (خلق از هیچ چیز که خلق اختراعی و ابداعی گفته می شود) باشد. ادامه ...

چرا اعتقاد شیعه در ولایت تکوینی با آیات قرآن منافات دارد ؟ مثلا شیعه اعتقاد دارد که روزی مردم از طریق ایمه است. چرا؟ توضیح: در چند آیه خداوند متعال خود را به کلمه ی شریفه ی « خیر الرازقین » توصیف فرموده است. مانند آیه ی ۱۱۵ سوره ی مایده و آیه ی ۵۸ سوره ی حج و آیه ی ۷۵ سوره ی مؤمنون و آیه ی ۱۱ سوره ی جمعه و در دعای جوشن و غیره هم آمده است: « یا خیر الرازقین: ای بهترین روزی دهندگان.» همچنین در آیه ی ۵۸ سوره ی ذاریات فرموده است: « ان الله هو الرزاق ذو القوه المتین. » چگونه شیعه عقیده دارد که روزی مردم از طریق ایمه است؟پاسخ ۱: رزاقیت استقلالی مختص خداست. خداوند متعال به قدرت ذات مقدس خود ادامه ...

چگونه شیعیان اعتقاد دارند که پیامبر و ایمه بر عالم امکان ولایت و تسلط دارند در حالی که برخی مضامینی که در روایات هست با این عقیده منافات دارد؟ توضیح: در بخش نودم دعای جوشن کبیر چنین آمده است: « یامن لا یدبر الامر الا هو: ای خدایی که غیر از او امر را تدبیر نمی کند. »چگونه شیعه عقیده دارد که تدبیر عالم به دست ایمه است؟پاسخ ۱: تدبیر استقلالی مختص خداست.این عبارت به این معناست که فقط او به ذات خود امور خلق را تدبیر می کند ودر رای مستقل است و فرمان کسی را تابع نیست ؛ پس عبارت, با این که عده ای در تحت فرمان او و به اذن او امور را تدبیر کنند ؛ منافات ندارد.پاسخ ۲: ادعای مستشکل مبنی بر انحصار تدب ادامه ...

بنا به نظر اهل سنّت، امامت یک فرد به چه روش‌هایی می‌تواند منعقد شود؟ ۱- اختیار و انتخابِ اهل حلّ و عقد (به این ترتیب که اهل حلّ و عقد، بر امامت یک نفر اجماع کرده، با او بیعت کنند.)، ۲- استخلاف و عهد (انتخاب امام قبل؛ یعنی زمانی که امام و خلیفه، احساس می‏کند اجلش فرارسیده‏است، با مشورت اهل حلّ و عقد، یک نفر را انتخاب می‏کند و برای عهده‏داری مقام امامت، او را جانشین خود می‏کندیا این که امام یک جمعِ محدودی را تعیین کند تا از میان خود یکی را به عنوان امام انتخاب کنند.)، ۳- غلبه و قهر (به دست گیری امور جامعه از طریق قهر و زور)   ادامه ...

فلسفة آن شروط همان دلایل لزوم تعیین امام یعنی اقامة حدود و اجرای احکام و... است؛ نکتة قابل توجّه این است که: این شروط در زمانی مطرح‌اند که خواسته شود امامی انتخاب شود و الا اگر فردی از راه زور و غلبه با شمشیر، متصدی حکومت شد و خلعتِ امامت را به تن کرد، لزومی ندارد که جامعِ شرایط امامت باشد. به خصوص شروطی از قبیل علم و عدالت که به نظر لازمه‏ی اقامه‏ی امور دینی است، به راحتی از چنین امامی منصرف خواهد شد. بنابر این مبنا چند نتیجه دربارة امامت اهل‌سنّت به دست می‌آید؛ اول: اگر واقعاً اقامه‏ی حدود و احکام اسلامی در نظر باشد، آیا باز هم می‏توان از شروطی هم چون ادامه ...

