49 حديث از حضرت فاطمه زهراء (سلام الله عليها)

1. ره آورد خلوص در عبادت
قالت فاطمة الزهراء سلام الله عليها: من أصعد إلي الله خالص عبادته، أهبط الله عزوجل إليه أفضل مصلحته.
فرمود: كسي كه عبادت خالص خود را به خداوند متعال تقديم مي‌كند (و فقط براي رضاي او عمل مي‌كند﴾ خداوند نيز بهترين مصلحت خود را بر او نازل مي‌كند.
تحف العقول ص۹۶۰

2. مرگ محبان شهادت است
عَنْ فَاطِمَةُ بِنْتَ مذوسَي بْن ر جَعْفَر (ع)... عَنْ فَاطِمَةَ بِنْت ِرَسُول ِاللّهِ صَلَّي اللّه عَلَيه ِوَ آلِهِ وِ سَلَّمَ، قالَتْ (سلام الله عليها): قَالَ رَسُولُ اللّه ِصَلَّي اللّه ِعَلَيه ِوَ آلِه ِوَ سَلَّمَ: «ألا مَنْ ماتَ عَلي حُبِّ آل ِمُحَمَّد ماتَ شَهِيداً.
فاطمه معصومه(س)، از دختر امام صادق (ع) روايتي نقل مي‌كند كه سلسله سندش به حضرت فاطمه زهرا (س) مي‌رسد كه آن حضرت مي‌فرمايد: حضرت رسول اكرم (ص) فرمود: «آگاه باشيد! هركس با محبّت آل محمّد ازدنيا برود شهيد از دنيا رفته است.»
عوالم العلوم، ج ٢١، ص ٣٥٣

3. دوستدار علي (ع﴾ سعادتمند است
قالَتْ (سلام الله عليها): ان السعيد، كل السعيد، حق السعيد من أحب عليا في حياته و بعد موته
فرمود: همانا سعادتمند(به معناي) كامل و حقيقي كسي است كه امام علي(ع) را در دوران زندگي و پس از مرگش دوست داشته باشد.
شرح نهج البلاغه ج 2، ص 449 مجمع الزّوايد: ج 9، ص 132

4. معرفي خاندان پيامبر
قالَتْ (سلام الله عليها): نحن وسيلته في خلقه و نحن خاصته و محل قدسه و نحن حجته في غيبه و نحن ورثه أنبيايه
فرمود: ما اهل بيت رسول خدا(ص) وسيله ارتباط خدا با مخلوقاتيم ما برگزيدگان خداييم و جايگاه نيكي‌ها، ما دليل‌هاي روشن خداييم و وارث پيامران الهي.
(شرح‌ نهج‌ البلاغه‌ ج‌ 16، ص‌ 211)

5. ثواب قرايت سوره‌هاي قرآن
قالَتْ (سلام الله عليها): قاريءُ الحديد، و اذا وقعت، و الرحمن، يدعي في السموات و الارض، ساكن الفردوس
فرمود: تلاوت كننده سوره حديد و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمين اهل بهشت خوانده مي‌شوند.
(كنزالعمال، ج‌ 1، ص582)

6. بهترين و ارزشمندترين مردمان
قالَتْ (سلام الله عليها): خياركم الينكم مناكبة و اكرمهم لنسايهم
فرمود: بهترين شما كسي است كه در برخورد با مردم نرم‌تر و مهربان‌تر باشد و ارزشمندترين مردم كساني هستند كه با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.
(دلال الامامه ص76 و كنزالعمال، ج‌ 7، ص225)

7. خداوند در دنيا براي مؤمنين سه چيز پسنديد
قالَتْ (سلام الله عليها): حبب الي من دنياكم ثلاث: تلاوة كتاب الله و النظر في وجه رسول و الانفاق في سبيل الله
فرمود: از دنياي شما سه چيز محبوب من است: 1- تلاوت قرآن 2- نگاه به چهره رسول خدا 3-انفاق در راه خدا.
(وقايع الايام خياباني، جلد صيام، ص295)

8. ره آورد‌هاي اطاعت و امامت اهل بيت (ع﴾
قالَتْ (سلام الله عليها): فجعل الله...اطاعتنا نظاما للملة و امامتنا أمانا للفرقة
فرمود: خدا اطاعت و پيروي از ما اهل بيت را سبب برقراري نظم اجتماعي در امت اسلامي و امامت و رهبري ما را عامل وحدت و در امان ماندن از تفرقه‌ها قرار داده است.
(بحار الانوار، ج 43، ص 158)

