بَعضُ الكَراماتِ الظاهرة منه فصل اول: برخي كرامت‌هاي ديده‌شده از امام حسين عليه‌السلام

إجابَةُ دُعايِهِ فِي الاِستِسقاءِ اجابت دعايش در طلب باران


1- ۵۲۸. عيون المعجزات عن محمّد بن عمارة عن الصادق عن أبيجاءَ أهلُ الكوفَةِ إلي عَلِيٍّ عليه السلام فَشَكَوا إلَيهِ إمساكَ المَطَرِ وقالوا لَهُ: اِستَسقِ لَنا فَقالَ لِلحُسَينِ عليه السلام: قُم وَاستَسقِ. فَقامَ وحَمِدَ اللّه َ وأثني عَلَيهِ وصَلّي عَلَي النَّبِيِّ وقالَ: اللّهُمَّ مُعطِيَ الخَيراتِ ومُنزِلَ البَرَكاتِ أرسِلِ السَّماءِ عَلَينا مِدرارا وَاسقِنا غَيثا مِغزارا واسِعا غَدَقا [1] مُجَلِّلاً سَحّا[2] سَفوحا ثَجّاجا [3] تُنَفِّسُ بِهِ الضَّعفَ مِن عِبادِكَ وتُحيي بِهِ المَيتَ مِن بِلادِكَ آمينَ رَبَّ العالَمينَ. فَما[4] فَرَغَ عليه السلام مِن دُعايِهِ حَتّي غاثَ اللّه ُ غَيثا نَعَتَهُ عليه السلام [5] وأقبَلَ أعرابِيٌّ مِن بَعضِ نَواحِي الكوفَةِ فَقالَ: تَرَكتُ الأَودِيَةَ وَالآكامَ [6] يَموجُ بَعضُهُم في بَعضٍ. [7]
عيون المعجزات (ـ به نقل از محمّد بن عماره از امام صادق از پد): كوفيان نزد امام علي عليه السلام آمدند و از باران نيامدن شِكوه نمودند و به ايشان گفتند: برايمان باران بخواه. امام علي عليه السلام به امام حسين عليه السلام فرمود: «برخيز و باران بخواه». حسين عليه السلام برخاست و پس از حمد و ثناي خدا و درود فرستادن بر پيامبر صلي الله عليه و آله گفت: «خدايا! اي عطا كننده خيرها و فرو فرستنده بركت ها! آسمان را بر ما ببار و ما را باراني ده پُرآب و گسترده با دانه هاي درشت و سِتُرگ سيل آسا و ريزان و روان تا ناتواني را از بندگانت ببري و زمين مرده ات را زنده كني. آمين اي پروردگار جهانيان!» و از دعايش فارغ نشده بود كه خداوند باراني را كه خواسته بود فرستاد و مردي باديه نشين از اطراف كوفه آمد و گفت: درّه و تپّه اي را پشت سر ننهادم جز آن كه از آب موج مي زد.

