اطلاعات جالب پيرامون ضريح مطهر حضرت علي عليه السلام

در وسط حرم مطهر, ضريح مطهر حضرت أميرالمؤمنين (عليه السلام) قرار دارد. اين ضريح از طلا و نقره ساخته شده و با نقشهاي بسيار زيبا و با طلاي خالص تزيين شده است. شيخ جعفر محبوبه پـيـرامون اين ضريح مي گويد: (اين ضريح گرانبهاتر از ضريح قبلي است و باني ساخت آن, پيشواي طايفه ي بهره، سيف الدين مي باشد. ساخت اين ضريح در هند, پنج سال به طول انجاميد و هشتاد هزار دينار هزينه داشت. براي ساخت اين ضريح, از ده هزار و پانصد مثقال طلاي خالص و دو مليون مثقال نقره استفاده شد.) (1)

دكتر حسن الحكيم از روزنامه ي الهاتف چنين نقل مي كند: (ضريح مطهر با استفاده از (8750) مثقال طلاي خالص و (1,500,000) مثقال نقره ساخته شده است.) (2) شيخ جعفر محبوبه در كتاب خود، تاريخ پرده برداري از ضريح مطهر را ذكر مي كند: (در روز 13 رجب سال 1361هجري، از ضريح مطهر پرده برداري شد. در اين روز بسيار مهم، نخست وزير وقت عراق (نوري السعيد) و وزير كار عراق (عبدالمهدي المنتفكي) و بسياري از افراد سرشناس و برجسته و فرماندهان نظامي حضور داشتند. طلا و نقره ي بكار رفته در ضريح جديد از ضريح قبلي بيشتر است. اما ضريح قبلي داراي نقشها و قلمزني هاي بيشتر و زيباتري بود و بر روي آن آيات و أحاديث بسياري نقش بسته بود) شيخ جعفر محبوبه تاريخ برداشتن ضريح قديمي را سال 1361 هجري, در اواخر ماه ربيع الأول ذكر مي كند. (3) ضريح كنوني را ميتوان يكي از شاهكارهاي هنر اسلامي به شمار آورد. علاوه بر ارزش مادي, اين ضريح داراي زيباترين مينا كاري ها و نقشهاي قلمزني شده بر طلا و نقره, مي باشد. از طرف دخول به صندوق چوبي قبر مطهر, ضمن احاديث نبوي, در انتهاي ضلع جنوبي اين كتيبه نقش بسته است: (الحمد لله الذي بتوفيقه تقرب الي الله الملك الحق المبين و الي وليه علي أمير المؤمنين امام المتقين العابد لربه حتي أتاه اليقين وصي محمد سيد المرسلين المجموع الي ميقات شرفه شرف الآخرين و الأولين بعمل هذا الضريح المحفوف بالملايكة المقربين بالفضة الخاصة و الذهب الابريز الثمين عبدالله و عبد وليه أميرالمؤمنين الداعي الي حب آل محمد الطاهرين أبو محمد طاهر سيف الدين من بلاد الهند سنة ألف و ثلاثماية و ستين هجرية 1360هـ). ضريح قبلي چندين بار ترميم و بازسازي شده بود تا اينكه ضريح كنوني ساخته شده و به جاي ضريح قديم گذاشته شد. در سال 1202 هجري، ضريحي از نقره بر روي قبر مطهر گذاشته شد (4) و در سال 1204 هجري, به دستور محمد خان قاجار, بنيانگذار سلسله قاجاريه, بازسازي شد. (5) آقاي سيد صادق الفحام النجفي از شاعران و اديبان نجف أشرف, در ديوان شعري خود, در قصيده اي تاريخ ترميم ضريح نقره اي (1203هجري) را به صورت ماده تاريخ ذكر مي كند: لله صندوق بديع صنعه ليس له في الحسن من مضاهي أودعه صانعه عجايباً تجل عن حصر و عن تناهي ... لذاك قد قلت به مؤرخاً قد جددت فيه علم الله (6) در سال 1211هجري, محمد شاه قاجار ضريحي به همراه فقيه آقا محمد علي هزارجريبي فرستاد. شيخ محمد الكوفي مي كويد: در سال 1236هجري, ضريح مطهر سست گرديد. لذا آن را برداشته و مقداري نقره به آن افزودند و بار ديگر