اين سايت، سايتي فرهنگي است که در راستاي تبيين باورهاي شيعي ساخته شده است. از اين رو ما معتقديم که:





  • فطرت

  • هر انساني با فطرت پاك و توحيدي آفريده مي شود، به طوري كه اگر مطابق آن عمل كند، دعوت پيامبران را خواهد پذيرفت.قرآن كريم در اين باره مي فرمايد:

    «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا» (روم/30)

    «بدون هيچ گونه انحراف به چپ و راست به آيين الهي روي آور و ملازم خلقت فطري باش كه خداوند مردم را مطابق فطرت الهي آفريد.»

    و پيامبر گرامي نيز مي فرمايد:

    « هيچ مولودي نيست مگر اينكه بر فطرت پاك به دنيا مي آيد.» (توحيدصدوق/331)





  • انسانِ انتخابگر

  • انسان موجودي است انتخابگر. يعني در پرتو عقل پس از بررسي جوانب مختلف فعل، انجام يا ترك آن را بر مي گزيند. قرآن كريم مي فرمايد:

    « إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِراً وَإِمَّا كَفُوراً » (انسان/3)

    « ما راه را به او نشان داديم،او يا سپاسگذار است و يا كفران كننده.»

    « وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاء فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْيَكْفُرْ» (كهف/ 29)

    « بگو حق از جانب پروردگارتان نازل گرديده است، پس هر كس مي خواهد ايمان آوَرَد و هر كس مي خواهد كفر ورزد.»





  • مسؤليت

  • انسان به حكم اينكه از نور خرد و موهبت اختيار برخوردار است، موجودي مسئول است: مسئول در برابر خدا، در برابر پيامبران الهي و رهبران الهي، دربرابر گوهر انساني خويش و انسانهاي ديگر. قرآن در آيات متعددي به مسئوليت انسان تصريح دارد، چنان كه مي فرمايد :

    « إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً » (اسراء/36)

    « از گوش و چشم و دل سؤال مي شود. »

    « أَيَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن يُتْرَكَ سُدًى » (قيامت/36)

    «آيا انسان گمان مي كند كه به حال خود رها شده است.»





  • ملاک برتري

  • هيچ انساني بر ديگري مزيت و برتري ندارد مگر از طريق كمالات معنوي كه از آن برخوردار است. يکي از بارزترين ملاك‌ها تقوا و پرهيزگاري در همه شؤون زندگي است.

    « يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» (حجرات/13)

    « اي انسانها ما شما را از يك مرد و زن آفريديم، و شما را دسته ها و قبيله هاي گوناگون قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد، همانا گرامي ترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شما است.»





  • توحيد

  • اعتقاد به وجود خدا، اصل مشترك ميان همه ي شرايع آسماني مي باشد، و اصولاً فصل مميز انسان الهي از انسان مادّي در همين امر نهفته است.

    قرآن كريم وجود خدا را امري بي نياز از دليل مي داند، و هر گونه شك و ترديد در اين باره را بي مورد تلقي مي كند:

    « أَفِي اللّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ» (ابراهيم/10)

    « آيا در خداوند آفريننده‌ي آسمان و زمين ترديد داريد؟»





  • معرفت فطري

  • معرفت خدا در فطرت انسان و تمامي مخلوقات نهادينه شده است و او از هر گونه شباهت با مخلوقات منزه است.

    « ليس كمثله شيء » (شوري/11)

    « هيچ چيز به مانند او نيست. »

    چنان كه امير مؤمنان علي عليه السلام مي فرمايند:

    « هو واحد ليس له في الاشياء شبه » « او يكتا است و براي او در ميان موجودات مانندي نيست.»





  • نبوت

  • انسان به نور خرد مي يابد كه بايد خالق خويش را شكر گويد و او را عبادت كند. از اين رو خداوند پيامبران را بر انگيخت تا مردم را به عبادت پروردگار فرا خوانند و بر آينده اي كه در انتظار آنان است بيم و اندرز دهند.

    « وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ » (نحل/36)

    « و ما در ميان هر امتي پيامبري را بر انگيختيم تا مردم را به پرستش خدا امر كند و از پرستش مظاهر طغيان، تحذير كند. »

    « ُرسُلاً مُّبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ » (نساء/165)

    « پيامبراني نويد دهنده و بيم دهنده را بر انگيخت تا پس از آمدن پيامبران مردم حجتي بر خدا نداشته باشند. »





  • قرآن

  • پيامبر اسلام نبوت خويش را با آوردن قرآن اعلان كرد و از جهانيان خواست كه اگر در نبوت ترديدي دارند مانند قرآن را بياورند. به رغم تحّدي آشكار و قاطع قرآن، هيچ كس نتوانست همانند آن را بياورد.

    « قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن يَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـذَا الْقُرْآنِ لاَ يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً » (اسراء/88)

    « بگو اگر انس و جن دور هم گرد آيند كه كتابي مانند اين قرآن بياورند، نمي توانند نظير آن را بياورند، هر چند برخي از آنان به برخي ديگر ياري رسانند. »

    « قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَاتٍ » (هود / 13)

    « فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ » (بقره / 23)





  • امامت

  • رسول خدا به فراواني ـ گاه به صورت كلّي و گاه نيز به گونه ي مشخص ـ جانشين خويش را به نحو روشن معرفي كرده است، به گونه‌اي كه هريك از آن ها حجت را بر افراد آگاه و حقيقت جو تمام مي كند.

    در عين حال پيامبر گرامي در هنگام حجة الوداع در كنار غدير خم يك با ر ديگر به صورت روشن و فراگير مرد م را فرا خواند و فرمود از جانب خدا مأ‌موريت دارد پيامي را كه معادل ابلاغ كلّ رسالت است به مردم برساند.

    « يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ » (مائده/67)

    « اي رسول خدا آن چه از پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ كن و اگر اين ماموريت را انجام ندهي رسالت خود را انجام نداده اي، وخداوند تو را از (شرّ) مردم حفظ مي كند. »

    پيام رسول خدا ولايت امير مؤمنان بود كه هر كس آن را بپذيرد ولايت خدا را پذيرفته است و هر كس نپذيرد و دشمني كند، با خدا دشمني كرده است.

    همچنين رسول خدا فرمود:

    چنان که در آيه‌ي ولايت آمده است:

    « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ » (مائدة / 55)

    « اين است و جز اين نيست که ولي شما خدا و رسولش و کساني هستند که ایمان آوردند و اين افراد کساني هستند که نماز بپا مي‌دارند و در حال رکوع زکات پرداخت مي‌کنند. »

    « من قبل از شما بر حوض كوثر وارد مي شوم، بنگريد با دو جانشين گرانبهاي من چگونه رفتار مي كنيد؟ »

    شخصي پرسيد: مقصود از دو جانشين گران بها چيست؟

    فرمود: يكي كتاب خدا و ديگري عترت من. خداي لطيف و خبير به من خبر داده است كه اين دو از يكديگر جدا نمي شوند مگر اينكه در كنار حوض به من برسند. بر آن دو پيشي نگيريد كه هلاك مي شويد، و از آنان فاصله نگيريد كه هلاك مي شويد. »





  • آينده جهان

  • تاريخ بشر آينده روشني دارد و به تعبير قرآن كريم، صالحان حاكمان زمين خواهند بود.

    « وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُم فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِم » (نور/55)

    « خداوند به افرادي از شما كه ايمان آورده و كارهاي نيك انجام دهند وعده داده است كه آنان را در زمين خلافت خشد، همان گونه كه پيشينيان راخلافت بخشيده است. »

    اخبار وقایع

    کپـی‌برداری از مطالب این سایت با ذکر منبع در راه رضای خدا مجاز می‌باشد.