كمي در علم عمر بن خطاب بدانيم!!

يكي از مواردي كه پيرامونش بحث و گفتگو مي باشد علم عمر بن خطاب مي باشد. اهل سنت او را جزو عالم ترين صحابه مي دانند. اما شيعيان در مورد عمر بن خطاب نظر ديگري دارند. پيشنهاد ميكنم اين مطلب را مطالعه كنيد

ا- (تمامي مردم از عمر بن خطاب فقيه تر هستند)

اين روايت به چند نوع بيان شده است كه ما به بعضي از آنها اشاره مي كنيم:

نكته: اكثر علماي اهل سنت داستان اين روايت را چنين بيان كرده اند:

(روزي جناب عمر بن خطاب به بالاي منبر رفت و گفت: چرا مهريه ها چنين بالاست. و سپس براي مهريه مقدار معيني بيان كرد كه از پشت پرده زني از قريش گفت چگونه چنين ميكني در حال كني بر خلاف آيات قران است حرفت و سپس خليفه ثاني گفت (كل الناس افقه من عمر) و دوباره به بالاي منبر رفت و از اشتباهش روي برگرداند.

الف: كل الناس افقه من عمر

المجموع – محيي الدين النووي – ج ۱۶ – ص ۳۲۷- دارالفكر

………… كل الناس أفقه من عمر،

المبسوط – السرخسي – ج ۱۰ – ص ۱۵۲ – ۱۵۳- دارالمعرفه

فقه السنة – الشيخ سيد سابق – ج ۲ – ص ۱۵۸- دار الكتاب العربي

شرح نهج البلاغة – ابن أبي الحديد – ج ۱ – ص ۱۸۲- دار إحياء الكتب العربية

تخريج الأحاديث والآثار – الزيلعي – ج ۳ – ص ۱۰- دار ابن خزيمة

كنز العمال – المتقي الهندي – ج ۱۶ – ص ۵۳۸- موسسه الرساله

كشف الخفاء – العجلوني – ج ۱ – ص ۲۶۹- دارالكتب العلميه

تفسير النسفي – النسفي – ج ۳ – ص ۲۰۶

تفسير الرازي – الرازي – ج ۱۰ – ص ۱۳

تفسير ابن كثير – ابن كثير – ج ۱ – ص ۴۷۸- دارالمعرفه

الدر المنثور – جلال الدين السيوطي – ج ۲ – ص ۱۳۳- دارالمعرفه

تفسير أبي السعود – أبي السعود – ج ۶ – ص ۲۷۶- دارحياء التراث العربي

فتح القدير – الشوكاني – ج ۱ – ص ۴۴۳- عالم الكتب

تفسير الآلوسي – الآلوسي – ج ۴ – ص ۲۴۴

ب: كل احد افقه من عمر

السنن الكبري – البيهقي – ج ۷ – ص ۲۳۳

فقال عمر رضي الله عنه كل أحد أفقه من عمر

((عمر گفت: تك تك مردم از عمر فقيه تر هستند))

تخريج الأحاديث والآثار – الزيلعي – ج ۱ – ص ۲۹۷

كنز العمال – المتقي الهندي – ج ۱۶ – ص ۵۳۷

فيض القدير شرح الجامع الصغير – المناوي – ج ۲ – ص ۸

إرواء الغليل – محمد ناصر الألباني – ج ۶ – ص ۳۴۸

فقه القرآن – القطب الراوندي – ج ۲ – ص ۱۰۳

العثمانية – الجاحظ – ص ۲۳۰

ج: كل احد اعلم من عمر

تخريج الأحاديث والآثار – الزيلعي – ج ۱ – ص ۲۹۵

فقال عمر كل أحد أعلم من عمر

((عمر گفت: تمام مردم عالم تر هستند از عمر))

