به گزارش «گروه تحقیق و پژوهش سایت خبری تحلیلی شیعه نیوز» این مقاله در 6 قسمت ارایه خواهد شد. برای یادآوری در هربخش چکیده و مقدمه و خلاصه‎ای از سرفصل‌های گذشته تکرار خواهند شد. در قسمت دوم از مصادیق رجوع به امام سخن به میان آمد. رجوع به امام زنده و قابل رؤیت و رجوع به امام زنده و غیر قابل رؤیت مطالب مورد بررسی بود. در این شماره به بخش سوم همین سرفصل یعنی رجوع به امامی که جسم ظاهری ایشان در قید حیات ظاهری نیست خواهیم پرداخت.
چکیده: انگیزه‌ی نگارش این مقاله گفتگویی است که نویسنده با یکی از حجاج بیت الله الحرام داشته است که وی رجوع و یاد امام معصوم در حج را منتفی قلمداد نموده است. در این مقاله با توجه به روایات متعدد و متواتر بیان شده است که رجوع به امام علیه‎السلام در حج رکن اساسی این سفر بوده در رشد معنویت زایر بسیار مؤثر است. رجوع به امام در هر حالتی موضوعیت دارد چه امام زنده و قابل رویت باشند و چه قابل رویت و یادر قید حیات ظاهری نباشند.‌ این مقاله در واقع در مقام تبیین این حدیث امیر‌مؤمنان‌ علیه‌السلام است که فرمودند: هنگامی که به سوی بیت الله الحرام خارج می‌شوید به رسول خدا (به قصد زیارت‌) نزدیک شوید که ترک زیارت پیامبر‌اکرم صلی‌الله علیه‎وآله جفا می‌باشد و شما مامور به این زیارت هستید و نیز به قبوری که خداوند شما را ملزم به رعایت حقشان فرموده نزدیک شوید و رزق را نزد آن طلب نمایید.
مقدمه:
بیت الله الحرام محلی است برای پرواز روح و تقرب به خداوند متعال و در آن ظرفیت‌های متعددی وجود دارد که عدم شناخت آن‌ها باعث محرومیت از نورانیت ومعنویت حج می‌شود.
در یکی از سفرها در بیت الله الحرام در خدمت دوستی بودم وسخن از اهل بیت علیهم‎السلام به میان آمد. ایشان (به این مضمون) گفتند که در این سفر لازم نیست یادی از امامان معصوم علیهم-السلام مطرح شود و این جا باید فقط به یاد خدا و متوجه خانه کعبه بود. این سخن برای نویسنده انگیزه‌ای شد که موضوع را بررسی نماید و با توجه به این‌که سؤال کننده خود شیعه بوده و در این باره کم‌اطلاع بود با استفاده از منابع شیعی موضوع را به صورت کلی‌تر بررسی نماید. بنابراین مخاطب این مقاله تنها شیعیان هستند و در واقع سخنی درون گروهی محسوب می‌شود. هم‌چنین در این مقاله به موضوع توسل و کمک خواستن از دیگران اشاره نخواهد شد. این مقاله با توجه به آن‎چه از انگیزه‌ی نوشتن آن مطرح شد به این سؤالات پاسخ خواهد‌داد که اولاً: رجوع به امام در حج موضوعیت دارد یا خیر و پس از آن بسط پیدا کرده به دو سؤال دیگر خواهد پرداخت که ثانیاً: مصادیق رجوع به امام چیست و ثالثاً: رجوع به امام علیه‎السلام چه پیامد‌هایی برای حاجی دارد در خلال بررسی دو سؤال آخر موضوع اول نیز تقویت خواهد شد.
2-3- رجوع به امامی که جسم ایشان در قید حیات ظاهری نیست.
حق بزرگی که پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله بر گردن همه مسلمین دارند ایجاب می‌کند هرکسی که به مکه می‌رود بعد از حج به مدینه برود و مرقد مطهر ایشان را زیارت کند و از ایشان قدرشناسی به جا بیاورد. چون ایشان بوده‌اند که وجدان‌های خفته مردم را در راه وصول به حق تعالی بیدار کرده‌اند و آن‎ها را به سوی خداوند متعال هدایت کرده‌اند و الا قبلا هم بیت وجود داشته و مردم دور آن به شرک و بت‎پرستی می‌پرداختند‌.
