پاسخ به شبهات حج

توضیح: در بخش نودم دعای جوشن کبیر چنین آمده است: « یامن لا یدبر الامر الا هو: ای خدایی که غیر از او امر را تدبیر نمی کند. »چگونه شیعه عقیده دارد که تدبیر عالم به دست ایمه است؟ پاسخ ۱: تدبیر استقلالی مختص خداست.این عبارت به این معناست که فقط او به ذات خود امور خلق را تدبیر می کند ودر رای مستقل است و فرمان کسی را تابع نیست ؛ پس عبارت, با این که عده ای در تحت فرمان او و به اذن او امور را تدبیر کنند ؛ منافات ندارد. پاسخ ۲: ادعای مستشکل مبنی بر انحصار تدبیر در خدا, با مفاد متون دینی سازگار نیست. ۱-۲- خداوند در آیه ی ۵ سوره ی نازعات می فرماید: « فالمدبرات امرا &raq ادامه ...

منظور از شیعه چیست؟ پاسخ: «شیعه» در لغت عرب به معنای «پیرو» است. قرآن مجید می‌فرماید: « وَإِنَّ مِن شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ ؛ یکی از پیروان نوح، ابراهیم است.»[۱] اما در اصطلاح مسلمانان، شیعه به گروهی اطلاق می‌شود که معتقدند پیامبر(صلی الله علیه و آله) پیش از درگذشت خود، جانشین خویش و خلیفه مسلمین را در مناسبت‌های متعددی؛ از جمله در روز هیجدهم ذوالحجه، سال دهم هجری که به روز «غدیر» معروف است، در یک اجتماع بزرگ معین فرمود و او را به عنوان مرجع سیاسی، علمی و دینی پس از خود تعیین نمود. توضیح آن‌که: پس از پیامبر گرامی، ادامه ...

شایسته است در پاسخ این سؤال، نکات ذیل در نظر گرفته شوند: ۱- فقهای شیعه همگی در کتاب‌های فقهی خود؛ اعم از استدلالی و غیره، تصریح می‌کنند که شهادت بر ولایت علی(علیه‌السلام) جزء اذان و یا اقامه نیست و هیچ کس حق ندارد آن را به عنوان جزء آن دو بر زبان جاری کند. ۲- علی(علیه‌السلام)، از دیدگاه قرآن، یکی از اولیای خدا قلمداد گردیده است و در همان آیه، به ولایت وی بر مؤمنان تصریح می‌نماید، آنجا که می‌فرماید: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ؛ تنها سرپرست شم ادامه ...

چرا شیعیان، نماز پنجگانه را در سه نوبت می‌خوانند؟ نخست به منظور روشن شدن بحث، شایسته می‌دانیم دیدگاه فقها را در این زمینه یادآور شویم:۱- همه گروه‌های اسلامی در این مسأله اتفاق نظر دارند که در «عرفه» می‌توان هر دو نماز ظهر و عصر را در وقت ظهر، با هم و بدون فاصله ادا نمود، و در «مزدلفه» نیز جایز است نماز مغرب و عشا را در وقت عشا به جا آوریم.۲- حنفی‌ها می‌گویند: جمع بین نماز ظهر و عصر در یک وقت، و نماز مغرب و عشا در یک وقت، تنها در همان دو مورد«عرفه» و «مزدلفه» جایز است و در سایر موارد، نباید صورت پذیرد.۳- حنبلی‌ها، مالکی‌ها و شافعی‌ها، می‌گویند: جمع بین نماز ظهر و عصر و یا جمع میان نماز مغر ادامه ...

تفاوت عمده تیوری شیعه و غیرشیعه دربارة علم امام چیست؟ در مورد ویژگی علمی ایمـّه علیهم‏السلام نیز همان گونه که گفته شد به طور عمده، مخالفانِ مقامات ایمه علیهم‏السلام منبع و سرچشمـه‏ی علومِ اهل بیت را الهی نمی‏دانند و حدّ اکثر تفاوتی که میان ایشان و دیگر اصحاب بیان می‏کنند، کمّیّت بیش‏تر علوم امامان است. لذا میان مراجعه به ایمه علیهم‏السلام و صحابه‏ی دیگر، تفاوتی جوهری قایل نیستند. از این رو نحوه‏ی تبیین جایگاه علمی ایمّه علیهم‏السلام در هر تیوری نیز ملاک خوبی است برای تشخیص شیعی یا غیر شیعی بودن آن.  ادامه ...

