شیعیان معتقدند که خلافت پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله) بلا فصل به امیرالمومنین (علیه السلام) و سپس به نسل پاک یازده نفره اش که آخرین آنها امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) می باشد رسیده است آیت الله سید علی میلانی در مقاله ای مختصر به ذکر چند نمونه از دلایل حقانیت امیر المومنین (علیه السلام) در مسیله خلافت پرداخته است که در ذیل می آید:

1- قرآن کریم:

خداوند می فرماید: إنما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا * الذین یقیمون الصلاة ویؤتون الزکاة وهم راکعون (المایده/ 55)

مفسران و علمای شیعه و اهل تسنن اعتقاد دارند این آیه در وصف امام علی (علیه السلام) نازل شد و به مسیله بخشیدن انگشتری اش به یک فقیر در حال نماز اشاره می کند برخی از منابعی که این تفسیر در آن ذکر شده عبارتند از:

منابع شیعه:
1. بحار الأنوار ج35 / باب 4.
2. إثبات الهداة ج3 / باب 10.

منابع اهل سنت:
1. شواهد التنزیل از حسکانی حنفی ج1 ص161 / ح 216.
2. تاریخ دمشق ابن عساکر شافعز ج2 ص409 / ح908.
3. تفسیر الطبری ج6.
4. أنساب الأشراف بلاذری ج2 ص 150 / ح151 چاپ بیروت.
5. الصواعق المحرقة از ابن حجر.

و دلالت این آیه کریمه بر ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) واضح است زیرا ولایت آن حضرت را در ردیف و در رتبه ولایت ‏خدا و رسولش قرار گرفته است و معلوم است که ولایت امر واحدی است که برای خداوند در اصل و برای غیر او به تبعیت وضع می شود.

2- از سنت شریف:


الف: حدیث منزلت: پیامبر (صلی الله علیه و آله) خطاب به امیرالمومنین (علیه السلام) میفرماید: أنت منی بمنزلة هارون من موسی إلا أنه لا نبی بعدی... این حدیث متواتری است که بسیاری از صحابه آن را روایت کرده اند از جمله:

1. صحیح بخاری کتاب المغازی بخش غزوة تبوک ج5/ص129 دار الفکر.
2. صحیح مسلم کتاب الفضایل بخش من فضایل علی بن أبی طالب ج5/ص301/ح3808 دار الفکر.
3. مسند أحمد بن حنبل ج3/ص50/ح1490.
4. سنن ابن ماجة ج1/ص42/ح115 دار إحیاء الکتب.
5. تاریخ الطبری ج3/ص104. و بسیاری منابع دیگر

و دلالتش بر ولایت و امامت امام علی (علیه السلام) پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نمایان است زیرا هارون جانشین حضرت موسی (علیه السلام) بود و پیامبر (صلی الله علیه و آله) همان جایگاه را برای امام علی (علیه السلام) توصیف می کند و فقط نبوت را از آن مستثنی می نماید.

ب.حدیث غدیر: پیامبر (صلی الله علیه و آله) در آخرین حج خود فرمود: « ثم قال: یا أیها الناس إن الله مولای وأنا مولی المؤمنین وأنا أولی بهم من أنفسهم فمن کنت مولاه فهذا مولاه ـ یعنی علیاً ـ اللهم وال من والاه وعاد من عاداه … » این حدیث نیز در بسیاری از منابع اهل سنت ذکر شده از جمله:

1. الصواعق المحرقةاز ابن حجر الهیثمی المکی الشافعی ص25 ط المیمنیة بمصر.
2. کنز العمال از المتقی الهندی ج1/ص168/ح959 ط 2.
3. تاریخ دمشق از ابن عساکر الشافعی ج2/ص45/ح545 ترجمة الإمام علی.
4. صحیح مسلم ج2/ص362 ط عیسی الحلبی بمصر (قریب منه).

و دلالت این حدیث بر خلافت و ولایت امیرالمومنین(علیه السلام) نیز آشکار است زیرا ممکن نیست که "الولایه"در این حدیث را نسبت به قراینی که در آن وجود دارد حمل به معنای دوست کرد یکی از این قرینه ها آن است که پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید:( وأنا أولی بهم من أنفسهم) این قرینه ای است که ثابت می کند معنی ولایت رسول (صلی الله علیه و آله) و ولایت خدا در اینجا همان"ولایت"است نه دوستی. علاوه اینکه هر انسان عاقلی که آخرین حج خو را می گذارد و عمرش در آستانه اتمام است به مهم ترین و عزیزترین سفارشات خود آنهم در آن شرایط سخت می پردازد.

شیعه نیوز