إجابَةُ دُعايِهِ لِرَجُلٍ مُذنِبٍ اجابت دعايش در حقّ مردي گناهكار

2- ۵۲۹. تهذيب الأحكام عن أيّوب بن أعين عن أبي عبداللّه [إنَّ امرَأَةً كانَت تَطوفُ وخَلفَها رَجُلٌ فَأَخرَجَت ذِراعَها فَقالَ [8]بِيَدِهِ حَتّي وَضَعَها عَلي ذِراعِها فَأَثبَتَ اللّه ُ يَدَهَ في ذِراعِها حَتّي قَطَعَ الطَّوافَ واُرسِلَ إلَي الأَميرِ وَاجتَمَعَ النّاسُ وأرسَلَ إلَي الفُقَهاءِ فَجَعَلوا يَقولونَ: اِقطَع يَدَهُ فَهُوَ الَّذي جَنَي الجِنايَةَ. فَقالَ:ها هُنا أحَدٌ مِن وُلدِ مُحَمَّدٍ رَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله فَقالوا: نَعَم الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليهماالسلامقَدِمَ اللَّيلَةَ فَأَرسَلَ إلَيهِ فَدَعاهُ فَقالَ: اُنظُر ما لَقِيا ذانِ فَاستَقبَلَ القِبلَةَ ورَفَعَ يَدَيهِ فَمَكَثَ طَويلاً يَدعو ثُمَّ جاءَ إلَيها حَتّي خَلَّصَ يَدَهُ مِن يَدِها. فَقالَ الأَميرُ: ألا نُعاقِبُهُ بَما صَنَعَ فَقالَ: لا[9].[10]
 تهذيب الأحكام (ـ به نقل از ايّوب بن اَعيَن از امام صادق عليه السّلام:زني در حال طواف بود و مردي پشتِ او طواف مي كرد. زن ساعدش را بيرون آورد و مرد هم دست خود را كج كرد و بر ساعد او نهاد. خداوند دستِ مرد را بر ساعد آن زن چنان چسبانْد كه ناچار طواف را قطع كرد. به سوي امير ]مكّه] فرستادند و مردم گِرد آمدند و فقيهان را خبر كردند. آنان گفتند: دست مرد را قطع كن زيرا او مرتكب جنايت شده است. امير گفت: آيا اين جا كسي از فرزندان محمّد پيامبر خدا هست گفتند: آري. حسين بن علي ديشب آمده است ].امير] به سوي حسين عليه السلام فرستاد و ايشان را فرا خواند و گفت: ببين اين دو چه شده اند! امام عليه السلام دستانش را رو به قبله بلند كرد و مدّت مديدي دعا كرد. سپس نزد زن آمد و دست مرد را از دست زن جدا كرد. امير گفت: آيا اين مرد را به سبب آنچه كرده كيفر ندهيم امام عليه السلام فرمود: «نه».[11]

إجابَةُ دُعايِهِ لِاءِحياءِ امرَأَةٍ اجابت دعايش براي زنده شدن زني

3- ۵۳۰.الخرايج والجرايح عن يحيي بن اُمّ الطويل:كُنّا عِندَ الحُسَينِ عليه السلام إذ دَخَلَ عَلَيهِ شابٌّ يَبكي فَقالَ لَهُ الحُسَينُ عليه السلام: ما يُبكيكَ قالَ: إنَّ والِدَتي تُوُفِّيَت في هذِهِ السّاعَةِ ولَم توصِ ولَها مالٌ وكانَت قَد أمَرَتني أن لا اُحدِثَ في أمرِها شَييا حَتّي اُعلِمَكَ خَبَرَها. فَقالَ الحُسَينُ عليه السلام: قوموا بِنا حَتّي نَصيرَ إلي هذِهِ الحُرَّةِ. فَقُمنا مَعَهُ حَتَّي انتَهَينا إلي بابِ البَيتِ الَّذي فيهِ المَرأَةُ وهِيَ مُسَجّاةٌ [12] فَأَشرَفَ عَلَي البَيتِ ودَعَا اللّه َ لِيُحيِيَها حَتّي توصِيَ بِما تُحِبُّ مِن وَصِيَّتِها فَأَحياهَا اللّه ُ وإذَا المَرأَةُ جَلَسَت وهِيَ تَتَشَهَّدُ ثُمَّ نَظَرَت إلَي الحُسَينِ عليه السلام فَقالَت: اُدخُلِ البَيتِ يا مَولايَ ومُرني بِأَمرِكَ. فَدَخَلَ وجَلَسَ عَلي مِخَدَّةٍ ثُمَّ قالَ لَها: وَصِّي يَرحَمُكِ اللّه ُ. فَقالَت: يَابنَ رَسولِ اللّه ِ إنّ لي مِنَ المالِ كَذا وكَذا في مَكانِ كَذا وكَذا وقَد جَعَلتُ ثُلُثَهُ إلَيكَ لِتَضَعَهُ حَيثُ شِيتَ مِن أولِيايِكَ وَالثُّلُثانِ لِابني هذا إن عَلِمتَ أنَّهُ مِن مَواليكَ وأولِيايِكَ وإن كانَ مُخالِفا فَخُذهُ إلَيكَ فَلا حَقَّ لِلمُخالِفينَ في أموالِ المُؤمِنينَ. ثُمَّ سَأَلَتهُ أن يُصَلِّيَ عَلَيها وأن يَتَوَلّي أمرَها ثُمَّ صارَتِ المَرأَةُ مَيِّتَةً كَما كانَت. [13]
الخرايج و الجرايح (ـ به نقل از يحيي بن اُمّ طويل ـ: نزد امام حسين عليه السلام بوديم كه جواني گريان بر ايشان وارد شد. امام حسين عليه السلام به او فرمود: «چرا مي گريي». گفت: مادرم همين الآن مُرد ولي وصيّت نكرده است و مالي دارد كه به من امر كرده كه با آن كاري نكن تا آن كه خبرش را به تو بدهم. امام حسين عليه السلام فرمود: «همراه ما بياييد تا به سوي اين زن آزاده برويم ». با او برخاستيم تا به درِ خانه اي كه زن در آن جا مرده و رويش پوشيده شده بود رسيديم. امام عليه السلام بر درِ خانه ايستاد و از خدا خواست كه آن زن را زنده كند تا بدانچه مي خواهد وصيّت كند. خدا هم او را زنده كرد و زن نشست در حالي كه شهادتين مي گفت. سپس به امام حسين عليه السلام نگريست و گفت: اي مولاي من! به [درون] خانه بيا و مرا فرمان ده. امام عليه السلام داخل شد و بر پشتي اي تكيه كرد. سپس به او فرمود: «وصيّت كن خدايت بيامرزد!». زن گفت: اي فرزند پيامبر خدا! من فلان مال و فلان مال را در اين جا و آن جا دارم و اختيارِ يكْ سومش را به تو دادم تا به هر يك از دوستانت كه خواستي بدهي. دوْ سومِ آن هم براي اين پسرم باشد اگر دانستي كه از ولايتمندان و دوستان توست ولي اگر مخالف بود آن را براي خود بردار كه مخالفان حقّي در اموال مؤمنان ندارند. سپس از امام عليه السلام خواست كه بر او نماز بگزارد و كارهاي كفْن و دفنش را به عهده بگيرد. زن آن گاه مُرد به همان گونه كه پيش تر مُرده بود.