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏ منشور الهی و جاودانه غدیر (قسمت – دوم )      معنای مولی در حدیث غدیر از آنجائیکه مخالفین غدیر ، در صحت حدیث غدیر نتوانستند خدشه ای وارد کنند ، لذا در محتوای حدیث غدیر بحث کرده و اظهار داشتند که واقعه غدیر  بخاطر معرفی رسول خدا برای حکم وصایت وجانشینی وخلافت امیرالمومنین نبوده است . این افراد اظهار داشتند که یک اختلافی بین خالد بن ولید وامیرالمومنین علیه السلام بوده است و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  برای رفع اختلاف این حرکت را انجام دادند . به زعم این آقایان ماجرای غدیر برای بیان دوستی حضر ادامه ...

چکیده: این نوشتار به بررسی بخشی از کتاب مکتب در فرایند تکامل می پردازد که در آن به تحلیل تاریخیِ «باور شیعیان نسبت به ضرورت قیام مسلحانه توسط امامان علیهم السلام» و ابعادی از «عقیده به مهدویت» پرداخته شده است. در مباحث این بخش از کتاب نهایتاً امور یاد شده در تطور «امام شناسی شیعیان» تأثیرگذار دانسته (یا این گونه به مخاطب القا) می شود. در نقد حاضر به مواردی همچون عدم تطبیق دلیل و مدعی در کتاب و بازخوانی مدارک ذکر شده در بخشی از پاورقی ها (بخش مربوط به دوران امامت حضرت امام صادق علیه السلام صفحات ۳۵ تا ۳۷ کتاب) عدم تطابق آنها با مدعای مطرح در متن کت ادامه ...

دعوی تحریف مفهوم امامت (بهزاد حمیدیه) قسمت اول اشاره: در ماه محرم سال جاری قمری، دکتر محسن کدیور به ایراد سخنرانی در مورد «مسایل معرفتی اسلام حسینی» پرداختند و طی آن، نظراتشان را درباره امامت مطرح ساختند.(۱) ایشان با اشاره به چند بعدی بودن قیام امام حسین علیه‌السلام، یک بعد آن را ظلم ستیزی و یک بعد دیگر آن را دین‌خواهی و اصلاح مذهبی دانسته‌اند. ایشان در رابطه با بعد اخیرالذکر، به مفهومی اشاره کرده‌اند که به اعتقاد ایشان «در طول زمان، دچار تحول جدی شده است» و آن، مفهوم «امامت» است. جناب دکتر کدیور، وظیفه خود دانسته‌اند ادامه ...

بدون شک، مسأله «امامت» بزرگترین شاخص و هویت تشیع به شمار می‌رود. اگر امامت با شرایط خاص خود از گردونه اعتقادی و کلامی مکتب تشیع جدا و بریده تلقی شود، دیگر مذهبی به این نام معنی پیدا نمی‌کند. حال به اقتضای این گفتار، شرحی از اهمیت امامت را از نگاه فرهنگ تشیع می‌آوریم که بیانگر مبانی محکم و بنیادی در باب پیشوایی پس از رسول گرامی صلی‌الله‌علیه‌وآله است. همانطور که در کتب کلامی گوناگون متکلمان شیعه آمده، مساله‌ی امامت به‌سان موضوع «نبوت و رسالت» دارای دلایل متقن عقلی است.(۱) با این توضیح که خداوند حکیم، هیچ‌گاه بشر را د ادامه ...

مباهله، حقانیت عصمت نبوت و امامت داستان مباهله بزرگترین سند فضیلت‏برای اهل پیامبر است زیراالفاظ و مفردات آیه حاکی است که همراهان پیامبر در چه پایه‏ای‏از فضیلت قرار داشتند، زیرا پیامبر در این آیه، علاوه بر این که‏حسن و حسین علیهما السلام را فرزندان خود، و فاطمه(س)را یگانه‏زن منتسب به خاندان خویش می‏خواند، از شخص علی(ع)به عنوان‏"انفسنا"تعبیر می‏کند و آن شخصیت عظیم جهان انسانی را به‏منزله جان پیامبر می‏داند، فضیلتی بالاتر از این که یک شخص ازنظر معنویت و فضیلت‏به پایه‏ای برسد که خداوند بزرگ او را به‏منزله جان و روح پیامبر بخواند.  ادامه ...

آیا عقیده ی شیعه در این که پیامبر بر عالم تکوین ولایت و تسلط دارد به معنای رب دانستن پیامبر بوده و کفر است؟ توضیح پرسش: خداوند در آیه ی ۸۰ سوره ی آل عمران می فرماید: ولا یامرکم ان تتخذوا الملایکه و النبیین اربابا من دون الله ایامرکم بالکفر بعد اذ انتم مسلمون. یعنی خدا شما را امر نمی کند که فرشتگان و پیغمبران را ارباب و مربی خود بگیرید آیا خدا به چنین کفری امر می فرماید؟ پاسخ ۱- موضوع آیه این است که اگر کسی ملایکه یا پیامبران و ایمه ی هدی را خدا بداند کافر است و عقیده به ولایت تکوینی انبیاء و ایمه ی هدی به معنی خدا دانستن آنان نیست. آیه ی ۷۹ مراد آیه ۸۰ را روشن تر می نماید: ما ادامه ...