باز گردانده شد. در سال 1262هجري به دستور عباس قلي خان وزير محمد شاه قاجار, ضريح مطهر ترميم شد. در بالاي اين ضريح ابياتي از قصيده عينيه ابن ابي الحديد و أبياتي از سيد الحميري و شيخ ابراهيم صادق العاملي نقش بسته است. در سال 1298هجري, با نفقه ي مشير السلطنة سيد محمد شيرازي (از افراد سرشناس دربار ناصرالدين شاه قاجار) ضريح مطهر باز سازي شد. نام باني و تاريخ بازسازي بر در ضريح، كه به صورت محراب ساخته شده، نقش بسته است. (7) التميمي در كتاب خود به اين ضريح اشاره مي كند. وي مي گويد: (بر روي صندوق قبر مطهر, ضريحي فولادي نصب شد و بر روي آن ضريحي نقره اي گذاشته شد. باني اين ضريح حاج مشير شيرازي بود. بر روي آن با خطي زيبا نام خطاط و تاريخ ساخت (محمد علي الاصبهاني 1298هجري) نقش بسته است. بر قسمت فوقاني آن قصيده ي عينيه ابن ابي الحديد نقش بسته است. تمامي اين قصيده در فصل گنبد طلا آورده شده است: يا برق ان جيت الغري فقل له أتراك تعلم من بأرضك مودع و قصيده علامه شيخ ابراهيم بن شيخ صادق العاملي: هذا ثري حط الأثير لقدره و لعزه هام الثريا يخضع بر گوشه هاي ضريح مطهر آياتي از قرآن كريم و أسماء الله الحسني نقش بسته است. و بر گوشه هاي فوقاني نيز، كلاهكهاي طلا كاري شده ديده مي شود. (8) بعضي از أبيات شعري زيباي شيخ ابراهيم العاملي (متوفي بسال 1283هجري) در مدح حضرت أمير المؤمنين(عليه السلام), كه بر روي ضريح قديم نقش بسته بودند به اين شرح است: هذا ثري حَطِّ الأثيرِ لقدرِه ولعزِه هامَ الثريا يَخْضَعُ كشّافُ داهيةِ القضاءِ عن الوري بعزايمِ، منها القضاءُ يروعُ حزامُ أحزاب الضلالِ، بصارمٍ مِنْ عزمِهِ صبحُ المنايا يَطْلَعُ عَمّ الوجودَ السابغ الجود الذي ضاقتْ بأيديه الجهاتُ الأربعُ أنيّ تساجِلُه الغيوثُ نديً ومِنْ جَدْوي نِداه كلَّ غيثٍ يهمعُ أم هل تُقاسُ به البحارُ، وإنّما هل مِنْ ندي أمواجه تتدفعُ فافزعْ إليه مِن الخطوبِ، فإنَّ مَنْ ألقي العصا بفنايِه، لاَ يَفْزَعُ وإذا حلَلْت بطور سينا مجدَه وشهدت أنوارَ التجلي تَلْمعُ فاخلعْ، إذنْ، نعليْكَ إنّكَ في طوي لجلالِ هيبتِهِ فؤادُك يُخلَعُ وقُلْ: السلامُ عليك يا مَن فَضْلُه عَمَّن تمسّكَ بالولا، لا يَمْنَعُ مولاي، جُدْ بجميلك الأوفي علي عبدٍ له، بجميلِ عفوِك، مَطْمَعُ يرجوك إحساناً ويأملُكَ الرضا فضلاً، فأنت لكلِ فضلٍ مَنْبعُ بعد از ضريح فوق الذكر, ضريح كنوني كه در ابتداي فصل از آن ياد شد نصب گرديد. در سال 1985 ميلادي به كوشش حكومت وقت عراق اين ضريح طلا كاري شده و سقف آن با پارچه ابريشم خالص و زر دوزي شده, پوشانده شد. (9) ارتفاع ضريح مطهر از كف زمين تا بالاي تاج طلاي آن, حدود (4متر) و طول آن (6,35متر) و عرض آن (5,10متر) مي باشد. ضريح مطهر را مي توان به دو بخش اصلي تقسيم كرد. بخش اول ضريح يا پنجره ي نقره اي و بخش دوم تاج طلاي بالاي ضريح نقره اي. ضريح نقره اي (13) پنجره شبيه ايوان دارد. هر كدام از اين پنجره ها با دايراه هاي نقره اي كه به يكديگر بافته شده اند بسته شده است و زاير مي تواند از پشت اين پنجره ها مرقد مطهر را نظاره كند. بالاي هر يك از اين پنجره ها يك قوس نقره اي با نقشهاي برجسته