حماقات شیعه یا حماقات ابن تیمیه!؟ در این مطلب به برخی از ادعاهای ابن تیمیه در منهاج السنه که آنرا به عنوان حماقات شیعه معرفی کرده است اشاره کنم. امیدوارم مفید باشد ابن تیمیه در منهاج السنه چنین ادعا کرده است: حرم لحم الجمل لان عایشه قاتلت علی جمل **منهاج السنه ج۴ص۱۳۸** ((شیعیان گوشت شتر را حرام می دانند چون عایشه با شتر به جنگ علی بن ابیطالب آمد)) و کذلک من جهلهم و تعصبهم انهم یبغضون اهل الشام لکونهم کان فیهم اولا من یبغض علیا **منهاج السنه ج۴ص۱۴۶** ((شیعیان از اهل شام حال حاضر ((سوریه)) متنفرند چون اولین گروهی بودند که به علی بن ابیطالب بی ادبی می کردند)) شیعیان از عدد ده بدش ادامه ...

آیا عقیده ی شیعه در این که پیامبر بر عالم تکوین ولایت و تسلط دارد به معنای رب دانستن پیامبر بوده و کفر است؟ توضیح پرسش: خداوند در آیه ی ۸۰ سوره ی آل عمران می فرماید: ولا یامرکم ان تتخذوا الملایکه و النبیین اربابا من دون الله ایامرکم بالکفر بعد اذ انتم مسلمون. یعنی خدا شما را امر نمی کند که فرشتگان و پیغمبران را ارباب و مربی خود بگیرید آیا خدا به چنین کفری امر می فرماید؟ پاسخ ۱- موضوع آیه این است که اگر کسی ملایکه یا پیامبران و ایمه ی هدی را خدا بداند کافر است و عقیده به ولایت تکوینی انبیاء و ایمه ی هدی به معنی خدا دانستن آنان نیست. آیه ی ۷۹ مراد آیه ۸۰ را روشن تر می نماید: ما ادامه ...

بررسی شواهد تاریخی باورمندی شیعه به مقام -مفتـرض الطاعـه بودن امـام - با تأکید بر سه قرن اوّل (قسمت اول)محمدعلی دزفولی   فصل‌نامه امامت پژوهی - سال سوم - شماره ۹ - صفحه ۲۹ الی ۶۸     چکیده: اندیشۀ اطاعت محض از امام از باورهایی است که شیعه از ابتدا بدان معتقد بوده و آن را در مقاطع مختلفی تاریخی به شکل‌های گوناگون بروز داده است. شواهدی که از تاریخ ظهور امامت در جامعه حکایت می‌کند گویای این مطلب است که ماهیت فرمان برداری از امام در هر دورۀ زمانی از حیات ایمه در اذهان شیعیان رسوخ داشته و امری انکار ناپذیر است. حتی انحرافاتی که از مکتب تشیع دیده ادامه ...

بررسی شواهد تاریخی باورمندی شیعه به مقام -مفتـرض الطاعـه بودن امـام - با تأکید بر سه قرن اوّل (قسمت دوم)  محمدعلی دزفولی فصل‌نامه امامت پژوهی - سال سوم - شماره ۹ - صفحه ۲۹ الی ۶۸     ... قسمت قبل   ۲ ـ بررسی سدۀ دوم هجری: در این دوره نسبت به دوره قبل تفاوتی به چشم می‌خورد و آن هم گستردگی اجتماعی این اعتقاد در جامعۀ شیعی و شکل‌گیری آرام این فرایند است که با مدیریت معصومین پیش می‌رفته است. خصوصاً در جایی که برخی منتسبین به شیعه یا منحرفین از این مکتب برای بازپرسی این مطلب خدمت ایمه می‌آمدند و زمینۀ مخاطرات و آسیب‌های بعد ادامه ...

منظور از شیعه چیست؟ پاسخ: «شیعه» در لغت عرب به معنای «پیرو» است. قرآن مجید می‌فرماید: « وَإِنَّ مِن شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ ؛ یکی از پیروان نوح، ابراهیم است.»[۱] اما در اصطلاح مسلمانان، شیعه به گروهی اطلاق می‌شود که معتقدند پیامبر(صلی الله علیه و آله) پیش از درگذشت خود، جانشین خویش و خلیفه مسلمین را در مناسبت‌های متعددی؛ از جمله در روز هیجدهم ذوالحجه، سال دهم هجری که به روز «غدیر» معروف است، در یک اجتماع بزرگ معین فرمود و او را به عنوان مرجع سیاسی، علمی و دینی پس از خود تعیین نمود. توضیح آن‌که: پس از پیامبر گرامی، ادامه ...