خداوند خود به پیامبر امر می کند که بگو «من جز ابلاغ رسالات خداوند, قدرت رسانیدن هیچ ضرر یا سودی به شما ندارم.» چگونه شیعه برای ایشان ولایت تکوینی قایل است؟ توضیح: خداوند در آیات ۲۳-۲۱ سوره ی جن می فرماید: قل انی لا املک لکم ضرا و لا رشدا. …و لن اجد من دونه ملتحدا. الابلاغا من الله و رسالاته. بگو من مالک ضرر و نفعی برای شما نیستم و من جز خدا پناهی نخواهم یافت جز این که من مبلغ پیغام های خدایم. یعنی من عهده دار تبلیغم نه تکوین. پاسخ ۱- اگر ضرر رساندن یا نفع رساندن به دیگران ممکن نباشد پس چگونه در توصیه های دینی امر و نهی راجع به آن صورت گرفته است؟ در آیات و روایات ادامه ...

پرسش: خداوند در قرآن کریم می فرماید محمد رسولی بیش نیست. چگونه شیعه عقیده دارد پیامبر اکرم بر عالم تکوین ولایت دارد؟ تو ضیح:خداوند در آیه ی ۱۴۴ سوره ی آل عمران می فرماید: و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل. یعنی: محمد هیچ عنوانی جز رسالت ندارد و مانند رسولان گذشته مثل حضرت موسی که همه جا حاضر و ناظر نبود و ولایت تکوینی نداشت می باشد. و فقط مامور شرع است. پاسخ۱- در قرآن آیاتی وجود دارد که عناوین دیگری غیر از رسالت برای آن حضرت مطرح می کند ؛ پس این آیه در این مقام نیست که بگوید « محمد هیچ عنوانی جز رسالت ندارد »۱-۱-سوره ی احزاب آیه ی۴۰: و لکن رسول الله و خاتم النبیین ادامه ...

آیات قرآن دلالت می نماید که ولایت پیامبر تنها در امور تشریعی است. شیعه چگونه به ولایت تکوینی ایشان معتقد است؟ توضیح: خداوند درآیه ی ۱۲۸ سوره ی آل عمران می فرماید: لیس لک من الامر شی ء او یتوب علیهم او یعذبهم فانهم ظالمون. یعنی هیچ امری از امور برای تو و بر عهده ی تو نیست چه خداوند توبه ی ایشان را بپذیرد و چه عذابشان کند. کلمه ی شی ء در این آیه نکره و در سیاق نفی واقع شده و مفید عموم است یعنی هیچ امری از امور تکوینی بر عهده ی رسول خدا نیست. و خود امام علیه السلام نیز در تفسیر این آیه فرموده اند: بلی و الله امور حلال و حرام که شیء و شیء می باشد به دست اوست. بنا براین: رسول خدا در امور ادامه ...

آیا سیاق آیات قبل و بعد از آیه ولایت (مایده/۵۵) قرینه ای بر این نیست که"ولی"در این آیه به معنی دوست ومحب است؟  ۱- آیه به حکم آن چه مشاهده می شود، از آیات پیش از آن که نهی از اتخاذ ولایت و دوستی کفار را می کند، جداست و از نظم و سیاق آن آیات خارج شده و به سیاق مدح و ستایش امیرمؤمنان(ع) پیوسته است. زیرا در این آیات به ثنای علی (ع) و اهل بیت آن حضرت برای رهبری و امامت و تهدید مرتدان در برابر قدرت وی پرداخته و آنها را از سطوت و قدرت او ترسانیده است. چنان چه در سوره مایده(مایده ۵/۵۴)،خداوند متعال فرموده اند: « ای مؤمنان، هر گاه کسی از شما از دین خود بازگردد، به زودی خداوند قوم ادامه ...

از سؤالات اساسی در ماجرای آتش زدن خانه حضرت علی(ع) و اهانت به آن بزرگوار این است که: آیا (چنان که شیعیان می‏گویند) به ساحت حضرت فاطمه زهراعلیهاالسلام نیز جسارت کردند؟ و بر آن حضرت صدماتی وارد شد که منجر به شهادت او وفرزندش گردید یا خیر؟ برخی از دانشمندان اهل سنت برای حفظ موقعیت خلفا از بازگو کردن این قطعه ازتاریخ خودداری نموده‏اند؛ از جمله ابن ابی الحدید در شرح خود می‏گوید: «جساراتی راکه مربوط به فاطمه زهرا علیهاالسلام نقل شده، در میان مسلمانان تنها شیعه آن را نقلکرده است.[۱] البته برخی از دانشمندان و مورخان اهل سنت، در این بخش، از بیان واقعیات تاریخی شانهخالی کرد ادامه ...

سؤال: روایاتی که نشان می دهد ابوبکر و عمر نزد حضرت زهرا سلام الله علیها آمدند و از ایشان خواستند از آنها راضی شود، تا چه اندازه صحت دارد؟ آیا آن حضرت پیش از شهادت از آنان راضی شد؟ پاسخ: هرگز! آن حضرت پیش از شهادت از ایشان خشنود نشد بلکه تاریخ نشان می‌دهد که ایشان در حالی به شهادت رسید که نسبت به آن دو غضبناک بود. ابن ابی الحدید آورده است: و الصحیح عندی أنها ماتت و هی واجدة علی ابی‌بکر و عمر [۱] نظر درست نزد من آن است که او [حضرت زهرا سلام الله علیها] در حالی درگذشت که نسبت به ابوبکر وعمر خشمگین بود. هم‌چنین در صحیح بخاری آمده است: فقال أبوبکر... فهجرته فاطمة فلم ت ادامه ...

آیا فاطمه (سلام الله علیها) از شیخین راضی شد؟طرح شبهه:بر فرض که قبول کنیم، فاطمه رضی الله عنها در مقطعی از شیخین دلگیر شده باشد ؛ ولی این مطلب نیز ثابت است که شیخین در آخرین روزهای حیات فاطمه آمدند و از وی رضایت گرفتند؛ چنانچه بیهقی و دیگران نقل کرده‌اند:عن الشعبی قال لما مرضت فاطمة أتاها أبو بکر الصدیق فأستیذن علیها فقال علی یا فاطمة هذا أبو بکر یستیذن علیک فقالت أتحب أن أأذن؟ قال نعم فأذنت له فدخل علیها یترضاها وقال والله ما ترکت الدار والمال والأهل والعشیرة إلا لإبتغاء مرضاة الله ومرضاة رسوله ومرضاتکم أهل البیت ثم ترضاها حتی رضیت.هنگامی که فاطمه بیمار شد ابوبکر برای کسب رضایت نزد وی آمد و ا ادامه ...

چرا، بنی هاشم و انصار، از حضرت زهرا (س) دفاع نکردند؟طرح شبهه‌:مردم مدینه نسبت قومی و خویشاوندی با پیامبر داشتند مادر پیامبر از آنجا بود و مادر عبدالمطلب (سلمی) نیز از قبیله قدرتمند خزرج بود به همین خاطر مردم مدینه (مخصوصا خزرج) خودشان را اخوال رسول (یعنی داییهای پیامبر) می‌دانستند.افزون بر همه اینها پیامبر اکرم (ص) توانستند هزارا نفر فدایی تربیت نمایند که حاضر بودند در راه خدا و دفاع از ایشان و خانواده شان جانهایشان را فدا کنند. در صورتی که این مطلب دروغ را که دشمنان اسلام درست کرده‌اند بپذیریم چه شد که بنی هاشم، سیلی خوردن دختر رسولخدا و آتش گرفتن در خانه، کشته شدن محسن شش ماه و... را ببینید؛ ادامه ...

طرح شبهه: از آیه الله خویی پرسیده شد: که آیا روایت شکسته شدن پهلوی زهرا (علیها السلام) صحیح است؟ در پاسخ گفت: طبق رأی مشهور میان علماء صحیح نیست. صراط النجاه، ج ۳، ص ۳۱۴. نقد و بررسی: با مراجعه به کتاب مورد نظر و مطالعه پرسش و پاسخ مطرح شده در آن، رسوایی مطرح کنندگان چنین شبهاتی بیش از پیش روشن خواهد شد و اصل کلام آیت الله العظمی خویی بهترین پاسخ به چنین افترایات است؛ از این رو، ما اصل کلام مرحوم آیت الله العظمی خویی را در این جا نقل می‌کنیم تا وجدان‌های بیدار داوری کنند که عالمان اهل تسنن چگونه افکار مردم و عوام خود را به بازی گرفته‌اند تا به مقصودشان که همان در ن ادامه ...

مطالب‌‌مان را دنبال کنید




logo-samandehi

کپـی‌برداری از مطالب سایت فطرت با ذکر منبع در راه رضای خدا مجاز می‌باشد.