واقعا جمع سقیفه چگونه جمعی بود؟!نقل است که هنگام بیعت با ابوبکر در سقیفه نزدیک بود سعدبن‌عباده کشته ‌شود و به نقل بخاری به سوی سعد هجوم‌ برده‌ می‌شود.در این هنگام یکی از یاران سعد می‌گوید: «مراقب سعد باشید که لهش نکنید!(به نقل بخاری: سعد را کشتید!)»و عمر می‌گوید: «او را بکشید، خدا او را بکشد!» ۱به نقل طبری عمر بالای سر سعد می‌ایستد و می‌گوید: «سعی‌داشتم آن‌گونه تو را له‌کنم که اعضایت از هم بپاشد!»و سعد ریش عمر را می‌گیرد و می‌گوید:« اگر فقط یک مو از ریشم بکَنی، برنمی‌گردی مگراین‌که دندان سالم در دهانت نیست!»و بعدمی‌گوید: «(اگر می‌توانستم) تو را به همان قومی که درمیان‌شان بودی و تبعیّت‌می‌کردی ادامه ...

اگر انتخاب در سقیفه بر اساس افضلیت بود...اگر انتخاب در سقیفه بر اساس افضلیت بود...اولا چرا تشکیل این جمع از روی عمد بدون اطلاع حضرت علی بود(۱)؟ مگر او فضیلت کم داشت؟ یا از حاضرین کم تر؟ثانیا چرا تعصبات قبیله ای بر آن فضا چیره بود، و هر کدام از مهاجر و انصار می خواستند که خلیفه از خودشان باشد و نزاع بین اوس و خزرج نیز این جا پررنگ دیده‌می‌شود(۱)، مطلب این‌جاست که این موضوع چه دخلی به ملاک فضیلت-در اسلام- دارد؟ (در حالی که اسلام آمد تا تقوا را ملاک برتری قرار دهد، نه رنگ و نژاد و قبیله)ثالثا وقتی در سقیفه کار خلافت از دست انصار خارج‌شد و ورق به نفع مهاجرین برگشت. انصار و یا برخی از ایشان گفتند: ادامه ...

کودتای سقیفه -۱بسم الله الرحمن الرحیمالحمد لله رب العالمین، والصلاة والسلام علی أشرف المرسلین محمد وعلی أهل بیته الطاهرین.شکرا لک یارب أن هدیتنا إلی الدین المبین، وجعلتنا من المتمسکین بالثقلین، ومن المساهمین فی إحیاء تراث الأیمة الهداة المهدیین.اشاره:فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه (الزمر ۱۷-۱۸)هر تفکری که حرف برای گفتن داشته باشد خواه ناخواه مورد هجوم کسانی که منافع خود را از بودن آن تفکر در خطر می بینند قرار می گیرد و به انواع مختلف و با حربه های گوناگونی با ان به مبارزه بر می خیزند، که مذهب شیعه امامیه نیز از این هجوم در امان نمانده است، گاه با حربه تکفیر و انگ شرک، گاه خرافه پ ادامه ...

رفتن به سقیفه امّا مخفیانه!طبق روایت طبری از تاریخ، امیرمؤمنان علیه‌السّلام مشغول کفن و دفن رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله بود و ابوبکر هم در خانه پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله. که عمربن‌خطّاب از گردآمدن انصار در سقیفه مطّلع‌می‌گردد.وی به سوی منزل پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌شتابد و به ابوبکر پیغام‌می‌دهد که هرچه سریع‌تر نزد من بیا. ابوبکر نیز در جواب، پیغام‌می‌دهد: «انّی مشتغل الیه» (من حواسم به اوست.)۱باز عمر پیام‌می‌فرستد: «موضوعی پیش‌آمده که حضور تو واجب و ضروری است.» پس از این ابوبکر بیرون‌می‌آید و به اتّفاق هم به سوی سقیفه می‌روند.۲آیا این سخنان ردّوبدل‌شده، کمی رمزآلود به‌نظرنمی‌آید؟ آیا آ ادامه ...