ديده مي شود و بر جانب هر قوس كلمه ي (يا علي) نقش بسته است. ضريح مطهر از جهت شرقي و غربي داراي جهار پنجره مي باشد. از جهت شمالي داراي پنج پنجره و اما از جهت جنوبي داراي چهار بنجره و به جاي پنجره پنجم دري كوچك براي ورود به داخل ضريح مطهر در نظر گرفته شده است. بين هر يك از پنجره هاي ضريح مطهر, ستونهايي نقره اي و با نقشهاي بسيار زيبا به چشم مي خورند. در گوشه هاي چهار گانه ي ضريح مطهر, چهار ستون كه با نقشهاي برجسته و خوشه هاي انگور نقره اي تزيين شده اند, قرار دارند. بر روي هر يك از اين ستونهاي چهار گانه, كلمه ي (و هو العلي العظيم) نقش بسته است. بالاي ضريح نقره اي كتيبه اي بر محيط ضريح به جشم مي خورد. جنس اين كتيبه از مينا و نقره مي باشد و بر روي آن ابياتي از قصيده ي ابن ابي الحديد نقش بسته است. تاج طلاي بالاي ضريح نقره اي (بخش دوم ضريح مطهر) به نوبه ي خود به جند بخش تقسيم مي شود. نخست كتيبه ي طلايي كه بر روي آن آياتي از قرآن كريم با حروف برجسته نقش بسته است. بالاي اين كتيبه, كتيبه ا ي مقعر با نقشهاي برجسته قرار دارد و بالاي اين نقشها, كتيبه ي طلايي ديكري كه بر روي آن احاديث نبوي در مدح حضرت أميرالمؤمنين(ع) نقش بسته, ديده مي شود. بالاي اين كتيبه نيز (104) عدد كل از جنس طلاي خالص قرار دارد. بر روي هر يك از اين كلها كه بر اطراف جهاركانه ي ضريح نصب شده اند اسمي از أسماء الله الحسني نقش بسته است. بر روي هر يك از كوشه هاي جهار كانه ي تاج طلا يك قنديل از طلاي خالص به جشم مي خورد. بالاي قنديل هاي طلا, كتيبه اي بزرگ و محدب با نقشهاي بسيار زيبا و چشم گير ديده مي شود. بالاي اين كتيبه نيز, كتيبه اي مقعر به شكل برگهاي درخت قرار دارد و بالاي آن كتيبه اي ديگر كه سوره ي الرحمن بر آن نقش بسته, قرار دارد. بالاي كتيبه ي سوره ي الرحمن, (96) قنديل طلا بر گوشه هاي چهار گانه ي ضريح مطهر به چشم مي خورند.(10) آيات قرآني و أحاديث نقش بسته بر ضريح مطهر: جهت غربي: بر كتيبه ي طلايي زير قنديل هاي طلا, اين آيات از سوره ي الرحمن نقش بسته است: (خلق الانسان من صلصال كالفخار* و خلق الجان من مارج من نار* فبأي آلاء ربكما تكذبان* رب المشرقين و رب المغربين* فبأي آلاء ربكما تكذبان) بر كتيبه ي طلايي وسط كه زير گلهاي طلا كاري شده قرار دارد اين أحاديث نبوي نقش بسته اند: 1. 1قال رسول الله(صلي الله عليه وآله وسلم): أنا مدينة العلم وعلي بابها. 2. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): أقضاكم علي. 3. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): علي مني وأنا منه وهو ولي كل مؤمن ومؤمنة من بعدي. 4. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): النظر إلي وجه علي عبادة. 5. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): أنا المنذر وعلي الهادي. 6. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): علي مني بمنزلة روحي من بدني. 7. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): إن علياً كنفسي. 8. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): من كنت مولاه فعلي مولاه اللهم والِ من والاه وعادِ من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله وأدر الحق معه حيث دار. 9. