مخالفت وهّابیت با اعتقاد اهل سنت در مورد خاندان مطهّر پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله)

بسم الله الرّحمن الرّحیم پیش در آمد چندی است که قلم به مزدورهای وهابی به طرح مباحثی پرداخته‌اند که نشان از عمق کینه‌‌‌ی آنها نسبت به أهل بیت و عترت رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلم دارد. اینان دلالت آشکار آیه‌ی تطهیر در فضیلت خاندان پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) را مورد تردید قرار داده‌اند. جای شگفتی است که اینهمه تلاش می‌شود تا هرگونه فضیلت از ائمه‌ی اطهار سلب شده و یا مورد مناقشه قرار گیرد! شاید اقتدا به ابن تیمیه که کتب او سراسر اهانت به اهل بیت عصمت و طهارت است، وهابیان را به چنین جنب و جوشی وادار نموده است. داوری پاک‌ترین انسان عالم بگذارید داوری در مورد آیه‌ی تطهیر (آیه سی و سوم از سوره سی و سوم قرآن کریم) را به پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) واگذار کنیم: قال رسول الله صلی الله علیه و سلم نزلت هذه الآیة فی خمسة فی و فی علی و فاطمة و حسن و حسین إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا (الدر المنثور سیوطی، ج۵، ص ۱۹۸) پیامبر اسلام می‌فرمایند: "آیه تطهیر درباره پنج نفر نازل شد؛ من و علی و فاطمة و حسن و حسین." در این روایت شریف، وجود مقدس رسول گرامی اسلام، زنان خود را نام نبرده است. تخصیص آیه به پنج تن، از فرمایشات پیامبر خداست و نه ساخته‌ی شیعیان. و این تنها یکی از دهها روایت دراین زمینه است که در معتبرترین کتب در نزد اهل سنت، گردآوری شده است. چه کسی باید به پرسش وهّابیان پاسخ گوید وهّابیان برای اثبات مدعای باطل خود به برخی آیات قرآن متشبث شده‌اند در حالی که موضع بحث، قسمتی از آیه‌ی تطهیر و شواهد ارائه شده در مورد آن از منابع اصلی اهل سنت است. چرا نویسندگان مجهول الهویه‌ی وهّابی (همچون محمد باقر سجودی) حتی یکبار روایات ذیل آیه‌ی تطهیر را نقل نمی‌کنند تا دقیقا مشخص شود منظور از أهل بیت (در این آیه) چه کسانی هستند. اگر سؤال شود که چرا سیاق آیه در این قسمت تغییر نموده و مربوط به زنان پیامبر (صلّی الله علیه و آله) نیست، این سؤالی است که قبل از شیعه، اهل سنت باید به آن جواب بدهند زیرا در روایات بسیاری این واقعه نقل شده است. بنابراین نویسنده‌ی مقاله پیش از هرکس بر عالمان و راویان أهل سنت ایراد گرفته است و نه بر شیعیان. اگر نویسنده خود را از أهل سنت میداند، این معضلی است که خود باید آن را حل کند و یا متواضعانه فضایل أهل بیت را بپذیرد. آیا بهترین روش گفتگوی دینی و مذهبی، مشخص نمودن موارد اشتراک بین دو دین یا مذهب نیست؟ تا در پرتو آن روشنی بیشتری در مسیر دستیابی به حقیقت ایجاد شود. آیه‌ی تطهیر و پنج تن آل عبا به عنوان مصداق آن، یکی از این موارد اشتراک است و همانگونه که روایات بسیاری در مجامع روایی شیعی در مورد آن وجود دارد، روایات أهل سنت نیز به تواتر این واقعه‌ی تاریخی را نقل نموده‌اند. از آن گذشته، آقایان جزو أهل حدیث هستند. چگونه است که اکنون حتی یک حدیث را نقل ننموده و اینگونه به بهانه‌جویی پرداخته و به خیال خود دلیل و برهان می‌آورند. غافل از اینکه در مکتب اعتقادی آنان دلیل و برهان در مقابل نص احادیث، قدر و قیمتی ندارد. دو واقعیت غیرقابل انکار تاریخی با توجه به روایات أهل سنت -۱- نزول عبارت انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا در شأن پنج تن آل عبا -۲- تذکر رسول گرامی اسلام (صلّی الله علیه و آله) به نماز صبح هنگام گذشتن از مقابل خانه‌ی فاطمه‌ی زهرا (سلام الله علیها) به مدت شش ماه و خواندن آیه‌ی تطهیر ۱۴ روایت از