9. ره آورده‌هاي ايمان و نماز
قالَتْ (سلام الله عليها): فجعل الله الايمان تطهيرا لكم من الشرك، و الصلاة تنزيها لكم عن الكبر
فرمود: خداي تعالي ايمان را براي پاكيزگي از شرك قرار داد، و نماز را براي دوري از تكبر و خودخواهي.
(احتجاج طبرسي،ج1،ص258)

10. امام مانند كعبه است
قالَتْ (سلام الله عليها): مَثَلُ الإمام مَثل الكَعبة إذ تُؤتي وَ لا تَأتي
از حضرت فاطمه زهرا (عليها السلام) روايت شده كه رسول خدا فرمودند: امام همچون كعبه است كه بايد به سويش روند، نه آنكه (منتظر باشند تا) او به سوي آنها بيايد.
(بحار الانوار، ج 36، ص 353)

11. ره آوردهاي جهاد و صبر:
قالَتْ (سلام الله عليها): جعل الله... الجهاد عز للإسلام، و الصبر معونة علي استيجاب الأجر
فرمود: خداوند جهاد را موجب عزت و هيبت اسلام، و صبر را وسيله استحقاق و شايستگي پاداش حق تعالي قرار داد.
(احتجاج طبرسي، ج 1، ص 258)

12. ره آوردهاي ايمان و عدل
قالَتْ (سلام الله عليها): فَفَرَضَ اللّه‏ُ الايمانَ تَطهيرا مِنَ الشِّركِ... وَ العَدلَ تَسكينا لِلقُلوبِ
فرمود: خداوند ايمان را براي پاكي از شرك... و عدل و داد را براي آرامش دل‏ها واجب نمود.
(من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 568)

13. داور فرشتگان
عن عَبْدُ اللّهِ بْنِ مَسْعُود، فالَ: أتَيْتُ فاطِمَةَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْها، فَقُلْتُ: أيْنَ بَعْلُكِ؟ فَقالَتْ (عليها السلام): عَرَجَ بِهِ جِبْرييلُ إلَي السَّماءِ، فَقُلْتُ: فيما ذا؟ فَقالَتْ: إنَّ نَفَراً مِنَ الْمَلايِكَةِ تَشاجَرُوا في شَيْيء، فَسَألُوا حَكَماً مِنَ الاْدَمِيّينَ، فَأَوْحيَ اللّهُ إلَيْهِمْ أنْ تَتَخَيَّرُوا، فَاخْتارُوا عَليِّ بْنِ أبي طالِب (عليه السلام).
عبد اللّه بن مسعود گويد: روزي بر فاطمه زهراء(عليها السلام)وارد شدم و عرضه داشتم: همسرت كجا است؟ فرمود: همراه جبراييل به آسمان عروج نموده است، گفتم: براي چه موضوعي؟ فرمود: بين عدّه اي از ملايكه الهي مشاجره اي شده است؛ و تقاضا كرده اند يك نفر از آدم‌ها بين ايشان حكم و قضاوت نمايد؛ و خداوند به ملايكه وحي فرستاد: خودتان يك نفر را انتخاب نماييد؛ و آن‌ها هم حضرت عليّ بن ابي طالب (عليه السلام) را برگزيدند.
اختصاص شيخ مفيد: ص 213، س 7، بحارالأنوار: ج 37، ص 150، ح 15.

14. معرفي امام علي عليه السلام
قالَتْ (عليها السلام): وَهُوَ الإمامُ الرَبّاني، وَالْهَيْكَلُ النُّوراني، قُطْبُ الأقْطابِ، وَسُلالَةُ الاْطْيابِ، النّاطِقُ بِالصَّوابِ، نُقْطَةُ دايِرَةِ الإمامَةِ.
فرمود: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) در تعريف امام عليّ (عليه السلام) فرمود: او پيشوايي الهي و ربّاني است، تجسّم نور و روشنايي است، مركز توجّه تمامي موجودات و عارفان است، فرزندي پاك از خانواده پاكان مي باشد، گوينده اي حقّ گو و هدايتگر است، او مركز و محور امامت و رهبريت است.
رياحين الشّريعة: ج 1، ص 93.

15. محمد و علي پدران امت
فرمود: قالَتْ (عليها السلام): أبَوا هِذِهِ الاْمَّةِ مُحَمَّدٌ وَ عَليٌّ، يُقْيمانِ أَودَّهُمْ، وَ يُنْقِذانِ مِنَ الْعَذابِ الدّايِمِ إنْ أطاعُوهُما، وَ يُبيحانِهِمُ النَّعيمَ الدّايم إنْ واقَفُوهُما.
فرمود: حضرت محمّد (صلي الله عليه وآله) و عليّ (عليه السلام)، والِدَين اين امّت هستند، چنانچه از آن دو پيروي كنند آن‌ها را از انحرافات دنيوي و عذاب هميشگي آخرت نجات مي دهند؛ و از نعمت‌هاي متنوّع و وافر بهشتي بهره مندشان مي سازند.
تفسير الإمام العسكري (عليه السلام): ص 330، ح 191، بحارالأنوار: ج 23، ص 259، ح 8.