شاخص‌های امامت در تفکر شیعی امام علی(ع) در خطبة سوم نهج‌البلاغه هنگامی که مردم برای بیعت با او به عنوان خلیفه پیامبر(ص) اجتماع کرده بودند فرمود: «اگر حضور شما جمعیت انبوه نبود که با آن حجت بر من تمام شده و در نپذیرفتن مقام خلافت عذری ندارم و نیز اگر خداوند از عالمان پیمان نگرفته بود که بر ستمگری ظالمان و پایمال شدن حقّ مظلومان سکوت نکنند مسیولیت خلافت و امامت را نمی‌پذیرفتم». امامت یکی از آموزه‌های مهمّ اسلامی است که از دیرزمان مورد اهتمام و بحث و تحقیق مذاهب و متفکران اسلامی بوده است در این میان شیعة امامیه برای امامت اهداف رسالت‌ها و شاخص‌ ادامه ...

در بین شیعیان بنا بر ادله متعدد قرآنی و به استناد روایات معتبر و صحیح السند اتفاق نظر وجود دارد که امامت منصبی است الهی و این خداوند حکیم است که فردی را به امامت امت بر می‌گزیند و به او علم و عصمت عطا می‌‍‌فرماید تا بتواند هادی امت باشد. اصلا اساسی‌ترین نقطه افتراق شیعه با دیگر فرق اسلامی همین موضوع است. این مهم با توجه به مدارک و دلایل عقلی و نقلی فراوان جای شک و شبهه‌ای برای کسانی که خود را معتقد به مبانی تشیع می‌دانند ندارد. در نتیجه هر سخنی خلاف آن مستلزم ارایه مدارک و دلایل منطقی است که بتواند نصوص متعدد قرآنی و روایتی را در زمینه زیر سوال ببرد ادامه ...

جایگاه نظام امامت در اسلام (استاد جعفر سبحانی) در نظام اسلامی پس از مقام « نبوت » و « رسالت » مقام دیگری به نام « امامت » وجود دارد که قرآن در مواردی به آن اشاره نموده است مسلما مقام امامت غیر از مقام نبوت است « نبی » انسانی است که پذیرای « وحی » و پایه گذار دین و آیین است درحالی که امام پذیرای « وحی » نیست و پایه گذار دین نمی باشد ولی به جز « وحی » کلیه وظایف « نبی » را دارا بوده و در معنی « امامت » استمرار وظایف « نبوت » می باشد. نبی خاتم (ص) همانند دیگر پیامبران ادامه ...

۱- آیه انذار نزدیکان وحی الهی در کوه حرا بر قلب پیامبر نازل گردید و او را به‏مقام نبوت و رسالت مفتخر ساخت رسالتی که باید در سطح جهانی‏پیاده گردد، و تمام ملل روی زمین، زیر پرچم آیین اسلام درآیند. فرشته وحی هرچند او را به مقام رسالت مفتخر ساخت، ولی نقطه‏شروع کار و وقت تبلیغ رسالت را برای مردم معین نکرد، از این‏نظر پیامبر به مدت سه سال از دعوت عمومی، خودداری نمود. تنهااز رهگذر تماسهای خصوصی با افراد قابل و شایسته توانست گروه‏کمی را به آیین خویش هدایت کند. پس از گذشت‏سه سال، پیک الهی فرا رسید، و فرمان داد که‏پیامبر دعوت همگانی خود را از طریق دعوت خو ادامه ...

امامت در کتاب خدا و حدیث نبوی در صحیح بخاری به نقل از جابر آمده:"از پیامبر (ص) شنیدم که می گفت: دوازده امیر هستند که همگی آنها از قریش می باشند. ترمذی می گوید: این حدیثی صحیح و درستی است و به همین گونه از جابر بن سمره و این مسعود و عبد الله بن عمرو نیز روایت شده است.(اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ ذَلِکَ هُدَی اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَنْ یَشَاء وَمَن یُضْلِلْ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ ] زمر ۲۳.ادله امامت در قرآن بسیار است و آ ادامه ...