أهل سنت در مورد آیه‌ی تطهیر برای یادآوری روایاتی که در معتبرترین کتب در نزد أهل سنت به این امر اختصاص یافته است، برخی از این روایات مورد اشاره قرار می‌گیرد: -۱- صحیح مسلم ج ۴ / ص ۱۸۸۳/ حدیث ۲۴۲۴ ... قالت عایشة خرج النبی صلی الله علیه و سلم غداة و علیه مرط مرحل من شعر أسود فجاء الحسن بن علی فأدخله ثم جاء الحسین فدخل معه ثم جاءت فاطمة فأدخله ثم جاء علی فأدخله ثم قال إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا -۲- سنن الترمذی / ج ۵ / ص ۳۵۱/ حدیث ۳۲۰۵ ... عن عمر بن أبی سلمة ربیب النبی صلی الله علیه و سلم قال لما نزلت هذه الآیة علی النبی صلی الله علیه و سلم إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا فی بیت أم سلمة فدعا فاطمة و حسنا و حسینا فجللهم بکساء و علی خلف ظهره فجللهم بکساء ثم قال اللهم هؤلاء أهل بیتی فأذهب عنهم الرجس و طهّرهم تطهیرا قالت أم سلمة و أنا معهم یا نبی الله قال أنت علی مکانک و أنت علی خیر -۳- سنن الترمذی/ ج ۵ / ص ۳۵۲ / حدیث ۳۲۰۶ ... عن أنس بن مالک أن رسول الله صلی الله علیه و سلم کان یمر بباب فاطمة ستة أشهر إذا خرج إلی صلاة الفجر یقول الصلاة یا أهل البیت إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا -۴- سنن الترمذی ج ۵/ ص۶۶۳/ حدیث ۳۷۸۷ ... عن عمر بن أبی سلمة ربیب النبی صلی الله علیه و سلم قال نزلت هذه الآیة علی النبی صلی الله علیه و سلم إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا فی بیت أم سلمة فدعا النبی صلی الله علیه و سلم فاطمة و حسنا و حسینا فجللهم بکساء و علی خلف ظهره فجلله بکساء ثم قال اللهم هؤلاء أهل بیتی فأذهب عنهم الرجس و طهّرهم تطهیرا قالت أم سلمة و أنا معهم یا نبی الله قال أنت علی مکانک و أنت إلی خیر -۵- مسند أحمد / ج ۱ / ص ۳۳۰ / حدیث ۳۰۶۲ (عن إبن عباس) أخذ رسول الله صلی الله علیه و سلم ثوبه فوضعه علی علیّ و فاطمة و حسن و حسین فقال إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا -۶- مسند أحمد / ج ۳/ ص ۲۵۹ / حدیث ۱۳۷۵۴ ... عن أنس بن مالک أن النبی صلی الله علیه و سلم کان یمر ببیت فاطمة ستة أشهر إذا خرج ألی الفجر فیقول الصلاة یا أهل البیت إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا -۷- مسند أحمد / ج ۳ / ص ۲۸۵/ حدیث ۱۴۰۷۲ ... عن أنس بن مالک أن رسول الله صلی الله علیه و سلم کان یمر بباب فاطمة ستة أشهر إذا خرج إلی صلاة الفجر یقول الصلاة یا أهل البیت إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا -۸- مسند أحمد / ج ۴/ ص ۱۰۷/ حدیث ۱۷۰۲۹ ... عن شداد أبی عمارة قال دخلت علی واثلة بن الأسقع و عنده قوم فذکروا علیا فلما قاموا قال لی ألا أخبرک بما رأیت من رسول الله صلی الله علیه و سلم قلت بلی قال أتیت فاطمة رضی الله عنها أسألها عن علی قالت توجه إلی رسول الله صلی الله علیه و سلم فجلست انتظر حتی جاء رسول‌الله صلی الله علیه و سلم و معه علی و حسن و حسین رضی الله عنهم آخذ کل واحد منهما بیده حتی دخل فأدنی علیا و فاطمة فأجلسهما بین یدیه واجلس حسنا و حسینا کل واحد منهما علی فخذه ثم لف علیهم ثوبه أو قال کساء ثم تلا هذه الأیة إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل‌البیت و یطهرکم تطهیرا و قال اللهم هؤلاء أهل بیتی و أهل بیتی أحق -۹- مسند أحمد / ج ۶ / ص ۲۹۲ / حدیث ۲۶۵۵۱ ... عن عطاء بن أبی رباح قال حدثنی من سمع أم سلمة تذکر أن النبی صلی الله علیه و سلم کان فی بیتها فاطمة ببرمة فیها خزیرة فدخلت علیه فقال لها ادعی زوجک و ابنیک قالت فجاء علی و الحسن و الحسین فدخلوا علیه فجلسوا یأکلون من تلک الخزیرة و هو علی منامة علی دکان تحته کساء له خیبری قالت و