16.دعاي حضرت در حق شيعيان
قالَتْ (سلام الله عليها): إلهي وَ سَيِّدي، أسْيَلُكَ بِالَّذينَ اصْطَفَيْتَهُمْ، وَ بِبُكاءِ وَلَدَيَّ في مُفارِقَتي أَنْ تَغْفِرَ لِعُصاةِ شيعَتي، وَشيعَةِ ذُرّيتَي.
فرمود: خداوندا، به حقّ اولياء و مقرّباني كه آن‌ها را برگزيده اي، و به گريه فرزندانم پس از مرگ و جدايي من با ايشان، از تو مي خواهم گناه خطاكاران شيعيان و پيروان ما را ببخشي.
كوكب الدّريّ: ج 1، ص 254.

17- شيعه كيست؟
قالَتْ (سلام الله عليها): شيعَتُنا مِنْ خِيارِ أهْلِ الْجَنَّةِ وَكُلُّ مُحِبّينا وَ مَوالي اَوْليايِنا وَ مُعادي أعْدايِنا وَ الْمُسْلِمُ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ لَنا.
فرمود: شيعيان و پيروان ما، و همچنين دوستداران اولياء ما و آنان كه دشمن دشمنان ما باشند، نيز آن‌هايي كه با قلب و زبان تسليم ما هستند بهترين افراد بهشتيان خواهند بود.
بحارالأنوار: ج 68، ص 155، س 20، ضمن ح 11.

18. اگر بيگناهان مبتلا نمي‌شدند نفرين مي‌كردم
قالَتْ (سلام الله عليها): وَاللّهِ يَابْنَ الْخَطّابِ لَوْلا أنّي أكْرَهُ أنْ يُصيبَ الْبَلاءُ مَنْ لا ذَنْبَ لَهُ، لَعَلِمْتَ أنّي سَأُقْسِمُ عَلَي اللّهِ ثُمَّ أجِدُهُ سَريعَ الاْجابَةِ.
فرمود: اي پسر خطّاب! سوگند به خداوند، اگر ناپسند نمي‌داشتم كه عذاب الهي بر بي گناهي، نازل گردد؛ متوجّه مي شدي كه خدا را قسم مي دادم و نفرين مي كردم. و مي ديدي چگونه دعايم سريع مستجاب مي گرديد.
اصول كافي: ج 1، ص 460، بيت الأحزان: ص 104، بحارالأنوار: ج 28، ص 250، ح 30

19. هرگز با تو سخن نخواهم گفت
قالَتْ (سلام الله عليها): وَاللّهِ! لا كَلَّمْتُكَ أبَداً، وَاللّهِ! لاَدْعُوَنَّ اللّهَ عَلَيْكَ في كُلِّ صَلوة.
فرمود: پس از ماجراي هجوم به خانه حضرت، خطاب به ابوبكر كرد و فرمود: به خدا سوگند، ديگر با تو سخن نخواهم گفت، سوگند به خدا، در هر نمازي تو را نفرين خواهم كرد.
صحيح مسلم: ج 2، ص 72، صحيح بخاري: ج 6، ص 176.

20. بعد از يادآوري حديث من اسخط فاطمة فقد اسخطني فرمود:
قالَتْ (سلام الله عليها): إنّي أُشْهِدُ اللّهَ وَ مَلايِكَتَهُ، أنَّكُما اَسْخَطْتُماني، وَ ما رَضيتُماني، وَ لَيِنْ لَقيتُ النَبِيَّ لأشْكُوَنَّكُما إلَيْهِ.
فرمود: هنگامي كه ابوبكر و عمر به ملاقات حضرت آمدند فرمود: خدا و ملايكه را گواه مي گيرم كه شما مرا خشمناك كرده و آزرده ايد، و مرا راضي نكرديد، و چنانچه رسول خدا را ملاقات كنم شكايت شما دو نفر را خواهم كرد.
بحارالأنوار: ج 28، ص 303، صحيح مسلم: ج 2، ص 72، بخاري: ج 5، ص 5.

