درباره ما



این سایت، سایتی فرهنگی است که در راستای تبیین باورهای شیعی ساخته شده است. از این رو ما معتقدیم که:





  • فطرت

  • هر انسانی با فطرت پاك و توحیدی آفریده می شود، به طوری كه اگر مطابق آن عمل كند، دعوت پیامبران را خواهد پذیرفت.قرآن كریم در این باره می فرماید:

    «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» (روم/30)

    «بدون هیچ گونه انحراف به چپ و راست به آیین الهی روی آور و ملازم خلقت فطری باش كه خداوند مردم را مطابق فطرت الهی آفرید.»

    و پیامبر گرامی نیز می فرماید:

    « هیچ مولودی نیست مگر اینكه بر فطرت پاك به دنیا می آید.» (توحیدصدوق/331)





  • انسانِ انتخابگر

  • انسان موجودی است انتخابگر. یعنی در پرتو عقل پس از بررسی جوانب مختلف فعل، انجام یا ترك آن را بر می گزیند. قرآن كریم می فرماید:

    « إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاكِراً وَإِمَّا كَفُوراً » (انسان/3)

    « ما راه را به او نشان دادیم،او یا سپاسگذار است و یا كفران كننده.»

    « وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاء فَلْیُؤْمِن وَمَن شَاء فَلْیَكْفُرْ» (كهف/ 29)

    « بگو حق از جانب پروردگارتان نازل گردیده است، پس هر كس می خواهد ایمان آوَرَد و هر كس می خواهد كفر ورزد.»





  • مسؤلیت

  • انسان به حكم اینكه از نور خرد و موهبت اختیار برخوردار است، موجودی مسئول است: مسئول در برابر خدا، در برابر پیامبران الهی و رهبران الهی، دربرابر گوهر انسانی خویش و انسانهای دیگر. قرآن در آیات متعددی به مسئولیت انسان تصریح دارد، چنان كه می فرماید :

    « إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولـئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً » (اسراء/36)

    « از گوش و چشم و دل سؤال می شود. »

    « أَیَحْسَبُ الْإِنسَانُ أَن یُتْرَكَ سُدًى » (قیامت/36)

    «آیا انسان گمان می كند كه به حال خود رها شده است.»





  • ملاک برتری

  • هیچ انسانی بر دیگری مزیت و برتری ندارد مگر از طریق كمالات معنوی كه از آن برخوردار است. یکی از بارزترین ملاك‌ها تقوا و پرهیزگاری در همه شؤون زندگی است.

    « یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» (حجرات/13)

    « ای انسانها ما شما را از یك مرد و زن آفریدیم، و شما را دسته ها و قبیله های گوناگون قرار دادیم تا یكدیگر را بشناسید، همانا گرامی ترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شما است.»





  • توحید

  • اعتقاد به وجود خدا، اصل مشترك میان همه ی شرایع آسمانی می باشد، و اصولاً فصل ممیز انسان الهی از انسان مادّی در همین امر نهفته است.

    قرآن كریم وجود خدا را امری بی نیاز از دلیل می داند، و هر گونه شك و تردید در این باره را بی مورد تلقی می كند:

    « أَفِی اللّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ» (ابراهیم/10)

    « آیا در خداوند آفریننده‌ی آسمان و زمین تردید دارید؟»





  • معرفت فطری

  • معرفت خدا در فطرت انسان و تمامی مخلوقات نهادینه شده است و او از هر گونه شباهت با مخلوقات منزه است.

    « لیس كمثله شیء » (شوری/11)

    « هیچ چیز به مانند او نیست. »

    چنان كه امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرمایند:

    « هو واحد لیس له فی الاشیاء شبه » « او یكتا است و برای او در میان موجودات مانندی نیست.»





  • نبوت

  • انسان به نور خرد می یابد كه باید خالق خویش را شكر گوید و او را عبادت كند. از این رو خداوند پیامبران را بر انگیخت تا مردم را به عبادت پروردگار فرا خوانند و بر آینده ای كه در انتظار آنان است بیم و اندرز دهند.

    « وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولاً أَنِ اعْبُدُواْ اللّهَ وَاجْتَنِبُواْ الطَّاغُوتَ » (نحل/36)

    « و ما در میان هر امتی پیامبری را بر انگیختیم تا مردم را به پرستش خدا امر كند و از پرستش مظاهر طغیان، تحذیر كند. »

    « ُرسُلاً مُّبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ لِئَلاَّ یَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ » (نساء/165)

    « پیامبرانی نوید دهنده و بیم دهنده را بر انگیخت تا پس از آمدن پیامبران مردم حجتی بر خدا نداشته باشند. »





  • قرآن

  • پیامبر اسلام نبوت خویش را با آوردن قرآن اعلان كرد و از جهانیان خواست كه اگر در نبوت تردیدی دارند مانند قرآن را بیاورند. به رغم تحّدی آشكار و قاطع قرآن، هیچ كس نتوانست همانند آن را بیاورد.

    « قُل لَّئِنِ اجْتَمَعَتِ الإِنسُ وَالْجِنُّ عَلَى أَن یَأْتُواْ بِمِثْلِ هَـذَا الْقُرْآنِ لاَ یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَلَوْ كَانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِیراً » (اسراء/88)

    « بگو اگر انس و جن دور هم گرد آیند كه كتابی مانند این قرآن بیاورند، نمی توانند نظیر آن را بیاورند، هر چند برخی از آنان به برخی دیگر یاری رسانند. »

    « قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَیَاتٍ » (هود / 13)

    « فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ » (بقره / 23)





  • امامت

  • رسول خدا به فراوانی ـ گاه به صورت كلّی و گاه نیز به گونه ی مشخص ـ جانشین خویش را به نحو روشن معرفی كرده است، به گونه‌ای كه هریك از آن ها حجت را بر افراد آگاه و حقیقت جو تمام می كند.

    در عین حال پیامبر گرامی در هنگام حجة الوداع در كنار غدیر خم یك با ر دیگر به صورت روشن و فراگیر مرد م را فرا خواند و فرمود از جانب خدا مأ‌موریت دارد پیامی را كه معادل ابلاغ كلّ رسالت است به مردم برساند.

    « یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ » (مائده/67)

    « ای رسول خدا آن چه از پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ كن و اگر این ماموریت را انجام ندهی رسالت خود را انجام نداده ای، وخداوند تو را از (شرّ) مردم حفظ می كند. »

    پیام رسول خدا ولایت امیر مؤمنان بود كه هر كس آن را بپذیرد ولایت خدا را پذیرفته است و هر كس نپذیرد و دشمنی كند، با خدا دشمنی كرده است.

    همچنین رسول خدا فرمود:

    چنان که در آیه‌ی ولایت آمده است:

    « إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ » (مائدة / 55)

    « این است و جز این نیست که ولی شما خدا و رسولش و کسانی هستند که ایمان آوردند و این افراد کسانی هستند که نماز بپا می‌دارند و در حال رکوع زکات پرداخت می‌کنند. »

    « من قبل از شما بر حوض كوثر وارد می شوم، بنگرید با دو جانشین گرانبهای من چگونه رفتار می كنید؟ »

    شخصی پرسید: مقصود از دو جانشین گران بها چیست؟

    فرمود: یكی كتاب خدا و دیگری عترت من. خدای لطیف و خبیر به من خبر داده است كه این دو از یكدیگر جدا نمی شوند مگر اینكه در كنار حوض به من برسند. بر آن دو پیشی نگیرید كه هلاك می شوید، و از آنان فاصله نگیرید كه هلاك می شوید. »





  • آینده جهان

  • تاریخ بشر آینده روشنی دارد و به تعبیر قرآن كریم، صالحان حاكمان زمین خواهند بود.

    « وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِم » (نور/55)

    « خداوند به افرادی از شما كه ایمان آورده و كارهای نیك انجام دهند وعده داده است كه آنان را در زمین خلافت خشد، همان گونه كه پیشینیان راخلافت بخشیده است. »

    مطالب‌‌مان را دنبال کنید

    کپـی‌برداری از مطالب سایت فطرت با ذکر منبع در راه رضای خدا مجاز می‌باشد.