يكي از اصلي ترين شبهاتي كه دشمنان اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام به مذهب تشيع وارد مي كنند عدم ذكر شدن نام مبارك اميرالمؤمنين حضرت علي عليه السلام در قرآن كريم است.

آيت الله سيد محمد صادق روحاني در پاسخ به پرسشي در اين زمينه به تشريح اين موضوع پرداخته اند كه در ادامه مي خوانيد:

پرسش: اگر امامت يكي از اصول دين است پس اهميت آن از توحيد و نبوت و عدل و معاد كمتر نيست پس چرا آشكارا وجوب آن در قرآن مطرح نشده است

پاسخ آيت الله روحاني:

باسمه جلت اسمايه حديث غدير كه شيعيان با آن امامت را اثبات مي كنند از نظر شيعه و سني مسلم و قطعي است زيرا هم از طرف شيعه و هم سني به تواتر نقل شده است. اين حديث آشكارا بيان داشته كه پيامبر صلي الله عليه وآله علي عليه السلام را به امر الهي به جانشيني خود منصوب نمود. در عين حال خداوند متعال در اين باره تأكيد نموده و تعهد كرده تا جان پيامبر صلي الله عليه وآله در امان باشد و در اثر اعتراض مردم به انجام اين كار گزندي به او نرسد.

ايرادي كه بر جانشيني حضرت علي عليه السلام وارد كردند اين بود كه چرا آشكارا نام علي عليه السلام در قرآن نيامده ولي روشن شده كه اگر نام مبارك حضرت علي عليه السلام و امامان ديگر كه از فرزندان او هستند در قرآن مي آمد قرآن تحريف مي شد. و اين است راز عدم ذكر نام علي عليه السلام و ايمه عليهم السلام در قرآن..; علاوه بر اين نقل صحيحي از ابي بصير است كه گفت: «از امام صادق عليه السلام پرسيدم مردم مي گويند: براي چه نام علي و اهل بيتش در قرآن نيامده است» امام صادق عليه السلام فرمودند: «به ايشان بگوييد حكم نماز بر پيامبر صلي الله عليه وآله نازل شد و خداوند تعداد ركعات كه سه يا چهار باشد را معين نكرد و اين رسول خدا صلي الله عليه وآله بود كه نماز را چنين تفسير كرد». (1) از اين روايت روشن مي شود كه تمامي روايت هايي كه بر ذكر نام ايمه عليهم السلام در قرآن دلالت مي كند منظورشان تفسير و تبيين و يا بيان شأن نزول و تأويل است بدون آنكه خداوند ابلاغ صريح اين مسأله را امر كرده باشد.

------------------------------------------------------------

1- قُولُوا لَهُمْ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلي الله عليه وآله وسلم نَزَلَتْ عَلَيْهِ الصَّلاةُ وَ لَمْ يُسَمِّ اللهُ لَهُمْ ثَلاثاً وَ لاَ أَرْبَعاً حَتَّي كانَ رَسوُلُ اللهِ صلي الله عليه وآله وسلم هُوَ الَّذي فَسَّرَ ذلِكَ لَهُمْ; اصول كافي ج 1 ص 286; بحارالانوار ج 35 ص 210; تفسيرالعياشي ج 1 ص 249; تفسير فرات كوفي ص 110.شيعه نيوز