21. عهدشكنان برمن نماز نگزارند
قالَتْ (سلام الله عليها): لا تُصَلّي عَلَيَّ اُمَّةٌ نَقَضَتْ عَهْدَ اللّهِ وَ عَهْدَ أبي رَسُولِ اللّهِ في أمير الْمُؤمنينَ عَليّ، وَ ظَلَمُوا لي حَقيّ، وَ أخَذُوا إرْثي، وَ خَرقُوا صَحيفَتي اللّتي كَتَبها لي أبي بِمُلْكِ فَدَك.
فرمود: افرادي كه عهد خدا و پيامبر خدا را درباره اميرالمؤمنين عليّ (عليه السلام) شكستند، و در حقّ من ظلم كرده و ارثيه ام را گرفتند و نامه پدرم را نسبت به فدك پاره كردند، نبايد بر جنازه من نماز بگذارند.
بيت الأحزان: ص 113، كشف الغمّة: ج 2، ص 494.

22. بعد از غدير عذري نمانده است
قالَتْ (سلام الله عليها): إلَيْكُمْ عَنّي، فَلا عُذْرَ بَعْدَ غَديرِكُمْ، وَ الاَْمْرُ بعد تقْصيركُمْ، هَلْ تَرَكَ أبي يَوْمَ غَديرِ خُمّ لاِحَد عُذْراٌ.
فرمود: خطاب به مهاجرين و انصار كرد و فرمود: از من دور شويد و مرا به حال خود رها كنيد، با آن همه بي تفاوتي و سهل انگاري‌هايتان، عذري براي شما باقي نمانده است. آيا پدرم در روز غدير خم براي كسي جاي عذري باقي گذاشت؟
خصال: ج 1، ص 173، احتجاج: ج 1، ص 146.

23. ره آورد‌هاي ايمان و نماز و زكات و صيام و حج
قالَتْ (سلام الله عليها): جَعَلَ اللّهُ الاْيمانَ تَطْهيراً لَكُمْ مِنَ الشّـِرْكِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزيهاً لَكُمْ مِنَ الْكِبْرِ، وَ الزَّكاةَ تَزْكِيَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِي الرِّزقِ، وَ الصِّيامَ تَثْبيتاً لِلاْخْلاصِ، وَ الْحَّجَ تَشْييداً لِلدّينِ
فرمود: خداوند سبحان، ايمان و اعتقاد را براي طهارت از شرك و نجات از گمراهي‌ها و شقاوت‌ها قرار داد. و نماز را براي خضوع و فروتني و پاكي از هر نوع تكبر، مقرّر نمود. و زكات (و خمس) را براي تزكيه نفس و توسعه روزي تعيين نمود. و روزه را براي استقامت و اخلاص در اراده، لازم دانست. و حجّ را براي استحكام أساس شريعت و بناء دين اسلام واجب نمود.
رياحين الشّريعة: ج 1، ص 312، فاطمة الزّهراء (س) ص 360، خطبه آنحضرت. احتجاج طبرسي، ج 1.

24. من اولين كسي هستم كه به پدرم رسول الله (ص) ملحق مي‌شوم
قالَتْ (سلام الله عليها): يا أبَا الْحَسَنِ! إنَّ رَسُولَ اللّهِ (صلي الله عليه وآله وسلم) عَهِدَ إلَيَّ وَ حَدَّثَني أنّي اَوَّلُ أهْلِهِ لُحُوقاً بِهِ وَ لا بُدَّ مِنْهُ، فَاصْبِرْ لاِمْرِاللّهِ تَعالي وَ ارْضَ بِقَضايِهِ.
فرمود: اي ابا الحسن! ـ همسرم ـ، همانا رسول خدا با من عهد بست و اظهار نمود: من اوّل كسي هستم از اهل بيتش كه به او ملحق مي شوم و چاره اي از آن نيست، پس تو صبر نما و به قضا و مقدّرات الهي خوشنود باش.
بحارالأنوار: ج 43، ص 200، ح 30.

25. ره آورد سه روز سلام بر آنحضرت و پدر بزرگوارش (ص)
قالَتْ (سلام الله عليها): مَنْ سَلَّمَ عَلَيْهِ اَوْ عَلَيَّ ثَلاثَةَ أيّام أوْجَبَ اللّهُ لَهُ الجَنَّةَ، قُلْتُ لَها: في حَياتِهِ وَ حَياتِكِ؟ قالَتْ: نعَمْ وَ بَعْدَ مَوْتِنا.
فرمود: هر كه بر پدرم ـ رسول خدا ـ و بر من به مدّت سه روز سلام كند خداوند بهشت را براي او واجب مي گرداند. راوي گويد: عرضه داشتم: آيا در زمان حيات و زنده بودن؟ فرمود: چه در زمان حيات ما باشد؛ و يا پس از مرگ.
بحارالأنوار: ج 43، ص 185، ح 17.