اگر کسی به مکه مشرف شود و برای عرض تشکر از این که به واسطه وجود مسعود آن حضرت از گمراهی و شرک نجات پیدا کرده به نور حج و خانه خدا هدایت شده و از آن نورانیت استفاده کرده‌ به زیارت ایشان در مدینه نرود‌ به ایشان جفا کرده است که خود فرموده‌اند‌: "کسی‎که برای حج به مکه برود و مرا در مدینه زیارت نکند به من جفاکرده و هرکس به من جفا کند در روز قیامت از لطف من بر کنار می‌ماند و هر کس که به زیارت من بیاید شفاعت من برایش واجب می‌شود و هر کس شفاعتم برایش واجب شود‌ بهشت برایش واجب می‌شود."(19)
مطابق این فرمایش بر زایرین شایسته و بایسته است: برای این‎که به شفاعت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و آله نایل شوند‌ در صورت امکان بر مرقد مطهرحضرت‎شان حاضر شده برطبق آن‎چه که د‌ر زیارت‎نامه‌شان وارد شده‌ به ایشان سلام داده و سپس در حق ایشان این‎گونه دعا کنند‌:
"خدا را سپاس می‌گوییم که به وسیله شما (ای رسول خدا‌) ما را از شرک و گمراهی نجات داد. خدایا صلوات خود و صلوات ملایکه مقربین و پیامبران و بندگان صالحت و اهل آسمان‌ها و زمین و هر کس که به تسبیح تو مشغول است را بر محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌) بنده‌ات و پیامبرت و بهترین خلقت قرار بده و به او درجه رفیع عطا فرما و او را به مقامی پسندیده مبعوث فرما که مایه غبطه تمام انسان‌ها گردد."
زایرین در ادامه زیارت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله باید متذکر آیه 64 سوره نساء باشند که خداوند متعال می‌فرماید: "ای پیامبر اگر مؤمنین به خود ظلم کردند و به حضور تو آمده و از خداوند طلب مغفرت کنند و تو نیز برایشان درخواست آمرزش کنی‌ حتماً خدا را بسیار بخشنده و مهربان خواهند یافت‌."سپس زایرین از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و آله درخواست شفاعت نزد خداوند را نموده حاجات‎شان را درخواست می‌‌کنند که انشاء‌الله برآورده خواهد شد. (20}
درمقابل‌ بر اساس حدیث بالا‌ اگر کسی زیارت بیت را به‎ جا آورد و از سر بی‌‌اعتنایی زیارت پیامبر اکرم صلی‌الله‌‌علیه‌وآله را رها کند‌ از لطف ایشان محروم شده و معلوم نیست که خداوند متعال چه زمانی در قیامت به او نظر مرحمت بنماید‌. پر واضح است که رسول خدا احتیاجی به زیارات ما ندارند و بر اساس آیه کریمه"ان الله وملایکته یصلون علی النبی"(21)
خداوند و ملایکه دایماً بر پیامبر اکرم صلوات می‌فرستند. و این باعث ارتقاء دایمی ایشان و مقامات‎شان می‌شود‌. پس توصیه به زیارت‌ برای ارتباط بیشتر زایر با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و آله و نتیجه تقرب افزون‌تر زایر به خداوند است‌.
در کنار زیارت حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ زیارت اهل بیت معصومین بسیار توصیه شده است‌. امام صادق علیه‎السلام می‌فرمایند‌: وقتی یک نفر از شما حج به جا آورد باید آن را به زیارت ما ختم کند‌ چرا که آن زیارت‌ از تمام حج است (22)
در توضیح این عبارت که: کمال حجدر ختم شدن آن به زیارت اهل بیت علیهم‎السلام است باید عرض کنیم که غیر از آن‎چه که امام باقر علیه‎السلام هدف حج را‌ عرضه ولایت‌ محبت و نصرت به امام‌ ذکر فرموده‌اند (که در فرصتی دیگر باید مفصلاً آن‌ها را توضیح دهیم‌) به دلایل ذیل عرض می‌کنیم که: اصولاً زیارت‌ امام خود موضوعیت داشته و مستقلاً باعث ترقی زایر می‌گردد‌.
