با اينكه در زمان امام صادق امام زمان عليهما السلام متولد نشده بودند، چطور ايشان فرموده اند به امام زمان سلام كنيد؟

اولا: معناي سلام دعا براي سلامت است ودعا هم براي شخص موجود ممكن است هم كسي كه موجود نيست. در ابتدا بايد معني سلام مشخص شود. سلام همان طور كه در كتب لغت وتفسير اهل سنت نيز موجود است به معني دعاي براي سلامت به كار مي رود:معني السلام هو الدعاء بالسلامةالإيضاح في علوم البلاغة ج1/ص347
معناي سلام دعاي براي سلامت است.

شبيه همين عبارت در كتابهاي زير آمده است:
التفسير الكبير ج21/ص202- الكشاف ج3/ص29- روح المعاني ج12/ص94- زاد المسير ج9/ص194- فتح الباري ج11/ص13

پس وقتي به كسي سلام مي كني براي وي دعاي به سلام كرده اي. وبراي دعا كردن براي شخص موجود بودن وي شرط نيست. در بسياري روايات اهل سنت آمده است كه رسول خدا براي كساني كه درآن زمان موجود نبوده انددعاكرده اند:
11691 حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا حسن قال سمعت عبد الله بن لهيعة قال ثنا دراج أبو السمح ان أبا الهيثم حدثه عن أبي سعيد الخدري عن رسول الله صلي الله عليه وسلم ان رجلا قال له يا رسول الله طوبي لمن رآك وآمن بك قال طوبي لمن رآني وآمن بي ثم طوبي ثم طوبي ثم طوبي لمن آمن بي ولم يرني قال له رجل وما طوبي قال شجرة في الجنة مسيرة ماية عام ثياب أهل الجنة تخرج من أكمامها
مسند أحمد بن حنبل ج3/ص71

شخصي به رسول خدا عرض كرد درخت بهشتي طوبي براي كسي باشد كه تو را ديده و به تو ايمان آورده است (طوبي اصطلاحي در دعاست).حضرت فرمودند درخت بهشتي براي كسي باشد كه من را ديده وايمان آورده است. ودرخت بهشتي ودرخت بهشتي ودرخت بهشتي ودرخت بهشتي ودرخت بهشتي ودرخت بهشتي ودرخت بهشتي براي كسي باشد كه به من ايمان آورده ولي من را نديده است. شخصي به حضرت عرض كرد طوبي چيست. فرمودند درختي است در بهست كه طولش به اندازه هزار ماه راه است كه لباس بهشتيان از شاخه هاي ان بيرون مي آيد.
اين روايت در المستدرك علي الصحيحين ج4/ص96 - صحيح ابن حبان ج16/ص213- مسند أبي يعلي ج2/ص519 و چندين كتاب ديگر آمده است ودر بسياري از آنها اين روايت را صحيح دانسته اند.

ثانيا: در روايات مورد بحث – كه در اول سوال يك گذشت-،سوال چنين است كه در زمان حضرت ولي عصر (عج) چطور به ايشان سلام مي كنند، حضرت پاسخ دادند مي گويي السلام عليك يابقية الله كه يعني اگر زمان او را درك كردي چنين مي گويي.
اما علاوه بر اين مطلب، ما براي دفع شبهه از زياراتي كه براي امام زمان عج الله تعالي فرجه الشريف قبل از تولد ايشان ذكر شده است چنين پاسخ مي گوييم كه:
ثالثا: تمامي مردم قبل از تولد در اين عالم، وجود روحاني داشته و درك وفهم دارند اهل سنت در ذيل آيه شريفه:
وَإذ أخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِم ذُرِّيَّتَهُم وَأشهَدَهُم عَلَي أنفُسِهِم ألَستُ بِرَبِّكُم قَالُوا بَلَي
(سوره أعراف آيه 172)وهنگامي كه پروردگارت از فرزندان آدم ذريه ايشان را گرفت(خلق كرد) وايشان را شاهد بر خودشان گرفت(از خودشان اقرار گرفت) كه آيا من پروردگار شما نيستم؟ همگي گفتند آري
به اين مطلب اقرار كرده اند.اگر چه رواياتي كه ايشان در اين زمينه آورده اند در بعضي جهات با نظر شيعه منافات دارد اما اصل وجود در عالم ذر را اثبات مي نمايد:
11190 أنا قتيبة بن سعيد عن مالك عن زيد بن أبي أنيسة عن عبد الحميد بن عبد الرحمن بن زيد عن مسلم بن يسار الجهني أن عمر بن الخطاب سيل عن هذه الآية وإذ أخذ ربك من بني آدم من ظهورهم ذريتهم وأشهدهم علي أنفسهم ألست بربكم قالوا بلي شهدنا أن تقولوا يوم القيامة إنا كنا عن هذا غافلين فقال عمر سمعت رسول الله صلي الله عليه وسلم يسأل عنها فقال رسول الله صلي الله عليه وسلم إن الله عز وجل خلق آدم فمسح ظهره بيمينه فاستخرج منه ذرية فقال خلقت هؤلاء للجنة وبعمل أهل الجنة يعملون ثم مسح ظهره فاستخرج منه ذرية فقال خلقت هؤلاء للنار وبعمل أهل النار يعملون...
سنن النسايي الكبري ج6/ص347