26. علي عليه السلام به وظيفه الهي عمل كرد
قالَتْ (سلام الله عليها): ما صَنَعَ أبُو الْحَسَنِ إلاّ ما كانَ يَنْبَغي لَهُ، وَ لَقَدْ صَنَعُوا ما اللّهُ حَسيبُهُمْ وَ طالِب2ُهُمْ.
فرمود: آنچه را امام عليّ (عليه السلام) ـ نسبت به دفن رسول خدا و جريان بيعت ـ انجام داد، وظيفه الهي او بوده است، و آنچه را ديگران انجام دادند خداوند آن‌ها را محاسبه و مجازات مي نمايد.
الإمامة والسّياسة: ص 30، بحارالأنوار: ج 28، ص 355، ح 69.

27. جه چيزي براي بانوان بهتر است
قالَتْ (سلام الله عليها): خَيْرٌ لِلِنّساءِ أنْ لا يَرَيْنَ الرِّجالَ وَ لا يَراهُنَّ الرِّجالُ.
فرمود: بهترين چيز براي حفظ شخصيت زن آن است كه مردي را نبيند و نيز مورد مشاهده مردان قرار نگيرد.
بحارالأنوار: ج 43، ص 54، ح 48.

28. ياعلي مرا فراموش مكن
قالَتْ (سلام الله عليها): أوُصيكَ يا أبَا الْحَسنِ أنْ لا تَنْساني، وَ تَزُورَني بَعْدَ مَماتي.
فرمود: ضمن وصيتي به همسرش اظهار داشت: مرا پس از مرگم فراموش نكن؛ و به زيارت و ديدار من ـ بر سر قبرم ـ بيا.
زهرة الرّياض ـ كوكب الدّري: ج 1، ص 253.

29. برجستگي اندام زنان حتي در حين تشييع جنازه نبايد ديده شود
قالَتْ (سلام الله عليها): إنّي قَدِاسْتَقْبَحْتُ ما يُصْنَعُ بِالنِّساءِ، إنّهُ يُطْرَحُ عَليَ الْمَرْيَةِ الثَّوبَ فَيَصِفُها لِمَنْ رَأي، فَلا تَحْمِليني عَلي سَرير ظاهِر، اُسْتُريني، سَتَرَكِ اللّهُ مِنَ النّارِ.
فرمود: در آخرين روزهاي عمر پر بركتش ضمن وصيتي به اسماء فرمود: من بسيار زشت و زننده مي دانم كه جنازه زنان را پس از مرگ با انداختن پارچه اي روي بدنش تشييع مي كنند. و افرادي اندام و حجم بدن او را مشاهده كرده و براي ديگران تعريف مي نمايند. مرا بر تخت ـ و بلانكاردي ـ كه اطرافش پوشيده نيست و مانع مشاهده ديگران نباشد قرار مده ـ بلكه مرا با پوشش كامل تشييع كن ـ، خداوند تو را از آتش جهنّم مستور و محفوظ نمايد.
تهذيب الأحكام: ج1، ص 429، كشف الغمّه: ج 2، ص 67، بحار:ج 43، ص 189،ح 19.

30- حجاب حتي در برابر مرد نابينا
قالَتْ (سلام الله عليها):... إنْ لَمْ يَكُنْ يَراني فَإنّي أراهُ، وَ هُوَ يَشُمُّ الريح.
فرمود: مرد نابينايي وارد منزل شد و حضرت زهراء (عليها السلام)پنهان گشت، وقتي رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) علّت آن را جويا شد؟ در پاسخ پدر اظهار داشت: اگر آن نابينا مرا نمي بيند، من او را مي بينم، ديگر آن كه مرد، حسّاس است و بوي زن را استشمام مي كند.
بحارالأنوار: ج 43، ص 91، ح 16، إحقاق الحقّ: ج 10، ص 258.

31. ترك دنيا و مخالفت با غاصبان و...
قالَتْ (سلام الله عليها): أصْبَحْتُ وَ اللهِ! عاتِقَةً لِدُنْياكُمْ، قالِيَةً لِرِجالِكُمْ.
فرمود: بعد از جريان غصب فدك و احتجاج حضرت، بعضي از زنان مهاجر و انصار به منزل حضرت آمدند و احوال وي را جويا شدند، حضرت در پاسخ فرمود: به خداوند سوگند، دنيا را آزاد كردم و هيچ علاقه اي به آن ندارم، همچنين دشمن و مخالف مردان شما خواهم بود.
دلايل الإمامة: ص 128، ح 38، معاني الأخبار: ص 355، ح 2.