برای تبیین بیشتر این موضوع که زیارت قبر امام چه ارزشی دارد و انطباق آن با موضوعی که در این مقاله پیش گرفته‌ایم این حدیث را ذکر می‌کنیم:
پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله به امیرالمؤمنین می‌فرمایند‌:"ای ابالحسن خداوند متعال قبر تو و فرزندانت را بقعه‌ای از بقاع بهشت قرار داده است و قلوب برگزیدگان از بندگانش را مشتاق به این قبور قرار داده است (لذا‌) اینان اذیت و ذلت را در راه شما تحمل می‌کنند پس قبورتان را تعمیر کرده و این قبور را برای این که به خدا نزدیک شوند و به جهت محبت به پیامبرش‌ زیاد زیارت می‌کنند‌ ای علی‌ اینا‌ن به طور خاص از شفاعت من استفاده کرده و بر من در حوض کوثر وارد می‌شوند و فردا در بهشت همسایه و زایر من خواهند بود‌.
ای علی هرکس که قبور شما را آباد کند و مواظب آن باشد‌ مانند آن است که سلیمان‎بن‎داوود را در ساختن بیت‎المقدس یاری کرده است و هر کس قبور شما را زیارت کند.... از گناهانش خارج می‌شود‌ مانند روزی که از مادر متولد شده است‌. پس دوستانت را بشارت بده به نعمت‎هایی که نه چشمی دیده و نه بر قلب بشری خطور کرده است. ولیکن گروهی از مردم پست‌ این زوار را سرزنش می‌کنند آن طور که فرد زناکار سرزنش می‌گردد."(23)
درک انطباق زیارت قبر امام با رجوع به ایشان در زمان حیات‌شان با توجه به حدیث فوق‎الذکر آسان می‌باشد.
زیارت از راه دور
اگر برای کاروان‌های مدینه قبل‌ که بعد از مناسک‌ مستقیماً به وطن برمی‌گردند این قبور مطهره برای زیارت در دسترس نباشند‌ باید زیارت از راه دور را انجام دهند. اگر چه زیارت از نزدیک ثواب و آثار بیشتری دارد‌ ولی اصل‌ ارتباط برقرار کردن با امام علیه‎السلام است که ما آن‎ها را زنده و شاهد بر همه اعمال و اقوال خود می‎دانیم به طوری که‌ چه از راه دور و چه از نزدیک سخن ما را شنیده و جواب سلام ما را می‌دهند. (24)
امام صادق علیه‎السلام فرمودند‌: "هنگامی که منزل یکی از شما دور است پس بربالای بام خانه‎اش برود و دو رکعت نماز بگذارد و قصد سلام برما بکند که این سلام به ما می‌رسد."(25)
وپیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند‌: هرکس قبر مرا بعد از مرگم زیارت کند مانند کسی است که در زمان حیاتم به سوی من هجرت (و مرا زیارت‌) کرده باشد پس اگر امکان زیارت قبر مرا ندارید سلام به سوی من بفرستید که به من می‌رسد. (26)
لذا بسیار مناسب است که بعد از اتمام مناسک حج زیارت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت معصومین از راه دور‌ در کاروان‌ها مرسوم گردد تا با این زیارات روح ایمان در حاجی تثبیت شده بعد از بازگشت به وطن شیاطین امکان وسوسه مجدد برای ایجاد گناه نیابند‌. زایرین محترم می‌توانند بعد از بازگشت به ایران به زیارت مرقد مطهر امام رضا علیه‎السلام مشرف بشوند تا مصداق بهتری از"ختم زیارت به اهل بیت"صورت بگیرد‌.