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): علي مني يؤدي دَيني ويقضي عداتي. 10. قال رسول الله (صلي الله عليه وآله وسلم): علي مني وأنا منه ولا يقضي عني دَيني إلا أنا أوعلي. 11.وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): علي خير البشر ومن أبي فقد كفر. 12.وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): من زعم أنه آمن بي وبما أنزل علي وهو يبغض علياً فهو كاذب ليس بمؤمن. 13.وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): كذب من زعم إنه يحبني ويبغض علياً من أبغض علياً فقد أبغضني ومن أبغضني فقد أبغض الله ومن أحبه فقد أحبني ومن أحبني فقد أحب الله. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): من سبّ علياً فقد سبّني ومن سبّني فقد سبّ الله لا والله لا يخلص الإيمان إلي قلب عبد حتي تخلص مودتي إلي قلبه ولا تخلص مودتي إلي قلب عبد حتي تخلص إليه مودة علي وكذب من زعم أنه يحبني ويبغض علياً. بر كتيبه ي طلايي بالاي ابيات ابن أبي الحديد آية الكرسي نقش بسته است. وبالآخره كتيبه اي كه أبيات ابن أبي الحديد بر روي آن نقش بسته است و دور تا دور ضريح مطهر را فرا گرفته است. جهت شمالي بر كتيبه ي طلايي زير قنديل هاي طلا ادامه آيات سوره ي الرحمن نقش بسته است: (مرج البحرين يلتقيان* بينهما برزخ لا يبقيان) تا اين آيات: (يرسل عليكما شواظ من نار و نحاس فلا تنتصران* فبأي آلاء ربكما تكذبان) بر كتيبه طلايي وسط, زير گلهاي طلايي اين أحاديث نبوي نقش بسته اند: 1. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): من فارقني فقد فارق الله ومن فارق علياً فقد فارقني. 2. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): أوصي من آمن بي وصدقني بولاية علي بن أبي طالب فمن تولاه فقد تولاني ومن تولاني فقد تولي الله ومن أحبه فقد أحبني ومن أحبني فقد أحب الله ومن ابغضه فقد أبغضني ومن أبغضني فقد أبغض الله ومن أبغضه يوشك أن يأخذه. 3. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): إذا كان يوم القيامة وضعت عن يمين العرش موايد من يواقيت ولؤلؤ يجلس حولها رجال يأكلون ويشربون والناس في الحساب قال علي فقلت من هؤلاء يا رسول الله قال شيعتك يا علي وأنت إمامهم يوم القيامة. 4. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): لأعطين الراية غداً رجلاً يحب الله ورسوله ويحبه الله ورسوله. 5. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): أنت مني بمنزلة هارون من موسي إلا أنه لا نبي بعدي. 6. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): أنت أخي ووصي وخليفتي من بعدي وأبو ولدي تقاتل علي سنتي وتقضي ديني وتنجز عداتي من أحبك في حياتك فهو كنز الله له ومن أحبك بعد موتك ختم الله له بالأمن والأمان ومن مات وهو يحبك فقد قضي نحبه برياً من الآثام ومن مات وهو يبغضك مات ميتة جاهلية وحوسب بما عمل في الإسلام. 7. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): خلقت أنا وعلي من نور واحد قبل أن يخلق الله الخلق بأربعة آلف عام فلما خلق الله آدم ركب ذلك النور في صلبه فلم يزل في شيء واحد حتي افترقنا في صلب عبد المطلب ففيّ النبوّة وفيه الخلافة. 8. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): نادي مناد من السماء يوم أحد لا فتي إلا علي لا سيف إلا ذو الفقار. بر كتيبه طلايي بالاي ابيات ابن ابي الحديد سوره ي الدهر, از آيه نخست تا اين آيه نقش بسته است: (و يسقون فيها كأسا كان مزاجها زنجبيلا). جهت شرقي بركتيبه طلايي زير قنديل هاي طلا بقيه آيات سوره ي الرحمن نقش بسته اند: (فاذا انشقت السماء فكانت وردة كالدهان* فبأي آلاء ربكما تكذبان*) تا اين آيات: (فيهما من كل فاكهة زوجان * فبأي آلاء ربكما تكذبان) بر كتيبه ي طلايي وسط, زير گلهاي طلا اين أحاديث نبوي نقش بسته اند: 1. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): حب علي شجرة أصلها في الجنة وأغصانها في الدنيا فمن تعلق بغصن من أغصانها في الدنيا أورده الجنة وبغض علي شجرة أصلها في النار وأغصانها في الدنيا فمن تعلق بغصن من أغصانها في الدنيا أورده النار. 2. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): أنا سيد الناس ولا فخر وعلي سيد المؤمنين ولا فخر اللهم وال من والاه وعاد من عاداه. 3. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): صليت وعلي بن أبي طالب سبع سنين. 4. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): النظر إلي علي بن أبي طالب عبادة. 5. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): رأيت ليلة أسري بي علي العرش مكتوباً لا إله إلا أنا وحدي خلقت جنة عدن بيدي محمد صفوتي من خلقي أيدته بعلي. 6. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): نحن سبعة من ولد عبد المطلب سادة أهل الجنة أنا وعلي وجعفر وحمزة والحسن والحسين والمهدي. 7. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): ما مررت بأهل سماء إلا وهم يقولون يا محمد استوص بوصيك خيراً ورأيت في ساق العرش مكتوباً لا إله إلا الله محمد رسول الله أيدته بعلي ونصرته به. 8. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): ياعلي أنه لن يرد علي الحوض مبغض لك ومن أحبك فهو يرد الحوض معك. وقال(صلي الله عليه وآله وسلم): إن علي بن أبي طالب ليزهر لأهل الجنة ككوكب الصبح لأهل الدنيا. بر كتيبه ي سوم, بالاي ابيات ابن ابي الحديد بقيه آيات سوره ي الدهر نقش بسته اند: (عينا فيها تسمي سلسبيلا* و يطوف عليهم ولدان مخلدون اذا رأيتهم حسبتهم لؤلؤا منثورا) تا اين آيه: (يدخل من يشاء في رحمته و الظالمين أعد لهم عذابا أليما) جهت جنوبي بر كتيبه ي طلايي بالاي قنديل هاي طلا بقيه آيات سوره ي الرحمن نقش بسته اند: (متكيين علي فرش بطاينها من استبرق و جني الجنتين دان) تا آخر سوره. بر كتيبه ي طلايي وسط, زير گلهاي طلا اين أحاديث نبوي نقش بسته اند: 1. قال رسول الله(صلي الله عليه وآله وسلم): من أحب علياً بقلبه آتاه الله يوم القيامة مثل ثلث ثواب هذه الأمة ومن أحبه بقلبه وأظهر ذلك بلسانه أعطاه الله تعالي ثلثي ثواب هذه الأمة ومن أحبه وأظهر ذلك بلسانه وأعانه بيده أعطاه الله تعالي يوم القيامة مثل ثواب هذه الأمة كاملاً فمن فعل ذلك بالأيمة من ولده فقد فعله به لأن حبهم حبه ونصرتهم نصرته. 