جناب"س"یکی از مراجعین سایت فطرت پرسیده اند: دلیل اینکه ایمه ما شیعیان، همه فرزندان خود را برای امامت برمی گزیدند چه بوده است؟ پاسخ ما:اشتباه نکنیداین ایمه نیستند که امام بعد از خود را برمی گزینند بلکه این خداوند است که امام را انتخاب می کند. انتخاب ایمه علیهم السلام پیش از ولادت همه ی آنان صورت گرفته و به نبی اکرم صلی الله علیه و آله، به نحوی ابلاغ شده است.در نظام تفکر شیعی امام به عنوان جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله نه از طرف پیامبر و نه از طرف ایمه انتخاب می گردد چه رسد به سایر مردم. این انتخاب از سوی خداوند صورت می پذیرد که کلیت آن در قرآن کریم و جزییات آن در احادیث نبوی صلی ادامه ...

آیا امامت موروثی است؟ یکی از کاربران فطرت پرسیده‌اند:دلیل اینکه ایمه ما شیعیان، همه فرزندان خود را برای امامت برمی گزیدند چه بوده است؟ تشکر می کنم و ما خدمتشان عرض کردیم:اشتباه نکنیدطبق آموزه های شیعی ایمه نیستند که امام بعد از خود را برمی گزینند بلکه این خداوند است که امام را انتخاب می کند. انتخاب ایمه علیهم السلام پیش از ولادت همه ی آنان صورت گرفته و به نبی اکرم صلی الله علیه و آله، به نحوی ابلاغ شده است.خلاصه این که امام بر اساس فرمان الهی انتخاب می شود نه خواست شخصی امام قبل و یا حتی پیامبر صلی الله علیه و آله ادامه ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ منشور الهی و جاودانه غدیر (قسمت – دوم )      معنای مولی در حدیث غدیر از آنجائیکه مخالفین غدیر ، در صحت حدیث غدیر نتوانستند خدشه ای وارد کنند ، لذا در محتوای حدیث غدیر بحث کرده و اظهار داشتند که واقعه غدیر  بخاطر معرفی رسول خدا برای حکم وصایت وجانشینی وخلافت امیرالمومنین نبوده است . این افراد اظهار داشتند که یک اختلافی بین خالد بن ولید وامیرالمومنین علیه السلام بوده است و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  برای رفع اختلاف این حرکت را انجام دادند . به زعم این آقایان ماجرای غدیر برای بیان دوستی حضر ادامه ...

آیا سیاق آیات قبل و بعد از آیه ولایت (مایده/۵۵) قرینه ای بر این نیست که"ولی"در این آیه به معنی دوست ومحب است؟  ۱- آیه به حکم آن چه مشاهده می شود، از آیات پیش از آن که نهی از اتخاذ ولایت و دوستی کفار را می کند، جداست و از نظم و سیاق آن آیات خارج شده و به سیاق مدح و ستایش امیرمؤمنان(ع) پیوسته است. زیرا در این آیات به ثنای علی (ع) و اهل بیت آن حضرت برای رهبری و امامت و تهدید مرتدان در برابر قدرت وی پرداخته و آنها را از سطوت و قدرت او ترسانیده است. چنان چه در سوره مایده(مایده ۵/۵۴)،خداوند متعال فرموده اند: « ای مؤمنان، هر گاه کسی از شما از دین خود بازگردد، به زودی خداوند قوم ادامه ...

آیات قرآن دلالت می نماید که ولایت پیامبر تنها در امور تشریعی است. شیعه چگونه به ولایت تکوینی ایشان معتقد است؟ توضیح: خداوند درآیه ی ۱۲۸ سوره ی آل عمران می فرماید: لیس لک من الامر شی ء او یتوب علیهم او یعذبهم فانهم ظالمون. یعنی هیچ امری از امور برای تو و بر عهده ی تو نیست چه خداوند توبه ی ایشان را بپذیرد و چه عذابشان کند. کلمه ی شی ء در این آیه نکره و در سیاق نفی واقع شده و مفید عموم است یعنی هیچ امری از امور تکوینی بر عهده ی رسول خدا نیست. و خود امام علیه السلام نیز در تفسیر این آیه فرموده اند: بلی و الله امور حلال و حرام که شیء و شیء می باشد به دست اوست. بنا براین: رسول خدا در امور ادامه ...