پاورقی:
(19) علل الشرایع / ج‏2 / 460 / 221 باب العلة التی من أجلها وجبت زیارة النبی ص و الأیمة ع بعد الحج..... ص: 459حَدَّثَنَا أَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عَبَّادِ بْنِ سُلَیْمَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ الدَّیْلَمِیِّ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ أَبِی حُجْرٍ الْأَسْلَمِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ أَتَی مَکَّةَ حَاجّاً وَ لَمْ یَزُرْنِی إِلَی الْمَدِینَةِ جَفَانِی‏ وَ مَنْ جَفَانِی‏ جَفَوْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَنْ جَاءَنِی زَایِراً وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِی وَ مَنْ وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِی وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ. قاموس قرآن ج‏2 40 جفاء: بضمّ اوّل کنار افتاده. (مجمع البیان) اسم ممدود است مثل غثاء فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ‏ جُفاءً وَ أَمَّا ما یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ... رعد: 17 امّا کف در حالیکه کنار افتاده است نابود میشود (20)الکافی (ط - الإسلامیة) ج‏4 ص5501- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ عَنِ الْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ صَفْوَانَ وَ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ مُعَاوِیَةَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا دَخَلْتَ الْمَدِینَةَ فَاغْتَسِلْ قَبْلَ أَنْ تَدْخُلَهَا أَوْ حِینَ تَدْخُلُهَا ثُمَّ تَأْتِی قَبْرَ النَّبِیِّ ص ثُمَّ تَقُومُ فَتُسَلِّمُ عَلَی رَسُولِ اللَّهِ ص ثُمَّ تَقُومُ عِنْدَ الْأُسْطُوَانَةِ الْمُقَدَّمَةِ مِنْ جَانِبِ الْقَبْرِ الْأَیْمَنِ عِنْدَ رَأْسِ الْقَبْرِ عِنْدَ زَاوِیَةِ الْقَبْرِوَ أَنْتَ مُسْتَقْبِلُ الْقِبْلَةِ وَ مَنْکِبُکَ الْأَیْسَرُ إِلَی جَانِبِ الْقَبْرِ وَ مَنْکِبُکَ الْأَیْمَنُ مِمَّا یَلِی الْمِنْبَرَ فَإِنَّهُ مَوْضِعُ رَأْسِ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ تَقُولُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ‏وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ بَلَّغْتَ‏ رِسَالاتِ‏ رَبِّکَ‏ وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِکَ وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّی أَتَاکَ الْیَقِینُ‏ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ أَدَّیْتَ الَّذِی عَلَیْکَ مِنَ الْحَقِّ وَ أَنَّکَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِینَ وَ غَلُظْتَ عَلَی الْکَافِرِینَ فَبَلَغَ اللَّهُ بِکَ أَفْضَلَ شَرَفِ مَحَلِّ الْمُکْرَمِینَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی اسْتَنْقَذَنَا بِکَ مِنَ الشِّرْکِ وَ الضَّلَالَةِ اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ صَلَوَاتِکَ وَ صَلَوَاتِ مَلَایِکَتِکَ الْمُقَرَّبِینَ وَ عِبَادِکَ الصَّالِحِینَ وَ أَنْبِیَایِکَ الْمُرْسَلِینَ وَ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ وَ مَنْ سَبَّحَ لَکَ یَا رَبَّ الْعَالَمِینَ مِنَ الْأَوَّلِینَ وَ الْآخِرِینَ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ نَبِیِّکَ وَ أَمِینِکَ وَ نَجِیِّکَ وَ حَبِیبِکَ وَ صَفِیِّکَ وَ خَاصَّتِکَ وَ صَفْوَتِکَ وَ خِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ اللَّهُمَّ أَعْطِهِ الدَّرَجَةَ وَ الْوَسِیلَةَ مِنَ الْجَنَّةِ وَ ابْعَثْهُ مَقَاماً مَحْمُوداً یَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ اللَّهُمَّ إِنَّکَ قُلْتَ- وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحِیماً وَ إِنِّی أَتَیْتُ نَبِیَّکَ مُسْتَغْفِراً تَایِباً مِنْ ذُنُوبِی وَ إِنِّی أَتَوَجَّهُ بِکَ إِلَی اللَّهِ‏رَبِّی وَ رَبِّکَ لِیَغْفِرَ لِی ذُنُوبِی وَ إِنْ کَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَاجْعَلْ قَبْرَ النَّبِیِّ ص خَلْفَ کَتِفَیْکَ‏ وَ اسْتَقْبِلِ الْقِبْلَةَ وَ ارْفَعْ یَدَیْکَ وَ اسْأَلْ حَاجَتَکَ فَإِنَّکَ أَحْرَی أَنْ تُقْضَی إِنْ شَاءَ اللَّهُ. (21)احزاب -56 (22)وسایل الشیعة ج‏14 ص324عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ: إِذَا حَجَّ أَحَدُکُمْ فَلْیَخْتِمْ‏ بِزِیَارَتِنَا لِأَنَّ ذَلِکَ مِنْ تَمَامِ الْحَجِّ. (23)کتاب المزار- مناسک المزار(للمفید) النص ص: 22812 مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی السریری‏ [السَّرِیُ‏] عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَلَوِیِّ عَنْ عُمَارَةَ بْنِ زَیْدٍعَنْ أَبِی عَامِرٍ وَاعِظِ أَهْلِ الْحِجَازِ عَنِ الصَّادِقِ ع عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لِعَلِیٍّ ع‏یَا أَبَا الْحَسَنِ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی جَعَلَ قَبْرَکَ وَ قَبْرَ وُلْدِکَ بِقَاعاً مِنْ بِقَاعِ الْجَنَّةِ وَ عَرْصَةً مِنْ عَرَصَاتِهَا وَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی جَعَلَ قُلُوبَ نُجَبَاءَ مِنْ خَلْقِهِ وَ صَفْوَةٍ مِنْ عِبَادِهِ تَحِنُّ إِلَیْکُمْ وَ تَتَحَمَّلُ الْمَذَلَّةَ وَ الْأَذَی فِیکُمْ فَیَعْمُرُونَ قُبُورَکُمْ وَ یُکْثِرُونَ زِیَارَتَهَا تَقَرُّباً مِنْهُمْ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ مَوَدَّةً مِنْهُمْ لِرَسُولِهِ أُولَیِکَ یَا عَلِیُّ الْمَخْصُوصُونَ بِشَفَاعَتِی وَ الْوَارِدُونَ حَوْضِی وَ هُمْ زُوَّارِی وَ جِیرَانِی غَداً فِی الْجَنَّةِ یَا عَلِیُّ مَنْ عَمَرَ قُبُورَکُمْ‏ وَ تَعَاهَدَهَا فَکَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَیْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَی بِنَاءِ بَیْتِ الْمَقْدِسِ وَ مَنْ زَارَ قُبُورَکُمْ‏عَدَلَ ذَلِکَ ثَوَابَ سَبْعِینَ حِجَّةً بَعْدَ حِجَّةِ الْإِسْلَامِ وَ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ حَتَّی یَرْجِعَ مِنْ زِیَارَتِکُمْ کَیَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ فَأَبْشِرْ وَ بَشِّرْ أَوْلِیَاءَکَ وَ مُحِبِّیکَ مِنَ النِّعَمِ بِمَا لَا عَیْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَی قَلْبِ بَشَرٍ وَ لَکِنَّ حُثَالَةً مِنَ النَّاسِ یُعَیِّرُونَ زُوَّارَ قُبُورِکُمْ بِزِیَارَتِکُمْ کَمَا تُعَیَّرُ الزَّانِیَةُم فرهنگ بجدی متن 238 تَعَاهَدَ- تَعَاهُداً [عهد] القومُ: آن قوم با هم پیمان بستند- الشی‏ءَ: آن چیز را تعهد کرد- املاکَهُ: بر املاک خود سرکشی و مواظبت کرد.فرهنگ ابجدی متن 25 اسْتَحَنَ‏- اسْتِحْنَاناً [حنّ‏] إلیه: بسوی او گرایش نمود- الشوقُ فلاناً: عشق فلانی را شادمان کرد.تَحَانَ‏- تَحَانّاً [حنّ‏]: مشتاق شد.