شورای سقیفه منهای مشورت! اجماع سقیفه منهای موافقت جمع!بخاری جریان سقیفه را به روایت از عمر می‌گوید که بعد از برخواستن نماینده‌ای از هر دو گروه مهاجر و انصار در سقیفه و تلاش هر کدام برای نشان‌دادن حقّانیّت خویش جهت کسب مقام جانشینی و بعد از این‌که هیچ‌یک از دو گروه حاضر به کنارکشیدن از موضع خویش نشدندیکی از انصار برخواسته و پیشنهادمی‌کند که از هر گروه نماینده‌ای برای خلافت وجودداشته‌باشد، این طرح نیز با مخالفت شدید مواجه‌می‌شود آن‌گونه که سروصدا بالامی‌گیرد.به گفته‌ی عمر در این حین و در اوج بگومگوها و اختلافات او به ابوبکر می‌گوید: «دستت را دراز‌کن تا با تو بیعت‌کنم.» او هم دستش را پیش‌می‌آورد. ادامه ...

شاخص‌های امامت در تفکر شیعی امام علی(ع) در خطبة سوم نهج‌البلاغه هنگامی که مردم برای بیعت با او به عنوان خلیفه پیامبر(ص) اجتماع کرده بودند فرمود: «اگر حضور شما جمعیت انبوه نبود که با آن حجت بر من تمام شده و در نپذیرفتن مقام خلافت عذری ندارم و نیز اگر خداوند از عالمان پیمان نگرفته بود که بر ستمگری ظالمان و پایمال شدن حقّ مظلومان سکوت نکنند مسیولیت خلافت و امامت را نمی‌پذیرفتم». امامت یکی از آموزه‌های مهمّ اسلامی است که از دیرزمان مورد اهتمام و بحث و تحقیق مذاهب و متفکران اسلامی بوده است در این میان شیعة امامیه برای امامت اهداف رسالت‌ها و شاخص‌ ادامه ...

در بین شیعیان بنا بر ادله متعدد قرآنی و به استناد روایات معتبر و صحیح السند اتفاق نظر وجود دارد که امامت منصبی است الهی و این خداوند حکیم است که فردی را به امامت امت بر می‌گزیند و به او علم و عصمت عطا می‌‍‌فرماید تا بتواند هادی امت باشد. اصلا اساسی‌ترین نقطه افتراق شیعه با دیگر فرق اسلامی همین موضوع است. این مهم با توجه به مدارک و دلایل عقلی و نقلی فراوان جای شک و شبهه‌ای برای کسانی که خود را معتقد به مبانی تشیع می‌دانند ندارد. در نتیجه هر سخنی خلاف آن مستلزم ارایه مدارک و دلایل منطقی است که بتواند نصوص متعدد قرآنی و روایتی را در زمینه زیر سوال ببرد ادامه ...

جایگاه نظام امامت در اسلام (استاد جعفر سبحانی) در نظام اسلامی پس از مقام « نبوت » و « رسالت » مقام دیگری به نام « امامت » وجود دارد که قرآن در مواردی به آن اشاره نموده است مسلما مقام امامت غیر از مقام نبوت است « نبی » انسانی است که پذیرای « وحی » و پایه گذار دین و آیین است درحالی که امام پذیرای « وحی » نیست و پایه گذار دین نمی باشد ولی به جز « وحی » کلیه وظایف « نبی » را دارا بوده و در معنی « امامت » استمرار وظایف « نبوت » می باشد. نبی خاتم (ص) همانند دیگر پیامبران ادامه ...

۱- آیه انذار نزدیکان وحی الهی در کوه حرا بر قلب پیامبر نازل گردید و او را به‏مقام نبوت و رسالت مفتخر ساخت رسالتی که باید در سطح جهانی‏پیاده گردد، و تمام ملل روی زمین، زیر پرچم آیین اسلام درآیند. فرشته وحی هرچند او را به مقام رسالت مفتخر ساخت، ولی نقطه‏شروع کار و وقت تبلیغ رسالت را برای مردم معین نکرد، از این‏نظر پیامبر به مدت سه سال از دعوت عمومی، خودداری نمود. تنهااز رهگذر تماسهای خصوصی با افراد قابل و شایسته توانست گروه‏کمی را به آیین خویش هدایت کند. پس از گذشت‏سه سال، پیک الهی فرا رسید، و فرمان داد که‏پیامبر دعوت همگانی خود را از طریق دعوت خو ادامه ...

امامت در کتاب خدا و حدیث نبوی در صحیح بخاری به نقل از جابر آمده:"از پیامبر (ص) شنیدم که می گفت: دوازده امیر هستند که همگی آنها از قریش می باشند. ترمذی می گوید: این حدیثی صحیح و درستی است و به همین گونه از جابر بن سمره و این مسعود و عبد الله بن عمرو نیز روایت شده است.(اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِیَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِینُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ ذَلِکَ هُدَی اللَّهِ یَهْدِی بِهِ مَنْ یَشَاء وَمَن یُضْلِلْ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ ] زمر ۲۳.ادله امامت در قرآن بسیار است و آ ادامه ...