نگاهی به کیفیت نزول آیه ولایت آیه ۵۵ سوره مایده، فضیلت دیگری را برای امیرمؤمنان(ع) بیان می‌کند و خداوند متعال با نزول چنین آیه‌هایی زمینه معرفی آن حضرت برای جانشینی رسول خود را فراهم می‌کرد تا پس از رحلت رسول خدا(ص) امت اسلام بدون رهبر و پیشوا نماند «حذیفة بن یمان»، از یاران معروف رسول خدا(ص) روایت کرد: پیامبر اکرم(ص)، دامادش حضرت علی(ع)را به یمن اعزام کرده بود و چون خودش قصد حجة‌الوداع کرد، به علی(ع) پیام داد که او نیز برای انجام حج به مکه رود. آن دو در مکه معظمه به یکدیگر رسیدند و ما در آن هنگام همراه رسول خدا(ص)بودیم. روزی، حضرت علی(ع) به جانب کعب ادامه ...

ولایت، غرض همه ادیان الهی است أعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطیّبین الطاهرین و لعنة الله علی أعدایهم أجمعیندو آیه که در روز هجدهم ذی ‏الحجّة نازل شددوستان خطاباتی را که در چنین روزی به پیغمبر اکرم شد، زیاد شنیده‌اند؛ یکی در مورد تبلیغ بود: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» و یکی هم درباره اکمال دین بود: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلام ادامه ...

ولایت حضرت امیرالمومنین علیه السلام براساس منابع اهل سنت در میان اهل سنت آیه ۲۹ سوره فتح{۱} به عنوان سندی است محکم برای اثبات خلافت ابوبکر و اعتقاد دارند که این آیه صریحاً علی ابن ابی طالب (علیه السلام) را خلیفه چهارم معرفی میکند. آن ها بر این عقیده اند که در آیه مراد از (الَّذِینَ مَعَهُ) یار غار یعنی ابوبکر است،منظور از (أَشِدّاءُ عَلَی الْکُفّارِ) عمر ابن خطاب است زیرا او بوده که همواره با کفار با شدت برخورد میکرده و مراد از (رُحَماءُ بَیْنَهُمْ)خلیفه رحم دل و مهربان،عثمان است و بلاخره علی (علیه السلام) را مصداق (سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ) میدانند.اولا هیچ ادامه ...

آیا در مورد ولایت ایمه ی معصومین (ع) در آیات قرآن شواهدی وجود دارد؟  « انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یوتون الزکوة و هم راکعون »« ولی امر شما تنها، خدا و رسول و آن مومنانی هستند که نماز بپاداشته و به فقیران در حال رکوع زکات می دهند». همه مفسران اجماع و اتفاق نظر دارند که این آیه در باره ی علی (ع)، زمانی نازل شد که آن حضرت در حال رکوع صدقه دادند. نسایی در کتاب صحیح خود نزول آن را درباره ی علی (ع) از عبدالله بن سلام نقل کرده است. جمع کننده ی صحاح سته در تفسیر سوره ی مایده، نزول آیه ی بالا را در مورد علی (ع) نقل کرده است و نیز ادامه ...

شیعه اعتقاد به ولایت تکوینی امام دارد ولی این با سخن حضرت علی (ع) منافات دارد چرا؟ توضیح: امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ی ۱۰۴ نهج البلاغه که می فرماید: « انه لیس علی الامام الا ما حمل من امر ربه الا بلاغ فی الموعظه و الاجتهاد فی النصیحه و الاحیاء للسنه و اقامه الحدود علی مستحقیها و اصدار السهمان علی اهلها ».در هیچ یک از این عبارات سخن از ولایت تکوینی نیست. پاسخ ۱: شواهد مورد استناد مستشکل به بحث ولایت تکوینی ارتباطی ندارد.امام چگونه می تواند اقامه ی حدود نماید هنگامی که ریاست در دست دیگران است؟ بیت المالی راکه در دست او نیست، چگونه می تواند بین اهلش تقسیم فرماید؟ این ادامه ...

باید بدانیم که تجلیل و تکریم قبور ایمه اطهار علیهم‌السلا‌م از نظر اسلا‌م یک عمل قربی و بسیار محبوب و پسندیده است‚ در درجه اول حفظ آثار اسلا‌می(مانند حفظ قبر پیامبر صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‚ قبور صحابه و امامان معصوم علیهم‌السلا‌م) یک فریضه برای همه مسلمین است; زیرا اسلا‌م فقط مال این عصر نیست بلکه مال همه اعصار است و اگر این آثار را از بین ببریم به تدریج اصل اسلا‌م از نظر واقعیت زیر سیوال و شک می‌رود. الا‌ن ما افتخار می‌کنیم به این‌که هزارو چهارصد سال پیش شخصی از مکه علم توحید را به دست گرفت; مردم را به ادامه ...