2. قال رسول الله (صلي الله عليه وآله وسلم): علي صاحب لوايي في الدنيا وهو صاحب لواء الحمد بوم القيامة فيدخل الجنة به بين يدي. 3. قال رسول الله (صلي الله عليه وآله وسلم): الحسن والحسين سيدا شباب أهل الجنة وأبوهما خير منهما. 4. قال رسول الله (صلي الله عليه وآله وسلم): أنت أول الناس بي إيماناً وآخرهم بي عهداً وأول من يصافحني يوم القيامة. 5. قال رسول الله (صلي الله عليه وآله وسلم): لا يحبك إلا مؤمن ولا يبغضك إلا منافق. 6. قال رسول الله (صلي الله عليه وآله وسلم): الحسن والحسين إماما حق قاما أو قعدا وأبوهما خير منهما. 7. قال رسول الله (صلي الله عليه وآله وسلم): أنت يعسوب المؤمنين والمال يعسوب المنافقين. 8. قال رسول الله (صلي الله عليه وآله وسلم): يا علي أنت في الجنة معي. قال رسول الله (صلي الله عليه وآله وسلم): شيعة علي هم الفايزون. بر كتيبه ي طلايي سوم, بالاي أبيات ابن ابي الحديد, سورهاي الغاشية و الانشراح و الكوثر و الاخلاص نقش بسته اند. روي در ورود به داخل ضريح مطهر اين آيات نقش بسته اند: (قل أدعوا الله أو ادعوا الرحمن أيا ما تدعون فله الأسماء الحسني) بر لنگه هاي در اين آيات به چشم مي خورند: (ادخلوا الباب سجدال و قولوا حطة نغفر لكم خطاياكم و سنزيد المحسنين) و (الملايكة يدخلون عليهم من كل باب* سلام عليكم بما صبرتم فنعم عقبي الدار) و (مثل الجنة التي وعد المتقون تجري من تحتها الأنهار اكلها دايم و ظلها) و اين أحاديث نبوي در كنار آيات فوق به چشم مي خورند: (أنا مدينة العلم و علي بابها) و (أول من يدخل الجنة علي بن أبي طالب) طلاي ضريح مطهر با هداياي مالي سلطان طايفه بهره در هند و با نظارت بخش پشتيباني حرم مطهر, تجديد شد. كار طلاكاري در تاريخ 23 شوال 1426هجري آغاز شد. در طي اين پروژه, طلاي تاج ضريح مطهر با شيوه ي قلمزني تجديد شد و هر كدام از أسماء الله الحسني كه بر گلهاي طلايي نقش بسته اند با ياقوت سرخ تزيين شدند. طلاي ستونهاي چهار گانه در گوشه هاي ضريح مطهر نيز در اين پروژه تجديد شدند. در روز 5 شعبان سال 1427هجري مصادف با ولادت با سعادت حضرت امام زين العابدين(ع), از تاج طلايي جديد ضريح مطهر پرده برداري شد. صندوق چوبي قبر مطهر (صندوق خاتم) داخل ضريح مقدس, صندوق قبر مطهر قرار دارد.اين صندوق از چوب ساج هندي ساخته شده است. منبت كاري ها,كتيبه ها,تزيينات عاج, صدف و چندين گونه از چوب هاي رنگي زيبايي آن را دو چندان كرده است. ساخت اين اثر بي نظير در سال 1202 هجري,1788ميلادي به پايان رسيد و بر قبر مطهر گذارده شد. طول, عرض و ارتفاع اين صندوق به ترتيب (4,83متر) و (3,03متر) و (1,83متر) مي باشد. باني ساخت آن محمد جعفر بن محمد صادق از بزرگان دربار زند مي باشد. كتيبه اي در جهت غربي صندوق, در قسمت پايين آن, به نام باني و تاريخ ساخت اشاره دارد: (قد تشرف و وفق باتمام هذا الصندوق الرفيع خالصا لوجه الله تعالي و اخلاصا لوليه و أوليايه كلب عتبة علي أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب (عليه السلام) محمدجعفربن محمدصادق الزند أدام الله