32. شيعه اهل بيت كيست؟
قالَتْ (سلام الله عليها): إنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِما أمَرْناكَ وَ تَنْتَهي عَمّا زَجَرْناكَ عَنْهُ، قَأنْتَ مِنْ شيعَتِنا، وَ إلاّ فَلا.
فرمود: اگر آنچه را كه ما ـ اهل بيت عصمت و طهارت ـ دستور داده ايم عمل كني و از آنچه نهي كرده ايم خودداري نمايي، تو از شيعيان ما هستي وگرنه، خير.
تفسير الإمام العسكري (عليه السلام): ص 320، ح 191.

33. وصيت به علي در مورد ازدواج مجدد
قالَتْ (سلام الله عليها): أُوصيكَ اَوّلاً أنْ تَتَزَوَّجَ بَعْدي بِإبْنَةِ اُخْتي أمامَةَ، فَإنَّها تَكُونُ لِوُلْدي مِثْلي، فَإنَّ الرِّجالَ لابُدَّ لَهُمْ مِنَ النِّساءِ.
فرمود: در آخرين لحظات عمرش به همسر خود چنين سفارش نمود: پس از من با دختر خواهرم أمامه ازدواج نما، چون كه او نسبت به فرزندانم مانند خودم دلسوز و متدين است. همانا مردان در هر حال، نيازمند به زن مي باشند.
بحارالأنوار: ج 43، ص 192، ح 20، أعيان الشّيعة: ج 1، ص 321.

34. خدمت به مادر و ره آورد آن
قالَتْ (سلام الله عليها): الْزَمْ عجْلَها فَإنَّ الْجَنَّةَ تَحْتَ أقْدامِها و الْزَمْ رِجْلَها فَثَمَّ الْجَنَّةَ.
فرمود: هميشه در خدمت مادر و پاي‌بند او باش، چون بهشت زير پاي مادران است؛ و نتيجه آن نعمت‌هاي بهشتي خواهد بود.
كنزل العمّال: ج 16، ص 462، ح 45443.

35. روزه چگونه بايد باشد؟
قالَتْ (سلام الله عليها): ما يَصَنَعُ الصّايِمُ بِصِيامِهِ إذا لَمْ يَصُنْ لِسانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوارِحَهُ.
فرمود: روزه داري كه زبان و گوش و چشم و ديگر اعضاء و جوارح خود را كنترل ننمايد هيچ سودي از روزه خود نمي برد.
مستدرك الوسايل: ج 7، ص 336، ح 2، بحارالأنوار: ج 93، ص 294، ح 25.

36. خوشرويي و ره آورد آن
قالَتْ (سلام الله عليها): اَلْبُشْري في وَجْهِ الْمُؤْمِنِ يُوجِبُ لِصاحِبهِ الْجَنَّةَ، وَ بُشْري في وَجْهِ الْمُعانِدِ يَقي صاحِبَهُ عَذابَ النّارِ.
فرمود: تبسّم و شادماني در برابر مؤمن موجب دخول در بهشت خواهد گشت، و نتيجه تبسّم در مقابل دشمنان و مخالفان سبب ايمني از عذاب خواهد بود.
تفسير الإمام العسكري (ع) ص 354، ح 243، مستدرك الوسايل: ج 12، ص 262، بحار: ج 72، ص 401، ح 43.

37. دست شستن بعد از غذا
قالَتْ (سلام الله عليها): لا يَلُومَنَّ امْرُءٌ إلاّ نَفْسَهُ، يَبيتُ وَ في يَدِهِ ريحُ غَمَر.
فرمود: كسي كه بعد از خوردن غذا، دست‌هاي خود را نشويد دست‌هايش آلوده باشد، ـ چنانچه ناراحتي برايش بوجود آيد ـ كسي جز خودش را سرزنش نكند.
كنزل العمّال: ج 15، ص 242، ح 40759.

38. بهترين موقع دعا در روز جمعه
قالَتْ (سلام الله عليها): اصْعَدْ عَلَي السَّطْحِ، فَإنْ رَأيْتَ نِصْفَ عَيْنِ الشَّمْسِ قَدْ تَدَلّي لِلْغُرُوبِ فَأعْلِمْني حَتّي أدْعُو.
فرمود: روز جمعه نزديك غروب آفتاب به غلام خود مي فرمود: بالاي پشت بام برو، هر موقع نصف خورشيد غروب كرد مرا خبر كن تا براي خود ـ و ديگران ـ دعا كنم.
دلايل الإمامة: ص 71، س 16، معاني الأخبار: ص 399، ضمن ح 9.