بَرَكَةُ بُزاقِهِ بركت آب دهانش

4- ۵۳۱.الطبقات الكبري عن أبي عون:لَمّا خَرَجَ حُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام مِنَ المَدينَةِ يُريدُ مَكَّةَ مَرَّ بِابنِ مُطيعٍ وهُوَ يَحفِرُ بِيرَهُ فَقالَ لَهُ: أينَ فِداكَ أبي واُمّي! قالَ: أرَدتُ مَكَّةَ... وذَكَرَ لَهُ أنَّهُ كَتَبَ إلَيهِ شيعَتُهُ بِها فَقالَ لَهُ ابنُ مُطيعٍ: أينَ [14] فِداكَ أبي واُمّي! مَتِّعنا بِنَفسِكَ ولاتَسِر إلَيهِم فَأَبي حُسَينٌ عليه السلام فَقالَ لَهُ ابنُ مُطيعٍ: إنَّ بِيري هذِهِ قَد رَشَّحتُها [15] وهذَا اليَومُ أوانُ ما خَرَجَ إلَينا فِي الدَّلوِ شَيءٌ مِن ماءٍ فَلَو دَعَوتَ اللّه َ لَنا فيهَا بِالبَرَكَةِ. قالَ: هاتِ مِن مايِها فَأَتي مِن مايِها فِي الدَّلوِ فَشَرِبَ مِنهُ ثُمَّ مَضمَضَ ثُمَّ رَدَّهُ فِي البِيرِ فَأَعذَبَ وأمهي [16]. [17]
الطبقات الكبري (ـ به نقل از ابو عون ـ: چون حسين عليه السلام از مدينه به سوي مكّه بيرون رفت بر ابن مطيع گذشت كه چاهي مي كَنْد. وي به ايشان گفت: پدر و مادرم فدايت! كجا فرمود: «به سوي مكّه مي روم»... و از نامه هايي كه پيروانش از آن جا فرستاده بودند ياد كرد. ابن مطيع به ايشان گفت: پدر و مادرم فدايت! ما را از خود بهره مند كن و به سوي آنان مرو. امّا حسين عليه السلام خودداري ورزيد. ابن مطيع به ايشان گفت: اين چاه را آماده كرده ام و امروز نخستين دلْو آب را به ما مي دهد. كاش براي بركت آن دعا كني. امام عليه السلام فرمود: «از آب آن بياور». دلوي از آب آن را آورد. امام عليه السلام از آن نوشيد و سپس آن را مَزه مَزه كرد و به چاه باز گرداند. چاه گوارا و پُرآب شد.