التَّحْنَان‏- [حنّ‏]: رحمت‏الحَنَّان‏- [حنّ‏]: آنکه نسبت به چیزی عاطفه و مهربانی دارد بسیار مهربان (24) مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل / ج‏10 / 345 / 59 - باب استحباب الإکثار من الدعاء و طلب الحوایج عند قبر الحسین ع..... ص : 345أَحْمَدُ بْنُ فَهْدٍ فِی عُدَّةِ الدَّاعِی رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ ع‏ مَنْ کَانَتْ لَهُ حَاجَةٌ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلْیَقِفْ عِنْدَ رَأْسِ الْحُسَیْنِ ع وَ لْیَقُلْ- یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ تَشْهَدُ مَقَامِی وَ تَسْمَعُ‏ کَلَامِی‏ وَ أَنَّکَ حَیٌّ عِنْدَ رَبِّکَ تُرْزَقُ فَاسْأَلْ رَبَّکَ وَ رَبِّی فِی قَضَاءِ حَوَایِجِی فَإِنَّهَا تُقْضَی إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَی. المصباح للکفعمی (جنة الأمان الواقیة) ص472 فَإِذَا أَرَدْتَ الدُّخُولَ عَلَی النَّبِیِّ ص أَوْ أَحَدِ مَشَاهِدِ الْأَیِمَّةِ ع فَتَقُولُ اللَّهُمَّ إِنِّی وَقَفْتُ‏ عَلَی‏ بَابٍ‏ مِنْ‏ أَبْوَابِ‏ بُیُوتِ نَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ قَدْ مَنَعْتَ النَّاسَ أَنْ یَدْخُلُوا إِلَّا بِإِذْنِهِ فَقُلْتَ‏ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ‏ اللَّهُمَّ إِنِّی اعْتَقَدْتُ [أَعْتَقِدُ]حُرْمَةَ صَاحِبِ هَذَا الْمَشْهَدِ الشَّرِیفِ فِی غَیْبَتِهِ کَمَا أَعْتَقِدُهَا فِی حَضْرَتِهِ وَ أَعْلَمُ أَنَّ رَسُولَکَ وَ خُلَفَاءَکَ عَلَیْهِمُ السَّلَامُ أَحْیَاءٌ عِنْدَکَ یُرْزَقُونَ یَرَوْنَ مَقَامِی وَ یَسْمَعُونَ کَلَامِی وَ یَرُدُّونَ سَلَامِی وَ أَنَّکَ حَجَبْتَ عَنْ سَمْعِی کَلَامَهُم‏ (25)تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان) ج‏6 ص103ِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَمَّنْ رَوَاهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ إِذَا بَعُدَتْ بِأَحَدِکُمُ الشُّقَّةُ وَ نَأَتْ بِهِ الدَّارُ فَلْیَعْلُ عَلَی مَنْزِلِهِ وَ لْیُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ وَ لْیُومِ بِالسَّلَامِ إِلَی قُبُورِنَا فَإِنَّ ذَلِکَ یَصِلُ إِلَیْنَا. کَمَا تُسَلِّمُ عَلَیْهِمْ مِنْ قَرِیبٍ غَیْرَ أَنَّکَ لَا یَصِحُّ أَنْ تَقُولَ أَتَیْتُکَ زَایِراً بَلْ تَقُولُ فِی مَوْضِعِهِ قَصَدْتُ بِقَلْبِی زَایِراً إِذْ عَجَزْتُ عَنْ حُضُورِ مَشْهَدِکَ وَ وَجَّهْتُ إِلَیْکَ سَلَامِی لِعِلْمِی بِأَنَّهُ یَبْلُغُکَ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ فَاشْفَعْ لِی عِنْدَ رَبِّکَ جَلَّ وَ عَزَّ وَ تَدْعُو بِمَا أَحْبَبْتَ. والمحیط فی اللغة ج‏10 419 و النَّأْیُ‏: البُعْدُ و النّایی‏: البَعِید (26) تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان) / ج‏6 / 3 / 2 - باب فضل زیارته ص..... ص: 3قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَنْ زَارَ قَبْرِی بَعْدَ مَوْتِی کَانَ کَمَنْ هَاجَرَ إِلَیَّ فِی حَیَاتِی فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِیعُوا فَابْعَثُوا إِلَیَ‏ بِالسَّلَامِ‏ فَإِنَّهُ یَبْلُغُنِی. تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان) / ج‏6 / 103 / 47 - باب من بعدت شقته و تعذر علیه قصد المشاهد..... ص: 103-مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ یَحْیَی عَنْ جَدِّهِ الْحَسَنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرِ بْنِ أَبِی فَاخِتَةَ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَةَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ ص فَأَیَّ شَیْ‏ءٍ أَقُولُ قَالَ قُلْ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ‏ عَلَیْهِ‏ یَصِلُ‏ إِلَیْهِ‏ مِنْ‏ قَرِیبٍ‏ وَ مِنْ‏ بَعِیدٍ.
گروه تحقیق و پژوهش سایت خبری تحلیلی شیعه نیوز

شیعه نیوز