از عمر بن خطاب در مورد اين آيه سوال شد...پس عمر گفت از رسول خدا شنيدم كه در اين زمينه از وي سوال شد پس فرمود خداوند عز وجل آدم را خلق كرد پس دست راست خود رابر پشت وي كشيد پس از آن ذريه او را خارج كرد. پس گفت آنها را براي بهشت خلق كردم وايشان عمل اهل بهشت را (كارهاي نيك را) انجام خواهند داد. سپس دوباره بر پشت وي دستي كشيد پس از آن ذريه اي را خارج كرد پس گفت ايشان را براي آتش آفريده ام و ايشان كارهاي اهل آتش را(كارهاي بد را) انجام خواهند داد...

جدا از روايات عام در مورد عالم ذر، در مورد وجود نوراني رسول گرامي اسلام و ايمه اطهار عليهم السلام قبل از حضور در اين عالم در كتب شيعه وسني روايات بسياري داريم:
3609 حدثنا أبو همام الوليد بن شجاع بن الوليد البغدادي حدثنا الوليد بن مسلم عن الأوزاعي عن يحيي بن كثير عن أبي سلمة عن أبي هريرة قال قالوا يا رسول الله متي وجبت لك النبوة قال وآدم بين الروح والجسد قال أبو عيسي هذا حديث حسن صحيح غريب من حديث أبي هريرة لا نعرفه إلا من هذا الوجه

سنن الترمذي ج5/ص585

از رسول خدا سوال كردند كه چه زماني شما به نبوت مبعوث شديد؟ فرمودند هنگامي كه آدم در بين روح و بدن بود (روح و بدنش از هم جدا بود)...اين حديث نيكو و صحيحي است...

36553 حدثنا أبو بكر قال حدثنا عفان قال حدثنا وهيب قال حدثنا خالد الحذاء عن عبد الله بن شقيق أن رجلا سأل النبي صلي الله عليه وسلم متي كنت نبيا قال كنت نبيا وآدم بين الروح والجسد

مصنف ابن أبي شيبة ج7/ص329

شخصي از رسول خدا سوال كرد كه شما از چه زماني پيغمبر بوديد؟ فرمودند من پيغمبر بودم و حال آنكه آدم در بين روح و بدن بود (روح و بدنش از هم جدا بود)

6 - محمد بن يحيي، عن محمد بن أحمد، عن محمد بن الحسين، عن أبي سعيد العصفوري عن عمر [ و ] بن ثابت، عن أبي حمزة قال: سمعت علي بن الحسين عليه السلام يقول: إن الله خلق محمدا وعليا وأحد عشر من ولده من نور عظمته، فأقامهم أشباحا في ضياء نوره يعبدونه قبل خلق الخلق، يسبحون الله ويقدسونه وهم الأيمة من ولد رسول الله صلي الله عليه وآله.
الكافي - الشيخ الكليني - ج 1 - ص 530 - 531

از امام سجاد عليه السلام شنيدم كه فرمودند بدرستيكه خداوند عزوجل محمد وعلي و يازده نور از ذريه او را از نور عظمتش خلق كرد پس ايشان را بصورت سايه هايي در سايه نور خودش قرار داد كه او را عبادت مي كردند قبل از آنكه مخلوقات ديگر خلق شوند.