نگاهی به کیفیت نزول آیه ولایت آیه ۵۵ سوره مایده، فضیلت دیگری را برای امیرمؤمنان(ع) بیان می‌کند و خداوند متعال با نزول چنین آیه‌هایی زمینه معرفی آن حضرت برای جانشینی رسول خود را فراهم می‌کرد تا پس از رحلت رسول خدا(ص) امت اسلام بدون رهبر و پیشوا نماند «حذیفة بن یمان»، از یاران معروف رسول خدا(ص) روایت کرد: پیامبر اکرم(ص)، دامادش حضرت علی(ع)را به یمن اعزام کرده بود و چون خودش قصد حجة‌الوداع کرد، به علی(ع) پیام داد که او نیز برای انجام حج به مکه رود. آن دو در مکه معظمه به یکدیگر رسیدند و ما در آن هنگام همراه رسول خدا(ص)بودیم. روزی، حضرت علی(ع) به جانب کعب ادامه ...

ولایت، غرض همه ادیان الهی است أعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم و الحمد لله ربّ العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطیّبین الطاهرین و لعنة الله علی أعدایهم أجمعیندو آیه که در روز هجدهم ذی ‏الحجّة نازل شددوستان خطاباتی را که در چنین روزی به پیغمبر اکرم شد، زیاد شنیده‌اند؛ یکی در مورد تبلیغ بود: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ» و یکی هم درباره اکمال دین بود: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلام ادامه ...

ولایت حضرت امیرالمومنین علیه السلام براساس منابع اهل سنت در میان اهل سنت آیه ۲۹ سوره فتح{۱} به عنوان سندی است محکم برای اثبات خلافت ابوبکر و اعتقاد دارند که این آیه صریحاً علی ابن ابی طالب (علیه السلام) را خلیفه چهارم معرفی میکند. آن ها بر این عقیده اند که در آیه مراد از (الَّذِینَ مَعَهُ) یار غار یعنی ابوبکر است،منظور از (أَشِدّاءُ عَلَی الْکُفّارِ) عمر ابن خطاب است زیرا او بوده که همواره با کفار با شدت برخورد میکرده و مراد از (رُحَماءُ بَیْنَهُمْ)خلیفه رحم دل و مهربان،عثمان است و بلاخره علی (علیه السلام) را مصداق (سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ) میدانند.اولا هیچ ادامه ...

آیا در مورد ولایت ایمه ی معصومین (ع) در آیات قرآن شواهدی وجود دارد؟  « انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یوتون الزکوة و هم راکعون »« ولی امر شما تنها، خدا و رسول و آن مومنانی هستند که نماز بپاداشته و به فقیران در حال رکوع زکات می دهند». همه مفسران اجماع و اتفاق نظر دارند که این آیه در باره ی علی (ع)، زمانی نازل شد که آن حضرت در حال رکوع صدقه دادند. نسایی در کتاب صحیح خود نزول آن را درباره ی علی (ع) از عبدالله بن سلام نقل کرده است. جمع کننده ی صحاح سته در تفسیر سوره ی مایده، نزول آیه ی بالا را در مورد علی (ع) نقل کرده است و نیز ادامه ...

شیعه اعتقاد به ولایت تکوینی امام دارد ولی این با سخن حضرت علی (ع) منافات دارد چرا؟ توضیح: امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ی ۱۰۴ نهج البلاغه که می فرماید: « انه لیس علی الامام الا ما حمل من امر ربه الا بلاغ فی الموعظه و الاجتهاد فی النصیحه و الاحیاء للسنه و اقامه الحدود علی مستحقیها و اصدار السهمان علی اهلها ».در هیچ یک از این عبارات سخن از ولایت تکوینی نیست. پاسخ ۱: شواهد مورد استناد مستشکل به بحث ولایت تکوینی ارتباطی ندارد.امام چگونه می تواند اقامه ی حدود نماید هنگامی که ریاست در دست دیگران است؟ بیت المالی راکه در دست او نیست، چگونه می تواند بین اهلش تقسیم فرماید؟ این ادامه ...