شِفاءُ المَريضِ بِبَرَكَةِ دُخولِ دارِهِ شفا يافتن بيمار به بركت ورودش به خانه او

5- ۵۳۲.رجال الكشّي عن حمران بن أعين:سَمِعتُ أبا عَبدِ اللّه ِ عليه السلام يُحَدِّثُ عَن آبايِهِ عليهم السلام أنَّ رَجُلاً كانَ مِن شيعَةِ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام مَريضا شَديدَ الحُمّي فَعادَهُ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام فَلَمّا دَخَلَ بابَ الدّارِ طارَتِ الحُمّي عَنِ الرَّجُلِ فَقالَ لَهُ: قَد رَضيتُ بِما اُوتيتُم بِهِ حَقّا حَقّا وَالحُمّي تَهرُبُ مِنكُم. فَقالَ: وَاللّه ِ ما خَلَقَ اللّه ُ شَييا إلّا وقَد أمَرَهُ بِالطّاعَةِ لَنا يا كُناسَةُ!. ـ [18]قالَ: فَإِذا نَحنُ نَسمَعُ الصَّوتَ ولا نَرَي الشَّخصَ ـ يَقولُ: لَبَّيكَ قالَ: ألَيسَ أميرُ المُؤمِنينَ أمَرَكِ ألّا تَقرَبي إلّا عَدُوّا أو مُذنِبا لِكَي تَكوني كَفّارَةً لِذُنوبِهِ فَما بالُ هذا وكانَ الرَّجُلُ المَريضُ عَبدَ اللّه ِ بنَ شَدّادِ بنِ الهادِ اللَّيثِيَ. [19]
رجال الكشّي (ـ به نقل از حُمران بن اَعيَن ـ: شنيدم امام صادق عليه السلام از پدرانش عليهم السلام نقل مي كند كه مردي از شيعيان امير مؤمنان بيمار و به شدّت تبدار بود. حسين بن علي عليه السلام به عيادتش رفت و همين كه وارد درگاه خانه شد تب آن مرد از ميان رفت. مرد به امام حسين عليه السلام گفت: به آنچه به شما داده شده به حق و حقيقت راضي ام و [مي بينم كه] تب از شما مي گريزد. امام حسين عليه السلام فرمود: «به خدا سوگند خداوند چيزي را نيافريده جز آن كه به اطاعت از ما فرمانش داده است» [و سپس خطاب به فرشته تب افزود:] «اي كُناسه!». [20]ما كسي را نديديم ولي صدايي شنيديم كه گفت: بله بله! حسين عليه السلام [به كُناسه] فرمود: «آيا امير مؤمنان به تو فرمان نداد كه جز به دشمن يا گناهكار نزديك مشو تا كفّاره گناهان گناهكار باشي پس اين جا چه مي كني». آن مرد بيمار عبد اللّه بن شدّاد بن هاد ليثي بود.