تأييده في سنة (1202هـ)) اين تاريخ,به سال اتمام ساخت صندوق اشاره دارد در انتهاي كتيبه به كاتب آن (محمد بن علاء الدين محمد الحسيني عام 1198هـ) اشاره مي شود. تاريخي كه جنب نام كاتب در قسمت جنوبي نقش بسته, به سال شروع ساخت صندوق اشاره دارد. سازنده اين صندوق, نجاري شيرازي بوده كه نام وي بر روي صندوق نقش بسته است: (عمل بنده خاكسار محمد حسين نجار شيرازي). اين شيوه ي نجاري به هنر خاتمكاري مشهور است. پيرامون صندوق دعاي جوشن نقش بسته و بر بالاي صندوق, و در جهت جنوبي آن سوره (الانسان) با عاج سفيد به چشم مي خورد. در همان قسمت سوره ي القدر و سوره ي الأعلي و در جهت شرقي سوره ي النبأ و العاديات و آيه (يا أيها الرسول بلغ ما أنزل اليك...) ودر جهت شمالي سوره (الملك) و در جهت غربي مجددا آيه (يا أيها الرسول بلغ ما أنزل اليك...) نقش بسته اند. ديواره و سقفي شيشه اي براي جلوگيري از تراكم غبار, صندوق جوبي را فرا گرفته است. اين ديواره شيشه اي در سال (1361هجري) هنگام نصب ضريح جديد, بر صندوق جوبي گذاشته شد. باني آن, محمدصالح الجوهرچي از زرگران شهر نجف بود. طول,عرض و ارتفاع اين ديواره به ترتيب (5,14متر) و (3,35متر) و (2,20 متر) مي باشد. جنب صندوق چوبي تعدادي از عتيقه جات كم نظير و گردن بندهاي الماس و جواهرآلات مزين به ياقوت و يك تاج طلا مزين به الماس و زمرد قرار دارد. علاوه بر اين, يك قنديل طلايي مزين به الماس و ياقوت و زمرد و مرواريد درون ضريح ديده مي شود. شيخ حسن السبتي در قصيده اي ماده تاريخ نصب ديوار شيشه اي را ذكر مي كند: يا له صندوق قدس باهرا ساطعا أرخه يغشاه العجاج در طي هجوم وحشيانه ي ارتش رژيم سرنگون شده بعث به شهر نجف و حرم مطهر علوي در سال (1991ميلادي), ضريح مطهر و صندوق چوبي داخل آن(صندوق خاتم) نيز آسيب ديد. آثار اين جنايت هنوز بر روي صندوق جوبي قبر مطهر قابل مشاهده است. جايگاه دو انگشت جايگاه دو انگشت در جهت جنوبي صندوق قبر مطهر, نزديك بالاي سر قرار دارد. در اين مكان مجموعه اي از سنگهاي قيمتي وجواهرآلاتي كه از طرف پادشاهان و افراد سرشناس به حرم مطهر اهدا شده اند قرار دارد. بر چهارچوب روبه روي جايگاه دو انگشت اين آيه از قرآن كريم نقش بسته است: (ان الذين يبايعونك انما يبايعون الله, يد الله فوق أيديهم). ماجراي جايگاه دو انگشت در برخي از منابع تاريخي ذكر شده است. محدث نوري اين ماجرا را ذكر مي كند. وي مي گويد: داستان مرة بن قيس گرچه در منابع و كتب معتبر ذكر نشده اما شهرت آن نزد شيعيان بسيار زياد است و بر كسي پوشيده نمي باشد. بلكه معجزه اي مي باشد كه به اين شهرت رسيده است. حكيم فردوسي از شعراي قرن پنجم و حكيم سنايي غزنوي از شعراي قرن ششم در حديقه ي خود آن را ذكر كرده اند. سنايي گفته است اين ماجرا يكي از مناقب مسلم مي باشد. مولي حسن الكاشي از معاصران علامه حلي, در اين باره قصيده اي سروده است. طبق كتاب ذكر شده خلاصه ي اين ماجرا چنين است:عالم وارسته سيدنصرالله الحايري از مولي عبدالكريم از كتاب تبصرة المؤمنين و سيد محمد صالح الترمذي متخلص به الكشفي از علماي أهل تسنن در كتاب المناقب اين ماجرا را نقل مي كنند و الكشفي مي گويد