عمر بن الخطاب تصریح کرده و می‌گوید: «حین توفی اللّه نبیه ـ أنَّ الانصار خالفونا، واجتمعوا بأسرهم فی سقیفة بنی ساعدة و خالف عنا علی و الزبیر و من معهما». [۱] هنگام رحلت رسول خدا ـ صلی الله علیه و سلّم ـ أنصار با ما مخالف بوده و مخالفت کردند، و همگی در سقیفه بنی ساعده گِرد هم آمده، و حضرت علی و زبیر و همراهان آنان نیز با ما مخالف بودند، بنا بر این، چگونه مدعی هستیم که خلافت ابوبکر به اجماع و اتفاق مسلمین بوده است؟    [۱] صحیح بخاری ۸: ۲۶ ـ کتاب المحاربین، باب رجم الحبلی.   / ادامه ...

به تصریح تاریخ، قبیله اوس از ترس آن‌که حکومت به خزرج برسد و ایشان سهمی در آن نداشته ‌باشند، با ابوبکر بیعت ‌کردند. به نقلی تاریخی، بینی حباب‌بن‌منذر در درگیری‌ها شکسته‌ می‌شود ۱ و سعدبن‌عباده نزدیک است زیر دست و پا له‌ شود. عمر بالای سر او ایستاده می‌گوید:«سعی‌داشتم آن‌گونه تو را له‌ کنم که اعضایت از هم بپاشد!» و سعد ریش عمر را می‌گیرد و می‌گوید:« اگر فقط یک مو از ریشم بکَنی، برنمی‌گردی مگر این ‌که دندان سالم در دهانت نیست!» و بعدمی‌گوید:«(اگر می‌توانست ادامه ...

طرح شبهه: شیعه می گویند: فاطمه پاره تن محمد – صلی الله علیه وآله وسلم - در زمان خلافت ابوبکر مورد اهانت قرار گرفته است. پهلوی او را شکستن، و خواستند خانه‌اش را آتش بزنند؛ او را زدند که بر اثر آن فرزندی که در شکمش بود و اسمش محسن بود را سقط کرد! سؤال این است که علی[علیه السلام] کجا بود؟! چرا حق فاطمه[علیها السلام] را نگرفت در صورتی که او شجاع و دلیر بود؟! پاسخ کوتاه ۱-یکی از نشانه های شجاعت صبر در مصلحت است. ۲-از امیرالمؤمنین (علیه السلام) سوال کردند که چرا از همسرت دفاع نکردی و حق خود را نستاندی؟ حضرتشان فرمودند:اقتداءا برسول الله صلی الله علیه و آله۳-علی ع د ادامه ...

آیا فاطمه (سلام الله علیها) از شیخین راضی شد؟طرح شبهه:بر فرض که قبول کنیم، فاطمه رضی الله عنها در مقطعی از شیخین دلگیر شده باشد ؛ ولی این مطلب نیز ثابت است که شیخین در آخرین روزهای حیات فاطمه آمدند و از وی رضایت گرفتند؛ چنانچه بیهقی و دیگران نقل کرده‌اند:عن الشعبی قال لما مرضت فاطمة أتاها أبو بکر الصدیق فأستیذن علیها فقال علی یا فاطمة هذا أبو بکر یستیذن علیک فقالت أتحب أن أأذن؟ قال نعم فأذنت له فدخل علیها یترضاها وقال والله ما ترکت الدار والمال والأهل والعشیرة إلا لإبتغاء مرضاة الله ومرضاة رسوله ومرضاتکم أهل البیت ثم ترضاها حتی رضیت.هنگامی که فاطمه بیمار شد ابوبکر برای کسب رضایت نزد وی آمد و ا ادامه ...

طرح شبهه: احتمالا در سال ۷۱ بود که عده‌ای از کارشناسان و محققان جمهوری اسلامی مستقر در مجلس شورای اسلامی که جزو نمایندگان هم بودند پس از ۱۴۰۰ سال تحقیق و بررسی ناگهان به راز مهمی پی‌بردند و آن اینکه حضرت فاطمه دختر رسول خدا (ص) فوت ننموده بلکه شهید شده است اینجا بود که آن نمایندگان مجلس (که خداوند از آنان نگذرد) اعلام کردند از این پس در تقویمها بجای وفات بنویسند شهادت. و این روز را تعطیل اعلام نمودند و به این صورت بزرگترین ضربت را بر وحدت اسلامی وارد نموده و شکافی عمیق ایجاد نمودند. آقایان شیعه به ما بگویید چرا تا پیش از این در تقویم ایران می‌نوشتند رحلت! نقد و بررس ادامه ...

مطالب‌‌مان را دنبال کنید




logo-samandehi

کپـی‌برداری از مطالب سایت فطرت با ذکر منبع در راه رضای خدا مجاز می‌باشد.