الكشاف عن حقايق التنزيل وعيون الأقاويل – الزمخشري – ج ۱ – شرح ص ۵۱۴

تفسير النسفي – النسفي – ج ۱ – ص ۲۱۳

د: كل الناس افقه منك يا عمر

كشف الخفاء – العجلوني – ج ۱ – ص ۳۸۸

فقال كل الناس أفقه منك يا عمر

تمهيد الأوايل وتلخيص الدلايل – الباقلاني – ص ۵۰۱

المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز – ابن عطية الأندلسي – ج ۲ – ص ۲۹

تفسير القرطبي – القرطبي – ج ۵ – ص ۹۹

تفسير القرطبي – القرطبي – ج ۱۵ – ص ۱۷۹

۲- جناب عمر سوره بقره را حفظ مي كند.

طبق نقل علماي اهل سنت ۱۲ سال طول كشيد تا جناب عمر بن خطاب سوره بقره را حفظ كند.

تنوير الحوالك – جلال الدين السيوطي – ص ۲۱۶

ابن عمر قال تعلم عمر البقرة في اثنتي عشرة سنة فلما ختمها نحر جزورا

تفسير القرطبي – القرطبي – ج ۱ – ص ۴۰

الدر المنثور – جلال الدين السيوطي – ج ۱ – ص ۲۱

تاريخ الإسلام – الذهبي – ج ۳ – ص ۲۶۷

تنوير الحوالك جلال الدين السيوطي- دار الكتب العلمية تفسير القرطبي- دار إحياء التراث

الدر المنثورجلال الدين السيوطي- دار المعرفة

تاريخ الإسلام الذهبي- دار الكتاب العربي

۳- لولا علي لهلك عمر

اين هم يكي ديگر از رواياتي كه بيان ميكند كه جناب عمر بن خطاب از حيث علم از علي بن ابيطالب بالاتر و بقيه صحابي بالاتر نبوده است.

اصل اين روايت:

(طبق نص علماي اهل سنت. جناب عمر بن خطاب دستور به رجم زني ميدهد كه فرزندش را در۶ماهگي از حاملگيش به دنيا آورده است. جناب عمر بن خطاب دستور به رجم زن ميدهد(البته گروهي اين روايت را در مورد رجم مجنونه داسنته اند) علي بن ابيطالب در بين راه آنانرا ميبيند و به عمر تذكر ميهد كه كلام تو با آيات قران مخالف است سپس عمر چنين مي گويد:(همانا اگر علي نبود. عمر هلاك ميشد.)

ينابيع المودة لذوي القربي – القندوزي – ج ۲ – ص ۱۷۲

الاستيعاب – ابن عبد البر – ج ۳ – ص ۱۱۰۳

شرح نهج البلاغة – ابن أبي الحديد – ج ۱ – ص ۱۸

نظم درر السمطين – الزرندي الحنفي – ص ۱۳۰

المواقف – الإيجي – ج ۳ – ص ۶۲۷

فتح الملك العلي – أحمد بن الصديق المغربي – ص ۷۱

تفسير السمعاني – السمعاني – ج ۵ – ص ۱۵۴

تفسير الرازي – الرازي – ج ۲۱ – ص ۲۲

مطالب السؤول في مناقب آل الرسول (ع) – محمد بن طلحة الشافعي – ص ۷۷

جواهر المطالب في مناقب الإمام علي (ع) – ابن الدمشقي – ج ۱ – ص ۱۹۵

ينابيع المودة لذوي القربي – القندوزي – ج ۱ – ص ۲۱۶

مختصر المعاني – سعد الدين التفتازاني – ص ۹۵

لولا معاذ لهلك عمر

السنن الكبري – البيهقي – ج ۷ – ص ۴۴۳

لولا معاذ لهلك عمر

شرح نهج البلاغة – ابن أبي الحديد – ج ۱۲ – ص ۲۰۲

تفسير القرطبي – القرطبي – ج ۹ – ص ۲۸۸

أضواء البيان – الشنقيطي – ج ۲ – ص ۲۲۸

جناب عمر بن خطاب و بي آبي

گروهي از برادران اهل سنت در شأن جناب عمر بن خطاب چنين مي گويند:

(عمر بن خطاب افقه صحابه به آيات قران كريم و دستورات اسلام بوده است)

ما در اين مطلب مي خواهيم در فضايي بدور از تعصب و احساسات اين مطلب را بررسي كنيم. اميدوارم كه دوستان عزيز در فضايي خالي از هرگونه و تعصب اين مطلب را مطالعه كنند.