كَلامُهُ لِأَعرابِيٍّ جاءَ لِيَختَبِرَهُ سخن گفتنش با باديه نشيني كه براي آزمودنِ او آمده بود

6- ۵۳۳.الخرايج و الجرايح (ـ به نقل از جابر جُعفي از امام زين العابدين علي): عربي باديه نشين به مدينه رفت تا آنچه را از دلايل [امامت پدرم ]حسين عليه السلام شنيده بود بيازمايد. چون نزديك مدينه رسيد استمنا كرد و داخل مدينه شد و با همان حالِ جنابت بر حسين عليه السلام در آمد. حسين عليه السلام به او فرمود: «اي اعرابي! آيا شرم نمي كني كه با حال جنابت بر امام خود وارد مي شوي! شما عرب هاي باديه چون خلوت مي كنيد استمنا مي كنيد». اعرابي گفت: حاجتم از آمدن برآورده شد. از نزد ايشان خارج شد و غسل نمود و به سوي ايشان باز گشت و آنچه در دل داشت از ايشان پرسيد.الخرايج والجرايح)
عن جابر الجعفي عن زين العابدينأقبَلَ أعرابِيٌّ إلَي المَدينَةِ لِيَختَبِرَ الحُسَينَ عليه السلام لِما ذُكِرَ لَهُ مِن دَلايِلِهِ فَلَمّا صارَ بِقُربِ المَدينَةِ خَضخَضَ [21] ودَخَلَ المَدينَةَ فَدَخَلَ عَلَي الحُسَينِ عليه السلام وهُوَ جُنُبٌ. فَقالَ لَهُ أبو عَبدِ اللّه ِ الحُسَينُ عليه السلام: أما تَستَحيي يا أعرابِيُ أن تَدخُلَ إلي إمامِكَ وأنتَ جُنُبٌ وقالَ: أنتُم مَعاشِرَ العَرَبِ إذا خَلَوتُم خَضخَضتُم. فَقالَ الأَعرابِيُّ: يا مَولايَ قَد بَلَغتُ حاجَتي مِمّا جِيتُ فيهِ. فَخَرَجَ مِن عِندِهِ فَاغتَسَلَ ورَجَعَ إلَيهِ فَسَأَلَهُ عَمّا كانَ في قَلبِهِ [22].