39. خداوند گناهان را مي‌بخشد(جز شرك و حق مردم)
قالَتْ (سلام الله عليها): إنَّ اللّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً وَلايُبالي.
فرمود: همانا خداوند متعال تمامي گناهان بندگانش را مي آمرزد و از كسي باكي نخواهد داشت.
تفسير التّبيان: ج 9، ص 37، س 16.

40- حق مرد بر مركب و منزل
قالَتْ (سلام الله عليها): الرَّجُلُ اُحَقُّ بِصَدْرِ دابَّتِهِ، وَ صَدْرِ فِراشِهِ، وَالصَّلاةِ في مَنْزِلِهِ إلاَّ الاْمامَ يَجْتَمِعُ النّاسُ عَلَيْهِ.
فرمود: هر شخصي نسبت به مركب سواري، و فرش منزل خود و برگزاري نماز در آن از ديگري در أُلويت است، مگر آن كه ديگري امام جماعت باشد و مردم بخواهند با او نماز جماعت را إقامه نمايند.
مجمع الزّوايد: ج 8، ص 108، مسند فاطمه: ص 33 و 52.

41- نگراني از وضع مردم در روز قيامت
قالَتْ (سلام الله عليها): يا أبَة، ذَكَرْتُ الْمَحْشَرَ وَوُقُوفَ النّاسِ عُراةً يَوْمَ الْقيامَةِ، وا سَوْأتاهُ يَوْمَيِذ مِنَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ.
فرمود: اظهار داشت: اي پدر، من به ياد روز قيامت افتادم كه مردم چگونه در پيشگاه خداوند با حالت برهنه خواهند ايستاد ـ و فرياد رسي ندارد، جز اعمال و علاقه نسبت به اهل بيت (عليهم السلام) ـ.
كشف الغمّة: ج 2، ص 57، بحار الأنوار: ج 8، ص 53، ح 62.

42. شفاعت از گنهكاران امت
قالَتْ (سلام الله عليها): إذا حُشِرْتُ يَوْمَ الْقِيامَةِ، أشْفَعُ عُصاةَ أُمَّةِ النَّبيَّ
فرمود: هنگامي كه در روز قيامت برانگيخته و محشور شوم، خطاكاران امّت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم)، را شفاعت مي نمايم.
إحقاق الحقّ: ج 19، ص 129.

43. تلاوت قرآن و دعا براي ميت
قالَتْ (سلام الله عليها): فَأكْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ الْقُرآنِ، وَالدُّعاءِ، فَإنَّها ساعَةٌ يَحْتاجُ الْمَيِّتُ فيها إلي أُنْسِ الاْحْياءِ.
فرمود: ضمن وصيتي به امام عليّ (عليه السلام) اظهار نمود: پس از آن كه مرا دفن كردي، برايم قرآن را بسيار تلاوت نما، و برايم دعا كن، چون كه ميت در چنان موقعيتي بيش از هر چيز نيازمند به اُنس با زندگان مي باشد.
بحارالأنوار: ج 79، ص 27، ضمن ح 13.

44- زنان نبايد مردان را به مشقت وادارند
قالَتْ (سلام الله عليها): يا أبَا الحَسَن، إنّي لأسْتَحي مِنْ إلهي أنْ أكَلِّفَ نَفْسَكَ ما لا تَقْدِرُ عَلَيْهِ.
فرمود: خطاب به همسرش اميرالمؤمنين عليّ (عليه السلام) كرد و اظهار نمود: من از خداي خود شرم دارم كه از تو چيزي را در خواست نمايم و تو توان تهيه آنرا نداشته باشي.
أمالي شيخ طوسي: ج 2، ص 228.

45. عاقبت قاتلان فرزندان پيامبر (ص)
قالَتْ (سلام الله عليها): خابَتْ أُمَّةٌ قَتَلَتْ إبْنَ بِنْتِ نَبِيِّها.
فرمود: رستگار و سعادتمند نخواهند شد آن گروهي كه فرزند پيامبر خود را به قتل رسانند.
مدينة المعاجز: ج 3، ص 430.

46. ره آورد‌هاي اجتناب از گناهان كبيره
قالَتْ (سلام الله عليها):... وَ النَّهْيَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزيهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَاجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَةِ، وَ تَرْكَ السِّرْقَةِ ايجاباً لِلْعِّفَةِ.
فرمود: خداوند متعال منع و نهي از شرابخواري را جهت پاكي جامعه از زشتي‌ها و جنايت‌ها؛ و دوري از تهمت‌ها و نسبت‌هاي ناروا را مانع از غضب و نفرين قرار داد؛ و دزدي نكردن، موجب پاكي جامعه و پاكدامني افراد مي گردد.
رياحين الشّريعة: ج 1، ص 312، فاطمة الزهراء (س﴾ ص 360، خطبه معروف. احتجاج طبرسي ج1.