جناب عمر بن خطاب هنگام بي آبي نماز نميخواند

سنن أبي داود – ابن الأشعث السجستاني – ج ۱ – ص ۸۱

فقال عمر، أما أنا فلم أكن أصلي حتي أجد الماء

سنن النسايي – النسايي – ج ۱ – ص ۱۶۸

عمدة القاري – العيني – ج ۴ – ص ۱۹

المصنف – عبد الرزاق الصنعاني – ج ۱ – ص ۲۳۸ – ۲۳۹

السنن الكبري – النسايي – ج ۱ – ص ۱۳۳

فقال عمر أما أنا فإذا لم أجد الماء لم أكن لأصلي حتي أجد الماء

مسند أبي يعلي – أبو يعلي الموصلي – ج ۳ – ص ۱۸۱

المعجم الكبير – الطبراني – ج ۹ – ص ۳۱۴

التمهيد – ابن عبد البر – ج ۱۹ – ص ۲۷۳

كنز العمال – المتقي الهندي – ج ۹ – ص ۵۸۸

جامع البيان – إبن جرير الطبري – ج ۵ – ص ۱۵۹

آري اين قسمت مورد نظر ما بود. كه در آن طبق تصريح جناب عمر بن خطاب و علماي اهل سنت خليفه ثاني هنگام بي آبي نماز نميخواند.

اما شايد گروهي از برادران اهل سنت بگويند شما دروغ مي گوييد و مطلب را سانسور كرده ايد.

در جواب اين دوستان بايد بگوييم. اگر اصل روايت را بيان كنيم به ضرر شما خواهد بود. چون مگر شما نمي گوييد (عمر بن خطاب افقه صحابي) بود؟

ما در اصل روايت يكي از ديگر صحابي و از كساني كه جزو شاگردان علي بن ابيطالب بود به جناب عمر بن خطاب اشتباهش را تذكر ميدهد.

صحيح مسلم – مسلم النيسابوري – ج ۱ – ص ۱۹۳

عن سعيد بن عبد الرحمن بن أبزي عن أبيه ان رجلا اتي عمر فقال إني أجنبت فلم أجد ماء فقال لا تصل فقال عمار اما تذكر يا أمير المؤمنين أذانا وأنت في سرية فأجنبنا فلم نجد ماء فأما أنت فلم تصل واما انا فتمعكت في التراب وصليت فقال النبي صلي الله عليه وسلم إنما كان يكفيك ان تضرب بيديك الأرض ثم تنفخ ثم تمسح بهما وجهك وكفيك

مسند احمد – الإمام احمد بن حنبل – ج ۴ – ص ۳۱۹

آيا خليفه ثاني به اين امر هم فتوا داد؟

حال گروهي خواهند گفت كه خليفه ثاني خودش به اين امر جهل داشت و آموخت وهيچگاه ندانستن دليل بر ضعف نمي شود و اين جزو ضعف نمي شود.

اما بايد ديد خليفه ثاني به اين امر فتوا داد يا نه؟

السنن الكبري – النسايي – ج ۱ – ص ۱۳۴ – ۱۳۵

عن بن عبد الرحمن بن أبزي عن أبيه أن رجلا أتي عمر بن الخطاب فقال إني أجنبت فلم أجد ماء فقال عمر لا تصل

إرواء الغليل – محمد ناصر الألباني – ج ۱ – ص ۱۸۵

حال شما بگوييد آيا عمر بن خطاب عالم ترين اصحاب بود؟


گفتگوي آرام ميان شيعه و سني