دَلالَتُهُ عَلي مَن قَتَلَ غِلمانَهُ نشان دادن قاتلان غلامانش

7- ۵۳۴.دلايل الإمامة عن هارون بن خارجة عن أبي عبداللّهقالَ الحُسَينُ عليه السلام لِغِلمانِهِ: لا تَخرُجوا يَومَ كَذا وكَذا ـ لِيَومٍ قَد سَمّاهُ ـ وَاخرُجوا يَومَ الخَميسِ فَإِنَّكُم إن خالَفتُموني قُطِعَ عَلَيكُمُ الطَّريقُ فَقُتِلتُم وذَهَبَ ما مَعَكُم. وكانَ قَد أرسَلَهُم إلي ضَيعَةٍ لَهُ فَخالَفوهُ وأخَذوا طَريقَ الحَرَّةِ فَاستَقبَلَهُم لُصوصٌ فَقَتَلوهُم كُلَّهُم. فَدَخَلَ عَلَي الحُسَينِ عليه السلام والِي المَدينَةِ مِن ساعَتِهِ فَقالَ لَهُ: قَد بَلَغَني قَتلُ غِلمانِكَ ومواليكَ فَآجَرَكَ اللّه ُ فيهِم. فَقالَ: أما إنّي أدُلُّكَ عَلي مَن قَتَلَهُم فَاشدُد يَدَكَ بِهِم. قالَ: وتَعرِفُهُم! قالَ: نَعَم كَما أعرِفُكَ وهذا مِنهُم ـ لِرَجُلٍ جاءَ مَعَهُ ـ فَقالَ الرَّجُلُ: يَابنَ رَسولِ اللّه ِ! كَيفَ عَرَفتَني وما كُنتُ فيهِم! قالَ: إن صَدَقتُكَ تُصَدِّقُ قالَ: نَعَم وَاللّه ِ لَأَفعَلَنَّ. قالَ: أخرَجتَ مَعَكَ فُلانا وفُلانا. فَسَمّاهُم بِأَسمايِهِم كُلِّهِم وفيهِم أربَعَةٌ مِن مَوالِي الوالي وَالبَقِيَّةُ مِن حُبشانِ أهلِ المَدينَةِ. قالَ الوالي: ورَبِّ القَبرِ وَالمِنبَرِ لَتَصدُقُني أو لَأَنشُرَنَّ لَحمَكَ بِالسِّياطِ. قالَ: وَاللّه ِ ما كَذَبَ الحُسَينُ كَأَنَّهُ كانَ مَعَنا. قالَ: فَجَمَعَهُمُ الوالي فَأَقَرّوا جَميعا فَأَمَرَ بِهِم فَضُرِبَت أعناقُهُم. [23]
دلايل الإمامة (ـ به نقل از هارون بن خارجه از امام صادق عليه ال: حسين عليه السلام به غلامانش فرمود: «فلان روز بيرون نرويد» و آن روز را نام برد و [افزود:] «روز پنج شنبه برويد كه اگر چنين نكنيد راهزنان راه را بر شما مي بندند و هر چه با شما هست غارت مي كنند و شما را مي كشند» و آنان را به سوي يكي از مزرعه هايش فرستاد امّا آنان گوش ندادند و راه حَرّه را پيش گرفتند. دزدان هم جلوي آنان را گرفتند و همگي را به قتل رساندند. امير مدينه بلا فاصله بر حسين عليه السلام در آمد و به او گفت: به من خبر قتل غلامان و وابستگانت رسيده است. خداوند به تو در مصيبت آنان اجر دهد! حسين عليه السلام فرمود: «بدان كه من قاتلان آنها را به تو نشان مي دهم. پس خود را به آنها برسان». امير گفت: تو آنان را مي شناسي فرمود: «آري همان گونه كه تو را مي شناسم و اين از آنان است» و به مردي كه همراه امير آمده بود اشاره كرد. مرد گفت: اي فرزند پيامبر خدا! چگونه مرا شناختي در حالي كه من ميان آنان نبودم! حسين عليه السلام فرمود: «اگر راست بگويم تصديقم مي كني». گفت: آري. به خدا سوگند چنين مي كنم! فرمود: «فلان كس و فلان كس را با خود بردي» و همه آنان را نام برد كه چهار تن از وابستگان امير در ميان آنان بودند و بقيّه هم از حَبَشيان ساكن در مدينه بودند. امير گفت: سوگند به خداي قبر و منبر [پيامبر صلي الله عليه و آله ] يا راست مي گويي يا گوشتت را با تازيانه قطعه قطعه مي كنم. مرد گفت: به خدا سوگند حسين دروغ نگفت و گويي با ما بوده است! امير آنان را گرد آورد و چون همگي اقرار كردند به گردن زدن آنان فرمان داد.