پرسش: خداوند در قرآن کریم می فرماید محمد رسولی بیش نیست. چگونه شیعه عقیده دارد پیامبر اکرم بر عالم تکوین ولایت دارد؟ تو ضیح:خداوند در آیه ی ۱۴۴ سوره ی آل عمران می فرماید: و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل. یعنی: محمد هیچ عنوانی جز رسالت ندارد و مانند رسولان گذشته مثل حضرت موسی که همه جا حاضر و ناظر نبود و ولایت تکوینی نداشت می باشد. و فقط مامور شرع است. پاسخ۱- در قرآن آیاتی وجود دارد که عناوین دیگری غیر از رسالت برای آن حضرت مطرح می کند ؛ پس این آیه در این مقام نیست که بگوید « محمد هیچ عنوانی جز رسالت ندارد »۱-۱-سوره ی احزاب آیه ی۴۰: و لکن رسول الله و خاتم النبیین ادامه ...

خداوند خود به پیامبر امر می کند که بگو «من جز ابلاغ رسالات خداوند, قدرت رسانیدن هیچ ضرر یا سودی به شما ندارم.» چگونه شیعه برای ایشان ولایت تکوینی قایل است؟ توضیح: خداوند در آیات ۲۳-۲۱ سوره ی جن می فرماید: قل انی لا املک لکم ضرا و لا رشدا. …و لن اجد من دونه ملتحدا. الابلاغا من الله و رسالاته. بگو من مالک ضرر و نفعی برای شما نیستم و من جز خدا پناهی نخواهم یافت جز این که من مبلغ پیغام های خدایم. یعنی من عهده دار تبلیغم نه تکوین. پاسخ ۱- اگر ضرر رساندن یا نفع رساندن به دیگران ممکن نباشد پس چگونه در توصیه های دینی امر و نهی راجع به آن صورت گرفته است؟ در آیات و روایات ادامه ...

آیا عقیده ی شیعه در این که پیامبر بر عالم تکوین ولایت و تسلط دارد به معنای رب دانستن پیامبر بوده و کفر است؟ توضیح پرسش: خداوند در آیه ی ۸۰ سوره ی آل عمران می فرماید: ولا یامرکم ان تتخذوا الملایکه و النبیین اربابا من دون الله ایامرکم بالکفر بعد اذ انتم مسلمون. یعنی خدا شما را امر نمی کند که فرشتگان و پیغمبران را ارباب و مربی خود بگیرید آیا خدا به چنین کفری امر می فرماید؟ پاسخ ۱- موضوع آیه این است که اگر کسی ملایکه یا پیامبران و ایمه ی هدی را خدا بداند کافر است و عقیده به ولایت تکوینی انبیاء و ایمه ی هدی به معنی خدا دانستن آنان نیست. آیه ی ۷۹ مراد آیه ۸۰ را روشن تر می نماید: ما ادامه ...

سوال: چرا در آن حادثه دلخراش، مولا امیرالمومنین علیه السلام از حضرت زهرا سلام الله علیها نتوانستند دفاع کنند و آن فاجعه اتفاق افتاد؟ امکان داشت خود مولا درب را باز کنند و یا...؟ پاسخ: همان طوری که در کتب روایی و تاریخی نقل شده است، دشمنان به خاطر کشتن امیرمومنان آمده بودند و اگر ایشان پشت در می‌آمدند به شهادت رسیده و نور ولایت خاموش می‌شد. بیرون آمدن فاطمه زهرا به جای امیر مومنان به خاطر حفظ مقام ولایت بوده است. عبد الفتاح عبد المقصود در کتاب خود به نام «السقیفة والخلافة» می‌گوید: ثم تطالعنا صحایف ما أورده المؤرخون بالکثیر من أشباه هذه الأخبار المضطربة ادامه ...