اعتقاد وهابیت به مسیله مهدویت برخی تصور می کنند اعتقاد به قیام حضرت مهدی(ع) و حکومت جهانی او مخصوص شیعه و پیروان مکتب اهل بیت(ع) است. بر خلاف این تصور باید تمامی فرقه های اسلامی بدون استثنا ظهور مردی از دودمان پیامبر را در آخر الزمان به نام مهدی که دنیا را پر از عدل و داد می‌کند پذیرفته اند و روایت آن را در کتب خود از پیامبر اکرم(ص) نقل کرده اند. کتاب های فراوانی در این زمینه به وسیله دانشمندان اهل سنّت و علمای شیعه بر اساس روایات قطعی و متواتر نگاشته شده است. ابن قیّم جوزیه در المنار المنیف فی الصحیح والضعیف، جلال الدین سیوطی و ابوالحسن محمّد بن حسین بن عاصم سحری در الحاو ادامه ...

وهابیت چگونه شکل گرفت؟ تأملی در شکل گیری وهابیت و عقاید آن"همفر"با کمک زنی که او هم جاسوس انگلیس بود و نام مستعار"صفیه"را داشت محمد بن عبدالوهاب را بر آن داشتند تا دعوی خود را آشکارکند و سرانجام آن شد که پیروان او دست به تخریب اماکن مقدس اسلامی زدند.گروه وهابیت اساساً از نظر افکار و عقاید با مذهب تسنن متفاوت است و بسیاری از عقاید اهل تسنن را شرک‌آمیز و کفر تلقی می‌کند. در حقیقت وهابیت یک جریان سیاسی است که می‌خواهد با پوشش مذهبی و انتساب خویش به مذهب تسنن از وحدت مذاهب اسلامی جلوگیری نموده و خط تفرقه بین دو فرقه عمده خاصه و عامه را تشدید کند و سلطه استعمار را همواره ب ادامه ...

خیانت وهابیت به علمای اهل سنت امام یحیی بن شرف نَوَوی از بزرگترین علمای تاریخ اهل سنت و ملقب به شافعی الثانی، متوفّای ۶۷۶ در کتاب معروف خویش الأذکار می‏نویسد: فصل فی زیارة قبر رسول اللّه‏ صلَّی‏اللّه‏ علیه وسلّم و أذکارها. متن عربی: اعلم أنه ینبغی لکلّ من حجّ أن یتوجّه إلی زیارة رسول ‏اللّه‏ صلَّی‏اللّه ‏علیه [وآله] و سلّم، سَواء کان ذلک طریقِهِ أو لم یکن، فان زیارته صلَّی‏اللّه ‏علیه[وآله]وسلّم من أهَمّ القُرُبات و اَربَح المساعی و أفضلِ الطّلبات، فإذا توجّه للزیارة اکثرَ من الصّلاةِ علیه صلَّی ‏اللّه ‏علیه [وآله] و سلّم فی طریقه، فاذ ادامه ...

اختلاف اصلی بین شیعه و وهابیت تعریف حقیقی توحید و شرک اساس دعوت تمام پیامبران الهی بر یکتاپرستی بوده و هدف آنها مبارزه با شرک به طور مطلق و شرکت در عبادت به طور خاص بوده است. و لقد بعثنا فی کل امة رسولا ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت. توحید در عبادت اصلی است که در میان مسلمانان کسی در آن شکی ندارد. ممکن است در آن اختلاف نظر باشد اما اختلاف نظر در مصادیق است و کسی در اصل توحید در عبادت شکی ندارد. اساس اختلاف بحثی شیعه و وهابی ها تعریف از مفهوم عبادت استیعنی آن که آن ها هر نوع خضوع و تکریم در برابر غیر خدا را عبادت آن شخص به حساب می آورند. در حالی که شیعه بر این ادامه ...

مطالب‌‌مان را دنبال کنید




logo-samandehi

کپـی‌برداری از مطالب سایت فطرت با ذکر منبع در راه رضای خدا مجاز می‌باشد.