شِفاءُ المَريضِ بِبَرَكَةِ زِيارَتِهِ شفا يافتن بيمار به بركت زيارتش

8- ۵۳۵.الدعوات:حَدَّثَنِي الشَّيخُ أبو جَعفَرٍ النّيشابورِيُ رَضِيَ اللّه ُ عَنهُ قالَ: خَرَجتُ ذاتَ سَنَةٍ إلي زِيارَةِ مَولانا أبي عَبدِ اللّه ِ الحُسَينِ عليه السلام في جَماعَةٍ فَلَمّا كُنّا عَلي فَرسَخَينِ مِنَ المَشهَدِ أو ثَلاثٍ أصابَ رَجُلاً مِنَ الجَماعَةِ الفالِجُ وصارَ كَأَنَّهُ قِطعَةُ لَحمٍ قالَ: وجَعَلَ يُناشِدُنا بِاللّه ِ سُبحانَهُ ألّا نُخَلِّيَهُ وأن نَحمِلَهُ إلَي المَشهَدِ قالَ: فَشَدَدناهُ عَلَي الدّابَّةِ وأخَذنا نُراعيهِ ونُحافِظُهُ فَلَمّا دَخَلنَا المَشهَدَ ـ عَلي ساكِنيهِ الصَّلاةُ وَالسَّلامُ ـ وَضَعناهُ عَلي ثَوبٍ وأخَذَ رَجُلانِ مِنّا طَرَفَيِ الثَّوبِ ورَفَعناهُ عَلَي القَبرِ وكانَ يَدعو ويَتَضَرَّعُ ويَبكي ويَبتَهِلُ ويُقسِمُ عَلَي اللّه ِ بِحَقِّ الحُسَينِ عليه السلام أن يَهَبَ لَهُ العافِيَةَ. قالَ: فَلَمّا وُضِعَ الثَّوبُ عَلَي الأَرضِ جَلَسَ الرَّجُلُ ومَشي وكَأَنَّما نَشَطَ مِن عِقالٍ [24]. [25] [26]
 الدعوات:شيخ ابو جعفر نيشابوري رضي الله عنه برايم گفت: سالي با جماعتي به قصد زيارت ]بارگاه] مولايمان ابا عبد اللّه الحسين عليه السلام به راه افتاديم. در دو يا سه فرسنگي بارگاه امام حسين عليه السلام مردي از جماعت فلج شد گويي كه تكّه گوشتي است امّا ما را به خداي سبحان سوگند مي داد كه تنهايش نگذاريم و او را تا بارگاه امام عليه السلام ببريم. ما هم او را بر چارپا محكم بستيم و از او مراقبت و مواظبت مي كرديم تا به بارگاه امام ـ كه درود و سلام بر مَدفونان آن باد ـ رسيديم. او را در پارچه اي نهاديم و دو نفر از ما دو سوي پارچه را گرفتيم و او را بالاي قبر نگاه داشتيم. او دعا و گريه و زاري و مناجات مي كرد و خدا را به حقّ حسين عليه السلام سوگند مي داد كه به او عافيت عطا كند. ابو جعفر گفت: هنگامي كه پارچه بر روي زمين فرود آمد مرد برخاست و نشست و سپس رفت گويي كه بند از پايش برداشته اند. [27]

پي نوشتها:
[1] الغَدَقُ: المطر الكبار القَطْر (النهاية: ج ۳ ص ۳۴۵ «غدق»)

[2] سحَّ يَسُحّ سَحّا: أي سال واشتدّ انصبابه (لسان العرب: ج ۲ ص ۴۷۶ «سحح»)

[3] مطرٌ ثجّاج: إذا انصبّ جدّا (الصحاح: ج ۱ ص ۳۰۲ «ثجج»)

[4] في المصدر: «فلمّا» والتصويب من بحار الأنوار

[5] في بحار الأنوار: «بغته» بدل «نعته عليه السلام »

[6] الأَكمةُ: تلّ وقيل: شرفة كالرابية والجمع اُكُم وجمع الاُكُم: آكام (المصباح المنير: ص ۱۸ «أكم»)

[7] عيون المعجزات: ص ۶۴ بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۱۸۷ ح ۱۶.

[8] العرب تجعل القول عبارة عن جميع الأفعال وتطلقه علي غير الكلام واللسان فتقول: قال بيده أي أخذ وقال برجله أي مشي (لسان العرب: ج ۱۱ ص ۵۷۷ «قول.»)

[9] هذيب الأحكام: ج ۵ ص ۴۷۰ ح ۱۶۴۷ المناقب لابن شهرآشوب: ج ۴ ص ۵۱ بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۱۸۳ ح ۱۰.

[10] يحتمل ان يكون عدم رضا الإمام عليه السلام بعقوبة هذا الرجل بسبب فضيحته فهذه الفضيحة هي عقوبته وهي كافية لجزايه

[11] عدم موافقت امام عليه السلام با مجازات آن مرد شايد بدين جهت بوده كه رسواييِ پيش آمده براي او در واقع كيفر او بوده و همين مجازات براي او كافي بوده است.

[12] سجّيت الميّت: إذا مددت عليه ثوبا (الصحاح: ج ۶ ص ۲۳۷۲ «سجا»)

[13] الخرايج والجرايح: ج ۱ ص ۲۴۵ ح ۱ الثاقب في المناقب: ص ۳۴۴ ح ۲۹۰ نحوه بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۱۸۰ ح ۳.

[14] في المصدر: «إنّي» وما في المتن أثبتناه من المصادر الاُخري.