اینکه فدک در عصر حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام چه وضعیتی داشته است اندکی ابهام دارد ولی قول اقوی آن است که امام آن را پس نگرفت چون اولاً پس گرفتن فدک دستاویزی می‌شد که دیگران در مورد امام اینگونه قضاوت کنند که انجام اصلاحات امام و بازگرداندن اموال غصب شده به صاحبان آنان مقدمه‌ای بوده است تا امام چیزی را بدست آورد که در زمان خلفاء گذشته محل و مورد دعوا بوده است و لذا امام با بزرگواری از کنار آن مسیله گذشتند و به همگان این درس را داد که امام برای گرفتن حقوق مردم زمامداری را پذیرفت نه برای حقوق شخصی و طبعاً فرزندان فاطمه (س)‌ هم به این امر راضی بوده‌اند. و ثانیاً وق ادامه ...

ممکن است گفته شود که سیده زنان عالم حضرت صدیقه طاهره از دنیا و زخارف آن دست شسته بودند و کسی که اینگونه دنیا را رها فرموده و از امور فریبنده آن دست شسته، چه باعث گردید که به این نهضت عظیم و سعی و تلاش پی‌گیر در طلب حقوق خود دست یازد؟ و سبب این اصرار و پیگیری در طلب فدک و اهتمام به باز پس گرفتن زمین‌ها و درخت‌های نخل آن با وجود این که حضرت فاطمه زهرا به علت علو نفس و بزرگی مقام معنوی خویش هیچگاه از آن بهره‌مند نمی‌شدند چه بود؟ و عاملی که باعث گردید سیده زنان جهان، خود را به این درد و رنج عظیم بیفکند و این مشکلات عدیده را بپذیرد تا آن که اراضی خود را مطالبه نم ادامه ...

توضیح سؤال: طبق روایت های متواتر سنی وشیعه حضرت فاطمه سلام الله علیها اولین شخصی از اهل بیت بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم به آن حضرت ملحق می شود. از طرف دیگر حضرت محسن شهید، برادر حسن وحسین وپسر حضرت فاطمه علیهم السلام می باشد ؛ یعنی او از اهل بیت است ؛ ولی او زودتر از مادرش از دنیا رفته است. آیا رسول الله (نعوذ بالله) اشتباه گفته است، یا اصلا محسنی در کار نبوده؟ پاسخ : این که حضرت محسن علیه السلام به شهادت رسیده قطعی است. روایات فراوانی در کتاب‌های شیعه و سنی این مطلب را تأیید می‌کند که ما فقط به سه روایت از کتاب‌های اهل سنت اشاره می‌کنیم. شهرستان ادامه ...

از سؤالات اساسی در ماجرای آتش زدن خانه حضرت علی(ع) و اهانت به آن بزرگوار این است که: آیا (چنان که شیعیان می‏گویند) به ساحت حضرت فاطمه زهراعلیهاالسلام نیز جسارت کردند؟ و بر آن حضرت صدماتی وارد شد که منجر به شهادت او وفرزندش گردید یا خیر؟ برخی از دانشمندان اهل سنت برای حفظ موقعیت خلفا از بازگو کردن این قطعه ازتاریخ خودداری نموده‏اند؛ از جمله ابن ابی الحدید در شرح خود می‏گوید: «جساراتی راکه مربوط به فاطمه زهرا علیهاالسلام نقل شده، در میان مسلمانان تنها شیعه آن را نقلکرده است.[۱] البته برخی از دانشمندان و مورخان اهل سنت، در این بخش، از بیان واقعیات تاریخی شانهخالی کرد ادامه ...

مطالب‌‌مان را دنبال کنید




logo-samandehi

کپـی‌برداری از مطالب سایت فطرت با ذکر منبع در راه رضای خدا مجاز می‌باشد.