أنا أصلی فی الحجرة فأنزل الله عز و جل هذه الآیة إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا قالت فأخذ فضل الکساء فغشاهم به ثم أخرج یده فألوی بها إلی السماء ثم قال اللهم هؤلاء أهل بیتی و خاصتی فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا اللهم هؤلاء أهل بیتی و خاصتی فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا قالت فأدخلت رأسی البیت فقلت و أنا معکم یا رسول الله قال إنک إلی جیرانک إلی خیر قال عبدالملک و حدثنی أبو لیلی عن أم سلمة مثل حدیث عطاء سواء قال عبدالملک و حدثنی داود بن أبی عوف الحجاف عن حوشب عن أم سلمة بمثله سواء -۱۰- الدر المنثور سیوطی، ج۵، ص ۱۹۸ أخرج ابن جریر و ابن المنذر و ابن أبی حاتم و الطبرانی و ابن مردویه عن أم سلمة رضی الله عنها زوج النبی صلی الله علیه و سلم ان رسول الله صلی الله علیه و سلم کان بینهما علی منامة له علیه کساء خیبری فجاءت فاطمة رضی الله عنها ببرمة فیها خزیرة فقال رسول الله صلی الله علیه و سلم ادعی زوجک و ابنیک حسنا و حسینا فدعتهم فبینما هم یأکلون إذ نزلت علی رسول الله صلی الله علیه و سلم إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً فأخذ النبی صلی الله علیه و سلم بفضلة إزاره فغشاهم إیاها ثم أخرج یده من الکساء و أومأ بها إلی السماء ثم قال اللهم هؤلاء أهل بیتی و خاصتی فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا قالها ثلاث مرات قالت أم سلمة رضی الله عنها فأدخلت رأسی فی الستر فقلت یا رسول الله و أنا معکم فقال انک إلی خیر مرتین -۱۱- الدر المنثور سیوطی، ج۵، ص ۱۹۹ و أخرج ابن مردویه عن أبی سعید الخدری رضی الله عنه قال لما دخل علی رضی الله عنه بفاطمة رضی الله عنها جاء النبی صلی الله علیه و سلم أربعین صباحا إلی بابها یقول السلام علیکم أهل البیت و رحمة الله و برکاته الصلاة رحمکم الله إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تطهیرا أنا حرب لمن حاربتم أنا سلم لمن سالمتم -۱۲- الدر المنثور سیوطی، ج۵، ص ۱۹۹ و أخرج الطبرانی عن أبی الحمراء رضی الله عنه قال رأیت رسول الله صلی الله علیه و سلم یأتی باب علی و فاطمة ستة أشهر فیقول إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیر -۱۳- الدر المنثور سیوطی، ج۵، ص ۱۹۸ و أخرج ابن مردویه عن أم سلمة قالت نزلت هذه الآیة فی بیتی إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراًو فی البیت سبعة جبریل و میکاییل علیهما السلام و علی و فاطمة و الحسن و الحسین رضی الله عنهم و أنا علی باب البیت قلت یا رسول الله ألست من أهل البیت قال انک إلی خیر انک من أزواج النبی صلی الله علیه و سلم -۱۴- الدر المنثور سیوطی، ج۵، ص ۱۹۸ و أخرج ابن جریر و ابن أبی حاتم و الطبرانی عن أبی سعید الخدری رضی الله عنه قال قال رسول الله صلی الله علیه و سلم نزلت هذه الآیة فی خمسة فی و فی علی و فاطمة و حسن و حسین إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا کلام آخر عجیب است که وهّابیان تا این حد عناد نشان داده و مطلبی را که علمای اهل سنّت به آن اقرار نموده‌اند به این راحتی انکار کرده و از خدای متعال و رسول گرامی او شرم نمی‌کنند. آنچه که بیش از همه در اینگونه مباحث به چشم می‌خورد تلاش وهابیّت برای ایجاد تفرقه در بین مسلمانان است. حسّاسیت نسبت به ذکر فضایل اهل بیت پیامبر (صلّی الله علیه و آله) از مشخصه‌های فرقه‌‌ی وهّابیت است که سعی در ایجاد اختلاف و تفرقه در بین مسلمانان دارند. در حالی که سایر مسلمانان در فضایل اهل بیت نه تنها مناقشه نمی‌کنند بلکه در مواردی خود نیز در این زمینه پیشتاز هستند.



http://www.islamtxt.ir/islam/node/99