[15] الترشيح: التَّهيِيَةُ للشيء (لسان العرب: ج ۲ ص ۴۵۰ «رشح»)

[16] أمهي الشرابَ: أكثر ماءه (القاموس المحيط: ج ۴ ص ۳۹۲ «مهو»)

[17] الطبقات الكبري: ج ۵ ص ۱۴۴ تاريخ دمشق: ج ۱۴ ص ۱۸۲ تاريخ الإسلام للذهبي: ج ۵ ص ۸ بغية الطلب في تاريخ حلب: ج ۶ ص ۲۵۹۲ عن ابن عون.

[18] الكناسة في اللغة: ما كنس او ملقاها والظاهر هنا اسم الحمّي أو الموجود الذي يتولّي الحمّي في هذا العالم.

[19] رجال الكشّي: ج ۱ ص ۲۹۹ ح ۱۴۱ المناقب لابن شهرآشوب: ج ۴ ص ۵۱ عن زرارة بن أعين نحوه وليس فيه «ياكناسة» بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۱۸۳ ح ۸.

[20] كُناسه: جاروگر پاك كننده زباله محلّ ريختن زباله. در اين جا ظاهرا به عنوان نامي براي فرشته تب يا موجود ديگري كه متولّي تب در عالم است به كار رفته است

[21] الخضخضة: الاستمناء وهو استنزال المني في غير الفرج. وأصل الخضخضة التحريك (النهاية: ج ۲ ص ۳۹ «خضخض»)

[22] الخرايج والجرايح: ج ۱ ص ۲۴۶ ح ۲ بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۱۸۱ ح ۴ وراجع: الصراط المستقيم: ج ۲ ص ۱۷۸ ح ۲.

[23] دلايل الإمامة: ص ۱۸۵ ح ۱۰۴ الخرايج والجرايح: ج ۱ ص ۲۴۶ ح ۳ الثاقب في المناقب: ص ۳۴۲ ح ۲۸۸ كلاهما نحوه بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۱۸۱ ح ۵.

[24].في حديث السحر «فكأنّما أنشط من عقال» أي حلّ. وكثيرا ما يجيء في الرواية «كأنّما نشط من عقال» وليس بصحيح. يقال: نشطت العقدة إذا عقدتها وأنشطتها وانتشطتها إذا حللتها (النهاية: ج ۵ ص ۵۷ «نشط»)

[25] الدعوات: ص ۲۰۵ ح ۵۵۸ بحار الأنوار: ج ۴۵ ص ۴۰۸ ح ۱۵.

[26] الدعوات: ص ۲۰۵ ح ۵۵۸ بحار الأنوار: ج ۴۵ ص ۴۰۸ ح ۱۵.

3.وقد ظهرت كرامات كثيرة أمثال هذه الكرامات في الزمان الحاضر والماضي وكمثال علي هذا ما وقع في عصرنا من شفاء آية اللّه المرحوم الشيخ عبد الكريم الحايري ونجاته من الموت المحتّم وذلك ببركة زيارة العتبات المقدّسة وهو الذي أسّس فيما بعد الحوزة العلميّة المباركة في قم المقدّسة (راجع: مجلة «حوزه» بالفارسيّة ـ العدد ۱۲ ص ۳۱)حديث مع آية اللّه الشيخ محمّد علي الأراكي رحمه الله. (. وكذا الكرامة الاُخري المشهورة أيضا وهي شفاء عَينَي المرحوم آية اللّه السيد البروجردي رحمه الله (راجع: زندگي زعيم بزرگ عالم تشيّع آيت اللّه بروجردي بالفارسية: ص ۱۶۶.)

[27] در گذشته و حال كرامت هاي متعدّدي مانند اين كرامت پديدار شده است مانند: شفا يافتن آية اللّه حاج شيخ عبد الكريم حايري مؤسّس حوزه علميّه قم كه به بركت زيارت عتبات مقدّس از مرگ حتمي نجات يافت و نيز شفا يافتن دو چشم آية اللّه حاج آقا حسين بروجردي مرجع بزرگ جهان تشيّع (ر. ك: مجلّه حوزه: ش ۱۲ ص ۳۱ زندگي زعيم بزرگ عالم تشيّع: ص ۱۶۶).