47- علل حرمت شرك
قالَتْ(عليها السلام): وَ حَرَّمَ - اللّه - الشِّرْكَ إخْلاصاً لَهُ بِالرُّبُوبِيَّةِ، فَاتَّقُوا اللّه حَقَّ تُقاتِهِ، وَ لا تَمُوتُّنَ إلاّ وَ أنْتُمْ مُسْلِمُونَ، وَ أطيعُوا اللّه فيما أمَرَكُمْ بِهِ، وَ نَهاكُمْ عَنْهُ، فَاِنّهُ، إنَّما يَخْشَي اللّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءِ.
فرمود: خداوند سبحان شرك را (در امور مختلف) حرام گرداند تا آن كه همگان تن به ربوبيت او در دهند و به سعادت نايل آيند؛ پس آن طوري كه شايسته است بايد تقواي الهي داشته باشيد و كاري كنيد تا با اعتقاد به دين اسلام از دنيا برويد. بنابر اين بايد اطاعت و پيروي كنيد از خداوند متعال در آنچه شما را به آن دستور داده يا از آن نهي كرده است، زيرا كه تنها علماء و دانشمندان (اهل معرفت) از خداي سبحان خوف و وحشت خواهند داشت.
رياحين الشّريعة: ج 1، ص 312، فاطمة الزهراء (س﴾ ص 360، خطبه معروف. احتجاج طبرسي ج1.

48-. ره آوردهاي فرمانبرداري از عترت نبي (ص)
قالَتْ (سلام الله عليها): أمّا وَاللّهِ، لَوْ تَرَكُوا الْحَقَّ عَلي أهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَةَ نَبيّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِي اللّهِ اثْنانِ، وَ لَوَرِثَها سَلَفٌ عَنْ سَلَف، وَ خَلْفٌ بَعْدَ خَلَف، حَتّي يَقُومَ قايِمُنا، التّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ(عليه السلام).
فرمود: به خدا سوگند، اگر حقّ ـ يعني خلافت و امامت ـ را به اهلش سپرده بودند؛ و از عترت و اهل بيت پيامبر صلوات اللّه عليهم پيروي و متابعت كرده بودند حتّي دو نفر هم با يكديگر درباره خدا ـ و دين ـ اختلاف نمي كردند. و مقام خلافت و امامت توسط افراد شايسته يكي پس از ديگري منتقل مي گرديد و در نهايت تحويل قايم آل محمّد (عجّل اللّه فرجه الشّريف، و صلوات اللّه عليهم اجمعين) مي گرديد كه او نهمين فرزند از حسين (عليه السلام) مي باشد.
الإمامة والتبصرة: ص 1، بحارالأنوار: ج 36، ص 352، ح 224.

49- آداب دوازده‌گانه سفره
قالَتْ (سلام الله عليها): في المايدة اثنتا عشرة خصلة يجب علي كل مسلم ان يعرفھا اربع فيھا فرض؛ و اربع فيھا سُنَّة و اربع فيھا تأديب: فامّا الفرض فالمعرفة و الرضا والتسمية و الشكر؛ و اما السنة فالوضو ء قبل الطعام و الجلوس علي الجانب الايسر و الاكل بثلاث اصابع و لعق الاصابع؛ فامّا التأديب فاكل بما يليك و تصغير اللقمہ و المضغ الشديد وقلة النظر في وجوہ الناس.
فرمود: آداب سفره دوازده چيز است كه واجب است هر مسلماني آن را بداند. چهار چيز آن واجب است؛ چهار چيز مستحب است و چهار چيز نشانه مراعات ادب است: اما واجبات سفره عبارتند از: معرفت خدا، رضاي الهي، شكر پروردگار و قرايت بسم الله الرحمن الرحيم قبل از شروع غذا۔ مستحبات سفره عبارتند از وضوء قبل از غذا، نشستن بر طرف چپ (و گذاشتن سنگيني بدن بر سمت چپ)، لقمه با سه انگشت برداشتن و ليسيدن انگشتان، و اما چهار چيزي كه رعايت ادب مقتضي آن است عبارتند از: آنچه در برابرت گذاشته شود بخور، لقمه‌هاي كوچك بردار، غذا را خوب بجو و به چهره ديگران (هم سفره‌ها) كمتر نگاه كن (و به آنها خيره نشو).
تحف العقول ص ۹۶۲


گرد آوري و تنظيم: ف.ح.مهدوي

سايت ابنا