اين ماجرا طبق اسانيد صحيح و معتبر قابل اثبات است: مرة بن قيس مردي كافر بوده و غلامان بسياري داشت. روزي مره با افراد قبيله ي خود درباره پدران,اجداد و بزرگان قبيله صحبت مي كرد. به مره گفته شد اكثر پدران و اجدادت با شمشير علي بن أبي طالب كشته شدند. مره خشمگين شد و سراغ قبر علي بن أبي طالب را گرفت. به او گفته شد كه قبر علي در نجف است. مره نيز سپاهي با دوهزار نفر سوار كار و چند هزار نفر پياده آماده كرد و به سمت شهر نجف حركت كرد. وقتي سپاه مره به نجف نزديك شد مردم داخل شهر تحصن كردند. سپاه مره به مدت شش روز با مردم نجف جنگيد تا اينكه توانست گوشه اي از ديوار شهر را ويران كرده به داخل شهر راه بيدا كند. با ورود سپاه مره مردم شهر گريختند. مره به طرف حرم مطهر آمد و به صاحب بارگاه گفت: (اي علي, تو پدران و اجداد مرا كشته اي). و با گفتن اين جمله تلاش كرد ضريح مطهر را با شمشيرش بشكافد. در اين لحظه دو انگشت مانند شمشير ذوالفقار از داخل ضريح بيرون آمد و مره بن قيس را به دو نيم كرد ودر جا دو به سنگ سياه تبديل شد. اين دو سنگ سياه به دروازه شهر نجف آورده شدند و هر كس كه به زيارت بارگاه أميرالمؤمنين مي آمد آنها را با پايش مي زد. اين دو سنگ مدتها در كنار دروازه شهر بودند تا اينكه روزي يكي از خادمان مسجد كوفه آنها را برداشته و به كنار در مسجد كوفه برد و هر زايري كه قصد داشت به اين دو سنگ لگد بزند از او پولي مي گرفت و از اين راه كسب روزي مي كرد. سيد محمد صالح الترمذي مي گويد: شيخ يونس از افراد وارسته و سرشناس نجف به من گفت: من يكي از اعضاي سنگ شده مره بن قيس را آنجا ديده ام. گفته مي شود شيخ قاسم الكاظمي النجفي شارح كتاب (الاستبصار) عليه كسي كه اين دو سنگ را از شهر نجف بيرون برد دعا مي كرد و مي گفت: خداوند خشنود نباشد از كسي كه اين دو سنگ را از اين بارگاه مطهر بيرون كرد و اين معجزه باهره را از بين برد. (11) اين بقعه از بقعه هاي مشرف به شمار مي آيد. شيخ محمدحسن النجفي در كتاب جواهرالكلام, در باب نكاح, فصل لعان مي گويد: نفرين و لعنت كردن با ذكر أسماء الله الحسني كه به معني انتقام و عظمت و هيبت مي باشد شديدتر خواهد بود. جاي نفرين و لعنت كردن نيز در يكي از بقعه هاي مشرف باشد. مانند بين ركن و مقام در مسجدالحرام در مكه مكرمه و در مسجد الأقصي نزديك صخره در بيت المقدس و نزديك قبر مطهر رسول اكرم(ص) در مدينه منوره و در مكان معروف به دو انگشت در بارگاه مطهر حضرت أميرالمؤمنين(ع) نزديك بالاي سر مبارك. يادداشت ها 1. ماضي النجف و حاضرها, جعفر محبوبه 76:1 و مشهد الامام, محمد علي التميمي 218:1 2. المفصل, حسن الحكيم 60:2 3. ماضي النجف و حاضرها, جعفر محبوبه 4. نزهة الغري, محمد الكوفي 70 5. همان, 70 6. ماضي النجف و حاضرها, جعفر محبوبه 74:1 7. رك: المفصل, حسن الحكيم 58:2 ــ 60 8. رك: مشهد الامام, محمد علي التميمي 210:1 ــ 213 9. المفصل، حسن الحكيم 62:2 10. با دقت كردن به ضريح مطهر در هنگام مشرف شدن, مي توان بخشهاي زيبا و بيچيده ي اين بخش از ضريح را مشاهده كرد. 11. تاريخ النجف الأشرف, محمد حسين حرزالدين 445 ــ

http://www.imamali-a.com/?part=389