19 - علي بن محمد ومحمد بن الحسن، عن سهل بن زياد، عن محمد بن الحسن بن شمون، عن عبد الله بن عبد الرحمن الأصم، عن كرام قال: حلفت فيما بيني وبين نفسي ألا آكل طعاما بنهار أبدا حتي يقوم قايم آل محمد، فدخلت علي أبي عبد الله عليه السلام قال: فقلت له: رجل من شيعتكم جعل لله عليه ألا يأكل طعاما بنهار أبدا حتي يقوم قايم آل محمد؟ قال: فصم إذا يا كرام ولا تصم العيدين ولا ثلاثة التشريق ولا إذا كنت مسافرا ولا مريضا فإن الحسين عليه السلام لما قتل عجت السماوات والأرض ومن عليهما والملايكة، فقالوا: يا ربنا ايذن لنا في هلاك الخلق حتي نجدهم عن جديد الأرض بما استحلوا حرمتك، وقتلوا صفوتك، فأوحي الله إليهم يا ملايكتي ويا سماواتي ويا أرضي اسكنوا، ثم كشف حجابا من الحجب فإذا خلفه محمد صلي الله عليه وآله واثنا عشر وصيا له عليهم السلام وأخذ بيد فلان القايم من بينهم، فقال: يا ملايكتي ويا سماواتي ويا أرضي بهذا أنتصر [ لهذا ] - قالها ثلاث مرات.الكافي - الشيخ الكليني - ج 1 - ص 534

از كرام نقل شده است كه گفت:قسم خوردم كه در روز غذا نخورم(روزها همه روزه باشم) تا اينكه قايم آل محمد ظهور كند.پس به نزد امام صادق عليه السلام رفتم.پس به حضرت عرض كردم كه شخصي از شيعه شما چنين نذري نموده است؟ حضرت فرمودند پس روزه بگير با اكرام(يعني ثواب فراوان به تو داده خواهد شد) ولي روز عيدفطر وقربان روزه نگير وسه روز ايام تشريق در حج را نيز ونيز زمانيكه مسافري روزه نگير ونيز وقتي كه مريض هستي.پس بدرستيكه وقتي كه امام حسين عليه السلام در كربلا شهيد شدند زمين وآسمان وموجودات آنها وملايكه ناله كردند.پس گفتند خداوندا به ما اجازه بده تا مردم را به سبب انجام محرمات وكشتن برگزيدگان تو هلاك كنيم تا از صفحه روزگار محو شوند. پس خداوند به ايشان وحي نمود كه اي ملايكه من و اي آسمان هاي من و اي زمين من آرام باشيد سپس حجابي را از حجاب هاي خود برداشت ؛ پس در پشت ان رسول خدا ودوازده نفر از ذريه او عليهم السلام بودند واشاره نمود به يكي از ايشان كه در بين ايشان ايستاده بود پس فرمود اي ملايكه من و اي آسمانهاي من و اي زمين من، به وسيله اين شخص ياري مي كنم (حسين را) واين مطلب را سه بار فرمود.

پس مي بينيم كه سلام كردن به مقام والاي بقيه الله الاعظم نه تنها در زمان امام صادق عليه السلام حتي قبل از بعثت رسول گرامي اسلام صلي الله عليه وآله وسلم نيز ممكن بوده است.

همچنين اهل سنت در ذيل آيه شريفه"وَاسأل مَن أرسَلنَا مِن قَبلِكَ"(سوره زخرف آيه 45) روايت كرده اند كه رسول خدا فرمودند تمامي پيامبران با عهد به نبوت من و ولايت علي بن أبي طالب بعد از من مبعوث گرديدند.

حدثنا أبو الحسن محمد بن المظفر الحافظ قال حدثنا عبد الله بن محمد بن غزوان قال ثنا علي بن جابر قال ثنا محمد بن خالد بن عبد الله قال ثنا محمد بن فضيل قال ثنا محمد بن سوقة عن إبراهيم عن الأسود عن عبد الله قال قال النبي صلي الله عليه وسلم يا عبد الله أتاني ملك فقال يا محمد وسل من أرسلنا من قبلك من رسلنا علي ما بعثوا قال قلت علي ما بعثوا قال علي ولايتك وولاية علي بن أبي طالب قال الحاكم تفرد به علي بن جابر عن محمد بن خالد عن محمد بن فضي ولم نكتبه الا عن بن مظفر وهو عندنا حافظ ثقة مأمون معرفة علوم الحديث ج1/ص95

اين روايات به خوبي بيانگر وجود معنوي و روحاني ايمه اطهار عليهم السلام حتي قبل از خلقت انبيا دارد.

سايت موسسه تحقيقاتي حضرت وليعصر (عج)